معرفی شبکه و کوین سویی (Sui)

  دوشنبه، 23 آبان 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
معرفی شبکه و کوین سویی (Sui)
بلاکچین Sui یکی از بلاکچین‌های جدید اکوسیستم کریپتوکارنسی می‌باشد که اخیراً سر و صدای زیادی به راه انداخته و توجه بسیاری از فعالان این حوزه را به خود جذب کرده است.ما در ادامه این بلاکچین را معرفی می کنیم.

شبکه Sui، اولین بلاک چین لایه 1 بدون مجوز است و به این منظور طراحی شده تا سازندگان و توسعه دهندگان را قادر سازد تجربیاتی ایجاد کنند که برای میلیاردها کاربر بعدی در وب 3 کاربردی و پاسخگو باشد. Sui مقیاس پذیر است تا طیف گسترده ای از توسعه برنامه ها را با سرعت بی نظیر و با هزینه کم پشتیبانی کند.

معرفی شبکه Sui

شبکه Sui یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که توسط مجموعه ای از اعتبارسنجی های بدون مجوز اداره می شود و به همان روشی که اعتبارسنجی ها یا ماینرها در سایر شبکه های بلاک چین انجام می دهند، عمل می کنند.شبکه Sui یک بلاک چین سبک و سریع است که مقیاس پذیری و تأخیر کم را برای موارد استفاده ساده ارائه می دهد. Sui اکثریت قریب به اتفاق تراکنش ها را قادر می سازد تا به صورت موازی پردازش شوند و از منابع محاسباتی بهتر استفاده کنند و در عین حال توان عملیاتی بیشتری را با منابع اضافی ممکن می سازد. این یکی از پیشنهادات اصلی بلاک چین Sui برای مقیاس بندی و رساندن وب 3.0 به میلیاردها کاربر بعدی است.

بلاک چین شبکه Sui برای موارد ساده مانند تراکنش های پرداخت و انتقال دارایی از اجماع استفاده نمی کند، در عوض از روش های ابتدایی کمتر پیچیده و با تاخیر کمتر استفاده می کند. این کار در صنعت بلاک چین بی سابقه است و امکان ایجاد انواع اپلیکیشن های توزیع شده حساس به تاخیر، از جمله بازی تا پرداخت خرده فروشی در مکان های فیزیکی را فراهم می کند.بلاک چین Sui یک چارچوب قرارداد هوشمند است که در Rust نوشته شده است و از دارایی های سطح زبان برنامه نویسی Move پشتیبانی می کند. این دارایی ها ممکن است مالک داشته باشند و توسط برنامه های Move تعریف می شوند که عملیات هایی مانند ایجاد قوانین منحصربه فرد برای ایجاد آن ها، انتقال این دارایی ها به مالکان جدید و تغییر ویژگی های اقلام را بر روی آن ها تعریف می کنند.

شبکه Sui یک بلاک چین با تعداد ثابتی سکه است. رمزارز SUI برای پرداخت هزینه گس استفاده می شود و همچنین ممکن است در یک دوره زمانی برای اعتبارسنجی هزینه شود. این سهام تفویض شده، قدرت رای تایید کنندگان را در این دوره تعیین می کند. اعتباربخش ها در هر دوره بر اساس سهمی که به آنها داده شده است مجدداً جمع می شوند. اعتبارسنجی ها می توانند بخشی از سود را به هر کسی که سهمی را به عنوان پاداش به آنها واگذار کرده است، تقسیم کنند.

 شبکه Sui

تیم توسعه دهنده Sui

نکته جالب توجه در مورد توسعه دهندگان بلاکچین Sui این است که هر پنج بنیانگذار آن در حوزه رمزنگاری کمپانی متا کار می کردند. مدیر ارشد فناوری، سام بلک شیر (Sam Blackshear) یکی از مهندسین اصلی Novi بود و با ایجاد زبان برنامه نویسی Move که در بلاکچین Sui و Diem (که قبلاً به عنوان Libra شناخته می شد) مورد استفاده است، به شهرت رسید.

مدیر تولید Mysten، آدنی ابیودون (Adeniyi Abiodun)، مدیر سابق محصولات Novi است. کوستاس کریپتوس (Kostas Kryptos)، رمزنگار ارشد، نیز همین نقش را در کمپانی متا داشت و دانشمند ارشد جورج دانزیس (George Danezis) هم بر روی Novi و Diem کار می کرد. ایوان چنگ، پنجمین بنیانگذار و مدیر عامل این استارتاپ است که تا سپتامبر سال گذشته رئیس بخش تحقیق و توسعه کیف پول کریپتو متا، Novi Financial بود. او در مصاحبه خود با The Block گفت که هدف Mysten «تقویت پذیرش انبوه مصرف کنندگان» است. او در ادامه صحبت های خود گفته است که «ما به دنبال یک طراحی کاملاً متفاوت هستیم که به ما امکان افزایش ظرفیت بلاکچین را می دهد.»

ساختار بلاک چین سویی چگونه است؟

طبق مستندات فنی موجود، بلاک چین سویی از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

  • آبجکت ها (Objects): سویی از آبجکت های برنامه نویسی ایجاد شده است که توسط قراردادهای هوشمند و زبان برنامه نویسی موو ساخته و مدیریت می شوند و به آنها اشیاء هم می گویند. آبجکت های سویی به دو دسته داده های قابل تغییر و بسته های تغییرناپذیر طبقه بندی می شوند.
  • تراکنش ها (Transactions): منظور از تراکنش ها هر تغییر و به روزرسانی است که در دفترکل سویی به وجود می آید.
  • اعتبارسنج ها (Validators): کل شبکه سویی توسط اعتبارسنج های مستقل اداره می شود. هر کدام از این اعتبارسنج ها برای اینکه بتوانند روی بلاک چین Sui کار کنند، باید نرم افزارهای خاص خود را روی یک دستگاه جداگانه اجرا نمایند.

شایان ذکر است که موتور اجماع سویی (Sui Consensus Engine) از سیستم های ناروال (Narwhal) و بولشارک (Bullshark) یا توسک (Tusk) استفاده می کند. وظیفه ناروال این است که از در دسترس بودن داده های ارسال شده اطمینان حاصل کند. از بولشارک یا توسک هم برای تایید نوع خاصی از داده ها استفاده می شود.

زبان برنامه نویسی Sui Move

Move زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند سویی است. این زبان بر پایه Rust (زبان سولانا) است. البته سویی Move را نسبت به Move اصلی مقداری تغییر داده و آن را شخصی سازی کرده است. یعنی زبانی که در پروژه آپتوس استفاده می شود، مقداری متفاوت با زبان Sui است. می توانید تفاوت های این زبان با Move اصلی را در اینجا مطالعه کنید.

این زبان در سال ۲۰۱۸ و در روزهای اولیه پروژه لیبرا (Libra) متولد شد. دو بنیان گذار میستن لبز (Mysten Labs) (سازنده شبکه سویی) نیز در تیم بنیانگذار لیبرا حضور داشتند. این تیم در همان حین روی اسمارت کانترکت ها و زبان برنامه نویسی آنها تحقیق می کردند، تا بفهمند که توسعه دهندگان به دنبال چه چیزی هستند و این زبان ها چه محدودیت هایی دارند. مشکلی که پیدا شد، مربوط به این بود که قراردادهای هوشمند کاملا مرتبط با دارایی ها و کنترل دسترسی هستند. فرضیه اولیه Move این بود که برای این مفاهیم کلیدی، تفکیک ایجاد کند.

امنیت شبکه Sui

این شبکه برای تضمین امنیت مالکان دارایی ها در شبکه، این امکانات امنیتی را فراهم می کند:

  • یک دارایی تعلقی، تنها می تواند توسط مالک خود استفاده شود. این کار از طریق یک امضای خصوصی که نزد مالک است، انجام می شود.
  • دارایی های اشتراکی می توانند توسط چند نفر مدیریت شوند. تراکنش های این نوع دارایی ها توسط اجماع تایید می شوند و حتی می توان از قراردادهای هوشمند، دسترسی به آنها را مدیریت کرد.
  • تراکنش ها تنها می توانند بر اساس قوانین از پیش تعیین شده توسط سازنده قرارداد هوشمند انجام شوند.
  • پس از نهایی شدن تراکنش، تغییرات در دارایی ها یا دارایی های جدید ایجاد شده ادامه خواهد داشت و برای پردازش بیشتر در دسترس خواهد بود.
  • از آنجایی که شبکه سویی از طریق یک پروتکل بین مجموعه ای از ولیدیتورهای مستقل عمل می کند، تمام ویژگی های امنیتی حفظ می شوند، حتی اگر تعدادی از ولیدیتورها از پروتکل تبعیت نکنند.
  • تمام عملیات روی بلاکچین سویی شفاف و قابل بازبینی هستند.
  • ولیدیتورها توسط کاربران و از طریق دلیگیت کردن (Delegating) کوین های SUI تعیین می شوند.

سرویس ها و خدمات شبکه Sui

  • Sui Gateway Service: اگر یک توسعه دهنده اپ (مثل توسعه دهنده بازی ها) کاربران زیادی داشته باشد، توسعه دهنده می تواند جمع آوری آرا را مدیریت کند و به نمایندگی از کاربران خود، سند تراکنش ها را به شبکه ارسال کند. این توسعه دهنده می تواند از سرورهای خود نیز استفاده کند (سرورهایی که حالت بازی در آنجا ذخیره می شود) تا یک Sui Gateway Service اجرا کند. به جای آن که کاربران اپ تراکنش های خود را به چندین ولیدیتور ارسال کنند (که ممکن است کیفیت تجربه کاربری را کاهش دهد)، می توانند تراکنش ها را در داخل اپ مورد نظر خود ثبت کنند که در ادامه به سرویس درگاه سویی منتقل می شود که توسط توسعه دهنده اپ اجرا شده است. این درگاه تمام تراکنش ها را اجرا می کند و نتیجه را به کاربران اعلام می کند. امنیت در اینجا حفظ می شود؛ زیرا توسعه دهنده کلیدهای خصوصی کاربران را ندارد و صرفا پهنای باند را فراهم می کند.
  • اکسپلورر سویی: این مرورگر در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) راه اندازی شده و ابزاری شفاف برای مشاهده دیتاهای آنچین سویی، فعالیت های درون بلاکچین، آدیت کردن و برطرف کردن مشکلات زنجیره، تایید و دنبال کردن کانترکت هاست. این اکسپلورر همچنین ابزارهای توسعه اسمارت کانترکت ها و امکانات منحصربه فرد Sui Move را نیز ارائه می دهد. این مرورگر فعلا برای شبکه توسعه یا Devnet موجود است؛ زیرا بلاکچین سویی هنوز در همین فاز قرار دارد.
  • Sui Wallet: این کیف پول یک اکستنشن یا افزونه مرورگر است که امکاناتی چون ساخت NFTها، انتقال کوین ها، مشاهده توکن های بی همتا و قابل معاوضه تعلقی، نمایش آخرین تراکنش ها، جداسازی/ادغام کوین ها به صورت خودکار، در آدرس هایی که آبجکت کوین با مقدار انتقالی مورد نظر را ندارند، ارائه می دهد و برای اتصال به برنامه های غیرمتمرکز (dApp) شبکه سویی نیز استفاده می شود. این کیف پول فعلا فقط شبکه Devnet را پشتیبانی می کن

کوین SUI چیست؟

کوین این شبکه SUI نام دارد و کل عرضه آن ۱۰ میلیارد در نظر گرفته شده است. بخشی از این مقدار، در زمان عرضه شبکه اصلی یا مین نت سویی آزاد می شود. مابقی کوین ها به صورت وستینگ چندساله آزاد می شوند و بخشی دیگر نیز به عنوان مشوق های استیکینگ آزاد می شوند. هنوز این درصدها و نحوه آزادسازی آنها اعلام نشده است.ارز SUI چهار کاربرد اصلی دارد:

  • استیکینگ برای مشارکت در اجماع شبکه.
  • پرداخت کارمزد تراکنش ها.
  • وسیله مبادله و ذخیره ارزش.
  • برای رای دهی در سیستم حاکمیتی شبکه.

بررسی اکوسیستم Sui

این پروژه نیز همانند آپتوس، با وجودی که شبکه اصلی آن هنوز راه اندازی نشده، چندین پروژه و Dapp روی آن ساخته شده اند، که البته همه آنها در فازهای آزمایشی یا توسعه قرار دارند. برخی از پلتفرم های تست نت روی شبکه سویی را در ادامه معرفی می کنیم:

  • شینامی (Shinami): شینامی یک سرویس نود و API برای شبکه سویی است. API این پروتکل به dAppها اجازه می دهد که به شیوه ای کارآمد و پویا، با شبکه Sui تعامل داشته باشند. توسعه دهندگان علاقه مند به زبان Move و پروژه شینامی، می توانند برای دسترسی VIP به این پروژه، وارد این لینک شوند.
  • اتوس (Ethos): اتوس یک کیف پول وب ۳ است، که برای اتصال به دپ های اکوسیستم سویی استفاده می شود. در این ولت می توانید توکن ها و NFTهای خود را نگهداری کنید.
  • سویی گالری (Sui Gallery): سویی گالری یک بازار NFT برای شبکه Sui است.
  • سرویس نام سویی (Sui Name Service): می توانید یک نام برای آدرس خود انتخاب کنید و آدرس خود را شخصی سازی کنید.
  • کامینگ چت (Coming Chat): این یک پلتفرم ارائه هویت دیجیتالی غیرمتمرکز (CID) است که هم روی شبکه اپتوس و هم روی Sui پیاده سازی شده است.
  • مووکس (Movex): اولین صرافی غیرمتمرکز (Dex) روی شبکه سویی است، که هم به صورت بازارساز خودکار (AMM) و هم به صورت دفتر سفارشات یا اوردر بوک کار می کند. این دکس قصد دارد سیستم عرضه اولیه نقدینگی (Initial Liquidity Offering یا ILO) را پیاده سازی کند.
  • بلوموو (BlueMove): این پروژه یک بازار NFT است که ابتدا روی شبکه اپتوس راه اندازی شده، اما قصد دارد بازار خود را به شبکه سویی نیز گسترش دهد. از امکانات جالب این پروژه، می توان به لانچ پد NFTها اشاره کرد.
  • OmniBTC: این یک پلتفرم چندزنجیره ای برای وب ۳ است، که امکاناتی چون OmniSwap، OmniLending و OmniBridge را ارائه می دهد. اومنی BTC روی شبکه LayerZero بنا شده و امکان تبدیل بیت کوین های بسیاری از شبکه ها از جمله سویی و اپتوس را فراهم می کند. در واقع این پلتفرم بیت کوین را به شبکه های مختلف توکنیزه می کند.

معایب بلاک چین سویی

مهم ترین مشکلات شبکه Sui (درست مانند آپتوس) سازگار نبودن با ماشین مجازی اتریوم است؛ زیرا باعث دشوار شدن مسیر برای کاربران دیفای و توسعه دهندگان EVM می شود؛ کاربرانی که از پلتفرم های دیفای شبکه های مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (مانند بایننس اسمارت چین، پالیگان، آوالانچ، فانتوم و غیره) استفاده می کنند، به راحتی قادر نیستند در اکوسیستم سویی فعالیت کنند. توسعه دهندگان EVM نیز باید با ابزارها و زبان Move آشنا شوند تا بتوانند پلتفرم های خود را ایجاد کنند، که این باعث طولانی شدن این فرایند می شود.

خرید و نگهداری ارز سویی

شبکه Sui هنوز شبکه اصلی خود را راه اندازی نکرده است؛ بنابراین فعلا کوین های اصلی SUI در دسترس نیستند. این کوین ها تنها روی شبکه Devnet موجود هستند، که می توان با آنها شبکه را تست کرد. این کوین های تستی را می توانید از داخل کیف پول Sui دریافت کنید و به آدرس های مختلف این شبکه ارسال کنید و عملکرد شبکه را آزمایش کنید.سویی در حال حاضر، تنها یک کیف پول به نام Sui Wallet دارد که در بخش امکانات شبکه Sui آن را معرفی کردیم و امکانات این ولت را توضیح دادیم. کیف پول دیگری برای این بلاکچین معرفی نشده است.

به طور خلاصه، شبکه Sui نسل بعدی بلاک چین لایه 1 است که توسط Mysten Labs ایجاد شده است. این پلتفرم برای سازندگان و با هدف سهولت در ایجاد تجربیات کاربر در عصر وب 3 طراحی شده است. این پلتفرم دارای ویژگی های متعددی از جمله ذخیره سازی کم هزینه، مقیاس پذیری افقی، دارایی های زنجیره ای غنی و غیره است.توکن بومی، SUI، نقش مهمی در حاکمیت ایفا می کند و دارای چهار عملکرد اصلی در پلتفرم است. با عرضه محدود ده میلیارد توکن، Sui این پتانسیل را دارد که برنامه های کاربردی متعددی را کشف کند و کمک کند میلیاردها کاربر بعدی را به دنیای فناوری بلاک چین بیاورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (233 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (42 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟