معرفی رمان زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست اثر آناهیتا چشمه علایی

  سه شنبه، 24 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
معرفی رمان زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست اثر آناهیتا چشمه علایی
کتاب زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست از دکتر آناهیتا چشمه علایی رمانی عاشقانه است که به زنان و مردانی تقدیم شده که دست‌کم یک‌بار شوریده سر عاشق و شیدا شده‌اند.

درباره کتاب

کتاب «زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست» از دکتر آناهیتا چشمه علایی رمانی عاشقانه است. این رمان اولین کتاب داستانی نویسنده می باشد. کتابی که به ماجرای عاشقانه و همچنین تا حدودی عجیب شیدا می پردازد.

عنوان کتاب نیز مصرع اول از غزل شماره ۳۰ حافظ است. این شعر که به غزل شیدایی معروف است، چنین می باشد:

زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست / راه هزار چاره گر از چار سو ببست.
تا عاشقان به بوی نسیمش دهند جان / بگشود نافه ای و در آرزو ببست
شیدا از آن شدم که نگارم چو ماه نو / ابرو نمود و جلوه گری کرد و رو ببست
ساقی به چند رنگ می اندر پیاله ریخت / این نقش ها نگر که چه خوش در کدو ببست
یا رب چه غمزه کرد صراحی که خون خم / با نعره های قلقلش اندر گلو ببست
مطرب چه پرده ساخت که در پرده سماع / بر اهل وجد و حال در های و هو ببست
حافظ هر آن که عشق نورزید و وصل خواست / احرام طوف کعبه دل بی وضو ببست

ماجراهای کتاب بسیار محدود هستند و مخاطب در این کتاب ۲۹۶ صفحه ای با حجم زیادی از اتفاقات جدی روبه رو نیست. بیشتر اتفاقات کتاب در حاشیه اتفاق می افتد و حتی اگر رخ نمی دادند، به داستان کتاب لطمه ای وارد نمی شد. به عنوان مثال، در سفر هند، شرح ماجراها و اتفاقات جزئی بسیار زیاد است. هرچند خواننده ممکن است از خواندن آن ها لذت ببرد اما باید در نظر گرفت که نباید سهم بیشتر کتاب را به خود اختصاص دهد.

استان عاشقانه این کتاب بسیار ساده و سرراست است و لحظه های پیچیده همراه با تصمیم گیری های دشوار در آن بسیار کم هستند. انگار اتفاقات به نحوی تنظیم شده اند که همیشه چیز طبق نقشه پیش برود و خواننده با یک پایان خوب روبه رو باشد. موضوع ساده بودن داستان کتاب، می تواند نقطه ضعف رمان نیز باشد. نقطه ضعف از آن جهت که کتاب شما را درگیر نمی کند. روایت داستان به شکلی نیست که بتواند شما را به چالش بکشد و از شما بخواهد که در یک رابطه عاطفی بهتر عمل کنید.

خلاصه داستان

این رمان اولین کتاب داستانی نویسنده است. کتابی که به ماجرای عاشقانه و تا حدودی عجیب شیدا می پردازد. شیدا شخصیت برجسته ای دارد، دختری فهمیده است که اساطیر یونانی را می شناسد، با بزرگان آشنایی دارد و کتاب های آنان را مطالعه کرده است. اما با همه این ها در زندگی سردرگم است.

گرفتار عشق بهروز است اما نمی داند که آیا باید همچنان گرفتار بماند یا نه. رفتارهای عجیبی از خود نشان می دهد و به طور کامل اجازه نمی دهد عشق مسیر زندگی اش را مشخص کند. از طرف دیگر، بدون عشق هم چیزی ندارد و زندگی اش پوچ به نظر می آید. شاید سفر هند بهترین اتفاق برای او باشد. برای اینکه به ذهنیات خودش سر و سامان بدهد و بتواند مسیر مشخصی را دنبال کند.

ماجراهای کتاب بسیار محدود هستند و مخاطب در این کتاب ۲۹۶ صفحه ای با حجم زیادی از اتفاقات جدی روبه رو نیست. بیشتر اتفاقات کتاب در حاشیه اتفاق می افتد و حتی اگر رخ نمی دادند، به داستان کتاب لطمه ای وارد نمی شد. به عنوان مثال، در سفر هند، شرح ماجراها و اتفاقات جزئی بسیار زیاد است. هرچند خواننده ممکن است از خواندن آن ها لذت ببرد اما باید در نظر گرفت که نباید سهم بیشتر کتاب را به خود اختصاص دهد.

درباره نویسنده

آناهيتا چشمه علايی (متولد سی و یکم خرداد سال 1347) متخصص جراحی عمومی است. چشمه علایی پزشکی است که دستی به قلم دارد، همچنین مربی Life Coach، مربی رشد فردی خانم های تحصیلکرده در مورد ازدواج، موفقیت شخصی و شغلی می باشد. کتاب «بیست هزار آرزو» دومین رمان آناهیتا چشمه علایی است. نام کتاب از غزل 207 مولانا، دیوان شمس گرفته شده است.

قسمتی از کتاب

وقتی به خانه رسیدم، روبروی تلفن نشستم و به آن زل زدم. ساعت نه و پنجاه وپنج دقیقه، داشتم از شدت انتظار دیوانه می شدم. کتابی برداشتم و آن را ورق زدم. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید: «اگر به کتری زل بزنی، آب داخل کتری هیچ وقت جوش نمی آید.» لابد اگر به تلفن زل بزنی، هیچ وقت به صدا درنخواهد آمد. همین که چند خط کتاب خواندم تلفن زنگ زد. همان شماره… گذاشتم تلفن چهار پنج باری زنگ بخورد و بعد با دستی لرزان گوشی را برداشتم.

نظر آقای علی اکبر قزوینی، مؤسس مدرسه تحول فردی:

از وقتی کتاب را از شما هدیه گرفتم دل توی دلم نبود که در جایی آرام بنشینم و یک نفس کتاب را بخوانم. بالاخره ساعت ۱۰ شب این فرصت حاصل شد و من سه ساعتِ تمام نشستم و کتاب را خواندم و الان با قلبی گرم و چشم هایی خیس این کلمات را می نویسم.

حقیقتا از خواندن کتاب و قدرت قصه گویی شما لذت بردم. به شما تبریک می گویم برای نوشتن چنین رمان خوش خوانی؛ و از همسر گرامی تان هم باید تشکر کنم که نگذاشتند انتشار این کتاب را به تعویق بیندازید.

شناسنامه کتاب

نویسنده: آناهیتا چشمه علایی

ناشر: مولف

تعداد صفحات: 296


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (169 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (160 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (133 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (86 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (70 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (67 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (59 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (53 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیویی از درد و دل تلخ و غم‌انگیز زهره حمیدی با احسان علیخانی در رابطه با مرگ ناگهانی پسر 27 ساله‌اش/ چه غمی رو تحمل کرده بوده!
(عکس) کارت عروسی تاریخی و نوستالژیک متعلق به سال 1319
(عکس) تشبیه بیشرمانه و زشت زن‌ها به مگس توسط شاه پهلوی
عاقبت 11 خواهر و برادر محمدرضا پهلوی چه شد؟/ از دختری که کسی گردنش نگرفت تا دختری که به عیاشی و ولخرجی شهرت یافت + تصاویر
(ویدیو) یادی کنیم از بحث عروس و خواهرشوهری رویا میرعلمی، بازیگر "جوکر2"، و ادابازی بانمک عروس خانوم🤣
تصاویری از هر 4 فرزند رشید و برومند مرحوم زهره حمیدی در کنار مادرشان/ ماشالله چه نوه‌ی ناز و خوشگلی هم دارن!
18 راهکار موثر برای اینکه فرزند نوجوان خود را ترغیب به صحبت کردن و درد دل کنید
شرایط ورود به مسیر نخبگی بنیاد ملی اعلام شد
دختر مرموزی که همراه مالک تلگرام دستگیر شد، پرستو بود؟
دعوت رئیس دانشگاه تهران از رتبه برتری‌های کنکور برای تحصیل در دکتری پیوسته بیوتکنولوژی
تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی!
(ویدئو) از اعدام تا جاودانگی؛ راز حفظ شدن شگفت‌انگیز مومیایی تولوند پس از 2300 سال که جهان را شگفت‌زده کرد
ویدیو/ اولین کرم کامپیوتری جهان در موزۀ تاریخ کامپیوتر/ کرم موریس، بزرگترین لطمۀ تاریخ را به اینترنت وارد کرد
ویدیویی که فقط باید با صدای بلند ببینید/ اندازۀ حیرت‌انگیز قلب اسب و ضربانی که تا 240 بار در دقیقه می‌تپد
(فیلم) تعقیب و گریز هیجان انگیز پلیس با یک سمند شوتی قاچاقچی
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی