ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی و آموزش کامل بازی بسیار هیجان انگیز پاور گرید (شبکه نیرو) + فیلم

  یکشنبه، 30 آبان 1400   زمان مطالعه 18 دقیقه
معرفی و آموزش کامل بازی بسیار هیجان انگیز پاور گرید (شبکه نیرو) + فیلم
شما در این بازی در نقش شرکت‌های تولید و توزیع برق تلاش می‌کنید شبکه‌هایی از تولید و انتقال برق بسازید و به شهر‌های بیشتری برق رسانی کنید و از رقیبان پیشی بگیرید. برد بازی دو رو است و شامل دو نقشه متفاوت از آلمان و آمریکا می‌شود که تکرارپذیری بازی را افزایش می‌دهد. برای آشنایی با روش بازی این بوردگیم جذاب همراه ما باشید.

با زیاد شدن جمعیت بشر، تامین انرژی به یکی از بزرگ ترین مشکلات دولت ها و حکومت ها تبدیل شده. تعدادی از خبره ترین متخصصین برق دور هم جمع شدن تا ایده های خودشان را برای تامین بهینه انرژی شهر ها رو به چالش بکشند. توی بازی فکری power grid شما باید بهترین و کم هزینه ترین روش ها برای تولید انرژی و پخش اون رو انتخاب، برنامه ریزی و اجرا کنید. اجرای پروژه های خط انتقال برق، ساخت نیروگاه و از همه مهم تر آماده کردن سوخت اولیه برای این مراکز از مهم ترین چالش هاییست که شما توی این بازی با اون روبه رو میشید. شما نقش مهندسینی رو دارید که با بقیه ی بازیکنان برای کسب بیشترین امتیاز رقابت میکنید. برای خرید منابع برنامه داشته باشید چون با کم شدن هر کدوم از منابع ارزش و قیمت اون بیشتر میشه، همین باعث میشه که شما بتونید قیمت منابع رو هم کنترل کنید؛ البته حواستون باشه که سرمایه ی خودتون هم محدوده. برای صاحب یک نیروگاه شدن باید وارد مزایده بشید ولی نکته اینجاست که اگر نیروگاه رو هم نخواهید باز هم احتمالا وارد مزایده میشید تا حربفتون نیروگاه رو مفت و مجانی صاحب نشه. زغال سنگ، نفت، زباله و اورانیوم به عنوان سوخت نیروگاه های شما استفاده میشوند.

قطعات بازی پاورگرید

  • ۱ صفحه ی بازیِ دو رو (آلمان / آمریکا): دربردارنده ی ردیف امتیازات، ردیف نوبت و بازار مواد اوّلیه
  • ۱۳۲ ایستگاه چوبی در ۶ رنگ مختلف: ۲۲ ایستگاه برای هر بازیکن
  • ۸۴ توکن چوبی مواد اوّلیه: ۲۴ توکن زغال (قهوه ای)، ۲۴ توکن نفت (سیاه)، ۲۴ توکن زباله (زرد) و ۱۲ توکن اورانیوم (قرمز)
  • ۱ چکّش حراج، ۱ توکن تخفیف، ۱ نشان گرِ «گام ۲»، ۱ نشان گرِ «پایان بازی»
  • پول (واحد پول: الکترو): ۴۰ اسکناس ۱ الکترویی، ۱۵ اسکناس ۵ الکترویی، ۴۰ اسکناس ۱۰ الکترویی، ۲۵ اسکناس ۵۰ الکترویی
  • ۵۴ کارت بازی:
  • ۴۲ کارت نیروگاه با اعداد ۴۰-۰۳، ۴۲، ۴۴، ۴۶ و ۵۰
  • ۱ کارت «گام ۳»
  • ۵ کارت راهنمای شارژِ بازار مواد اوّلیه
  • ۶ کارت راهنمای پرداخت
  • کتابچه ی قوانین بازی
قطعات بازی پاور گرید

هدف بازی پاورگرید

هر بازیکن در نقش یک شرکت برق قرار میگیرد که به شهرهای مختلف برق میرساند. در طول بازی، بازیکنان در خلال مزایده، نیروگاه هایی را میخرند، سپس منابعی جهت تغزیه ی نیروگاهها خریداری میکنند و یک شبکه از شهرها را به وسیله ی این نیروگاه ها برق رسانی می کنند. در پایان بازی، بازیکنی که بیشترین شهر را برق رسانی کرده باشد برنده است.

آماده سازی بازی پاورگرید

  1. صفحه ی بازی را در وسط میز قرار دهید، و تصمیم بگیرید که میخواهید کدام نقشه ی آن را بازی کنید. نقشه به 6 ناحیه تقسیم شده است که هر ناحیه دارای 7 شهر است. در هر بازی، بازیکنان تصمیم میگیرند که در کدام نواحی بازی کنند. ما یک ناحیه به ازای هر بازیکن را پیشنهاد می کنیم. البته، نواحی انتخاب شده باید حتما مجاور یکدیگر باشند. در خلال بازی، تمام بازیکنان می توانند در تمامی نواحی انتخاب شده بازی کنند.
  2. به هر بازیکن یک کارت خلاصه قوانین بدهید. همچنین هر بازیکن تمامی خانه های چوبی یک رنگ و پنجاه واحد الکترو (پول) دریافت کند.
  3. هر بازیکن یک خانه چوبی خود را در نمودار امتیازات و در کنار خانه شماره 1 و یک خانه چوبی دیگر خود را در نمودار ترتیب نوبت حرکت قرار دهد.
  4. فضای بزرگ پایین نقشه بازار منابع است. در شروع بازی، 3 زغال سنگ در محل های 1 تا 8 ، 3 نفت در محل های 3 تا 8 و 3 زباله در محل های 7 و 8 قرار دهید. هیچ کدام از این منابع در محل های 10 تا 16 قرار نخواهند گرفت. 1 اورانیوم در محل های 14 و 16 قرار دهید. بنابراین، در شروع بازی، ارزانترین زغال سنگ 1 الکترو، ارزانترین نفت 3 الکترو، ارزانترین زباله 7 الکترو و ارزانترین اورانیوم 14 الکترو قیمت دارد. در طول بازی، بازیکنان منابع زغال سنگ، نفت و زباله جدیدی در محل های 1 تا 8 ( حداکثر 3 توکن از هر کدام در هر محل) و حداکثر 1 اورانیوم به ازای هر محل در محل های 1 تا 16 قرار خواهند داد.
  5. بقیه منابع را در بانک بازی قرار دهید.
  6. کارت های نیروگاه با شماره 03 تا 10 را جدا کنید و آنها را در دو ردیف افقی در کنار صفحه ی بازی قرار دهید. این کارت ها تشکیل یک آرایه 2 در 4 از کارتها را خواهند داد(دو ردیف چهارتایی) که به آن بازار نیروگاه گفته میشود. در ردیف بالا، و از چپ به راست، کارت های نیروگاه با شماره 03 تا 06 را به ترتیب از کمترین به بیشترین قرار دهید. به این محل بازار فعلی گفته میشود. در ردیف پایین، و از چپ به راست ، کارت های نیروگاه با شماره 07 تا 10 را به ترتیب از کمترین به بیشترین قرار دهید. این محل را بازار آینده می نامیم. زمانی که بازیکنان کارت های نیروگاه جدیدی به بازار نیروگاه اضافه کنند، تمامی کارت های نیروگاه موجود در بازار را به ترتیب از کمترین به بیشترین مرتب میکنند به نحوی که 4 کارت ارزانتر در بازار فعلی قرار بگیرند.
  7. کارت "گام 3 "و کارت نیروگاه زیست محیطی شماره 13 را از دسته کارت ها جدا کنید، بقیه کارت ها را بُر بزنید و آنها را به پشت در کنار صفحه بازی قرار دهید. کارت "گام 3 "را به پشت در زیر دسته کارت ها و کارت نیروگاه زیست محیطی شماره 13 را به پشت بر روی دسته کارت های نیروگاه قرار دهید.
چیدمان بازی پاورگرید

نحوه انجام بازی پاورگرید

بازی شامل چندین راند است. در هر راند، 5 فاز وجود دارد. در هر فاز، تمامی بازیکنان اکشن های خود را به ترتیبی که در در آن فاز گفته شده انجام می دهند و سپس همه بازیکنان به فاز بعد میروند. این 5 فاز عبارتند از:

  1. مشخص کردن ترتیب نوبت حرکت
  2. مزایده نیروگاه
  3. خرید منابع
  4. ساخت و ساز
  5. بوروکراسی

بازی در 3 گام ( و با شروع از گام 1 ) انجام میشود. گامها حاوی تعداد راند مشخصی نیستند. بازی زمانی از گام 1 به گام 2 منتقل میشود که یکی از بازیکنان تعداد مشخصی شهر را در شبکه خود به هم وصل کرده باشد. گام 3 ،بعد از رو شدن کارت "گام 3 "شروع می شود. در زمان رفتن از یک گام به گام دیگر، تغییرات کوچک اما مهمی در قوانین اتفاق میافتد. معمولا بازی در گام 3 تمام می شود اما ممکن است در گام 2 هم به پایان برسد.

فاز 1- مشخص کردن ترتیب نوبت حرکت

در این فاز، ترتیب نوبت حرکات جدید مشخص میشود. بازیکنی که بیشترین شهر را به هم وصل کرده باشد، نفر اول خواهد بود (شخصی که در نمودار امتیازات از بقیه جلوتر باشد). اگر 2 یا چند بازیکن هم امتیاز بودند و مشترکا اول بودند، بازیکنی که دارای نیروگاه با عدد بزرگتری باشد نفر اول خواهد بود. خانه ی این بازیکن را در مکان اول نمودار ترتیب حرکت قرار دهید. با استفاده از همین قانون، نوبت حرکت بقیه بازیکنان را مشخص کنید.

یادآوری: در شروع بازی، نوبت حرکات را با قرعه کشی مشخص کنید.

مثال: Anna توانسته 6 شهر را به یکدیگر متصل کند، Dale و Angelika ، هر کدام 5 شهر و Valerie تنها 4 شهر را به هم متصل کرده اند. Anna نفر اول خواهد بود و خانه خود را در مکان اول نمودار ترتیب نوبت حرکت قرار می دهد. Dale و Angelika مساوی هستند و نیروگاه های خود را مقایسه میکنند. Dale نیروگاه شماره 17 و Angelika نیروگاه شماره 15 را دارد. پس Dale نفر دوم و Angelika نفر سوم خواهد بود. Valerie هم به عنوان نفر چهارم بازی خواهد کرد.

فاز 2- مزایده ی نیروگاه ها

در این فاز، هر بازیکن این فرصت را داراست که یک نیروگاه را به مزایده بگذارد. در این فاز، هر بازیکن می تواند حداکثر یک نیروگاه را خریداری کند. بهتر است بازیکنان سعی کنند نیروگاه هایی با ظرفیت کافی برای برق رسانی به تمامی شهرهای شبکه ی خود داشته باشند، اما این کار اجباری نیست. اولین بازیکن شروع کرده و از بین دو گزینه ذیل یکی را انتخاب میکند:
  1. پاس دادن نوبت: ممکن است بازیکن نخواهد مزایده ای برگزار کند و نوبتش را پاس دهد. در این صورت، او نمی تواند در این راند در هیچ مزایده ی دیگری شرکت کند و در این راند هیچ نیروگاهی دریافت نخواهد کرد.
  2. انتخاب یک نیروگاه برای مزایده: بازیکن یک نیروگاه را از بازار فعلی (ردیف بالا) انتخاب کرده و سپس یک قیمت برای خرید آن پیشنهاد می دهد( بازیکن باید حداقل مقدار پیشنهاد را رعایت کند(عددی که روی نیروگاه نوشته شده کمترین مقدار ممکن را مشخص میکند))، اما بازیکن میتواند با مقداری بیشتر از حداقل ارزش نیروگاه مزایده را شروع کند. در جهت عقربه های ساعت، بقیه بازیکنان می توانند مبلغ بیشتری را ارائه دهند و یا اینکه پاس دهند. اگر بازیکنی پاس دهد، دیگر نمی تواند به آن مزایده برگردد. پیشنهاد قیمت تا زمانی ادامه پیدا می کند که تمامی بازیکنان به جز یک نفر پاس داده باشند. این بازیکن بیشترین مبلغ پیشنهاد شده را به بانک پرداخت می کند و نیروگاه را خریداری می کند. سپس فورا یک کارت نیروگاه جدید از دسته کارت های نیروگاه کشیده میشود و جای کارت فروخته شده را در بازار پر می کند. سپس باید کارت های نیروگاه را به ترتیب از کوچک به بزرگ مرتب کرد: چهار کارتی که ارزش کمتری دارند در ردیف بازار فعلی و چهار کارت دیگر در ردیف بازار آینده قرار می گیرند.

نکات مهم

  • هرگاه در یک راند بازیکنی نیروگاهی را خریداری کرد، دیگر نمی تواند در مزایده های بعدی آن راند شرکت کند و یا نیروگاهی را در بازار به مزایده بگذارد.
  • زمانی که بازیکن برگزار کننده مزایده، در آن برنده شود و نیروگاه را بخرد، بازیکن بعدی در ترتیب نوبت، نوبتش را بازی میکند و اگر در این راند نیروگاهی نخریده باشد، نیروگاهی را برای مزایده عرضه می کند. اما اگر بازیکن قبال نیروگاهی را خریداری کرده باشد، بازیکن بعدی در ترتیب نوبت، نوبتش را بازی خواهد کرد و به همین ترتیب الی آخر. زمانی که بازیکنی به جز بازیکنی که مزایده را شروع کرده برنده مزایده شود، بازیکن مزایده گزار می تواند یک نیروگاه جدید را از بازار فعلی به مزایده بگذارد و یا نوبتش را پاس دهد.
  • در طول بازی هر بازیکن فقط میتواند حداکثر 3 نیروگاه در هر زمان داشته باشد. زمانی که بازیکنی چهارمین نیروگاه خود را خریداری کند، باید یکی از نیروگاه های قبلی خود را بسوزاند و از بازی خارج کند. بازیکن می تواند منابعی که بر روی آن نیروگاه قرار داشته را به 3 نیروگاه دیگر خود منتقل کند اما فقط به شرطی که آن نیروگاه بتواند از آن نوع منبع استفاده کند. اگر نیروگاه های بازیکن ظرفیت نداشته باشند و یا نتوانند از آن منابع استفاده کنند، بازیکن باید منابعی که بر روی نیروگاه خارج شده از بازی قرار داشت را به انبار بازی برگرداند(و نه به بازار منابع).
  • آخرین بازیکنی که در یک راند مزایده برگزار می کند می تواند همان مبلغ حداقلی نیروگاه را بپردازد و آن را خریداری کند. این یک امتیاز برای کسی است که در این فاز نفر آخر باشد.

استثنا: در راند اول بازی، تمامی بازیکنان باید حتما یک نیروگاه خریداری کنند.

  • اگر در راندهای بعد، هیچ نیروگاهی در یک راند فروش نرود، کوچکترین نیروگاه از نظر قیمت از بازار خارج شده و به جعبه ی بازی برگردانده می شود و یک کارت جدید از دسته کارت های نیروگاه جایگزین آن خواهد شد. سپس کارت ها بر اساس ارزش از کوچک به بزرگ بر اساس قوانین ذکر شده مرتب میشوند.

استثنا: چون در ابتدای بازی نوبت حرکات به صورت تصادفی مشخص می شود، بازیکنان بعد از مزایده ی نیروگاه ها دوباره در ترتیب نوبت بازیکنان تجدید نظر میکنند(بعد از فاز 2). چون هیچ بازیکنی هنوز شهری را برق رسانی نکرده است، ترتیب نوبت جدید فقط بر اساس شماره نیروگاه های خریداری شده مشخص میشود (فاز 1 را مشاهده کنید).

کارت های نیروگاه

  1. شماره ی ذکر شده در قسمت بالا و سمت چپ هر کارت نیروگاه، شماره ی نیروگاه را مشخص میکند. این عدد همچنین حداقل هزینه ممکن برای شروع مزایده این کارت را مشخص میکند (در این شکل شماره کارت 14 و حداقل ارزش آن برای شروع مزایده هم 14 است).
  2. تصویر وسط کارت نیروگاه را نشان می دهد و هیچ معنی دیگری ندارد.
  3. نمادهای قسمت سمت چپ و پایین کارت و رنگ نوار پایین کارت، نشان میدهد که چه تعداد منبع از یک نوع نیاز است تا این نیروگاه الکتریسیته تولید کند (قهوه ای: زغال سنگ، سیاه: نفت، زرد: زباله و قرمز: اورانیوم). بازیکن نمی تواند برای تولید برق با یک نیروگاه، مقدار منبع بیشتر یا کمتری نسبت به آنچه در کارت ذکر شده مصرف کند. هر کارت نیروگاه می تواند دوبرابر منابعی که برای تولید برق نیاز دارد را ذخیره کند. در این مثال، این نیروگاه برای تولید برق نیاز به دو توکن زباله دارد و میتواند حداکثر 4 توکن زباله را ذخیره کند.
  4. شماره درون نماد خانه نشان می دهد که این نیروگاه میتواند چند شهر را برق رسانی کند. در این مثال، این نیروگاه می تواند دقیقا 2 توکن زباله را استفاده کند و حداکثر 2 شهر را برق رسانی کند اما بازیکن نمی تواند تصمیم بگیرد که فقط از یک توکن زباله استفاده کند و به یک شهر برق رسانی کند. هرچند، یک نیروگاه می تواند تا دو برابر منابعی که نیاز دارد را ذخیره کند، اما نمی تواند برای دو برابر تعداد شهری که در آن مشخص شده در یک راند برق تولید کند.
کارت نیروگاه پاورگرید

نیروگاه های خاص

  • نیروگاه های هیبریدی: این نیروگاه ها دارای نوار قهوه ای/مشکی هستند و دارای دو نماد زغال سنگ و نفت هستند. دارنده ی این نیروگاه میتواند تصمیم بگیرد که از نفت و / یا زغال سنگ استفاده کند، معمولا بازیکنان منبع ارزانتر را انتخاب می کنند.
  • نیروگاه های زیست محیطی و ادغامی: این نیروگاه ها نیازی به هیچ منبعی ندارند و می توانند برای تعداد شهری که در نماد خانه نشان داده شده است برق تولید کنند.

فاز 3- خرید منابع

در این فاز، بازیکنان می توانند منابعی را از بازار منابع برای نیروگاه های خود خریداری کنند. بازیکنان فقط می توانند منابعی را بخرند که بتوانند در نیروگاه های خود استفاده کنند. نیروگاه تا زمانی که منابع کافی نداشته باشد برقی تولید نمی کند. این فاز با نوبت حرکات معکوس بازی میشود: آخرین بازیکن این فاز را شروع می کند. هر نیروگاه می تواند تا دو برابر تعداد منابعی که برای تولید نیاز دارد ذخیره کند. هر نیروگاه فقط نوع منبعی که برای تولید برق استفاده میکند را ذخیره میکند ( یک نیروگاه زغال سنگی فقط زغال سنگ ذخیره می کند، یک نیروگاه هیبریدی هم زغال سنگ و هم نفت ذخیره می کند، یک نیروگاه زیست محیطی هیچ منبعی ذخیره نمی کند و ... ). هر بازیکن حداکثر به تعداد منابع مجاز کل نیروگاه هایش منبع خریداری کند(دو برابر تعداد منابعی که جهت تولید برق نیاز دارند).

فاز 4 - ساخت و ساز

این فاز هم با ترتیب نوبت معکوس بازی می شود : بازیکن آخر این فاز را شروع می کند. در این فاز، بازیکنان یا شبکه شهرهای خود را شروع می کنند و یا شهری را به شبکه ی خود اضافه می کند. به یاد داشته باشید که برای بردن بازی، بازیکنان باید بتوانند تعداد شهر بیشتری را نسبت به دیگران برق رسانی کنند. بنابراین، ایجاد یک شبکه از شهرها برای بردن بازی ضروری است. هرچند، برنده ی بازی لزوما بازیکنی که بیشترین شهر را داشته باشد نیست – بلکه بازیکنی است که شهرهای بیشتری را برق رسانی کرده باشد. بازیکنان باید نیروگاه های خود را به نحوی با منابع و شبکه های خود بالانس کنند تا برنده ی بازی شوند. در شروع بازی، بازیکنان هیچ شهری ندارند، بنابراین هیچ شبکه ای هم ندارند. هر بازیکن با انتخاب یک شهر در نواحی بازی که در ابتدای بازی مشخص شده اند (که توسط بازیکن دیگری انتخاب نشده باشد) شبکه ی خود را شروع میکند. برای اینکه بازیکن نشان دهد که این شهر بخشی از شبکه ی اوست، یکی از خانه هایش را در فضایی که در شهر با شماره 10 مشخص شده قرار می دهد. بازیکن باید هزینه ساخت در شهر شروع بازی که 10 الکترو است را بپردازد. بنا به اینکه در کدام گام بازی باشید، تعداد بازیکنانی که می توانند در یک شهر خانه داشته باشند و هزینه ساخت خانه در هر شهر متغیر است ( بخش گام های بازی را ببینید). تمامی شهرهای بعدی که بازیکن به شبکه خود اضافه می کند باید حداقل به یکی از شهرهای شبکه ی او متصل باشد (به یکی از خانه هایی که در نقشه دارد). بازیکن باید هزینه اتصالی که در نقشه مشخص شده (مسیر میان شهر جدید و یکی از شهرهای قبلی شبکه ی بازیکن) و کمترین هزینه موجود در شهر مورد نظر را پرداخت کند. در زمان اتصال به یک شهر جدید، بازیکن ارزانترین هزینه اتصال میان شهر جدید و یکی از شهرهای خود را محاسبه می کند و هزینه را به بانک پرداخت میکند. بازیکن می تواند در هر راند به هر تعداد شهر جدید که بخواهد متصل شود، اما باید هزینه ساخت و اتصال آنها را داشته باشد. قوانین ذیل جهت اتصال شهرها به شبکه ی یک بازیکن معتبر هستند:

  • در گام 1 بازی، در هر شهر تنها یک بازیکن می تواند خانه داشته باشد، در گام 2 دو بازیکن و در گام 3 سه بازیکن می توانند در یک شهر خانه داشته باشند. در زمان قرار دادن خانه در یک شهر، علاوه بر هزینه اتصال، بازیکن اول 10 ،بازیکن دوم 15 و بازیکن سوم 20 الکترو پرداخت می کنند.
  • بازیکنان می توانند هر شهری را بدون توجه به فاصله آن با یکی از شهرهای خود به شبکه اش اضافه کند. بازیکنان می توانند شهرهای موجود در مسیر را حتی بدون ساخت خانه در آنها (و یا اگر به احتمال زیاد آن شهر جایی برای ساخت خانه نداشته باشد) پشت سر بگذارند و به یک شهر دور دست متصل شوند.
  • هیچ بازیکنی نمی تواند دو بار به یک شهر یکسان متصل شود (دو خانه در یک شهر داشته باشد).
  • بعد از اتصال یک شهر به شبکه، بازیکن خانه ی خود را در ارزانترین فضای آن قرار می دهد (10 ،15 یا 20 الکترو)
  • بازیکن تنها می تواند شبکه اش را گسترش دهد، ولی نمی تواند شبکه ی دومی را در نقشه شروع کند. بازیکن باید همیشه تمامی هزینه ی اتصال و ساخت و ساز را پرداخت کند، حتی اگر قبال از یک اتصال در بازی استفاده کرده باشد.
  • یک شهر حداکثر میتواند به 3 شبکه ی مختلف متصل شود
نقشه کلی بازی پاورگرید

بردن بازی پاورگرید

بازی زمانی که در پایان فاز 4 حداقل یک بازیکن حداقل 17 شهر در شبکه خود داشته باشد تمام خواهد شد. هیچ بازیکنی دیگر نمی تواند منابع یا نیروگاهی بخرد! برنده ی بازی بازیکنی است که بتواند به بیشترین شهر در شبکه ی خود با استفاده از نیروگاه ها و منابعی که در اختیار دارد برق رسانی کند. اگر امتیازها برابر شد، بازیکنی که بیشترین پول باقیمانده را داشته باشد برنده است. اگر هنوز هم مساوی بودند، بازیکنی که بیشترین تعداد شهر را در شبکه خود دارا باشد برنده است.

نکته مهم: گاهی (که خیلی هم نادر نیست) بازیکنی به غیر از کسی که 17 شهر یا بیشتر دارد برنده می شود زیرا آن بازیکن نمی تواند به تمام شهرهای خود برق رسانی کند، زیرا یا نیروگاه های او به اندازه کافی برای تعداد شهرهای او بزرگ نیستند یا او منابع کافی برای برق رسانی را دارا نیست. این باعث می شود بازیکنان نیروگاه ها، منابع و شبکه خود را بالانس نگه دارند.

سخن پایانی

در همه زمان ها، بازی های گروهی و فکری، از محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده و هستند. اگر بخواهیم به میزان محبوبیت این بازی ها اشاره کنیم، می توانیم این نکته را یادآور شویم که بسیاری از شرکت های بازی های رایانه ای برای فروش بهتر، بازی های محبوب قدیمی را در قالب یک بازی رایانه ای ارائه داده اند. بازی های فکری برای آموزش روابط اجتماعی، پرورش ذهن و تفکر، کنترل هیجان و بهبود روحیه رقابتی برای کودکان بسیار مفید هستند. از این جهت والدین زیادی برای کودکان خود از این گونه بازی ها تهیه کرده و با آنها بازی می کنند. البته از جذابیت این بازی ها برای بزرگسالان نیز نمی توان گذشت. در این مقاله با ذکر معرفی و بیان راهنمای بازی فکری تاکنوکو خواستیم شما را با یکی از محبوب ترین بازی های فکری دنیا آشنا کنیم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (461 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (109 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (40 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) نگاهی به اتاق خواب بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/چه دکوراسیون شیکی داره +فیلم (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش+ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی هنرنمایی بامزه مادر خوش ذوق در ثبت اولین عکس از نوزادش/ فک کنم میخواد بچه شو بخوره+ عکس خلاقیت خنده دار وانتی پیاز و سیب زمینی فروش در خواستگاری از دختر موردعلاقه اش با حلقه ازدواجِ ساخته شده از پیاز+عکس/ همین اول کار اشکشو درآوردی😂 فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه! توضیحات محمدجواد ظریف درباره تحصیلات و شغل فرزندانش+عکس/ از عروس دکتر تا دختر طراح/ همگی در تهران هستن نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز فریبا نادری با شومینه و دیوارکوب های خاص +عکس / پری سیمای ستایش خوش سلیقه س! نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران هانده ارچل/ کیمیا خاتون مست عشق چقدر لاکچریه+عکس عرض ارادت حسین رضا زاده به آقای رئیسی پس از بستری شدنش در بیمارستان/ لاغری باورنکردنی آقای ورزشکار +عکس شباهت بی حد و اندازه هادی چوپان به مادرش/ چهره دلنشین پدر قهرمان بدنسازی جهان+عکس رونمایی از کارت عروسی دختر آیت‌الله طالقانی در سال 47 +عکس قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود نگاهی به تخت خواب نوزادی شیک دختر زیبای مهران غفوریان/ چه فرشته کوچولوی ناز و دلبری+عکس پسر واقعی سارا والیانی بازیگر نقش آسیه در گیلدخت / یک پسر زیبا و دوست داشتنی تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس سابمیت مقاله چیست؟ چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان قهر کردن «شهربانو منصوریان» در مراسم تجلیل از مدال‌آوران+فیلم تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تیتر امروز   
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد
سلاخی هولناک دختر 21 ساله به دست پدر خشمگین/ به طور نامحسوس دخترم رو تحت نظر گرفتم و دیدم که افراد ناشناسی به خانه‌اش رفت و آمد دارند
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
ماجرای خنده دار قضای حاجت ناصرالدین شاه در سفر به فرانسه!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر