ساعدنیوز
ساعدنیوز

معرفی و آموزش کامل و مرحله به مرحله نرم افزار grammarly

  چهارشنبه، 19 آبان 1400   زمان مطالعه 23 دقیقه
معرفی و آموزش کامل و مرحله به مرحله نرم افزار grammarly
همه افراد، از جمله نویسندگان حرفه‌ای نیز، در نوشتن، دچار اشتباه می‌شوند. حتی در صورت آشنایی با اصول گرامری، تسلط بر گرامری با سطح بالاتر و اختلاف‎های جزئی در سبک دشوار خواهد بود. گرامرلی که خود را دستیار نگارش می‌نامد، می‌تواند در این قسمت‌ها به شما کمک کند و کار نوشتن را برایتان آسان‌تر سازد. این نرم‌افزار اصلاحات املایی، گرامری را شناسایی میکند

نرم افزار گرامرلی، نرم افزاری فوق العاده برای تصحیح ایرادات و اشکالاتی است که در متون انگلیسی است این نرم افزار در سه نسخه تجاری، پرمیوم و رایگان عرضه می شود که با استفاده هر یک از این سطح ها بخشی از امکانات را برای کاربران در دسترس قرار می دهد، اما حتی در نسخه رایگان هم این امکانات در تصحیح متن انگلیسی شما کمک زیادی خواهد کرد. در ادامه، ابتدا توضیحاتی را درباره انتشار و هدف این برنامه مرور می کنیم، سپس به سراغ بسترهای قابل استفاده و انواع طرح های ارائه شده این برنامه می رویم. هم چنین مثال هایی را برای بعضی از ویژگی ها و کارهایی این برنامه می تواند انجام دهد خواهیم دید.

نرم افزار گرامرلی (Grammarly) چیست؟

گرامرلی (Grammarly) یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که در سال ۲۰۰۹ و در کشور اوکراین، برای تشخیص غلط ها و جلوگیری از سرقت ادبی به صورت رایگان ارائه شد. این برنامه هم اکنون می تواند متن را با ۲۵۰ قاعده دستور زبان انگلیسی بررسی کرده و اشتباهات موجود در متن را به نویسنده اعلام کند. گرامرلی برنامه ای ساده است که می توانید با ایمیل شخصی، بدون هیچ مشکلی یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید و از خدماتش استفاده نمایید. برخی از این سرویس ها رایگان هستند و برخی به طور گسترده تر در نسخه پریمیوم در اختیار کاربر قرار می گیرد. هم چنین می توانید لهجه های مختلف زبان انگلیسی مانند آمریکایی، استرالیایی یا بریتانیایی را برای آن تنظیم کنید. گرامرلی طیف واقعاً وسیعی از محیط های نرم افزاری و اینترنتی را پوشش می دهد. گرامرلی می تواند به عنوان اکستنشن (افزونه) روی مرورگر (کروم، فایرفاکس، اج، سافاری) شما نصب شود. برای این حالت، کافی است با مرورگر خود به سایت گرامرلی بروید تا به صورت اتوماتیک شناسایی شده و اکستنشن مربوطه برایتان پیشنهاد شود. از گرامرلی می توان به صورت اَدآن برای آفیس ورد یا اوت لوک بهره گرفت.

بهبود سطح گرامر (تقریباً) در همه جا

هزینۀ اشتراکِ گرامرلی برای یک ماه 29.95 دلار، برای سه ماه 59.95 دلار و برای یک سال 139.95 دلار است. اگر فکر می کنید هزینه ی آن بالا است، لازم است بدانید که گرامرلی همواره تخفیف هایی را برای خرید اشتراک در نظر می گیرد. با پرداختِ هزینه ی ورود، انواع نوشته های شما به طور سفارشی بررسی و سرقت های ادبی تشخیص داده می شوند. همچنین، گرامرلی به شما کمک می کند تا از واژگان مختلفی در متن استفاده کنید. این ها فقط بخشی از خدماتِ نرم افزار گرامرلی بود. به علاوه، گرامرلی نسخه ی محدودی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد که اشتباهات مختصر گرامری و املایی را تشخیص می دهد. هزینۀ ماهیانه اشتراک طرح حرفه ای (Business) گرامرلی 15 دلار برای هر نفر است و صورتحساب آن به صورت سالیانه محاسبه می شود.

گرامرلی، برای مشتریانی که از سیستم عامل ویندوز (Windows) و مک او اس (macOS) روی کامپیوتر رومیزی استفاده می کنند، افزونه هایی را برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس، سافاری و ادج و همچنین افزونه ای را برای مایکروسافت آفیس ارائه می کند. گرامرلی همچنین، از طریق یک نرم افزار کیبورد موبایل، بر روی سیستم عامل های اندروید و آی اواس قابل استفاده است.

 افزونه گرامرلی برای کروم

گرامرلی از دو پلتفرم نوشتاری مهم دیگر، یعنی گوگل داکس و مدیوم ، پشتیبانی می کند. یکپارچه سازی اخیرِ گوگل داکس ویژگی های جدیدی را به آن اضافه کرده است. با این حال، برای استفاده از همه قابلیت های گرامرلی روی گوگل داکس، همچنان باید از افزونه ی کروم استفاده کنید.

حتی نسخه آنلاین این پلتفرم ویژگی های مانند تشخیص لحن، غلط گرامری یا بررسی سرقت ادبی را فراهم کرده است. البته در استفاده رایگان از این موارد، گزارشی کوتاه و بدون جزئیات دریافت خواهید کرد و برای مشاهده ریز موارد به تفصیل، نیاز به اکانت پریمیوم دارید.

گرامرلی در ورد

راه اندازی و امنیت نرم افزار گرامرلی

گرامرلی نوشته های شما را بر اساس پایگاه اطلاعاتی محتوا و اشتباه های نگارشی و همچنین داده های گردآوری شده از کاربران فعالش بررسی می کند. نقطه ضعف این مدل بلادرنگ آن است که، برای کار با آن، باید به اینترنت متصل باشید. همچنین، گرامرلی زیر اشتباه های مهم (اشتباه های گرامری و املایی) را با رنگ قرمز و زیر اشتباهات پیشرفته (سبک نگارش و بهترین شیوه ها) را با رنگ های دیگر خط می کشد، هرچند قابلیت تشخیص اشتباهات پیشرفته مخصوص کاربران پریمیوم است. با نگه داشتن نشانگر موس روی هر یک از واژه ها یا عبارات نشان داده‏شده، می توان اشتباه را مستقیماً اصلاح یا توضیح مفصل تری را درباره اشتباه مورد نظر مشاهده کرد. توضیح ها به زبانی شفاف ارائه شده اند و از جمله های نمونه برای نشان دادنِ اشتباهات استفاده شده است. این ویژگی ها تحسین برانگیزند. قابلیتِ تصحیح گرامر آفیس 365 همواره در حال ارتقا است، اما گرامرلی، در مقایسه با گوگل داکس و آفیس 365، گرامر متن را دقیق تر بررسی می کند. همچنین، متوجه شده ام که گرامرلی تعداد اشتباهات هر متن را در انتهای آن می آورد. از این طریق، متوجه می شوم چه مقدار از کار ویراستاری متن باقی مانده است.

باید از مخاطرات احتمالی مرتبط با حریم خصوصی و امنیت هر نرم افزاری که ورودی های تایپی‏تان را بررسی می کند آگاه باشید. برای مثال، در سال ۲۰۱۸، تاویس اورماندی، پژوهشگر حوزه امنیت گوگل، گزارش داد که نحوۀ ارتباط افزونه های مرورگر گرامرلی با توکن های احراز هویت(auth token) آسیب پذیر است. گرامرلی، در مدت کوتاهی، این مشکل را برطرف کرد و اشاره کرد که این آسیب پذیری فقط ممکن بود داده های ذخیره شده در ویرایشگر گرامرلی را در معرض افشا شدن قرار دهد.

اشتباهات شناسایی شده توسط گرامرلی

امکانات نرم افزار گرامرلی

گرامرلی چه امکاناتی در اختیار ما قرار می دهد و این موارد به چه معنی می باشند. با ما باشید.

پیش از بررسی موردی امکانات، به طور خلاصه می توان گفت گرامرلی در تمامی بسترها، تنها پیشنهادات پایه ای را در طرح رایگان، و پیشنهادات پایه و پیشرفته را در طرح های پریمیوم و تجاری ارائه می دهد. هم چنین همان طور که اشاره شد، طرح های رایگان و پریمیوم برای استفاده تنها یک کاربر (یک لایسنس)، و طرح تجاری برای استفاده تیم های ۳ تا ۱۴۹نفره مناسب می باشد. تفاوت طرح تجاری با پریمیوم در این است که مورد نخست، از قابلیت هایی مانند پنل ادمین، پرداخت متمرکز، آمار استفاده تیم و پشتیبانی از ایمیلِ دارای اولویت برخوردار می باشد.

تفاوت های نسخه های مختلف گرامرلی

و اما تفاوت های ویژگی های این سه طرح را به تفصیل در ادامه می بینیم.

گرامر، املا و علائم نگارشی

این مورد در هر سه طرح ارائه می شود. این ویژگی برای مثال می تواند ایراد جمله I can assure you this won’t effect your timeline را تشخیص داده و کلمه affect را جایگزین کند.

  • یک دستی املا و علائم نگارشی: این مورد تنها برای طرح های پریمیوم و تجاری ارائه می شود. ویژگی فوق می تواند مثلاً انواع فرم های نوشتن تاریخ را در کل نوشته یک دست سازد.
  • روان بودن: این مورد نیز تنها در طرح های پریمیوم و تجاری ارائه می شود. این ویژگی جملات را مطابق با قواعد لهجه انتخابی بررسی کرده و روان ترین ساختار را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال در جمله We’ve been able to do some progress here، کلمه make را پیشنهاد می دهد.

Clarity شفافیت

  • ایجاز: گرامرلی برای نسخه رایگان، در برخی از موارد، و برای نسخه های پریمیوم و تجاری، در تمامی موارد سعی می کند مختصرترین جمله بندی را برای شما پیشنهاد دهد. به عنوان نمونه در جمله It may happen that we need to decide tomorrow، پیشنهاد می دهد که با جایگزینی عبارت We may need، جمله کوتاه تری داشته باشیم.
  • خوانایی: این ویژگی از نسخه رایگان غایب است و در طرح های پریمیوم و تجاری ارائه می شود. گرامرلی در این مورد، برخی از ساختارها مانند جملات بلند و قابل انفصال را تشخیص داده و پیشنهاد به خواناتر کردن آنها می دهد.

Engagement دخیل کردن

  • لغات تلطیف کننده: مجدداً این ویژگی در طرح رایگان ارائه نمی شود و ویژه طرح های پریمیوم و تجاری است. این مورد سعی می کند با ارائه لغت های مترادف و با جذابیت بیشتر، رنگ و لعاب بهتری به نوشته شما ببخشد. مثلاً می تواند به جای عبارت very happy، کلمات thrilled، pleased یا delighted را پیشنهاد دهد.
  • تنوع پویای جملات: این مورد به تکرر و یک نواختی جملاتی که در پی یکدیگر می آیند دقت می کند و اگر تشابهی بین آنها پیدا کند به شما اطلاع می دهد. این ویژگی نیز تنها در نسخه های پریمیوم و تجاری در دسترس شما قرار دارد.

Delivery انتقال منظور

  • تشخیص لحن: این ویژگی بسیار جالب به نوعی جدیداً اضافه شده و برای طرح رایگان، در برخی حالت ها، و برای طرح های پریمیوم و تجاری، در تمامی حالت ها ارائه می شود. این ویژگی می تواند لحن نوشته شما را تشخیص دهد و حتی بازه ای برای آن مشخص کند. مثلاً اگر نامه ای به رئیس خود می نویسید، لحن را روی رسمی (Formal) تنظیم کنید، یا اگر در حال نگارش تبلیغی برای جلب نظر مشتری هستید، از لحن دوستانه (Friendly) و (Joyful) استفاده کنید.
  • زبان مصمم: این مورد برای طرح رایگان در دسترس نیست و مختص طرح های پریمیوم و تجاری می باشد. این ویژگی می تواند نوشته شما را مصمم تر نشان دهد. مثلاً اگر پشتیبانی در تعامل با مشتری هستید، پیشنهاد می دهد در جمله I think we should be able to solve this problem از عبارت We can استفاده کنیم.
  • مودب بودن: این ویژگی نیز مانند موارد بالا تنها در با خرید اکانت پریمیوم و یا تجاری در دسترس شما قرار می گیرد. این مورد تلاش می کند با پیشنهاد عبارت های جایگزین، خشونت یا توهین در نوشته شما را به حداقل برساند. برای مثال پیشنهاد می دهد به جای I hated the proposal، از wouldn’t say I liked استفاده کنیم.
  • سطح رسمیت: این ویژگی کارآمد در طرح رایگان ارائه نمی شود و برای استفاده از آن، باید اکانت پریمیوم یا تجاری داشت. این مورد چهره ای رسمی به نوشته شما می بخشد و اطلاع می دهد که از اصطلاح های عامیانه یا کوچه بازاری استفاده نکنیم. مثلاً در جمله Is there anything I can do for u? اطلاع می دهد که کلمه you جایگزین شود.
  • زبان برابرگرا: یکی از ایرادات بسیار شایع در نوشته ها، ناهمسان پنداشتن گروهی با گروه دیگر است. نمونه بارز این مساله، تفاوت های بی دلیل جنسیتی بین افراد و یا مجزا دانستن معلولین است. این ویژگی که تنها برای طرح های پریمیوم و تجاری ارائه می شود، می تواند زبان نوشته شما را برای این مورد بررسی کند. مثلاً در جمله the venue is accessible for guests who are confined to wheelchairs پیشنهاد می کند از wheelchair users استفاده کنیم.

امکانات نسخه آنلاین گرامرلی

  • تشخیص لحن: این ویژگی نسخه اینترنتی موردی است که در بالا ذکر شد.
  • بررسی گرامر: مجموعه ویژگی اول، به صورت آنلاین نیز تحت این مورد در دسترس قرار دارد. باید ذکر کنیم که به منظور استفاده کامل تر از این ویژگی، احتیاج به تهیه اکانت پریمیوم یا تجاری دارید.
  • بررسی سرقت ادبی: این ویژگی که از مهم ترین موارد، بالاخص برای دانشجویان، محققین، اساتید و افراد فعال در حوزه های آکادمیک می باشد، ساختار نوشته، منابع و حتی مراجع ذکرشده در متن شما را در بین ۱۶میلیارد صفحه اینترنتی بررسی می کند و در صورت یافتن مشابهت، به شما اطلاع می دهد.

این ویژگی در استفاده رایگان، تنها گزارشی بسیار مختصر از سرقت ها ارائه می کند. اما در حالت پریمیوم یا تجاری، جزئی ترین سرقت های انجام شده در مقاله، پایان نامه، رساله یا هر نوع نوشته شما را مشخص می سازد.

نمونه گزارش گرامرلی

در تصویر زیر نمونه ای از گزارش ارائه شده از گرامرلی را مشاهده می کنید.

گزارش گرامرلی

مشاهده کردیم که در طرح رایگان گرامرلی، پنج ویژگی در سطح پایه در دسترس قرار دارند. در حقیقت این موارد برای کاربرانی که روزانه چند خط متن می نویسند یا با ایمیل کار می کنند کافی است. اما نگارش اثری پژوهشی، متنی تجاری، ارتباطی آکادمیک یا هم چنین اطلاع رسانی های رسمی و اداری، نیاز به دقت بسیار بیشتری دارد که تنها در طرح های پریمیوم و تجاری گرامرلی عرضه می شود.

تغییراتی و پیشنهادهایی که گرامرلی روی متن اعمال کرده یا ارائه می دهد، صرفاً حذف، جابه جایی و جایگزین کردن لغات و علائم نگارشی یا تشخیص لحن و سیاق نوشته نیست. گرامرلی می تواند کیفیت متن را وارد مرحله جدیدی نماید؛ همان طور که قریب به تمامی دانشجویانی که از این برنامه استفاده کرده اند، شاهد بهبود نمرات تحصیلی خود بوده اند، نزدیک به ۸۵درصد از افرادی که با نوشتن سروکار دارند، قدرت بیشتری در نگارش کسب کرده اند و در نظر بیش از ۷۵درصد کاربران، نوشتن به کار لذت بخش تری تبدیل شده است. گرامرلی برای تمام کسانی که می خواهند به انگلیسی بنویسند (ایمیل، مکاتبه، بیزینس پلن و یا مقاله علمی) می تواند برنامه پرکاربردی باشد. اما این نکته را نیز باید درباره آن یا هر نرم افزار دیگری که چنین خدماتی ارائه می دهد دانست که این برنامه ها، مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده اند و اگرچه درک همه جانبه ای از زبان انسان دارند، اما فقط می توانند نکات را به شما اعلام کرده و دقتتان را بالاتر ببرند، نه اینکه به جای شما بنویسند. بنابراین نیاز است از پیش، اطلاعات کاملی از نگارش متن به انگلیسی داشته باشید تا با کمک این برنامه آن را ارتقا دهید.

اکنون که به طور کامل با کاربرد نرم افزار گرامرلی آشنا شدید به سراغ آموزش تصویری آن از نحوه ثبت نام گرفته تا کار با منوها و توضیح قابلیت های آن می رویم. با ما همراه باشید.

آموزش تصویری ثبت نام در سایت گرامرلی و کار با پنل کاربری

برای اینکه بتوانید از این نرم افزار استفاده کنید باید ابتدا ثبت نام کنید. برای ثبت نام فقط به یک ایمیل نیاز دارید تا پس از ثبت ایمیل و رمز عبور منتخب خود، روی کد تأییدیه ارسال شده به ایمیل خود کلیک کنید تا حساب کاربری شما فعال گردد.

ثبت نام گرامرلی
همانطور که مشاهده می کنید ثبت نام بسیار ساده است و حتی می توانید از طریق حساب کاربری فیسبوک، جیمیل یا اپل خود نیز در گرامرلی حساب کاربری بسازید. پس از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید، این قسمت برای نشان داده می شود:
پنل کاربری گرامرلی
در این قسمت چندین بخش از منوی سمت چپ قابل مشاهده است. بخش My Grammarly که بخش اصلی مقاله ما را به خود اختصاص می دهد و به آن به طور مفصل خواهیم پرداخت. بخش Account که با کلیک بر روی آن وارد صفحه زیر می شوید:
تنظیمات اکانت  گرامرلی

در قسمت تنظیمات حساب کاربری که اولین گزینه است می توانید نام، ایمیل، پسورد و ایمیل ترجیحی یا انتخابی پیش فرض خود را مشخص کنید یا حتی با کلیک بر روی گزینه Delete Account حساب کاربری خود را حذف نمایید. با کلیک بر روی بخش Customize یا سفارشی سازی صفحه زیر برای شما نشان داده خواهد شد:

بخش Customize نرم افزار گرامرلی
در این قسمت می توانید کلمات مدنظر خود را به دیکشنری نرم افزار گرامرلی برای بررسی نگارش متون انگلیسی به شکلی دقیق تر اضافه کنید. سپس زبان (فارسی ندارد) و زبان نوشتاری، سبک نوشتاری (تجاری، کاری و غیره)، شغل، صنعتی که در آن مشغول به کار هستید و تعداد پرسنل سازمانی را می توانید در این بخش مشخص کنید.
بخش subscription نرم افزار گرامرلی

با کلیک بر روی بخش Subscription یا عضویت می توانید نوع حساب کاربری فعلی خودتان (Free) یا رایگان را به نسخه های پرمیوم یا تجاری (سازمان و شرکت های مختلف) تغییر دهید. همانطور که می بینید در نسخه رایگان فقط ایرادات گرامری، نوشتاری و نشانه گذاری (علامت گذاری) و نگارشی تصحیح می شوند. در نسخه پرمیوم قابلیت هایی مثل تشخیص سرقت ادبی، روان بودن متن، خوانایی و غیره اضافه می گردد. به نسخه تجاری هم علاوه بر کلیه امکانات نسخه های قبلی، قابلیت هایی مثل پنل ادمین، راهنمای سبک سازمانی و غیره افزوده می شوند. قسمت آخر نیز راهنمای سبک یا Style Guide است و همانطور که گفتیم قابلیت مختص نسخه تجاری است که با خرید آن این قسمت فعال می شود.

راهنمای گرامرلی
به سراغ پنل کاربری اولیه می رویم و این بار بر روی قسمت Apps کلیک می کنیم تا صفحه زیر باز شود:
قسمت اپلیکیشن ها در نرم افزار گرامرلی

در این قسمت مشاهده می کنید که می توانید نسخه مایکروسافت آفیس (به عنوان افزونه)، نسخه ویندوز (به عنوان نرم افزار)، نسخه مرورگر گوگل کروم (به عنوان پلاگین)، نسخه گوشی یا موبایلی (به عنوان اپلیکیشن Grammarly Keyboard) و یا آیپد (اپلیکیشن) را دانلود کرده و از آن استفاده نمایید.

در قسمت بعدی یعنی پرمیوم (Premium) نسخه های مختلف این نرم افزار به شما نشان داده می شود که قبلا در مورد آنها و تفاوت هر یک توضیح دادیم. نسخه پرمیوم را می توانید به شکل ماهانه، هر ۳ ماه یکبار یا سالانه خریداری نمایید و نسخه تجاری نیز سالانه است.

قسمت نهایی نیز که با Log out مشخص شده برای خروج از حساب کاربری است.

آموزش تصویری کار با نرم افزار گرامرلی

در این قسمت برای این کاملا با این نرم افزار قدرتمند و بی نظیر ویرایشگر متون انگلیسی آشنا شوید، متنی را به دلخواه انتخاب کرده ایم که چندین غلط داشته باشد و بتوانیم از روی آن آموزش دهیم. با ما همراه باشید. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم بخش اصلی نرم افزار گرامرلی که پایه و اساس این مطلب را تشکیل می دهد، قسمت My Grammarly در پنل کاربری است که با کلیک بر روی آن صفحه زیر باز می شود. با کلیک بر روی گزینه New صفحه خالی باز خواهد شد که می توانید مثل ما متن مورد نظر خود را درون آن قرار دهید یا اینکه با کلیک بر روی آپلود، فایل متنی خود را بارگذاری نمایید. البته مانند تصویر زیر اگر از قبل فعالیتی داشته باشید به شما نشان داده می شود تا دسترسی سریعی را فراهم کند:

پنل کاربری گرامرلی
اگر گزینه New انتخاب کرده باشید صفحه زیر نشان داده می شود که با ارسال یک متن شروع به آنالیز و پیدا کردن ایرادات مختلفی که توضیح دادیم خواهد کرد.
 محل آنالیز متن جدید در گرامرلی

همانطور که در سمت پایین مشاهده می کنید امکان تایپ متن نیز وجود دارد. در سمت راست معیارهای مختلف متن شما را نشان داده که در جای مناسب به آنها خواهیم پرداخت.

اما قبل از اینکه به بررسی قابلیت های مختلف و توضیحات آن از روی متن انتخابی خودمان بپردازیم توجه شما را به منوی کناری سمت چپ این صفحه جلب می کنیم که با کلیک بر روی آیکون گوشه بالا سمت چپ باز خواهد شد و طبق تصاویر زیر، بخش های مختلف آن را مشاهده خواهید کرد:

منو گرامرلی

توضیح بخش های مختلف این منو:

سربرگ یا تب DOCUMENT

  • New Document: با کلیک بر روی این گزینه سند جدیدی باز می شود.
  • Upload File: برای آپلود کردن متن مورد نظرتان می باشد.
  • Download: این قسمت برای دانلود کردن یا دریافت متن ویرایش شده با فرمت فایل ورد آفیس می باشد.
  • Print: این قسمت برای پرینت گرفتن از فایل شماست.

سربرگ یا تب EDIT

دقیقا مشابه فایل ورد می باشد که با آنها آشنایی دارید.

قسمت Editor Settings:با کلیک بر روی این گزینه قسمت زیر باز خواهد شد:

تنظیمات ادیت گرامرلی

سه گزینه به شما نشان داده می شود که به ترتیب:

  • Auto-jump to the next suggestion: به طور اتوماتیک پس از اعمال تغییرات روی یک پیشنهاد برای اصلاح، به سراغ مورد بعدی می رود.
  • Don’t check text inside quotes: با فعال کردن این قسمت از نرم افزار گرامرلی می خواهید که عبارات داخل نقل قول را چک نکند.
  • Increase text font size: با فعال کردن این قسمت سایز فونت متنی که وارد کرده اید بیشتر می شود.

سربرگ حساب کاربری یا Account

نوع حساب کاربری نشان داده شده که نسخه رایگان یا Free است. در زیر آن ایمیلی که با آن ثبت نام کرده اید نشان داده می شود.

  • Upgrade to premium: برای آپگرید کردن به نسخه پرمیوم نرم افزار گرامرلی است.

  • Language preference: زبانی که قصد دارید گرامرلی اشتباهات و ایرادات آن را مشخص کند انتخاب خواهید کرد. به عنوان مثال اگر متن شما انگلیسی باشد می توانید از بین زبان انگلیسی آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و استرالیایی یک مورد را انتخاب کنید.
  • Subscription: در این قسمت انواع نسخه های نرم افزار گرامرلی نشان داده شده که قبلا توضیح دادیم.
  • Log out: برای خارج شدن از حساب کاربری است.
  • Support: ارتباط با بخش پشتیبانی.
  • What’s new: برای مشاهده تغییرات آخرین نسخه نرم افزار.
  • Send product feedback: برای ارسال نقطه نظرات و فیدبک.
  • Back to Classic Editor: با کلیک بر روی آن وارد فضای کاربری نسخه کلاسیک می شوید.

دو قسمت انتهایی برای مطالعه سیاست حفظ حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات وب سایت و نرم افزار گرامرلی می باشد.

اکنون به عنوان نمونه متن زیر را به نرم افزار گرامرلی داده ایم که ظاهر نرم افزار مشابه تصویر زیر خواهد شد:

ویرایش متن گرامرلی

نکته بسیار مهمی که در ابتدا باید به آن اشاره کنیم این است که نوع ایرادات و غلط هایی که نرم افزار گرامرلی به شما نشان می دهد بستگی به پارامترهایی دارد که در بخش اهداف یا Goals تعیین خواهید کرد. در واقع کلمات و عبارات جایگزین پیشنهادی برای شما بستگی به پارامترهایی دارد که در این بخش تعریف کرده اید که شامل ۵ پارامتر مختلف هستند. این بخش در گوشه سمت راست بالا و در زیر قسمت Performance قرار دارد که بعدا به آن می پردازیم. بر روی بخش اهداف کلیک کنید تا کادر زیر برای شما نشان داده شود:

بخش اهداف گرامرلی

امکانات نرم افزار گرامرلی

۵ پارامتری که در قسمت اهداف یا Goals نشان داده شده به ترتیب به معنای زیر هستند:

  • Audience: برای شخصی سازی نوع مخاطب است که با گزینه های زیر تعیین می کنید:

  • General: یعنی هر فردی بدون نیاز به دانش یا درک خاص قادر به فهمیدن متن باشد.
  • Knowledgeable: برای زمانی که مخاطب شما افراد دانشگاهی، اساتید، پژوهشگران، محققین و کادر آکادمیک و علمی جامعه هستند.
  • Expert: برای زمانی که مخاطب شما افراد بسیار حرفه ای و متخصص در حیطه فعالیت شما هستند انتخاب می گردد که سختگیری های شدیدی اعمال می گردد.
  • Formality یا میزان رسمی بودن متن: میزان رسمی بودن ساختار متن و نوع آن را در این بخش تعیین می کنید تا گرامرلی بهتر عمل کند. سه گزینه دارید:
  • Formal یا رسمی: برای متن رسمی، اداری و سازمانی است.
  • Informal یا غیر رسمی: مثلا برای متن هایی که زمینه عمومی دارند یا مکالماتی که حالت محاوره ای و آنلاین دارند.
  • Neutral یا خنثی: حالتی بین دو حالت قبلی است ولی با حساسیت بیشتری بررسی خواهد شد.
  • Domain یا دامنه: با انتخاب یکی از این گزینه ها به گرامرلی دستور می دهید که کلمات و لغات پیشنهادی در زمینه آکادمیک، تجاری، عمومی، مکالمه ایمیلی، غیر رسمی و خلاقانه باشد. در نسخه رایگان فقط حالت عمومی برای شما قابل انتخاب است.
  • Tone یا لحن بیان نوشتار: این پارامتر لحن بیان نوشتار شما را مشخص می کند تا در ویرایش و تصحیح خود حتما آن را در نظر بگیرد. لحن نوشته خود را می توانید عادی، صمیمی، طنز، مثبت گرا، دوستانه، فوری، تجزیه و تحلیلی و محترمانه انتخاب کنید.
  • Intent یا هدف و انگیزه: با انتخاب گزینه هایی که به شما داده شده هدف و انگیزه خود را در این متن مشخص می کنید:
  • Inform: برای مواقعی که متن شما ماهیت آگاهی و اطلاع رسانی دارد.
  • Describe: برای مواقعی که متن شما جنبه توصیفی و توضیحی در مورد یک موضوع خاص دارد.
  • Convince: برای مواقعی که متن شما قصد دارد خواننده را نسبت به یک موضوع خاص با دلیل و منطق و استدلال، متقاعد کند.
  • Tell A Story: برای کسانی که نویسنده، تولید کننده محتوا و یا مهارت خاص در نگارش متن دارند مناسب است.

در آخر هم برای اعمال تغییرات و نهایی سازی باید روی گزینه Done کلیک کنید. با کلیک بر روی Reset to defaults تمامی گزینه های انتخاب شده به حالت اول خود بر می گردند. معمولا برای مواقعی است که بخواهید متن کاملا متفاوتی را بررسی نمایید.

برای ارزیابی متن در نرم افزار گرامرلی باید به سراغ قسمت Performance یا عملکرد بروید. در این بخش متن شما در مقایسه با متن سایر کاربران و استانداردهای تعیین شده بررسی می گردد که با کلیک بر روی آن در گوشه سمت راست بالا مشاهده خواهید کرد:

بخش performance در نرم افزار گرامرلی

نمره کلی که به شما نشان می دهد بین ۰ تا ۱۰۰ است که مثلا متنی که ما استفاده کرده ایم نمره ۸۴ را گرفته است.

تب یا سربرگ شمارش کلمات یا Word Count: اطلاعاتی مثل تعداد کاراکترها، کلمات، جملات، زمان مورد نیاز برای مطالعه متن و زمان مورد نیاز برای بلند خواندن آن در این بخش مشخص شده است.

تب یا سربرگ خوانایی متن یا Readability: این مورد در مقایسه با متون سایر کاربران سنجیده می شود. اطلاعاتی مثل طول جملات، طول کلمات، نمره خوانایی متن نوشته شده و در نهایت نیز در قالب یک جمله نظر تخصصی در مورد سطح مورد نیاز یک خواننده برای فهمیدن متن شما را مشخص می­ کند.

تب یا سربرگ Vocabulary یا واژگان: این مورد نیز با سایر کاربران گرامرلی مقایسه می شود. این قسمت اطلاعاتی مثل کلمات منحصربفرد، کلمات نادر یا کلماتی که خیلی کم استفاده می شوند در خود دارد.

با کلیک بر روی گزینه DOWNLOAD PDF REPORT می توانید این گزارش را به شکل فایل پی دی اف دانلود کنید.

قسمت مهم بعدی در گرامرلی، All Suggestion می باشد که در سمت راست نشان داده شده و شامل اخطارها و ایرادات کلی از جنبه های مختلف می باشد. در بالای متن، سمت راست نیز تعداد کل پیشنهادات نشان داده شده که در رابطه با متن انتخابی ما ۴۸ مورد هستند.

پیشنهادهای ویرایش در گرامرلی
  • Correctness: خطاهای این قسمت در رابطه با ایرادات گرامری، املایی، نشانه گذاری و مشابه آن هستند. کلماتی که در متن زیر آنها با خط قرمز مشخص شده مربوط به این دسته می باشد.
  • Clarity: این قسمت به شما می گوید که متن مورد نظر از لحاظ مفهومی و قابل درک بودن، چقدر برای خواننده واضح و مشخص می باشد و چقدر مبهم به نظر می رسد.
  • Engagement: با این قابلیت میزان جذابیت متن مشخص می گردد.
  • Delivery: این قسمت مشخص می کند که چقدر توانسته اید مفهوم مدنظر خود را به خواننده منتقل کنید.

قسمت آخر نیز مربوط به پیشنهاداتی است که فقط با خرید اکانت نسخه پرمیوم برای شما نمایش داده خواهند شد.

سخن آخر

مهمترین نقطۀ قوت گرامرلی کامل بودن آن در بحث ارائۀ پیشنهادات املایی، گرامری و نگارشی است. نسخه پریمیوم گرامرلی، با قیمت ماهانه 29.95 دلار، گران قیمت اما ارزنده است. همۀ نویسنده ها می­توانند، با اضافه کردن گرامرلی در کارشان، از آن سود ببرند. ما دوست داریم نسخۀ آفلاین این برنامه را ببینیم، اما تغییرات اخیر این نرم افزار، مانند پشتیبانی بهتر از گوگل داکس و پشتیبانی از نرم افزار ورد در سیستم عامل مک، باعث می شود رغبت بیشتری برای معرفی گرامرلی به دیگران داشته باشیم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1216 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (331 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (123 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (67 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (61 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (59 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (55 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (46 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (43 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (39 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (33 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (29 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
انتشار تصاویر خانه پدری قبل و بعد از تخریب به سبک حامد سلطانی+عکس/ خانه ای با تاب دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ پسرش چه کِیفی میکنه خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس عکس دلبر و احساسی از گلوریا هاردی و پدر باکلاس فرانسوی‌اش در یک پارک باصفا/ مهربونی از چشماش میباره+عکس خلاقیت خنده دار راننده کامیون در افشای دلیل جواب منفی شنیدنش از دختر موردعلاقه‌اش +عکس/ سلطان رازنگهداری جاده خودتی و بس😂 نگاهی به ماشین نوستالژیک و باکلاس امیرمحمد یزدانی کشتی مدال آور کشتی/ این ماشین آرزوی خیلیاست +عکس (ویدیو) منظره‌ای بی‌بدیل از خلیج فارس که از ایستگاه فضایی ثبت شد! خلاقیت منحصر به فرد و جالب دانشجویی برای ساختن میز تلویزیون با چرخ فروشگاه در خوابگاه پسرانه/ این کار به مغز انیشتن هم خُطور نمیکرد+عکس تصویری از سالگرد ازدواج عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی در یک رستوران شیک/ حیف این همه عشق و علاقه+عکس تعطیلات آخر هفته دلچسب نرگس محمدی بازیگر نقش ستایش به همراه شوهر و خواهرش+عکس خلاقیت خنده دار جوان بی پول ایرانی برای زیاد شدن پول هایش/ مغز اینو باید طلا گرفت😂+عکس خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری در ایجاد پیاده‌رو مخصوص افراد معتاد به موبایل+عکس/ واقعا دست مریزاد👌 رونمایی از حیاط دلباز و باصفای خانه لوکس سام درخشانی برای اولین بار/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز امیر محمد یزدانی ستاره و مدال آور کشتی/حیاط نگو باغ بگو بهشت بگو +عکس خلاقیت خنده دار تزریقاتی برای کشاندن مریض به درمانگاه حماسه آفرید/ شبیه مربی های مهدکودکه😂 خلاقیت خنده دار و منحصر به فرد یک مادر ایرانی برای راضی کردن دخترش واسه شستن ظرف های کثیف😂+عکس حضور عاشقانه همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی برای حمایت از همسرانشان در استادیوم+عکس (فیلم) خواستگاری مهران مدیری 29 سال پیش از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ بعد از 29 سال چقدر فرق کردن هر دوشون! اسکورت جالب و منحصربفرد بادیگاردهای موتوری و پیاده از احسان علیخانی، مجری خوشتیپ تلویزیون+عکس/ چه اُبهتی، چه شکوهی👌 امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران جورجینا با یک رنگ منحصر به فرد/ این ماشین نیست عروسکه+عکس استفاده از برس چوبی به این دلایل مهم و ضروری است حلقه ازدواج شیک و پر از جواهر همسر احمد مهرانفر، ارسطویِ پایتخت در مراسم ازدواجشان+ عکس/ خوشبخت بشین صابون دشمن پوست شماست! هرگز صورت خود را با صابون نشویید نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس زردی موهای خود را در خانه با آسان ترین روش ها از بین ببرید (ویدئو) پشت صحنه های جذاب سریال "پایتخت" در اولین روز فیلم برداری و ترانه خوانی بانمک رحمتشون/ از خود سریالم باحالترن!😂 خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی در پیوند ژیلت و انبر قفلی مرزهای صرفه جویی را جابجا کرد+عکس/ اینو به هر کی نشون بدی برات زار زار گریه میکنه🤣 خواص ماست برای پوست و مو شما را شوکه می‌کند (عکس) عصبانیت مهران غفوریان از افشای یک راز درمورد فوت رضا داوودنژاد/ مهران غفوریان در مرگ رفیقش دست داشت؟ (ویدئو) ماشین میلیاردی و شیک بهرام افشاری، بهتاش سریال "پایتخت" در واقعیت/ ماشالله طرفدارها همه جا هم هستنا! پُز دادن دستپخت خوشمزه شاهرخ استخری سعید سریال فاصله ها توسط سپیده بزمی پور در استوری اینستاگرامش/ بابا دستمریزاد👌 (ویدئو) سخنرانی بی‌نظیر استیو جابز در میان دانشجویان/ مرگ تنها اختراع بی‌نظیر زندگی است سنگ تمام سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری برای شوهر و دخترانش در آماده کردن غذای چند روزشون قبل از مسافرت تنهایی+ عکس/ چقد باحوصله درستشون کرده😍 کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! (ویدئو) رونمایی علی ضیا از اسم پسرش در اولین روز اردیبهشت/اسم قشنگیه ها ولی واسه فامیلی مناسبتر نیست بنظرتون؟
تیتر امروز   
روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که با هوشیاری کامل ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود! واکنش ظریف به «آتش بازی» رژیم صهیونیستی در اصفهان جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود بدشانسی بزرگ بازیکن تیم ملی در ازدواج/ همسر ستاره ملی‌پوش، اموالش را بالا کشید+عکس