معرفی رمان جاهای تاریک اثر گیلین فلین

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی رمان جاهای تاریک اثر گیلین فلین
جاهای تاریک رمانی از گیلیان فلین، نویسنده و فیلم نامه نویس آمریکایی است که از بین سه آثارش، رمان دختر گمشده شناخته شده تر است و برای این رمان، چندین جایزه کسب کرده است.

درباره کتاب جاهای تاریک

جاهای تاریک رمانی از گیلیان فلین، نویسنده و فیلم نامه نویس آمریکایی است.جاهای تاریک در سال ۲۰۰۹ در لیست پرفروش های نیویورک تایمز قرار گرفت و نشریۀ شیکاگو تریبیون آن را به عنوان یکی از بهترین داستان های سال ۲۰۰۹ برگزید.در سال ۲۰۱۵ از روی این رمان فیلمی با بازی شارلیز ترون ساخته شده است.این داستان به شکلی ماهرانه، خطاپذیری حافظه را نشان می دهد.

خلاصه کتاب جاهای تاریک

لیبی دی، هفت ساله بود که مادر و دو خواهرش در اتفاقی ترسناک و تراژیک به قتل رسیدند. او جان به در برد و شهادت داد که برادر پانزده ساله اش، بن، قاتل بوده است. بیست و پنج سال بعد، «باشگاه قتل»--انجمنی سری که به جنایت های مشهور می پردازد—لیبی را پیدا و از او درخواست جزئیات می کند. آن ها امیدوارند مدارکی را پیدا کنند که شاید باعث آزادی بن شود. لیبی که امیدوار است از این داستان تراژیک کمی پول درآورد، مشغول جست و جوهای بیشتر در رابطه با آن شب می شود و یافته هایش را در اختیار باشگاه می گذارد. پس از مدتی، حقیقتی غیر قابل باور آشکار می شود و لیبی دوباره می بیند که در نقطه ی شروع است: در حال فرار از قاتلی بی رحم.

درباره نویسنده جاهای تاریک

گیلین شیبر فلین، زاده ی 24 فوریه ی 1971، نویسنده و فیلمنامه نویس آمریکایی است.فلین در کانزاس به دنیا آمد و بزرگ شد. او در کودکی به گفته ی خودش، «به شکل دردناکی خجالتی» بود و مأوایش، خواندن و نوشتن داستان بود. فلین در کودکی به همراه پدرش برای دیدن فیلم های ترسناک به سینما می رفت.او برای تحصیل در رشته های زبان انگلیسی و روزنامه نگاری به دانشگاه کانزاس رفت و بعد از آن، دو سال در نیویورک مشغول کار نوشتن برای مجلات بود. فلین سپس در رشته ی روزنامه نگاری ادامه ی تحصیل داد. او در ابتدا قصد داشت که خبرنگار پلیس بشود اما بعد از مدتی تصمیم گرفت که بر روی نوشته های خود تمرکز کند.گیلین فلین در سال 2007 با برت نولان ازدواج کرد. این زوج، دارای دو فرزند هستند.

گیلین شیبر فلین

درباره مترجم کتاب جاهای تاریک

مهدی فیاضی کیا منتقد و پژوهشگر سینما، ادبیات و نمایش، فیلمساز، مترجم و نویسنده اهل ایران است. او دانشجوی دکتری پژوهش هنری (دانشگاه هنر تهران)، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی (دانشگاه تربیت مدرس) و کارشناس کارگردانی (دانشگاه صدا و سیمای تهران) است.فیاضی کیا نویسندگی چند کتاب از جمله مردگان، عصر استعمارگری و زمان پریش و همچنین فیلمنامه نویسی فیلم های مستند داستان آینده و در برابر طوفان را برعهده داشته است.

درباره فیلم جاهای تاریک

در سال ۲۰۱۵ از روی این رمان فیلمی نیز با بازی شارلیز ترون ساخته شده است. طبیعتا فیلم همه جزئیات کتاب را پوشش نمی دهد، اما فیلم جاهای تاریک از معدود فیلم هایی است که به خوبی از روی یک کتاب ساخته شده است. بازی شارلیز ترون نیز در این فیلم بسیار دیدنی است.این فیلم در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها (IMDB) نیز توانسته است امتیاز ۶٫۲ را از ۱۰ کسب کند.

قسمتی از کتاب جاهای تاریک

قیافه این لایل ورث مثل قاتل های زنجیره ای بود که این نشان می داد احتمالا قاتل زنجیره ای نیست. اگر مشغله ات تکه تکه کردن زن های خیابانی یا خوردن دخترهای فراری باشد، خب سعی می کنی قیافه ات معمولی بزند.

پای یک قتلِ دیوانه وارِ دیوانه وار وسط است و بنابراین بخش زیادی از این قضیه قرار نیست با عقل جور دربیاید. اصلا برای همین است که ملت این طور درگیر این قتل ها شده اند. اگر قرار بود با عقل جور دربیاید که دیگر واقعا راز به حساب نمی آمد. درست است؟

اما در اتاق بن، چراغ روشن بود. اولین فکر واقعی من: آن شب توی اتاق بن، لامپ روشن بود و یکی هم داشت صحبت می کرد. می خواستم به این مسئله فکر نکنم، اما همیشه به ذهنم برمی گشت. چرا یک قاتل دیوانه باید به اتاق بن می رفت، در را می بست، لامپ را روشن می کرد و صحبت می کرد؟

از کنار گله گاو که بی حرکت ایستاده بودند رد شدم و به دوران بچگی فکر کردم و به آن همه شایعه درباره قطع اعضای بدن احشام و مردمی که قسم می خوردند کارِ شیطان پرست هاست. شیطان جایی نزدیک شهر ما در کانزاس کمین کرده بود؛ نیروی شری که مثل منظره دامنه تپه ها، واقعی و طبیعی بود. کلیسای ما بحث شیطان و جهنم نمی کرد اما اصلِ این ایده حتما کارِ کشیش بود: شیطان، با چشم های خونی و مثلِ چشمِ بز، می تواند قلبِ شما را به همان آسانی تسخیر کند که عیسی می تواند.

در را که باز کرد چاقو توی سینه اش فرورفت. توی بازوهای مرد خم شد. صدای پچ پچ مرد می آمد که، نترس، سی ثانیه دیگر همه چیز تمام می شود، فقط یک بار دیگر ضربه بزنم تا خیالمان راحت شود، و پتی را تلوتلوخوران رها کرد.

شناسنامه کتاب جاهای تاریک


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (65 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (30 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (22 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (18 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (15 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز