معرفی رمان جاهای تاریک اثر گیلین فلین

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی رمان جاهای تاریک اثر گیلین فلین
جاهای تاریک رمانی از گیلیان فلین، نویسنده و فیلم نامه نویس آمریکایی است که از بین سه آثارش، رمان دختر گمشده شناخته شده تر است و برای این رمان، چندین جایزه کسب کرده است.

درباره کتاب جاهای تاریک

جاهای تاریک رمانی از گیلیان فلین، نویسنده و فیلم نامه نویس آمریکایی است.جاهای تاریک در سال ۲۰۰۹ در لیست پرفروش های نیویورک تایمز قرار گرفت و نشریۀ شیکاگو تریبیون آن را به عنوان یکی از بهترین داستان های سال ۲۰۰۹ برگزید.در سال ۲۰۱۵ از روی این رمان فیلمی با بازی شارلیز ترون ساخته شده است.این داستان به شکلی ماهرانه، خطاپذیری حافظه را نشان می دهد.

خلاصه کتاب جاهای تاریک

لیبی دی، هفت ساله بود که مادر و دو خواهرش در اتفاقی ترسناک و تراژیک به قتل رسیدند. او جان به در برد و شهادت داد که برادر پانزده ساله اش، بن، قاتل بوده است. بیست و پنج سال بعد، «باشگاه قتل»--انجمنی سری که به جنایت های مشهور می پردازد—لیبی را پیدا و از او درخواست جزئیات می کند. آن ها امیدوارند مدارکی را پیدا کنند که شاید باعث آزادی بن شود. لیبی که امیدوار است از این داستان تراژیک کمی پول درآورد، مشغول جست و جوهای بیشتر در رابطه با آن شب می شود و یافته هایش را در اختیار باشگاه می گذارد. پس از مدتی، حقیقتی غیر قابل باور آشکار می شود و لیبی دوباره می بیند که در نقطه ی شروع است: در حال فرار از قاتلی بی رحم.

درباره نویسنده جاهای تاریک

گیلین شیبر فلین، زاده ی 24 فوریه ی 1971، نویسنده و فیلمنامه نویس آمریکایی است.فلین در کانزاس به دنیا آمد و بزرگ شد. او در کودکی به گفته ی خودش، «به شکل دردناکی خجالتی» بود و مأوایش، خواندن و نوشتن داستان بود. فلین در کودکی به همراه پدرش برای دیدن فیلم های ترسناک به سینما می رفت.او برای تحصیل در رشته های زبان انگلیسی و روزنامه نگاری به دانشگاه کانزاس رفت و بعد از آن، دو سال در نیویورک مشغول کار نوشتن برای مجلات بود. فلین سپس در رشته ی روزنامه نگاری ادامه ی تحصیل داد. او در ابتدا قصد داشت که خبرنگار پلیس بشود اما بعد از مدتی تصمیم گرفت که بر روی نوشته های خود تمرکز کند.گیلین فلین در سال 2007 با برت نولان ازدواج کرد. این زوج، دارای دو فرزند هستند.

گیلین شیبر فلین

درباره مترجم کتاب جاهای تاریک

مهدی فیاضی کیا منتقد و پژوهشگر سینما، ادبیات و نمایش، فیلمساز، مترجم و نویسنده اهل ایران است. او دانشجوی دکتری پژوهش هنری (دانشگاه هنر تهران)، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی (دانشگاه تربیت مدرس) و کارشناس کارگردانی (دانشگاه صدا و سیمای تهران) است.فیاضی کیا نویسندگی چند کتاب از جمله مردگان، عصر استعمارگری و زمان پریش و همچنین فیلمنامه نویسی فیلم های مستند داستان آینده و در برابر طوفان را برعهده داشته است.

درباره فیلم جاهای تاریک

در سال ۲۰۱۵ از روی این رمان فیلمی نیز با بازی شارلیز ترون ساخته شده است. طبیعتا فیلم همه جزئیات کتاب را پوشش نمی دهد، اما فیلم جاهای تاریک از معدود فیلم هایی است که به خوبی از روی یک کتاب ساخته شده است. بازی شارلیز ترون نیز در این فیلم بسیار دیدنی است.این فیلم در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها (IMDB) نیز توانسته است امتیاز ۶٫۲ را از ۱۰ کسب کند.

قسمتی از کتاب جاهای تاریک

قیافه این لایل ورث مثل قاتل های زنجیره ای بود که این نشان می داد احتمالا قاتل زنجیره ای نیست. اگر مشغله ات تکه تکه کردن زن های خیابانی یا خوردن دخترهای فراری باشد، خب سعی می کنی قیافه ات معمولی بزند.

پای یک قتلِ دیوانه وارِ دیوانه وار وسط است و بنابراین بخش زیادی از این قضیه قرار نیست با عقل جور دربیاید. اصلا برای همین است که ملت این طور درگیر این قتل ها شده اند. اگر قرار بود با عقل جور دربیاید که دیگر واقعا راز به حساب نمی آمد. درست است؟

اما در اتاق بن، چراغ روشن بود. اولین فکر واقعی من: آن شب توی اتاق بن، لامپ روشن بود و یکی هم داشت صحبت می کرد. می خواستم به این مسئله فکر نکنم، اما همیشه به ذهنم برمی گشت. چرا یک قاتل دیوانه باید به اتاق بن می رفت، در را می بست، لامپ را روشن می کرد و صحبت می کرد؟

از کنار گله گاو که بی حرکت ایستاده بودند رد شدم و به دوران بچگی فکر کردم و به آن همه شایعه درباره قطع اعضای بدن احشام و مردمی که قسم می خوردند کارِ شیطان پرست هاست. شیطان جایی نزدیک شهر ما در کانزاس کمین کرده بود؛ نیروی شری که مثل منظره دامنه تپه ها، واقعی و طبیعی بود. کلیسای ما بحث شیطان و جهنم نمی کرد اما اصلِ این ایده حتما کارِ کشیش بود: شیطان، با چشم های خونی و مثلِ چشمِ بز، می تواند قلبِ شما را به همان آسانی تسخیر کند که عیسی می تواند.

در را که باز کرد چاقو توی سینه اش فرورفت. توی بازوهای مرد خم شد. صدای پچ پچ مرد می آمد که، نترس، سی ثانیه دیگر همه چیز تمام می شود، فقط یک بار دیگر ضربه بزنم تا خیالمان راحت شود، و پتی را تلوتلوخوران رها کرد.

شناسنامه کتاب جاهای تاریک


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (114 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (71 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (21 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (24 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (14 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (8 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)
تیتر امروز   
سرگردانی دختر 21 ساله در شهر به جرم دختر بودن / پدر و مادرم فقط پسر می‌خواستند ؛ از خانه بیرونم کردند!
برای جلوگیری از نیش «پشه» چه چیزی روی پوستمان بمالیم؟
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403