معرفی شبکه بلوزل (Bluzelle) و توکن BLZ

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 17 دقیقه
معرفی شبکه بلوزل (Bluzelle) و توکن BLZ
پروژه بلوزل (Bluzelle) اکوسیستم غیر متمرکز و مبتنی بر بلاک چین می باشد که با اهداف حائز اهمیت به وجود آمده است، در این مقاله با ما همراه باشید، تا به بررسی این این پروژه به عنوان یک پیشگام در زمینه داده های مبتنی بر بلاکچین و توکن آن بپردازیم.

ارز بلوزل یک اکوسیستم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که به عنوان یک سرویس داده مقیاس پذیر عمل می کند. هدف اصلی پروژه Bluzelle ارائه ابزارها، ویژگی ها و ظرفیت فنی برای ذخیره سازی و مدیریت داده ها است. Bluzelle به آینده اینترنت غیرمتمرکز کمک می کند و به کاربران امکان می دهد تا پایگاه های داده مقیاس پذیر را بر اساس تقاضا برای برنامه های غیرمتمرکز بسازند.
Bluzell یکی از پروژه های پیشگام در بخش پایگاه های داده مبتنی بر بلاک چین است که در سال 2014 به عنوان یک پروژه بلاک چین و شرکت توسعه نرم افزار راه اندازی شد. همانطور که توسعه Dapp محبوب تر می شود و تعداد کاربران Dapp افزایش می یابد، Bluzelle می تواند به یکی از با ارزش ترین بازیگران در این بخش بلاک چین تبدیل شود.اگر شما هم به بلوزل (BLZ) علاقه دارید، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید و یا با ویژگی های آن آشنا نیستید، در این مقاله با ما همراه شوید تا همه آنچه را که باید در مورد پروژه بدانید را به شما آموزش می دهد و شما را آماده می کند تا وارد کاربرپسندترین تجربه تجاری موجود در بازار شوید.

شبکه بلوزل چیست؟

بلوزل یکی از پروژه های پیشگام در بخش دیتابیس مبتنی بر بلاکچین است که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. همان طور که توسعه DAppها و محبوبیتشان بیشتر می شود، Bluzelle می تواند یکی از باارزش ترین بازیگران در این حوزه باشد.بیشتر بلاکچین های موجود که با قرارداد هوشمند کار می کنند، مشکلاتی در زمینه مقیاس پذیری دارند؛ به همین دلیل پروژه هایی مانند بلوزل می توانند نقش بزرگی در توسعه کلی وب غیرمتمرکز ایفا کنند. شبکه Bluzelle با استفاده از کیت توسعه (SDK) کازماس (Cosmos) و بر اساس فناوری تحمل خطای بیزانس تندرمینت (Tendermint) ساخته شده است. این ترکیب نرم افزار و مکانیسم اجماع، بلوزل را با پلتفرم های زنجیره ای متعددی سازگار می سازد.

در دنیای خارج از بلاکچین، کاری را که بلوزل می خواهد انجام دهد، فناوری هایی مانند اوراکل انجام می دهند؛ اما این فناوری ها و زیرساخت ها متمرکز هستند. برای درک بهتر ماهیت Bluzelle می توان به پلتفرم های اشتراک گذاری خانه مانند Airbnb اشاره کرد. با توجه به غیرمتمرکز بودن بلوزل، شبکه آن به مشارکت کننده گان متکی و وابسته است. افراد می توانند فضای ذخیره سازی اضافی خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. کسانی که این کار را انجام می دهند به نوعی فضای ذخیره سازی اجاره می دهند و در ازای آن، توکن BLZ که توکن بومی شبکه است، پاداش می گیرند.

البته بعد از مدتی، بلوزل دیگر نمی خواست که تنها یک پایگاه داده باشد. با گسترش حوزه دیفای، NFT و البته سانسور اطلاعات توسط نهادهای متمرکز، بلوزل با یک طراحی جدید، به سمت غیرمتمرکزتر شدن و دنیای توکن های یکتا و Gamefi حرکت کرد. به همین منظور، Bluzelle برنامه های تشویقی متعددی راه اندازی کرد که کاربران به ذخیره بیشتر اطلاعات ترغیب شوند. یکی ازاین برنامه ها که از روی بازی ندای وظیفه (Call of Duty) الهام گرفته شد، Call of Data نام دارد. بلوزل از این تغییرات با نام Bluzelle 2.0 یاد می کند.

بلوزل، نسخه جدید خود را ترکیبی از مانگو دی بی (MongoDB)، آی پی اف اس (IPFS)، فایل کوین (Filecoin) و چین لینک (ChainLink) می داند. همگی موارد گفته شده، به نوعی دیتابیس به حساب می آیند.شبکه Bluzelle توانایی پردازش ۱۰ هزار تراکنش را در ثانیه دارد. از برنامه های آتی این شبکه می توان به پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم و استارگیت شبکه کازمس و بریج میان زنجیره ای اشاره کرد. همچنین بلوزل سرویس های دیگری مانند سپرده گذاری و اوارکل بومی را به شبکه خود اضافه کرده است.

شبکه بلوزل

بنیانگذاران بلوزل چه کسانی هستند؟

بلوزل در سال 2014 توسط Neeraj Murarka و Pavel Bains با نام شرکت “Bluzelle” تاسیس شد. در ابتدا، Bluzelle بر روی توسعه برنامه های بلاک چین برای بانک ها متمرکز بود. بعداً مدل عملکرد خود را در سال 2017 تغییر داد. با تحقق نیاز روزافزون به سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز، Bluzelle یک لایه ذخیره سازی پایگاه داده ایجاد کرد که در آن توسعه دهندگان و شرکت های dApp می توانند داده های مهم خود را ذخیره کنند.از سال 2018، بلوزل در سنگاپور با گسترش جهانی به عنوان ارائه دهنده ذخیره سازی برای شرکت ها و توسعه دهندگان dApp مستقر است.

اهداف شبکه Bluzelle

این شبکه با هدف های حائز اهمیت و رفع مشکلات بلاک چین ها ایجاد شده است که از اصلی ترین آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • سرویس مقیاس پذیر برای ذخیره یا پایگاه داده (دیتابیس)
  • ارائه ابزارها، ویژگی ها و ظرفیت های لازم و مطلوب برای ذخیره سازی و مدیریت
  • امکان ایجاد پایگاه داده مقیاس پذیر بر اساس تقاضای برنامه غیر متمرکز توسط کاربران
  • ایجاد شبکه ای سریع، منسجم، غیر متمرکز و با کیفیت و مدیریت 10 هزار تراکنش در ثانیه
  • ایجاد بستری مناسب در دیفای برای کسب درآمد کاربران با تجمع محصولات در اکوسیستم Cosmos و سپرده گذاری دارایی های بازی جهت کسب سود و وام دهی و کسب درآمد با ساخت بازی های P2A در شبکه بلوزل

شبکه بلوزل چگونه کار می کند؟

شبکه بلوزل از گواه اثبات سهام (Proof of Stake) برای اطمینان از یکپارچگی شبکه استفاده می کند. اعتبارسنج ها (Validators) باید یک مقدار حداقلی از کوین شبکه را استیک (Stake) کنند. قدرت آن ها برای مشارکت در سیستم، به میزان سپرده گذاری بستگی دارد. فعالیت و مشارکت ضعیف (خواسته یا ناخواسته)، شامل جریمه می شود و در صورت تکرار، آن ها از شبکه کنار گذاشته می شوند. بخشی از کارمزد تراکنش، به عنوان پاداش به اعتبارسنج ها پرداخت می شود. این مقدار هنوز مشخص نشده است.

ذخیره سازی در شبکه بلوزل به این صورت انجام می شود که عده ای فضای خالی سیستم خود را در اختیار کسانی که نیاز به فضای خالی دارند، قرار می دهند. هر بار که اطلاعات جدیدی وارد شبکه می شود، به قسمت های مختلف و میان نودهای شبکه تقسیم می شود. اعتبارسنجی این فرایند، توسط ولیدیتورها یا اعتبارسنج ها انجام می شود. این اطلاعت در نزدیک ترین یا سریع ترین نودها ذخیره می شوند که در زمان فراخوانی، به سرعت این کار انجام شود.در زمان نیاز به فراخوانی اطلاعات، Bluzelle مانند تورنت عمل می کند و اطلاعات را از نودهای مختلف گردآوری می کند. اگر یکی از نودها خاموش یا غیرفعال باشد، مشکلی در دریافت اطلاعت به وجود نمی آید؛ زیرا هر نود یک کپی از آن را در اختیار دارد.مشخصات سیستم تاییدکنندگان باید حداقل های زیر را داشته باشد:

  • ۱۶ گیگ RAM
  • اتصال اینترنت ۲۵ گیگابایتی
  • حافظه ۱ ترابایتی

چه چیزی ارز بلوزل را منحصر به فرد می کند؟

موارد استفاده Bluzelle در دنیای بلاک چین منحصر به فرد نیست زیرا پروژه های مشابهی مانند فایل کوین و سیا کوین وجود دارد. پلتفرم بلوزل قصد دارد در کنار این پروژه ها و دیگر پلتفرم های مشابه مبتنی بر بلاک چین برای تعیین استانداردهای جدید برای توسعه اینترنت غیرمتمرکز، تحت عنوان Web 3.0، کار کند.اگرچه Bluzelle یک پلتفرم ذخیره سازی پایگاه داده غیر متمرکز با بازار P2P را نشان می دهد، این پروژه همچنین میزبانی وب غیرمتمرکز را در Bluzelle testnet ارائه می دهد. این ویژگی Bluzelle را در بین پروژه های مشابه منحصر به فرد می کند زیرا Bluzelle testnet آدرس های URL مادام العمر را ارائه می دهد که مانند آدرس های URL سنتی که می توانید از ارائه دهندگان میزبانی وب متمرکز خریداری کنید نمی توان آنها را خاموش کرد.

شبکه Bluzelle چگونه ایمن است؟

سیستم بلوزل با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام و موتور توافقی BFT Tendermint که توسط Cosmos طراحی شده است، ایمن می شود. Bluzelle داده های آپلود شده را در شبکه توزیع می کند و آن ها را به بخش های کوچکتر تبدیل می کند، به همین دلیل است که داده ها نمی توانند به طور کامل به خطر بیفتند، حتی در صورت نقض امنیت. اعتبارسنجی ها مسئول اعتبارسنجی بلوک ها و تراکنش ها هستند و در عین حال برای مشارکت شان پاداش دریافت می کنند.داده های آپلود شده علاوه بر این از طریق تکرار ایمن می شوند. پس از تکرار، فایل هرگز از بین نمی رود و صاحب آن داده می تواند همیشه به آن دسترسی داشته باشد.

معرفی محصولات و خدمات شبکه بلوزل

ارزش بلوزل از ظرفیت فنی، فناوری، نوآوری و کاربرد آن ناشی می شود. قیمت بازار ارز BLZ معمولاً به دلیل نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال با ارزش اساسی آن مطابقت ندارد. قیمت بلوزل و قیمت ارزهای دیجیتال در بازار می تواند در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به شدت تغییر کند.اکنون که آشنایی نسبی با شبکه بلوزل پیدا کرده ایم و دریافتیم که شبکه Bluzelle چیست، بهتر است محصولات این شبکه را معرفی کنیم.

بازی Denomination

بلوزل در حال توسعه بازی بلاکچینی خود به نام Denomination است. هدف از ارائه این محصول، نشان دادن توانایی این شبکه برای پشتیبانی از بازی های بلاکچینی و راهی برای کسب درآمد کاربران این شبکه است.بازی Denomination یک بازی نبرد کارتی و Play to Earn است. در این بازی کاربران می توانند با یکدیگر یا با خود برنامه، مبارزه کنند. در ازای بازی، بازیکنان BLZ دریافت می کنند و از آن می توانند برای خرید توکن های یکتا یا شرکت در سیستم حاکمیتی شبکه، استفاده کنند.

داستان این بازی به این شکل است که در دنیای Denomination، یک منبع انرژی جدید با نام Elementi کشف شده است و به انسان ها این امکان را می دهد که به توانایی های جدیدی دست پیدا کنند. حاکمان این سرزمین انسان ها را از این کار منع می کنند و این منبع انرژی را برای رسید به قدرت خود استفاده می کنند. روند داستانی این بازی، رویارویی انسان ها و حاکمان است. بلوزل بازی Denomination را با همکاری استودیوی بازی سازی Starloop ساخته است. این استودیوی بازی سازی، جزء برترین توسعه دهندگان بازی در جهان است که سابقه همکاری با Ubisoft ، Bethesda ، Squar Enix و Disney دارد.

پایگاه ذخیره سازی R2

این محصول، سرویسی برای نگهداری فایل ها، داده ها و توکن های غیرمثلی است. بلوزل معتقد است که پایگاه های داده غیرمتمرکز، مانند بلاکچین ها عمل می کنند و داده ها را به طور دائمی نگه می دارند. این کار تنها هزینه های ذخیره سازی را افزایش می دهد و کارامدی لازم را ندارد. بلوزل اطلاعات را مانند دیتابیس های قدیمی، در پایگاه داده R2 ذخیره می کند. امنیت این پایگاه، توسط بلاکچین تامین می شود. داده های تنها توسط مالکان حقیقی آن ها تغییر می کنند. این فراید توسط قدرتمندترین سیستم تحمل خطای بیزانس، تندرمینت (Tendermint) انجام می شود. هرچه تعداد مشارکت کنندگان در این سرویس افزایش یابد، هزینه های سربار کاهش یافته و خدمات ارزان تری به دست کاربران می رسد.

سپرده گذاری (Staking)

همان طور که قبل تر به آن اشاره کردیم، یکی از قابلیت هایی که بلوزل به شبکه خود اضافه کرده است، سپرده گذاری یا استیکینگ است. سود سالانه ای که استخر Bluzelle، حدود ۲۵ درصد است که به طور تقریبی روزانه معادل ۰.۰۶ درصد می شود. میزان سودی که به افراد تعلق می گیرد، به مقدار و مدت زمان سپرده گذاری ارتباط دارد.

ویژگی های شبکه بلوزل

Bluzelle به عنوان یک اکوسیستم گیم فای فراگیر به ارائه فرصت های توسعه بازی و سرمایه گذاری های سودآور می پردازد.بلوزل به طورکلی برای علاقه مندان به حوزه بازی های بلاکچینی طراحی شده است و از دیدگاه کاربران کل اکوسیستم آن حول محور گیم فای می چرخد. Bluzelle چند ویژگی کلی وجود دارد که اشاره به آن ها به شما در درک کاربرد آن کمک زیادی خواهد کرد.

1. بازی های با کیفیت

تیم سازنده بلوزل برای نشان دادن قدرت این پروتکل ذخیره سازی اولین بازی خود را در نوامبر 2021 راه اندازی کرد. بازی دنومینیشن (Denomination) که در مارس 2022 به گاما 4 (Gamma 4) تغییر نام داد، یک بازی مبارزات کارتی همتا به همتا (P2E) است. کیفیت بالای این بازی نشان می دهد که هسته بلوزل چگونه می تواند عناصر گیم فای یعنی فناوری، ارز دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز را به خوبی ترکیب کند.این بازی با همکاری برترین استودیوهای بازی بلاکچین از جمله استودیوی بازی سازی حرفه ای Starloop Studios ساخته شده است. درنهایت، هدف Bluzelle از راه اندازی چنین بازی هایی این است که قدرت و قابلیت استفاده از شبکه خود را در جامعه گسترده تری به نمایش بگذارد.

گیم پلی زمان واقعی این بازی از یک حلقه سیستم چهار مرحله ای تشکیل شده است. شما می توانید با دیگران مبارزه کرده و در مسابقات بازی کنید. پیروز شدن در نبردها به شما امکان بردن ارز دیجیتال بومی بازی را می دهد و گزینه های اضافی را برای بازیکنان در تابلوی امتیازات باز می کند. می توانید از ارز دیجیتال BLZ برای سرمایه گذاری، سهام، بازخرید و سوزاندن توکن ها استفاده کنید. این در حالی است که NFT های شما می توانند در شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز بلوزل R2ذخیره شوند.

2. بلوزل نت

Bluzelle Net یک دفتر کل اثبات سهام با پشتوانه کازماس (Cosmos) است که می تواند 10.000 تراکنش در ثانیه را با حداقل هزینه برای کاربر انجام دهد. شبکه بلوزل از فناوری تندرمینت (Tendermint) نیز پشتیبانی می کند. ترکیب کردن کازماس و تندرمینت به ویژه برای برنامه های کاربردی پایگاه داده بسیار مفید خواهد بود.

3. بلوزل R2؛ ذخیره سازی غیرمتمرکز

ذخیره سازی غیرمتمرکز با بلوزل R2 اغلب راه حلی برای پروتکل فایل سیستم بین سیاره ای (IPFS) موجود محسوب می شود. این پروتکل در حال حاضر برای ذخیره NFT ها مورد استفاده قرار می گیرد.در حالی که IPFS به عنوان یک استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود، اما عدم تغییرناپذیری آن یک نگرانی بزرگ است. درواقع IPFS غیرمتمرکز را ارائه می دهد، اما ذخیره سازی غیرمتمرکز را تضمین نمی کند. به عبارت دیگر، یک NFT قرار داده شده بر روی یک گره می تواند بدون هیچ گزینه ای برای بازیابی آن از بین برود. اینجاست که بلوزل R2 وارد عمل می شود.

شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز بلوزل R2 به ویژه برای ذخیره NFT ها و داده های مرتبط بسیار مفید عمل می کند. حتی چندین انجمن NFT با ظهور بلوزل R2 منابع خود را به ذخیره سازی غیرمتمرکز تغییر دادند. بلوزل R2 کاملا قابل اعتماد است، زیرا داده ها را در چندین گره در سراسر جهان ذخیره می کند. در عین حال، استفاده این فناوری از مکانیسم اجماع تضمین می کند که فقط شما بتوانید داده های خود را به روز کنید.

4. امور مالی غیرمتمرکز

پروژه گسترده بلوزل به کاربران امکان می دهد تا پروژه های دیفای را در اکوسیستم کازماس جمع آوری کنند. Bluzelle اخیرا با تجمیع کننده پیشرو در دیفای یعنی فرانتیر (Frontier) برای پشتیبانی از سهامداری در پلتفرم های تلفن همراه نیز وارد همکاری شده است. این همکاری با استفاده از ارز دیجیتال اصلی شبکه بلوزل تقویت می شود تا کاربران بتوانند دارایی های دیجیتال را وام بدهند، کسب درآمد کنند و در بازی های بلاکچین سودآوری داشته باشند.

از سوی دیگر، تایدال فایننس (Tidal Finance) نیز در اکوسیستم Bluzelle وجود دارد. تایدال فایننس یک بازار بیمه مانند بالانسر (Balancer) است که به کاربران اجازه می دهد تا استخرهای بیمه قابل تنظیمی ایجاد کنند. کاربران با تنظیمات تایدال فایننس می توانند توانایی خود را برای انتقال قراردادهای بیمه از طریق توکن های بیمه قابل معامله حفظ کنند.

تیم توسعه بلوزل طی سال های متمادی و برای گسترش اکوسیستم خود با بسیاری از پروژه های قابل اعتنا در دیفای شریک شده است. این مشارکت ها شامل نام های قابل توجهی مانند انکر (Ankr)، اکویلیبیریوم (Equilibrium)، فالا نتورک (Phala Network)، پلتفرم مینتبل (Mintable.app)، تومو چین (TomoChain) و جنسیس شاردز (Genesis Shards) است.

5. استیکینگ

اقتصاد سرمایه گذاری بلوزل متفاوت از سایر شبکه ها طراحی شده است. بنابراین کاربران به جای دریافت مقدار پاداش ثابت و بر اساس شرایط موجود در بازار، پاداش های متغیر روزانه دریافت می کنند. این مکانیسم منحصر به فرد استیکینگ در Bluzelle برای تشویق وفاداری، تصدی مسئولیت و خرید سهام بزرگ تر در نظر گرفته شده است.

در این شبکه دو نوع پاداش استیکینگ یعنی هزینه های شبکه و پاداش های تشویقی وجود دارد. جوایز حاصل از هزینه های شبکه بین همه شرکت کنندگان و بر اساس سهام آن ها در شبکه تقسیم می شود. از سوی دیگر، اعتباردهندگان مجاز به دریافت کمیسیون از نمایندگان نیز هستند. همچنین کاربران می توانند جوایز خود را در داشبورد استیکینگ Bluzelle ملاحظه کنند.پاداش های تشویقی نیز به کاربران انگیزه می دهد تا در همان مراحل اولیه راه اندازی شبکه در آن شرکت کنند. البته چنین جوایزی روزانه توزیع می شوند و آن ها را در داشبورد خود نخواهید دید. در عوض، آن ها مستقیما در ترازنامه موجود شما به نمایش درخواهند آمد.

6. کیف پول بلوزل

در حال حاضر، وب سایت رسمی شبکه بلوزل هیچ گونه کیف پول اختصاصی در پلتفرم خود را معرفی نکرده است. با این حال، می توانید ارز دیجیتال BLZ خود را در کیف پول های شخص ثالث مختلفی مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) ذخیره کنید. شما همچنین می توانید این ارز دیجیتال بومی را در کیف پول موبایل فرانتیر (Frontier) هم ذخیره کرده و به اشتراک بگذارید.

معرفی توکن BLZ

شبکه بلوزل دو رمز ارز دارد؛ البته هر دو به یک نام هستند و تنها تفاوت آن ها شبکه هایشان است. اولین ارز، کوین BLZ است که روی شبکه اصلی Bluzelle عرضه شده است. این رمز ارز یک توکن حاکمیتی است که هزینه ها و کارمزد شبکه با آن پرداخت می شود. علاوه بر این، برای دسترسی به دیتابیس یا همان پایگاه داده ها و خدمات اوراکل بلوزل، سپرده گذاری (Staking) و دریافت سود و مشارکت در سیتسم حاکمیتی شبکه Bluzelle ، می توان از کوین BLZ استفاده کرد.رمز ارز دوم بلوزل، یک توکن ERC20 روی شبکه اتریوم است. این توکن به منظور خرید و فروش و معامله در صرافی ها عرضه شده است.

خرید و نگهداری BLZ

بلوزل در سایت خود سه درگاه که به صرافی های بایننس، هیوبی و یونی سواپ وصل می شود را، به عنوان راه های خریداری ارز BLZ معرفی کرده است. علاوه بر این موارد، برای خرید و فروش BLZ می توان از صرافی های کوین بیس و Gate.io استفاده کرد.از آن جایی که یکی از توکن ها BLZ روی شبکه اتریوم و با استاندارد ERC20 است، برای نگهداری آن می توان از کیف پول هایی که از این شبکه پشتیبانی می کنند، استفاده کرد. از جمله کیف پول هایی که اکثر کاربران برای ذخیره توکن های ERC20 استفاده می کنند، متامسک و تراست ولت است.برای نگهداری از کوین BLZ که روی شبکه بلوزل عرضه شده، باید از کیف پول خود شبکه که از بخش استیکینگ سایت می توانید به آن دسترسی داشته باشید، استفاده کنید .

جمع بندی

ارز بلوزل یک پروژه بلاک چین برجسته است که هدف آن کمک به توسعه عمومی وب غیرمتمرکز است. هدف آن تعیین استاندارد جدیدی برای وب 3.0 و برنامه های غیرمتمرکز با ایجاد یک اکوسیستم مقیاس پذیر است که در آن شرکت ها و توسعه دهندگان dApp می توانند به طور ایمن مقادیر زیادی داده را ذخیره کنند.بلوزل همچنین میزبانی وب غیرمتمرکز را به عنوان بخشی از چشم انداز پروژه ارائه می دهد که آن را در بین پروژه های مشابه منحصر به فرد می کند. Bluzelle به دنبال اهداف مرتبط با وب 3.0 به توسعه خود ادامه می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (267 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (172 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (41 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (25 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (14 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر)
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد