معرفی سوغاتی های خوشمزه ارومیه

  چهارشنبه، 06 بهمن 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی سوغاتی های خوشمزه ارومیه
ارومیه یکی از شهرهای شمال غربی ایران است که در آن جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیار زیادی وجود دارد و همین امر سبب شده تا سالانه تعداد مسافر از داخل و خارج کشور به سمت این شهر سفر کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با سوغات این شهر که عبارت است از شیرینی های خوشمزه، صنایع دستی و عرقیات متنوع، آشنا شوید.

یکی از بهترین سوغات ارومیه شیرینی هایی است که در این شهر طبخ می شود. مردم ارومیه از گذشته تا به حال به پخت شیرینی مشغول بوده اند و ازجمله شیرینی های سنتی ارومیه می توان به نقل، حلوا، لوزانک، تنور شیرینی سی، سوجوق شاره کرد. در ادامه با انواع مختلف دسرهای محبوب و خوشمزه مخصوص ارومیه آشنا می شویم.

نقل ارومیه

از محبوب ترین و مشهور سوغات ارومیه نقل های این شهر است که انواع مختلفی هم دارد. وجود نقل در میان ایرانی ها جایگاه ویژه ای داشته و اغلب به جای قند در کنار چای مصرف می شده است. در گذشته نقل را به صورت سنتی تهیه می کردند اما در حال حاضر دستگاه هایی برای تهیه نقل به صورت ماشینی وجود دارد. در روش سنتی تهیه نقل ابتدا شکر را حرارت می دادند تا ذوب شود و سپس مغزهایی از خشکبار را به آن اضافه می کردند و در نهایت اسانس و مزه مورد نظر را به آن اضافه می نماییدند. طعم دهنده های رایج در ارومیه برای مزه دار کردن نقل عبارت اند از بیدمشک، دارچین، زعفران، وانیل و اسانس میوه های مختلف. نقل هایی که در ارومیه تهیه می شود از لحاظ اندازه دارای بسته بندی های متفاوتی است که شامل بسته های ریز، متوسط و درشت به فروش می رسد؛ می توان گفت نقل یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های ارومیه است.

نقل زعفرانی

همانطور که می دانید طعم، ترکیب و رنگ نقل ها متفاوت است، اما نقل زعفرانی با رنگ زرد، طعم زعفرانی و مغز گردویی اش خود را از سایر نقل های سفیدرنگ متمایز می کند.

نقل زعفرانی

نقل بیدمشک

نقل بیدمشک با ظاهر ابریشمی اش یکی از نقل های نامدار ارومیه به حساب می آید که کام هر بومی و غیربومی را شیرین می کند.

نقل گل محمدی

نقل سومی که می خواهم به آن اشاره کنم، نقل گل محمدی است که از مشهورترین سوغات ارومیه به شمار می رود. عطر گل محمدی این نقل باعث شده از دو نقل قبلی معروف تر شود.

نقل گل محمدی

عرقیات ارومیه

با توجه به شرایط آب و هوایی مساعدی که در شهر ارومیه وجود دارد، گیاهان متعددی در آن رشد می کنند که برخی از آن ها دارای خاصیت دارویی هستند و برای درمان بسیار از بیماری ها بسیار مفید و موثر هستند. از معروف ترین عرقیات ارومیه می توان به عرق بید مشک و بادرنجبویه اشاره کرد.از دیگر عرقیجات مفید این منطقه می توان به عرق بهارنارنج، گلاب، بومادران، برگ بید، برگ گردو، بابونه، پونه، ترخون، پیچک، خاکشیر، شاتره، شوید، شنبلیله، گل گاوزبان، کلپوره، کیالک، کاکوتی، کاسنی، کرفس، مرزه، نسترن، کاهو، هندوانه کوهی، یونجه و هفت گیاه اشاره کرد.

عرق بادرنجبویه

در کنار دیگر عرقیجات شهرهای مختلف، عرق بادرنجبویه ارومیه که با محبوبتش در کنار عرق بیدمشک قرار می گیرد، از عطر خوشی برخوردار است و یکی از مسحورکننده ترین سوغات ارومیه به حساب می آید.

بادرنجبویه

عرق بیدمشک

زمانی که عرق بیدمشک را از ارومیه سوغات می آورید، غذایتان خوش عطرتر و خوش طعم تر از همیشه می شود. عرق بیدمشک با رایحه شگفت انگیزش خاصیت دارویی تقویت قوای قلب، اعصاب، معده، آرام بخش، خون سازی، ضد اضطراب و ضد افسردگی دارد.

بیدمشک

شیرینی های سنتی ارومیه

اگر می خواهید از خوردن شیرینی های ارومیه در شب یلدا، عید نوروز و دیگر ایام در ارومیه غافل نشوید، هر چه زودتر به آن جا بروید و از دوشاب، حلوا، نسا، تره حلوا که از شرینی های ارومیه هستند، میل کنید. در ادامه فقط به شگفت انگیزترین شیرینی لورانک، سوجوق و تنور شرینی سی می پردازم.

باستیخ (لوزانک، باسلق)

لوزانک یا باستخ در زبان محلی ارومیه، شیرینی است که از شیره انگور، نشاسته، گلاب و آب تهیه می شود که به اصطلاح به آن مسقطی می گویند. برای تزئین لوزانک از مغز پسته و گردو استفاده می کنند، لوزانک از محبوب ترین سوغات ارومیه است و در بسیاری از مهمانی های رسمی از آن برای پذیرایی استفاده می شود.

لوزانک

تنور شیرینی سی

در تهیه ی شیرینی سی از ماست و آرد استفاده می شود. شیرینی سی از بهترین سوغات ارومیه است که می توانید آن را برای سفر نزدیکان خودتان تهیه کنید. پس از مخلوط کردن ماست و آرد به شیرینی شکر اضافه می شود و بعد از فرم دادن به خمیر روی آن تخم مرغ زده و در تنور می گذارند، این شیرینی انتخاب خوبی به عنوان سوغات است.

سوجوق

سوجوق از شیرینی های خوشمزه ارومیه است. برای تهیه سوجوق از شیره انگور و نشاسته و گلاب استفاده می شود. پس از مخلوط کردن این مواد خمیری حاصل می شود که داخل آن را بامغز گردو پر می کنند، سپس به صورت نواری گرد به آن شکل می دهند، به قطعه های کوچک برش می زنند و با پودر نارگیل آن را تزئین می کنند.

سوجوق

نان های سنتی

تصورش هم برایم سخت است که برنج و نان از سر سفره هایمان حذف شود. با اینکه نان سنگک، لواش و بربری جایگاه خاص خودشان را دارند، اما جزلاچره، تاواچره، تنوره چره، یخاچره و ارده از نان های مخصوص ارومیه، سومون یا قالین یا کوکه از قدیمی ترین نان ارومیه و یاغلی چورک با خمیرش که به روغن آغشته شده، از سنتی ترین نان های ارومیه هستند. این نان ها عطر و بوی متفاوتی برای مردم ارومیه دارند.

کاچی (قویماخ، قیماق)

قویماخ یا همان کاچی یکی از خوراکی های مقوی خطه آذربایجان است که در شهرهای دیگر هم طبخ می شود. در تهیه کاچی از آرد، شیره انگور (دوشاب)، گردو و روغن حیوانی استفاده می شود. از آنجا که کاچی غذایی مقوی ست به عنوان اولین وعده غذایی زنی که زایمان کرده استفاده می شود؛ همچنین در روز اول ازدواج برای صبحانه عروس و داماد کاچی می برند.

کاچی

حلوای گردو

حلوای گردو با رنگ قهوه ای تیره اش یکی از حلواهای شهر ارومیه است که آن را در روزها و شب های سرد زمستان و پاییز مصرف می کنند.

حلوای گردو

حلوای هویج ارومیه

از دیگر سوغات ارومیه که محبوبیت زیادی در بین مسافران و همین ارومیه ای ها دارد نیز حلوا است که در طعم های مختلفی تهیه می شود و می توانید آن ها را به عنوان سوغات اومیه تهیه کیند. این حلوه در طعم های مختلفی از جمله هویج گردو تهیه و پخت می شود. حلوا یک خوراکی بسیار گرم است و دلیلش هم وجود گردویی است که در آن استفاده می شود، برای تهیه حلوای گردو، در یک دیگ مسی شیره انگور، گلوکز و شکر را حرارت می دهند و بعد از اینکه مواد به جوش آمد، گیاه چوبک را به آن می افزایند و به مدت دو تا سه ساعت در دستگاه مخصوصی هم می زنند تا سفت شود و در پایان مغز گردو و پسته را به آن اضافه می کنند. مردم ارومیه از حلوای هویج به عنوان خوراکی ویژه شب یلدا استفاده می کنند و تهیه این خوراکی در شب یلدا در سایر شهرهای استان آذربایجان غربی هم رواج دارد، اگر به ارومیه سفر کردید حتما حلوای هویج را امتحان کنید. جالبه بدونید که شهرت این حلوا به اندازه ای است که آن را به دیگر نقاط ایران هم نیز صادر می کنند.

حلوای هویج

اگر سوغاتی خوردنی می خواهید که طعمش تا ماه ها سر زبانتان بماند و تلخی چای را در روزهای سرد زمستان و پاییز کمتر کند، حتما نقل، شیرینی و حلوای ارومیه را امتحان کنید.


4 دیدگاه
  دیدگاه ها
ارومیه قلب آذربایجان ❤
7 ماه پیش

یاشاسین آذربایجان 💓یاشاسین اورمیه ارومیه قلب آذربایجان
ارومیه قلب آذربایجان ❤
8 ماه پیش

ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤ به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤ ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین ایران ❤ یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه URMİA ❤AZERBAYCAN
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان