معرفی رمان خانه‌ی لهستانی‌ها اثر مرجان شیرمحمدی

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی رمان خانه‌ی لهستانی‌ها اثر مرجان شیرمحمدی
رمان خانه‌ی لهستانی‌ها جدیدترین رمان مرجان شیرمحمدی است. داستان این کتاب که نویسنده در مصاحبه‌ای گفته است آن را تحت تأثیر ماجراهای هاکلبری فین نوشته است، از زبان پسربچه چهارده ساله‌ای روایت می‌شود که داستان دوران ده سالگی‌اش در خانه لهستانی‌ها را بیان می‌کند.

درباره کتاب

«مهمان مامان» را که با کمی ماجراجویی های «هاکلبری فین» همراه کنیم، به «خانه ی لهستانی ها» می رسیم. «مرجان شیرمحمدی» با نوشتن این کتاب بار دیگر ثابت کرده است که در دنیای نویسندگی مهارت و خلاقیت ارزشمندی دارد. «بعد از آن شب» و «یک جای امن» هم از آثار این نویسنده هستند. شیرمحمدی برای نوشتن کتاب یک جای امن، توانست برنده ی جایزه ی هوشنگ گلشیری شود. پیش از این «غزاله علیزاده» توانسته بود حکایت جذابی از یک خانه و اهالی آن در کتاب «خانه ی ادریسی ها» روایت کند. حالا خانه ی لهستانی ها هم در کنار خانه ی ادریسی ها، حرف های زیادی برای گفتن در ادبیات معاصر ایران دارند.

هر آدم، یک قصه؛ این همان حکایت خانه ی لهستانی ها است. داستان خیلی سرراست و راحت شروع می شود و تا انتها به همین ترتیب ادامه پیدا می کند. اما در طول داستان متوجه گفت وگوهای سربسته و عجیب بین برخی افراد می شویم. در اینجا هر کدام از افراد راز و گذشته ای سربسته و گنگ دارند: «هر کس اتاقی اجاره ای دارد و عنصرِ ندار بودن، گره خورده با گذشته ای وهم آلود». همین رمز و رازهاست که باعث می شود با پایانی غافلگیر کننده و غیرمنتظره روبه رو شویم. در خانه ی لهستانی ها فقر و نداری شاید قوی ترین نقطه ی اتصال این افراد باشد. اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد، هم دل بودن و هم داستان بودن این همه آدم است که با هم و برای هم زندگی می کنند. فقر آن ها را در شرایطی قرار داده که به خوبی یکدیگر را درک می کنند و در مواقع بحرانی همه پشت هم درمی آیند. در کنار فقر، مسائل اجتماعی و فرهنگی دیگری هم در این کتاب بیان شده که صرفا متعلق به دوره ی پهلوی نیست. اختلاف طبقاتی، مردسالاری، تعصب و خرافات همه دامنگیر این مردمی شده است که حتی خانه ای که در آن زندگی می کنند، متعلق به لهستانی های جنگ زده است. هر چند با وضعیتی که این آدم ها دارند، چندان کم از مردم جنگ زده و آواره ندارند. این مردم در گذار زندگی پرفراز و نشیب آن قدر خسته و فرسوده شده اند که حتی ارزش های معنوی هم برایشان غریب شده است: «از کدوم معجزه حرف می زنی؟ معجزه چه کوفتیه تو زندگی ما؟». آن ها حتی امیدی به بهتر شدن شرایط ندارند: «هممون توی این چاردیواری گیر افتادیم. از دیوارش معجزه رد نمیشه».

راوی این داستان، پسری ده ساله به نام «سهراب» است که حالا چهارده سال دارد و اتفاقات و خاطرات چند سال پیش را تعریف می کند. داستان در دوره ی دوم پهلوی اتفاق می افتد و حال و هوای جذابی دارد. ساختار داستان و خط روایی آن منسجم است و خوب ساخته و پرداخته شده است. خانه لهستانی ها پر است از آدم های معمولی و در عین حال، عجیب و غریب. شخصیت های زیادی در این خانه وجود دارد که هیچ کدام شبیه به هم نیستند. با وجود تعداد زیاد شخصیت های داستان، نویسنده خیلی خوب از عهده ی شخصیت پردازی آن ها برآمده و به هر کدام از آن ها هویتی مشخص و مجزا داده است. «بانو»، «پری»، «نصیبه خانم»، «دلشاد خانم»، «بهجت خانم»، «مامان همه»، «مادام» و... از شخصیت های پررنگ و جذاب داستان هستند. در این میان پری همان کسی است که خیلی از مخاطبان با او ارتباط برقرار خواهند کرد. دختری که به نظر می رسد دیوانه و سرگشته است. اما از همه هوشیارتر است و خوب می داند در اطرافش چه می گذرد. انتخاب نام شخصیت ها هم یکی از خلاقیت های دوست داشتنی نویسنده است. مامان همه کسی است که در زندگی اش بچه دار نشده، پس همه را فرزند خودش می داند و بقیه هم او را مامان همه صدا می زنند. مادام زنی است که از پدری ایرانی و مادری لهستانی به دنیا آمده است. او از لحاظ ظاهر و موقعیت اجتماعی یک سر و گردن از دیگران بالاتر است و مادام صدایش می زنند.

لحن و زبان کتاب چندان شباهتی به ادبیات کلاسیک دوران پهلوی ندارد و خیلی امروزی و راحت نوشته شده است. همین که راوی پسربچه ای است که با نگاه ساده و معصومانه ی خود همه چیز را با صداقت تعریف می کند، نشان می دهد که با داستانی روان و خوش خوان سروکار داریم. در کلام نویسنده طنز بسیار ظریف و دلپذیری هم وجود دارد که در بطن گفت وگوها پنهان است و فضای جذاب و متفاوتی در کتاب ایجاد کرده است. توصیفات و وصف حال های نویسنده از خانه و اهالی آن، آن قدر صمیمی و ملموس است که از همان ابتدا مخاطب را به دل داستان می کشاند. او سرراست سر اصل مطلب رفته و چندان زیاده گویی نکرده است. شیرمحمدی چندان در بدبختی و سیاه روزی این مردم تاکید نکرده است. از دل گفت وگوها و توصیفات پراکنده ی راوی است که می فهمیم با چه کسانی سروکار داریم. طوری که وقایع باورکردنی و ملموس است و چیز عجیب و غریبی در آن وجود ندارد. او گرفتاری و درماندگی شخصیت هایش را از لابه لای روزمرگی زندگی آن ها بیان کرده است. داستان کشش و جذابیت بالایی دارد و تا پایان داستان، به سختی می توان آن را نیمه کاره رها کرد.

خلاصه داستان

ماجرای خانه لهستانی ها در زمان پهلوی دوم می گذرد. در این خانه قدیمی بزرگ در جنوب تهران که گذشته ای رازآلود دارد، خیلی ها همراه راوی داستان زندگی می کنند. بهجت خانم و شوهرش، نصیبه خانم و شوهرش، ثروت خانم، همدم خانم و شوهرش که سلمانی دارد و خیلی هم بدخلق است، عزت خانم و شوهرش که دست بزن دارد و مدام او را اذیت می کند و بچه های قد و نیم قدشان، دلشاد خانم صاحب خانه و مادام که یک پیرزن لهستانی دوست داشتنی است و با گرفتن فال قهوه روزگارش را می گذراند.
راوی پسر یکی از زن های خانه لهستانی ها است. زنی که دوست دارد بچه اش آدم حسابی و باسواد بار بیاید و تمام تلاشش تربیت کردن صحیح او است.
این پسر که اسمش سهراب است یکی یکی به زندگی ساکنان این خانه قدیمی سرک می کشد و داستانشان را تعریف می کند. داستان خواهرانی سالخورده، زنی که تنها مانده است یا زنی که در گذشته خیلی زیبا و رعنا بوده و حالا دچار افسردگی شده است و...
این روایت ها هم غم دارند، هم شادی و هم حسرت، گاهی هم ترسناک می شوند.
هنر مرجان شیرمحمدی در این روایت ها گره زدن هویت مکان با شخصیت های داستانش است. خانه ای قدیمی با گذشته ای گنگ همراه با آدم هایی که هرکدام از رها شدن و فراموش شدن در دل شهری بزرگ هراس دارند. آدم هایی که خانه لهستانی ها برایشان مثل یک دنیای شخصی شده است. دنیایی به ظاهر کوچک اما بزرگ که اگر کسی بخواهد به آن تجاوز و تعدی کند سرنوشت خوبی در انتظارش نخواهد بود

درباره نویسنده

مرجان شیرمحمدی بازیگر و نویسندهٔ ایرانی است. او همسر کارگردان ایرانی بهروز افخمی است.

بیست و دوم آذر ماه ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. ازدواج او با بهروز افخمی دومین ازدواج وی می باشد و از ازدواج اول خود پسری به نام ماکان دارد. از ازدواج خود با بهروز افخمی پسری به نام آهیل دارد که متولد کشور کانادا است. از ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۱ زیر نظر آیدین آغداشلو نقاشی را فرا گرفت. در ۱۳۷۴ وارد کارگاه آزاد بازیگری شد و سپس به مدرسهٔ تئاتر سمندریان رفت. در ۱۳۷۵ وارد عرصهٔ بازیگری شد. از وی دو رمان و دو مجموعه داستان به چاپ رسیده است. وی برای اولین کتاب خود برنده جایزه کتاب سال بنیاد گلشیری شد. تا کنون دو فیلم بلند سینمایی از داستان های او ساخته شده است. دیشب باباتو دیدم آیدا به کارگردانی رسول صدرعاملی از داستان «بابای نورا» و آذر، شهدخت، پرویز و دیگران از داستانی به همین نام به کارگردانی بهروز افخمی.

قسمتی از کتاب

مادرم یک چیزی بین بانو و خاله پری بود. سختی زندگی امانش را بریده بود، ولی جز تحمل کاری نمی کرد. راضی به قضا و قدر نبود، ولی باهاش هم نمی جنگید. گیر زندگی افتاده بود و زندگی هم حالش را جا آورده بود.

دلشاد خانم می گفت آدمیزاد باید قدرشناس باشد و وقتی خدا به ش چیزی بخشید، او هم به مردم ببخشد. یکی از چیزهایی که دلشاد خانم به مردم می بخشید خنده های بلند و از ته دلش بود. دلشاد خانم با خنده هاش دل مردم را شاد می کرد و من عاشق روزهایی بودم که دلشاد خانم با آن لباس گل دار و روسری حریر و بوی عطری که می داد، به خانه ی لهستانی ها می آمد.

هوا ابری بود و مرغ های دریایی آسمان خدا را گرفته بودند. تعداد مرغ های دریایی بیشتر از آدم هایی بودند که توی شهر می چرخیدند و این نشان می داد دریا خیلی دست و دلباز است. ولی دریا به قول مادام روی بدذاتش این است که آدم ها را با خودش می برد. آدم هایی که توی دریا غرق می شوند گاهی پیدا نمی شوند.

شناسنامه کتاب

نویسنده: مرجان شیر محمدی

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: 209


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (123 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (116 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (76 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (76 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (66 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (62 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (51 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (48 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (45 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (46 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
ویدیو/ مقبرۀ «پارس بانو» دختر یزدگرد ساسانی با چیدمان ایرانی و نمادهای زرتشتی در دل کوه‌های سر به فلک کشیدۀ یزد
نسل جدید بی‌تربیت، بی‌حیا و پررو نیست بلکه جهش در آی کیوی نسل جدید رخ داده است
حافظیه؛ سفری به دل شعر و فال در شیراز زیبا
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با فیلم سینمایی «تاج و تخت»/ همراه با زیرنویس فارسی
بیوگرافی و زندگی شخصی سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران+ تصاویر جذاب و عکسی از جشن تکلیف فرزندش
دانلود آهنگ جدید "منو با خودت ببر" گرشا رضایی+فیلم/ منو بگو آیندمو کنار تو دیده بودم ...
از بازداشت مدیرعامل تلگرام در فرانسه چه خبر؟
لطفا این شال سبز رنگ را به دست رهبر انقلاب برسانید+ عکس
گفتگو با تنها روحانی بدنساز ایران / من نسل Z روحانیتم! / ممکن است خلع لباسم کنند
گریه های تلخ زن جوان: دکتر به بهانه بوتاکس به من تجاوز کرد
افزایش سنگین اجاره منازل و هزینه حمل و نقل عمومی به گزارش مرکز آمار
بررسی فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع داعش؛ از پایتخت 5 تا قلب رقه
علت توقف پخش جوکر بانوان چه بود؟
نگاهی جذاب به تنها خانه تهران که در تابستان داغ بی نیاز از کولر است+عکس
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی