معرفی رمان پاییز فصل آخر سال است اثر نسیم مرعشی

  شنبه، 28 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی رمان پاییز فصل آخر سال است اثر نسیم مرعشی
این کتاب رمانی است نوشته نسیم مرعشی که توسط نشر چشمه در سال ۱۳۹۳ منتشر شده‌است و تا به حال به چاپ سی و نهم (39) رسیده‌است. این رمان در سال ۱۳۹۴ برنده جایزه ادبی جلال آل احمد شده‌است.

درباره کتاب

پائیز فصل آخر سال است روایتی آشنا از زندگی سه دختر!

این روزها وقتی به یک کتاب فروشی وارد می شویم، با نام نویسنده ها و کتاب های جدیدی رو به رو می شویم که شناخت چندانی از آن ها نداریم. در بیشتر مواقع مردم دوست ندارند کتاب های تازه از نویسنده های با استعداد زمان حاضر را بخوانند، اما وقتی نام یک رمان به عنوان یکی از رمان های برگزیده همه گیر می شود همه برای خواندن آن کتاب مشتاق می شوند. یکی از همین رمان های جدید و منتخب پاییز فصل آخر سال است نام دارد که نویسنده ای جوان و دهه شصتی به نام نسیم مرعشی آن را به تصویر کشیده است. در ادامه با ما همراه باشید تا از داستان این رمان پر طرفدار کمی بیشتر سر در بیاوریم.

موضوع داستان در مورد چیست؟

موضوع داستان پاییز فصل آخر سال است روایت گر زندگی سه دختر با نام های روجا، لیلا و شبانه است که دغدغه ها و آرزوهای مختلف دارند. مشکلات عاطفی، اجتماعی و مهاجرت، بزرگ ترین مشکلات این سه شخصیت را شامل می شود که برای بسیاری از دختران ایرانی قابل درک است و به راحتی می توانند با آن هم ذات پنداری کنند.

نقدی بر داستان پاییز فصل آخر سال است

شاهکار پائیز فصل آخر سال است به خوبی توانسته است به دل مخاطبان زیادی بنشیند و جایگاه خود را میان علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی حفظ کند. این رمان به عنوان نخستین اثر رسمی و چاپ شده نسیم مرعشی موفقیت های زیادی داشته که مهم ترین آن این است که علاوه بر کسب جایزه ادبی توانسته در کمتر از یک سال به چاپ بیست و هفتم برسد. البته موفقیت این اثر با چاپ و انتشار آن توسط انتشارات معتبر و با کیفیتی همچون چشمه به موفقیت این کتاب افزود چرا که نشر چشمه یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین انتشارات های کشور است که همیشه کتاب های موفق و با کیفیت را به چاپ می رساند.

اگر بخواهیم به متن کتاب نگاهی سخت گیرانه بیندازیم باید توجه داشته باشیم که این کتاب به نسبت تمام کتاب های چاپ شده و حتی پر طرفدار در 3 سال اخیر جایگاه ویژه ای دارد. چرا که نویسنده نگاهی خاص به سوژه های معمولی و روزمره ای داشته و توانسته این نگاه و ایده را با قلمش به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشاند.

قلم نسیم مرعشی به گونه ای است که با ساده ترین و روزمره ترین کلمات نگاهش را به کتاب تبدیل کرده است اما این سادگی چیزی از کیفیت نگارش کم نکرده و حتی موجب شده خواندن این رمان برای بسیاری از افرادی که به کتاب خواندن چندان هم عادت ندارد راحت باشد.

در یک نگاه کلی اگر بخواهیم بزرگ ترین مشکل این کتاب را پیدا کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که اگر نویسنده از سه لحن متفاوت برای سه شخصیت داستان خود استفاده می کرد شاید داستان جذاب تر می شد و می توانست مخاطب های سخت گیر خود را راضی تر نگه دارد. چرا که مخاطب اگر توجه خاصی به نام شخصیت ها نداشته باشد ممکن است به دلیل شباهت زیاد لحن ها هر سه شخصیت را با هم اشتباه بگیرد.

خلاصه داستان

در این رمان لیلا، رجا و شبانه هر سه در آستانه ی سی سالگی هستند و با هم از زمان دانشگاه دوست هستند زندگی آن ها به نوعی با هم گره خورده است. مهاجرت، اشتغال، درگیری با خانواده، روابط عاطفی از جمله مسائلی هستند که شخصیت ها درگیر آن هستند. و داستان حول محور این دغدغه ها و چالش های شخصیت ها با این مسائل است.
رمان در دو فصل تابستان و پاییز روایت می شود. هر فصل سه تکه دارد که هر یک از این تکه ها را یکی از شخصیت ها روایت می کند. و از زاویه دید خود کاراکتر با او آشنا می شویم. راوی تکه ی اول لیلا، تکه ی دوم شبانه و تکه ی سوم رجا است.
لیلا که روایت با او آغاز می شود. در حقیقت رمان با خوابی که لیلا دیده است آغاز می شود. خوابی که پیشتر تعبیر شده است. همسر لیلا، میثاق به دلیل ادامه ی تحصیل و به زعم خودش پیشرفت های بیشتر خارج از کشور مهاجرت کرده است. اما لیلا با او نرفته است. لیلا که به شدت عاشق میثاق است رفتن او را باور ندارد و با بحران های بعد از آن دست و پنجه نرم می کند. خانواده اش نگران او هستند و اصرار دارند که پیش آن ها به اهواز برود.

نمی خواهم برگردم اهواز. آدم که راه رفته را بر نمی گردد. همان سه چهار روزی که آن جا بودم فهمیدم نمی توانم بمانم. اهواز گرم است. هُرم گرما از زمین بلند می شود و روی سینه ی آدم هوار می شود چه قدر عصر بروی جاده ساحلی و برگردی و بشود بیست دقیقه؟ چه قدر زیر باد کولر که بوی خوب خاک می دهد مجله بخوانی؟ این بار که رفتم اهواز، اهواز کوچک شده بود انگار.
شبانه که روایت دوم از زبان اوست به همراه پدر و مادر و برادرش زندگی می کند. نامش شبانه است چون پدرش عاشق شعرهای شاملو بوده و نام او را از شعری از شاملو برداشته است. برادر او عقب افتاده ی ذهنی است. شبانه در رابطه ی عاطفی با یکی از همکارانش به نام ارسلان است. او تکلیفش با این رابطه معلوم نیست. و در زندگی هم با مادر خود دچار مشکلات زیادی است. شبانه بیشتر مسئولیت ها و کارهای برادرش ماهان را به عهده گرفته است. اودر این بین احساس تنهایی و بلاتکلیفی می کند.

درباره نویسنده

نسیم مرعشی متولد سال ۱۳۶۲ در تهران، فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک، نویسنده، فیلمنامه نویس و روزنامه نگار است. وی با کتاب پاییز فصل آخر سال است در سال ۱۳۹۳ برنده جایزه ادبی جلال آل احمد شد.

قسمتی از کتاب

دنبال تو می دویدم. روی سرامیک های سرد و سفید سالن. در آن سکوت ترسناکِ هزارساله. هن و هنِ نفس هایم با هرگام بلندتر در گوشم تکرار می شد و گلویم را تلخ می کرد. بخش پروازهای خارجی آن طرف بود. امام نه، مهرآباد بود انگار. و سالن پروازش هی دورتر می شد. رسیدم به گیت. پشتت به من بود، اما شناختمت. کت نیلی ات تن ات بود و چمدان به دست، منتظر و آرام ایستاده بودی. روشنی سالن به سفیدی می زد. فقط نور می دیدم و تو را. لکه ای نیلی روی سفیدی مطلق. صدایت زدم. راه افتادی و دور شدی. سُر می خوردی روی سرامیک های سالن. دویدم. دستم را دراز کردم و دستت را گرفتم. برگشتی. دستت توی دستم ماند و هواپیما پرید…

فکر این که چرا به این جا رسیدیم. کجا را اشتباه کردیم. کجای خلقت و با کدام فشار شالوده مان ترک خورد که بدون این که بدانیم برای چه، با یک باد، طوری آوار شدیم روی خودمان که دیگر نمی توانیم از جای مان بلند شویم. نمی توانیم خودمان را بتکانیم و دوباره بایستیم و اگر بتوانیم، آنی نیستیم که قبل از آوار بوده ایم. اشتباهِ کدام طراح بود که فشارها را درست محاسبه نکرد و سازه مان را طوری غیرمقاوم ساخت که هر روز می تواند برای شکستن مان چیزی داشته باشد؟ فکر زندگی بی خنده و بی آرزو تکه تکه ام می کند. مثل لکه ی زشت زرد ماست، روی پیشخان آشپزخانه.

شناسنامه کتاب

نویسنده: نسیم مرعشی

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: 189


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (138 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (125 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (98 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (87 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (75 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (64 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (51 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (48 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (44 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدیو) واکنش سوسن پرور در برنامه "جوکر2" به کسانی که به چهره‌اش فحش میدهند/ سوسن پرور؛ حسودین! نباشین! حالا بذار تو جوکر 2 میفهمین کی خوشگله!/ یعنی چه برنامه ای داره واسش؟
بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
(تصاویر) 10 مورد از عجیب‌ترین حیوانات جهان که فقط و فقط در مناطق بکر آمازون زندگی می‌کنند/ از زیباترین پرنده‌ی خوشرنگ تا هزارپای غول‌پیکر
(ویدئو) خیانت نیما شعبان نژاد به مهران مدیری در برنامه شب آهنگی / حامد آهنگی میگه بین مدیی و رامبد جوان کدوم؟ نیما میگه مادرم رامبد جوان😂
(ویدیو) مازیار لرستانی داماد شد؟!/ ساقدوش مراسم عروسی مازیار لرستانی مشخص شد
(ویدیو) بغض و دلتنگی ایمان قیاسی، مجری شبکه سه سیما، برای احسان علیخانی/ مرور همراهی ایمان قیاسی و احسان علیخانی در برنامه "عصر جدید" با صدای عرفان طهماسبی
فال روزانه امروز دوشنبه 5 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 5 شهریور 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 5 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 5 شهریور 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 5 شهریور 1403
جلسه مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های بین المللی مدیریت و حقوق
خلاقیت منحصر به فرد دختر 20 ساله اهوازی در آموزش ریاضی به زبان کمدی
جوانان اهوازی در انتخابی تیم ملی موی تای کشور درخشیدند
تصاویری از هشتمین همایش شعر آستان جانان به همراه ایستگاه نقاشی و نذر کتاب در موکب کارون شوشتر
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی