معرفی رمان شهرهای گمشده اثر آیدا مرادی‌آهنی

  سه شنبه، 24 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی رمان شهرهای گمشده اثر آیدا مرادی‌آهنی
رمان شهرهای گمشده سومین رمان آیدا مرادی آهنی پس از انتشار «پونز روی دم گربه» و «گلف روی باروت» است. شهرهای گمشده داستانی جسورانه دارد. در دورانی که رمان‌های عاشقانه و ناداستان‌های انگیزشی در بازار نشر ایران و البته جهان پُرخواننده است، انتخاب موضوعی سیاسی، آن‌هم مرتبط با سیاستِ روزِ خاورمیانه، شجاعت خاصی می‌خواهد.

درباره کتاب

کتاب «شهر های گمشده» نوشته آیدا مرادی آهنی (-۱۳۶۲) داستان نویس جوان ایرانی است. اتفاقات این رمان در نیویورک رخ می دهد اما تهران به صورت شهری ناپیدا، با حوادث و جریان های چند دهه گذشته اش در آن حضور دارد. «...همین او را پرت می کرد سمت همه ی زندگی اش قبل از امریکا. ولی وقتی دیواری مثل ده سال زمان این وسط باشد کم کم مرزها گم می شوند و دیگر خودت هم نمی دانی مرز شهر و خانواده ات دقیقاً کجاست. اگر دلتنگ نیستی، برای هیچ کدام نیستی؛ و اگر قلبت می تپد، از غم دوری هر دو به درد آمده. وگرنه، محیا دیگر چه تعلقی داشت به خانه ی خیابان آقابزرگی؟»

رمان شهرهای گمشده شخصیت و خرده پیرنگ کم ندارد. ولی پیرنگ اصلی داستان حول سه شحصیت می چرخد؛ سه شخصیتی که نویسنده با ظرافت از پس پرداخت آن ها برآمده و به خوبی توانسته است آن ها را در خدمت پیش بردن پیرنگ داستانش قرار دهد. محیا قوامیان ایرانی است و خبرنگار ویکی لیکس. او در پی آرزوهایش به آمریکا پناه آورده. قبل از کار در ویکی لیکس هکر بوده و در عملیاتی امنیتی علیه ایران شرکت داشته است. حالا تمام تلاشش این است که آن سابقه را از بین ببرد. مستأصل است و این اتفاقات او را هم مثل رئیسش در ویکی لیکس، نیرو گیفورد، فلج کرده است؛ «هر دوی آن ها به خاطر حماقت فلج شده بودند. منتها محیا از ناحیه ی آینده اش. شاید نیرو آن قدر عاقل بود که آرزوی محال نداشته باشد. اما محیا تنها چیز غیرممکنی که در دنیا می خواست بلند شدن از ویلچر زندگی بود، که دو سالی می شد روی آن نشسته است.» (صفحه ۱۲) استیو مارنو مشاور آزاد خاورمیانه ی آمریکا است. شخصیتی که هیجان را دوست دارد و وسط آکواریومی از ماهی های خون آشام زندگی می کند و همین هم انگار استعاره ای است از زندگی اش؛ درست وسط اخبار جنگ و خونریزی در خاورمیانه. «لپ تاپ، آی پد و موبایلش با هم می رفتند روی خبرها. الجزیره، سی ان ان، بی بی سی، جوییش نیوز و نیویورکر آلارم صبحگاهی اش بودند … روز مشاور آزاد خاورمیانه ای آمریکا از همین جا شروع می شد.» (صفحه ۱۴) ولی این تمام داستان زندگی استیو نیست و او هم به غیر از محدودیت هایی که شغلش برایش ایجاد می کند، پایش در ماجرایی دیگر گیر است که زندگی شخصی اش را تحت تأثیر قرار داده است. شخصیت سوم سید احمد نوری است؛ روحانی مدرسه ی الایمان نیویورک که فعالیت و هوشش باعث شده برای ویکی لیکس مهم باشد و قرار است که محیا قوامیان درباره ی او چیزهایی بنویسد. از طرف دیگر یکی از دوستان محیا که حالا از دنیا رفته است، به محیا گفته بوده که اگر کسی بتواند کاری برای سابقه ی سیاه محیا کاری کند، او استیو مارنو است. همین ها بهانه ی روایت شهرهای گمشده است و شکل دهنده ی ارتباط میان سه شخصیت اصلی رمان و خط اصلی داستان.

شهرهای گمشده رمانی است قصه گو که نویسنده در آن داستان شخصیت هایش را از خلال اتفاقات تاریخی مثل ریاست جمهوری باراک اوباما و تفاهم نامه ی هسته ای ایران، روایت می کند. شخصیت هایی که تاریخ و خاصیت خاورمیانه، رودرروی هم قرارشان داده. شخصیت هایی با ملیت ها و مذاهب مختلف که حالا در کنار هم و در کنار مرگ، در خیابان های نیویورک، قدم می زنند. همین رویارویی ِ میان شخصیت ها و کشمکشی که جدا از این رویارویی هر شخصیتی با خود دارد، رمان را شکل می دهد. ولی همان طور که اشاره شد، سه شخصیتی که اجمالی معرفی شدند، داستان اصلی رمان را می سازنند و نکته ی قابل توجه در این رمان این است که نویسنده به هر سه ی این شخصیت ها فرصت روایت کردن داده است، تا داستان فقط یک بعد و روایت نداشته باشد؛ نویسنده برای به وجود آوردن چندصدایی، از تغییر زاویه دید به تناوب و با ظرافت در فصل های مختلف، استفاده کرده است. راوی رمان سوم شخص است و داستان در فصل هایی نزدیک به ذهن محیا روایت می شود، گاهی نزدیک به ذهن استیو و در بعضی از فصل ها در خلال نامه ها، رازونیازها و حدیث نفسی که سید احمد نوری می نویسد.

رمان شهرهای گمشده نه فقط داستان مرگ و نگاهی است که شخصیت هایی با تنوع مذهبی به این مفهوم دارند، که داستان زندگی و عشق به عنوان دو وضعیت بشری مهم نیز است. وزن رمان در نهایت روی رابطه ی عاطفی بین محیا قوامیان و استیو مارنو ثقل پیدا می کند. ولی انگار نویسنده حواسش بوده که رمانش به یک عاشقانه ی صرف بدل نگردد و رابطه ای که در هر صورت میان زنی ایرانی و مردی آمریکایی است و از قضا هم زمان با مذاکرات میان ایران و آمریکا شکل می گیرد، انگار نمادی است از کشمکش میان عشق و سیاست. کشمکشی که نویسنده به زیبایی آن را به تصویر کشیده است. در نهایت مسائل انسانی و عاطفی بر سیاست و مذهب چیره می شود و زندگی بر مرگ؛ «هر روز بیشتر می فهمد که شبیه هزار نفر از آدم های توی آن تابلوها و سفال ها و ورق ها است، آدم هایی که مدام از صفر شروع کردند. از صفر مطلق مرگ به زندگی. اسمش جان سختی است؟ که می داند؟» (صفحه ۳۶۹)

خلاصه داستان

شهرهای گمشده توضیحات (از گفتگوی نویسنده): این رمان که چهار سال پس از انتشار رمان اول این نویسنده با عنوان «گلف روی باروت» منتشر می شود، داستانی پرتعلیق را از زندگی متفاوت یک دختر جوان ایرانی، در کنار یک مرد ایرانی و یک مرد آمریکایی را در ایالات متحده روایت می کند. مرادی آهنی همزمان با انتشار رمان تازه اش درباره کاراکترهای محوری رمان خود گفت: یکی از شخصیت ها دختری ایرانی است که به دلایلی برای یک آدم ویکی لیکسی کار می کند. بیشتر کارهای جزء. اما ماجرای اصلی بین او و یک مرد امریکایی است. وی ادامه داد: همان طور که در خود داستان هم مشخص می شود چیزی که برایم مهم بود آن فاصله، آن فضایی است که بین این دو نفر و در رابطه شان پیدا و ناپیدا می شود. در واقع در داستان نمی شد این دو نفر فقط درگیر یک رابطه عاشقانه باشند...

درباره نویسنده

آیدا مرادی آهنی متولد سال 1362 تهران،داستان نویس است. اولین رمان او به اسم «گلف روی باروت» از طرف نشر نگاه نخستین بار در نمایشگاه کتاب سال 1392 به بازار آمده است، «پونز روی دم گربه» اثر دیگر این نویسنده جوان است.

قسمتی از کتاب

سه ی بعد از ظهر، استیو بعد از هشت ساعت کار بدون ناهار و قهوه از دفتر بیرون رفت. پیاده تا محله ی چینی ها فقط نیم ساعت راه بود. هر چند، غذای اسموتی های جلبک و چند تا از ماهی های آکواریومش به اندازه ی چهار پنج روز مانده بود، اما می دانست اگر امروز نرود، دیگر وقتش را ندارد. مرغوب ترین غذاهای آکواریوم را در نیویورک چانگ هوآ داشت. خیابانِ اول را که می آمد پایین، خواست یکی دو جا بایستد و تا رستواران ها برای شام شلوغ نشده اند غذا بخورد، اما گرسنه نبود.
کمی مانده به نبش پنجم، طبق معمول، مرد جوانِ گدایی روی ویچلرش کتاب می خواند. روی مقوای پای ویلچر، کنار کلاهِ پول، نوشته بود سرباز عراقی دروغ نمی گوید، پول را برای آبجو می خواهد. هر کس که پایش به آن سرزمین می رسید، بخشی از آن تکه ی نفرین شده را با خودش می آورد، از حمص تا دمشق، از بغداد تا بصره

شناسنامه کتاب

نویسنده: آیدا مرادی آهنی

ناشر: کتاب سده

تعداد صفحات: ۳۶۹


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (166 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (152 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (83 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (73 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (69 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (61 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی