معرفی رمان هندرسون شاه باران اثر سال بلو

  پنجشنبه، 06 خرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی رمان هندرسون شاه باران اثر سال بلو
کتاب هندرسون شاه باران با عنوان Henderson the Rain king اثری ساده و خوش‌خوان از سال بلو، نویسنده آمریکایی کانادایی‌تبار است. سال بلو در سال ۱۹۷۶ توانست به خاطر «فهم انسانی و تجزیه دقیق فرهنگ معاصر در کارهایش» جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند. آقای بلو همچنین موفق به دریافت جایزه پولیتزر شده است.

درباره کتاب هندرسون شاه باران

هندرسون شاه باران، نام رمانی است نوشته ی سال بلو که برای اولین بار در سال 1959 به انتشار رسید. این رمان به خاطر ترکیب گفتمان های فلسفی با ماجراجویی های طنزآمیز، یکی از ماندگارترین و محبوب ترین آثار این نویسنده ی بزرگ و تأثیرگذار به حساب می آید. داستان این کتاب تحسین شده، به زندگی میلیونری آمریکایی و میان سال می پردازد که در طلب زندگی ای جدید و جذاب تر، به قبیله ای آفریقایی وارد می شود. کارهای عجیب و غریب و شگفت انگیز هندرسون و عشق و علاقه ی نامحدود او به زندگی، تحسین و احترام قبیله را برمی انگیزد، اما زمانی که هندرسون باعث شروع بارش باران می شود، نزد مردم قبیله از یک قهرمان به یک منجی تبدیل می گردد. کتاب هندرسون شاه باران با داستان جذاب و سرگرم کننده ی خود، به انگیزه های مختلف انسان در زندگی نیز نگاهی ژرف می اندازد.

خلاصه داستان هندرسون شاه باران

هندرسون، شاه باران یک نوع طنز فلسفی است و داستان مردی را روایت می کند که دنبال معنای زندگی می گردد. مردی که همه چیز از ثروت و مکنت تا خانواده و مقام اجتماعی و احترام و... دارد اما راضی نیست. او می خواهد معنای زندگی را بفهمد. او برای این کار سفری به افریقا می کند و روزهای طولانی در میان مردم قبایل مختلف می گذراند.
هندرسون، شاه باران در میان صد رمان برتر قرن به انتخاب مدرن لایبرری، مقام بیست و یکم را دارد.
کتاب هندرسون شاه باران برای چه کسانی مناسب است
مخاطبان این اثر علاقه مندان به ادبیات داستانی به ویژه رمان های فلسفی و درون نگر هستند.

درباره نویسنده کتاب هندرسون شاه باران

سال بلو در ۱۰ ژوئن ۱۹۱۵ در خانواده ای یهودی در لانچین، کبک کانادابه دنیا آمد. پدر و مادرش چند سال قبل از تولد او از سن پترزبورگروسیه به کانادا مهاجرت کرده بودند. پس از خواندن رمان کلبه عمو تام نوشته هریت بیچر استو تصمیم گرفت که نویسنده شود. زمانی که ۹ ساله بود به همراه خانواده به شیکاگو، ایلینوی نقل مکان کردند. لیزا مادر بلو وقتی که او ۱۷ سال داشت، درگذشت. مادر که سخت مذهبی بود دوست داشت که پسرش ربی شود اما روحیه عصیانگر سال بلو، او را به سمت ادبیات سوق داد.
سال بلو نخست به دانشگاه شیکاگو رفت ولی پس از مدتی تصمیم گرفت در دانشگاه نورت وسترن درس بخواند. ادبیات انتخاب اولش بود ولی به خاطر منش ضدیهودی گروه انگلیسی دانشگاه، در نهایت در رشته انسان شناسی و جامعه شناسی فارغ التحصیل شد.در سال ۱۹۴۱ سال بلو رسماً شهروند ایالات متحده آمریکا شد و در جریان جنگ جهانی دوم به نیروی دریایی پیوست و در دوران خدمتش توانست اولین رمانش به نام مرد معلق (مرد آویزان) را کامل کند. او در این رمان زندگی مردی را روایت می کند که در پیوستنش به ارتش هنگام جنگ جهانی دوم تردید می کند. در سال ۱۹۴۸ با استفاده از کمک هزینه تحصیلی گوگنهایم به پاریس رفت و در آنجا نوشتن رمان ماجراهای اوگی مارچ را آغاز کرد.
انتشار رمان ماجراهای اوگی مارچ در سال ۱۹۵۳ و پس از آن رمان های سلطان باران و هرتزوگ، او را به عنوان یکی از چهره های مطرح ادبیات قرن بیستم آمریکا تثبیت کرد. بلو به خاطر رمان هدیه هومبولت در سال ۱۹۷۵ برنده جایزه پولیتزر شد و سال بعد برای این رمان نوبل ادبی را بدست آورد.
سال بلو در رمان هایش به طور معمول به روشنفکر هایی لفاظ و خوش سخن می پرداخت: کسانی که از به تله انداختن آن ها لذت می برد.

قسمتی از کتاب هندرسون شاه باران

از عالم و آدم دور شده بودم و رسیده بودیم به زمین صافی که کوه ها گردش را احاطه کرده بودند. منطقه خشک و داغ و بایری بود و چند روز بود که ردپایی نمی دیدیم. گیاهی هم وجود نداشت. اصلاً هیچی نبود. فقط زمین صاف و ساده، و من خیال می کردم وارد تاریخ شده ام. تاریخ هستی، نه این تاریخ مسخره ما انسان ها. تاریخ ایامی که هنوز خبری از بشر نبود. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۶۲)

با خودم می گفتم: من کی ام؟ کی هستم؟ یک میلیونر آواره و بدبخت. یک مرد ظالم و بی رحم که معلوم نیست تو این دنیا دنبال چی می گردد. یک آدمی که از سرزمین آباء و اجدادی خودش فرار کرده. مردی که صدایی توی قلبش پشت هم می گوید: می خواهم، می خواهم. مردی که از شدت نومیدی به ویولن پناه برده و تو ویولن دنبال صدای ملائک می گشته، مردی که مجبور شده روح خواب آلودش را از خواب بیدار کند. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۱۰۰)

تقریباً رنج تنها عاملی است که می تواند روح خواب آلود آدم را از خواب بیدار کند. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۱۰۲)

این را بدان که هر آدمی ته دلش دوست دارد در زندگی به نقطه مشخصی برسد. من مجبورم کاری را که شروع کرده ام، دنبال کنم. چون هنوز به آن نقطه ای که دوست دارم، نرسیده ام. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۱۳۸)

شاید فکر کنی پدرت چیزی سرش نمی شود. همه چیزهای دنیا را مادرت می فهمد. ولی اشتباه می کنی. من در این مدت خیلی چیزها فهمیده ام. اول اینکه تو این دنیا آدم عاقل خیلی کم پیدا می شود. شاید باور نکنی، ولی این عین حقیقت است. دوم اینکه بردگی از بین نرفته. بیشتر مردم هنوز برده اند. برده چیزهای مختلف. ولی الان نمی خواهم در مورد افکار خودم نطق کنم. درست است که آدم گیج و گولی هستم، ولی مبارزه هم می کنم. با تمام وجود مبارزه می کنم. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۱۶۲)

اگر همه چیز دنیا هماهنگ نیست، وظیفه من نیست که هماهنگش کنم. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۲۷۱)

انسان اگر ضربه ای بخورد، ساکت نمی نشیند. ولو اینکه به دلیل شرایطی که وجود دارد، مجبور بشود موقتاً سرش را پایین بیندازد و در سکوت به فکر فروبرود که چطور راهی پیدا کند که این ضربه ها را تلافی کند. آن ضربه اولیه را هنوز همه به یاد دارد. معمولا می گویند اولین ضربه را قابیل زد. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۲۷۷)

هر آدم شجاعی همین عقیده را دارد. نمی خواهد زندگی را با انتقال خشم و خشونت به دیگران بگذراند. «الف»، «ب» را می زند. «ب»، «ج» را می زند. خب این دور می تواند تا ابد ادامه داشته باشد. تمام حروف الفبا را هم که بشماریم، باز کم می آوریم. آدم شجاع سعی می کند این دور را متوقف کند. اگر هم ضربه ای خورده، تحمل می کند. دنبال این نیست که به کس دیگری ضربه بزند و این خیلی کار بزرگی است. بنابراین خودش را می اندازد وسط دریایی از ضربات و می گوید قرار نیست این دور تا ابد ادامه داشته باشد. خیلی از انسان های شجاع در نتیجه این کار جان شان را از دست داده اند. ولی بیشتر مردم این شجاعت را ندارند. (کتاب هندرسون شاه باران – صفحه ۲۷۸)

شناسنامه کتاب هندرسون شاه باران

نویسنده: سال بلو

ناشر: نو

تعداد صفحات: 456


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (643 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان