ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی موقعیت جغرافیایی و جاذبه های دیدنی موزه رختشویخانه

  یکشنبه، 03 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی موقعیت جغرافیایی و جاذبه های دیدنی موزه رختشویخانه
مجموعه‌ تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان در یک منطقه‌ پرتراکم مسکونی احداث شده است. این بنا ویژگی ها و معماری منحصر به فرد خود را دارد و می توان گفت در نوع خود در جهان بی نظیر است. برای آشنایی با ویژگی های آن با ساعدنیوز همراه شوید.

رختشویخانه زنجان

اگر هفتاد هشتاد سال به عقب برگردید به زمانی می رسید که هنوز در خانه آب لوله کشی جهت شستشوی رخت، لباس و ظروف وجود نداشت و مردم برای شست شوی رخت و ظروف خود ناچار بودند یخ برکه، چشمه و رودخانه را بشکنند و لباس ها و ظروف خود را شستشو دهند. در این زمان در زنجان رخت شوی خانه ای جهت شستن ظروف و البسه مرم ساخته شد که بعد از آن در هیچ کجای ایران همچنین بنایی ساخته نشد. با شروع فصل سرما، این کار برای بانوان بسیار طاقت فرسا می گشت. در سال 1307 هجری شمسی زمینی توسط علی اکبر توفیقی، رییس بلدیه خریداری شد. سپس در این زمین، رختشویخانه زنجان توسط دو برادر به نام مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل بنا گردید. پس از ساخت رختشویخانه زنجان، بانوان شهر برای شست و شوی لباس به این مکان می آمدند.

تصویر

تصویر

معماری بنای رختشویخانه زنجان

در ساخت این بنا از سه نوع مصالح ساختمانی استفاده شده است؛ سنگ، چوب و آجر. با اینکه هر لحظه تماس با آب و رطوبت وجود دارد اما ساختمان دارای استحکام بالایی است. نمای داخلی دیوارها لاشه سنگ هستند و نمای بیرونی با کاهگل پوشانده شده است. چندین نورگیر در سقف وجود داشت که عبور نور از آنها اوقات شرعی و زمان را نشان می داده است.
امکانات مختلفی در رختشویخانه موجود است، مانند سرویس بهداشتی، شربتخانه، بازارچه صنایع دستی، کارگاه چارق دوزی و پارکینگ.

تصویر

تصویر

بخش های مختلف رختشویخانه

مجموعه رختشویخانه دارای چهار بخش است:

  • محوطه سرایداری و مدیریت رختشویخانه

این قسمت ورودی اصلی بنا است و شامل تعدادی اتاق برای سکونت سرایداران بوده است. بعد از مرمت های انجام شده، این اتاق ها به موزه تاریخی و تاریخ طبیعی زنجان تبدیل شده است. نگهبانی، اتاق راهنمایان، گیشه فروش بلیط و سرویس های بهداشتی در اطراف این محوطه قرار دارند.

  • فضاهای مربوط به شستشو

قسمت شستشو دارای بخش های مختلفی مانند سالن رختشویی، خزینه و شاه نشین است. بخش اصلی بازدید، سالن بزرگی است که در قدیم محل شستشو بوده است. در این سالن مجسمه های مومی زنان در سنین و اقشار مختلف در حال شستشو را خواهید دید. ابزار کار و لباس های بسیار جالبی دارند. دامن چین دار، شلوار، یک پیراهن و روسری که رنگ هایی بسیار شاد و چشم نوازی دارند. دامن زنان جوان بلندتر و لباس مسن ترها برای آسانی حرکت شان کوتاه تر بوده است. اطراف این مجسمه ها نیز طشت ها، کوزه ها، پارچ ها، سبد، چوب و بند رخت را خواهید دید.
پشت سالن رختشویخانه نیز مخزن بزرگی قرار دارد. آب قنات از طریق تنبوشه های سفالی به مخزن می ریخته و از منفذ اصلی وارد حوضچه ها می شده است. مخزن را سالی یکبار تمیز می کردند، اما چندین دریچه به مخزن وجود داشته که جریان هوا از طریق این دریچه ها مانع از گندیدن آب می شده است. شاه نشین هم در زمان گذشته ورودی اصلی رختشویخانه بوده که بر فراز آب انبار ساخته شده بود. مدیریت از این قسمت به کارها مانند مراحل شستشو، نظافت و آبکشی نظارت داشتند. امروزه در این قسمت کارگاه آموزش دوخت چاروق یعنی کفش روفرشی چرمی برپاست که از صنایع دستی اصیل زنجان محسوب می شود.

  • بازارچه صنایع دستی

درهمان ابتدای ورود به رختشویخانه، ورودی بازارچه صنایع دستی زنجان را خواهید دید که دو مجسمه قوچ سنگی در ورودی وجود دارد. قوچ های سنگی هنر سنگ تراشی و حجاری دوره صفوی هستند که همراه با کتیبه ها بر سر مزار قهرمانان و پهلوانان نصب می شدند. همچنین بازارچه ای برای فروش کالاهای تولیدشده توسط صنعت گران و هنرمندان زنجان وجود دارد که شامل کارگاه آموزش تراش سنگ قیمتی، ملیله کاری، سفالگری، میناکاری، گلیم بافی و قلم زنی و همچنین چندین غرفه برای فروش انواع صنایع دستی مانند چاقوی زنجانی، فرش و گلیم، ظروف مسی، کیف چرمی و ... وجود دارد.

  • شربتخانه

وقتی از بازارچه رد شوید، حیاطی دنج و با صفایی خواهید دید که شامل نیمکت های چوبی چتردار با درختان سبز و حوض کوچکی است که می توانید از آرامش آن قسمت لذت ببرید. همچنین می توانید انواع دمنوش های گرم و خنک یا شربت های خانگی را میل کنید. اگر دوست دارید از این موزه زیبا دیدن کنید و لحظات آراش بخشی را در حیاط این موزه تجربه کنید پیشنهاد می کنیم سری به سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما بزنید و در اولین فرصت بلیط هواپیما زنجان را رزرو کنید.

تصویر

چگونه به موزه رختشویخانه زنجان برویم؟

برای رفتن به رختشویخانه باید از طریق خیابان سعدی یا خیابان تازه ساز زینبیه بروید. از خیابان اصلی وارد کوچه فرهنگ و سپس وارد کوچه رختشویخانه شوید که بنای رختشویخانه در وسط آن قرار گرفته است. از همه نقاط شهر می توانید سوار تاکسی شوید و به رختشویخانه برسید.

روزها و ساعت های کاری موزه رختشویخانه

برای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری ۱۴ خرداد، ۲۱ رمضان، شهادت امام جعفر صادق، تاسوعا و عاشورا و رحلت پیامبر می توانید مراجعه کنید. البته ساعات کاری در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 5 عصر است. توجه داشته باشید که بازدید از این مکان شامل هزینه است.

کاربرد امروزی

این بنا در دوره اخیر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد. رختشویخانه زنجان امروزه محل مناسبی برای آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان به فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه است. سال ۱۳۷۷ رختشویخانه زنجان یکی از مهمترین موزه های استان است و موضوع آن مردم شناسی است. در این موزه می توانید با انواع و اقسام لباس های محلی، ابزار و وسایل و زیورآلات زنان این منطقه آشنا شوید. می توانید در نقشه بالا موقعیت دقیق قرار گیری آن را مشاهده نمایید.

در نزدیکی موزه رختشویخانه از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه باستان شناسی و مردان نمکی: ۱ کیلومتر
حمام سنتی حاجی داداش: ۱.۵ کیلومتر
بازار سنتی زنجان : ۲.۲ کیلومتر
گنبد سلطانیه: ۴۴ کیلومتر

چرا بازدید از موزه رختشویخانه زنجان پیشنهاد می شود؟

با سفر به رختشویخانه زنجان با اصول شستشوی لباس و ظروف در بناهای عمومی آشنا می شوید. همچنین شیوه زندگی مردم زنجان مخصوصا زنان در گذشته برایتان معرفی می شود.علاوه بر این ها، این ساختمان معماری زیبا و خاصی دارد که بازدید از این مکان برای همه توصیه می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (221 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (191 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (97 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (64 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در مشهد+عکس/ روحشان شاد این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3 رونمایی مازیار لرستانی از تیپ پسرانه‌اش در 10 سالگی در تبریز+عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو رونمایی از ورژن ایرانی افسانه جومونگ با نوابغ طنز کشور +فیلم/ نگفتید از خنده میمیریم🤣 رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته آنکارا تسلیم سیل شد!
منتخب روز   
لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده