معرفی و شرایط نگهداری سگ نژاد پکینیز

  پنجشنبه، 31 شهریور 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی و شرایط نگهداری سگ نژاد پکینیز
پیکینیز، یك سگ عروسکی جمع و جور و اشرافی با راه رفتن متمایز، یكی از چندین نژادی است كه برای طبقات حاكم چین باستان ایجاد شده بود. آنها سگهایی پیچیده با وفاداری غیرقابل انکار و ویژگیهای ظریفی هستند. در ادامه بیشتر با این نژاد از سگ ها آشنا می شویم.

پیکینیز سگ بسیار دوست داشتنی و عروسکی است که شخصیت آرام و با وقاری دارد و زیاد اهل شیطنت نیست. در ادامه ی مطلب همه چیز در مورد سگ های این نژاد گفته شده است.پیکینیز در گروه سگ های خانگی و فانتزی قرار دارد. این سگ اندازه کوچکی دارد و بدن آن به گونه ای است که قسمت جلویی از قسمت پشت بدن بزرگ تر است. این سگ علاقه ی بسیار زیادی به صاحبش پیدا می کند. او سگ خانواده است و از بودن در کنار شما لذت می برد.بهتر است بدانید که این سگ ها زیاد بازیگوش نیستند و اگر شما اهل شیطنت و جنب و جوش زیادی نیستید، پیکینیز گزینه بسیار مناسبی برای شماست.

معرفی نژاد پکینیز

سگ های این نژاد وفاداری خاصی دارند. آن ها بسیار دوست داشتنی و مهربان هستند اما در عین حال شوخ طبعی و بازیگوشی که برخی نژادهای دیگر دارند، در پیکینیز دیده نمی شود. کمی لجبازی و یک دندگی در سگ های این نژاد وجود دارد.آن ها جثه کوچک، ظاهر زیبا و دوست داشتنی و قیمت نسبتا بالایی دارند. طرفداران پکینیز در جهان بی شمارند و در همه ی کشورهای دنیا افراد بسیاری با عشق و علاقه ی زیاد از سگ های این نژاد نگهداری می کنند.تلفظ دیگر نام آن ها، پکینیز ( Pekingese ) است. این سگ ها در رنگ های مختلف دیده می شوند و به طور کلی توانایی تولید مثل 2 تا 4 توله را دارند. سگ های این نژاد شخصیت رهبری دارند و دوست ندارند از کسی پیروی کنند.

سگ های این نژاد موهای زیبا و بلندی دارند. موهای آن ها در اطراف شانه ها و سینه بلند تر از دیگر قسمت های بدنشان است. پوست بدن آن ها از قسمت داخلی ضخیم و قطور است اما سطح خارجی پوست بدن نازک و لطیف است که با موهای زیبای آن ها پوشیده شده است.پکینیزها فعالیت زیادی ندارند و نسبتا آرام هستند اما با این حال به توجه و مراقبت ویژه ای نیاز دارند. آن ها سگ های بسیار کوچک و حساسی هستند، به همین دلیل نیازمند رسیدگی های خاصی هستند که در ادامه ی مطلب به طور کامل گفته می شود.

مشخصات ظاهری نژاد پیکنیز ( Pekinese

  • پوزه :کوتاه و پهن و دارای چین خوردگی های متعددی است .
  • بدن : سینه پهن وپشت صاف است .
  • اندام های حرکتی : دستها کوتاه بوده و استخوانهای آن خمیده هستند . پنجه ها پهن و انگشتان به خارج انحراف دارند .
  • پوشش خارجی :موها بلند ، صاف و پهن است . موها حالت فر خورده و پشمی ندارند . مو در نواحی رانها ، پاها ، دم و پنجه ها حالت پر مانند داشته و طویل می باشند . پوشش خارجی در نواحی کتف و جدوگاه حالتی شبیه به یال به وجود می آورد که دور تا دورگردن را فرا می گیرد .
  • رنگ : انواع رنگها از قبیل قرمز ، حنایی ، سیاه ، سیاه و برنز ، راه راه و سفید همراه با رنگهای دیگر وجود دارند . برخی ازاین سگها دارای حلقه های سیاهی بر اطراف چشم و خطوطی بر روی گوشها هستند که باعث زیبایی بیشتر می گردد .
  • دم : دارای موهای پرمانند وطویل زیادی است .
 سگ پیکنیز

خلق و خوی سگ پیکنیز

رفتار پکینز شبیه به شیر است زیرا بی اندازه استقلال طلب، بی باک و مبارزه طلب است.ارتفاع سگهای این نژاد ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر است. آنها دارای سری عریض بوده و فاصله بین دو چشم زیاد است. بدن دارای موهای بلندی است که نیاز به رسیدگی و بهداشت مداوم دارد.علاوه بر پوشش خارجی بدن، دندانهای آنها نیز به مسواک زدن مداوم نیاز دارد. این حیوان بسیار مطیع، فرمانبردار، آرام و صمیمی است.درباره خصوصیات نژاد سگ پکینیز سگ های شجاعی هستند که اصولا با غریبه ها خو نمی گیرند و بسیار دنبال جلب توجه می باشند.این نژاد سگ آپارتمانی دارای روحیه ی بسیار حساس می باشد.

سازگاری سگ پیکنیز با کودکان

یکی از موضوعاتی که باید در مورد این سگ ها بدانید، این است که آن ها رفتار مشخص و قابل پیش بینی با کودکان ندارند. به همین دلیل نباید کودک خود را با سگ تنها بگذارید، بهتر است زمانی که سگ و کودک در کنار هم هستند، یک فرد بالغ بر آن ها نظارت داشته باشد. هم چنین به فرزند خود یاد بدهید زمانی که آن ها غذا می خورند، ظرف غذایشان را برندارند و یا این که با آن ها در هنگام غذا خوردن بازی نکنند. بهتر است که در زمان غذا خوردن تنها باشند تا با آرامش بتوانند غذای خود را بخورند.

سازگاری سگ پیکنیز با سایر حیوانات

سگ های پیکینیز رابطه خوبی با سایر حیوانات مانند سگ ها، گربه ها و … دارند، آن ها به راحتی می توانند با حیوانات دیگر ارتباط برقرار کنند و به بازی بپردازند. سگ های پیکینیز در مقابل سایر حیوانات هیچ گاه حالت تهاجمی به خود نمی گیرند، مگر این که این اتفاق از سوی حیوان مقابل بیفتد، که اگر این اتفاق بیفتد پیکینیز کوتاه نخواهد آمد.

مراقبتهای لازم از سگ پیکینیز ( Pekinese )

  1. با توجه به بینی کوتاهی که دارند پیکینیزها خروپف می کنند، برخی هم با صدای بلند.
  2. اطراف چشم پیکینیز برآمده است که ممکن است در جریان بازیهای خشن آسیب ببنید یا بترکد؛ این موضوع بسیار نادر است، اما می تواند که اتفاق بیافتد.
  3. پیکینیزها میزان بیش از حدی چین و چروک روی صورتشان دارند. این چین چروکها ممکن است سبب بروز مشکلاتی مانند درماتیتهای پوستی، تحریک پوست یا عفونت شوند. چین و چروکها باید تمیز و خشک نگه داشته شوند.
  4. پیکینیزها اگر در خوردن غذا زیاده روی کنند مستعد ابتلا به اضافه وزن و چاقی هستند.
  5. پیکینیز ممکن است دست به اعتصاب غذا بزند فقط برای اینکه به صاحبش ثابت کند که از او سرتر است .
  6. پیکینیز به پارس کردن زیاد تمایل دارد.
  7. پیکینیز می تواند سارقین خانه را دچار مشکل کند.
  8. از آنجایی که موهای پر پشت و بینی کوتاهی دارند، ممکن است که به خوبی نتوانند گرما را تحمل کنند.
  9. برای داشتن یک توله سگ سالم، هرگز از پرورش دهندگان نامعتبر یا مغازه هایی که حیوانات خانگی می فروشند خریداری نکنید. بدنبال پرورش دهنده ای باشید که تمامی آزمایشات مربوط به سگها را در زمینه بیماریهای ژنتیکی انجام داده باشد و سگهایی که مزاج سالم داشته باشند.
  10. نژاد سگ پکینیز نیازی به فعالیت های بدنی زیاد ندارند اما داشتن پیاده روی های کوتاه برای آن ها توصیه می شود.
  11. سگ پیکینیز پوشش مضاعف آن نیاز به شانه کشیدن و برس زدن روزانه دارد. برای خرید سگ پیکینیز بدانید که در ماده ها ریزش موی فصلی وجود دارد اما اصولاً ریزش مو در این نژاد متوسط می باشد. صورت و گوشه چشم ها در سگ پیکینیز باید هر روز تمیز شوند.
  12. اگر چه پیکینیزها نیاز به فعالیت بدنی چندانی ندارند اما با مقداری ورزش و فعالیت بدنی می توان آنها را سلامت تر نگه داشت . پیاده روی های کوتاه برای آنان مناسب است.

رژیم غذایی خوب برای سگ پیکنیز

میزان توصیه شده روزانه: ۱/۲ تا ۱ پیمانه غذای خشک با کیفیت که به دو وعده غذایی تقسیم شود.مقدار غذایی که سگ بالغ شما می خورد بستگی به اندازه سن، ساختار، سوخت وساز و سطع فعالیتهای او دارد. سگها هم مثل انسانها شخصیتهای حقیقی هستند ونیاز های غذایی همه آنها مثل هم نیست کیفیت غذای سگ نیز متفاوت است.شما بهتر است غذای مغذی تری به سگ بدهید تا اینکه ظرف غذای او را چندین بار پر کنید.پیکینیزها سگهای قوی و عضلانی هستند که زمانیکه آنها را بلند می کنید احساس سنگینی می کنید، اما آنها نباید چربی داشته باشند.
سگ خود را بوسیله اندازه گیری مواد غذایی و غذا دادن دو بار درروز به جای ترک غذا در تمام وقت در وضعیت جسمی خوبی قرار دهید.اگر مطمئن نیستید که اضافه وزن دارد او را با چشم و دستتان آزماش کنید. اول نگاه کردن به او. شما باید قادر باشید کمر او را ببینید.سپس دست خود را بر پشتش و شستها را در امتداد ستون فقرات قرار دهید با انگشتها رو به پائین بکشید شما باید بدون وارد کردن فشار زیاد قادر به لمس دنده ها باشید. اگر نتوانستید او نیاز به کم کردن غذا و افزایش دادن فعالیتش دارد.

انواع بیماری های سگ پیکینیز

نژاد پیکینیز به طور معمول سگ های سالمی می باشند، اما همانند تمام نژاد ها، این سگ ها نیز ممکن است مریض شوند. البته همه پیکینیز ها مبتلا به تمام این مریضی ها نمی شوند ولی اگر می خواهید از این سگ ها نگهداری کنید باید نسبت به بیماری سگ در این نژاد آگاه باشید.

  • سندرم براچیسفالیک:این بیماری اغلب در سگ هایی که صورت کوتاهی دارند، به وجود می آید و یا این که سگ هایی که با عارضه تنفسی متولد می شوند. برخی از مشکلات این بیماری عبارت اند از: فس کشیدن پر سر و صدا، عق زدن، سرفه، غش و کاهش فعالیت می باشد. برای درمان کردن این بیماری باید از بالا رفتن وزن، مصرف کورتیکواستروئید ها جلوگیری کرد.
  • در رفتگی کشکک:این بیماری یکی از بیماری های شایع در اکثر نژاد های سگ می باشد که شامل نژاد پیکینیز نیز می شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو که شامل 3 بخش استخوان ران، کشکک زانو و ساق پا است، درست تنظیم نشده باشد.
  • آب مروارید:آب مروارید زمانی به وجود می آید که عدسی چشم کدر شده باشد، که گاهی اوقات موجب کوری سگ می شود. این را هم باید افزود که این نوع بیماری اغلب با افزایش سن اتفاق می افتد و به وسیله عمل جراحی نیز قابل درمان است.
  • مشکل بیضه:این مشکل هنگامی به وجود می آید که هر دو بیضه سگ عقیم شود، البته این را هم باید افزود که این مشکل بیشتر در توله سگ ها به وجود می آید تا سگ های بالغ. اگر این مشکل را به سرعت درمان نکنید، موجب بروز سرطان در سگ ها می گردد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان