محبوب ترین نژادهای قناری

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
محبوب ترین نژادهای قناری
قناری دارای نژادهای مختلفی می باشد و هر نژاد زیبایی و ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. ما در این مطلب محبوب ترین نژادها را معرفی می کنیم.

به جرأت میتوان گفت که قناری یکی از محبوب ترین پرنده های زینتی در ایران میباشد. قناری ها دارای نژادهای مختلفی بوده که هر نژاد نیز ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. برخی از آنها بسیار زیبا بوده، برخی قناری ها نیز آواز خوان بسیار خوبی بوده و برخی دیگر نیز پرورش دهنده خوبی برای جوجه ها هستند. مطمئنا شناخت ویژگی هر نژاد به علاقه مندان قناری کمک خواهد کرد تا درک بهتری از این پرندگان داشته باشند و بهترین نژاد را برای خود انتخاب کنند.

معرفی نژادهای محبوب و خاص قناری

تمامی قناری ها جثه ی کوچکی دارند و طول بدنشان بین ۱۳ تا ۲۴ سانتی متر است. قناری ها به دو دسته ی اهلی و وحشی تقسیم می شوند.قناری ها مثل اغلب پرندگان دانه خوار هستند. بعضی از پرندگان مثل مرغ عشق بیشتر بالا رونده هستند یعنی از شاخه ها و میله ها بالا میروند. اما به اصطلاح به قناری شاخه نشین می گویند. قناری ها تربیت پذیر هستند و برای نگه داری در قفس مناسب هستند. قناری در هر خانه ای وجود دارد و به عنوان یک پرنده ی خانگی طرفداران زیادی دارد.طول عمر نسبتا طولانی هم دارد. عمر آن ها بین ۱۵ تا ۲۰ سال تخمین زده شده است. جنس نر این پرنده آواز خوان است. و جنس ماده ی این پرنده فقط برای جوجه کشی و تکثیر استفاده می شود.

قناری نژاد موزاییک

قناری موزاییکی سرخ در رسته نژاد های رنگی قرار میگیرد ، این نژاد از تلفیق دو قناری سفید و سرخ به وجود آمده است . این نژاد قناری از سال ۱۹۵۰ در هلند به نام موزاییک رواج پیدا کرد. پرهای این پرنده از دو رنگ قرمز و سفید تشکیل شده که در نوع نر آن معمولاً پرهای قرمز روی بال ها و سایر قسمت ها کاملاً چشمگیر است و بسیاری از انواع ماده ها معمولاً روشن ترند. در رنگامیزی جنس نر و ماده این نژاد اختلاف چشمگیری وجود دارد که برای هر شخص مبتدی به راحتی قابل تشخیص است.

قناری نژاد موزاییک

قناری لیزارد

قناری لیزارد از نظر شکل ظاهری مشابه با قناری های رنگی معمولی است ولی وجه تمایز آن رنگ آمیزی پر و بالش است که مانند فلس های روی هم خوابیده می باشد . در واقع به علت تیره بودن وسط پرها و روشن بودن حاشیه هریک از آنها مانند فلس به نظر می رسند.قناری لیزارد به قناری سوسماری نیز معروف است . این نژاد قدیمی بوده و در بین سایر انواع قناری برجسته و شاخص میباشد. برخی از این قناری ها گهگاه آواز میخوانند . این پرنده اصولاً قدری دیرتر از دیگران قدرت باروری پیدا میکنند و لذا نباید آنها را تا قبل از ده ماهگی جفت گیری نمود .

قناری نژاد گلاستر

میتوان گفت قناری گلاستر فانتزی ترین واریته قناری ها می باشد که به دلیل زیبایی خاص در کشورهای مختلف از جمله ایران بسیار محبوب است. قناری گلاستر اصیل دارای پر و بال هایی به رنگ سبز میباشد. قناری گلاستر به در نوع کاکل دار و هم در نوع بدون کاکل یافت میشود. نر و ماده کاکل دار نباید با یک دیگر جفت شوند چون جوجه های حاصل درگیر مشکلات ژنتیکی خواهند شد و یا تلف میشوند. گلاسترها پرورش دهنده خوبی برای جوجه هایشان هستند ولی برای اینکه گلاسترهای مولد ضعیف نشوند از قناری پرستار برای مراقبت از جوجه ها استفاده میکنند.

این پرنده ها خوی و طبیعت آرامی دارند و طرفدار صلح. آنها میتوانند علاوه بر زیبایی خیره کننده، صاحب خود را با آواز شیرین سرگرم کنند. حتی برخی از قناری های گلاستر با آموزش میتوانند صدای زنگ را تقلید کنند. قناری های گلاستر بر خلاف طوطی ها اگر به آنها توجه نکنید، اصلا عصبانی و خشمگین نمیشوند. بهتر است که این نوع قناری ها به صورت جفت نگهداری شوند. ولی هر دو قناری نباید نر باشند، زیرا نرها قلمر طلب بوده و با هم درگیر خواهند شد.

قناری نژاد گلاستر

قناری نژاد کرست

کرست تقریباً همان خصوصیات گلاستر را دارد.حجیم بودن پرهای این پرنده چشمگیر می باشد . دید پرنده توسط پرهای چشم مسدود است . چنین پرهای انبوهی نیاز به تغذیه مناسب دارد . در این گونه ، هم پرنده کاکل دار و هم بدون کاکل وجود دارد . چتر این قناری بزرگ انگلیسی در نوع خود بی نظیر است . با ملاحظه قناری کرست می توان به خویشاوندیش با نژاد نورویچ پی برد . اما انواع امروزی آن دارای علائم مشخصه فاحشی نسبت به نورویچ هستند . نورویچ های مدرن کوتاهتر ، گردتر و کروی ترند . ولی قناری کرست کشیده تر و بلندتر و پرهای نا منظم تری دارند . بطوری که می توان به سادگی این دو گونه را از یکدیگر تفکیک کرد .

قناری نژاد فری پاریسی

زادگاه این پرنده فرانسه است هنوز هم به گفته عده زیادی از پرورش دهندگان قناری، این نژاد یکی از زیباترین انواع قناری است از لحاظ ابعاد یکی از درشت ترین نژادهای قناری بوده و طولش به ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر می رسد و پرها به حالت سیخ شده می باشد. در این نژاد نیز پرنده به خاطر محدودیت دید در معرض خطر نابینایی می باشد.این نژاد از قدیمی ترین نژاد های فری میباشد که در ایران به شامپیون معروف است.البته شامپیون به معنی قناری قهرمان است که در ایران اشتباها قناری فر را به شامپیون میشناسند.طول این قناری از ١٩ تا ٢۴ سانتی متر میباشد.

قناری فری پاریسی

قناری نژاد جیبر ایتالیایی

این نژاد با جثه ریز و بدنی فردار یکی از قدیمیترین نژادهای قناری میباشد که طول بدنش 14سانت و با سینه و ران عریان و فاقد از پر نمایان میشود و حالت ایستادن ان بر روی چوب شبیه به عدد هفت لاتین(7) میباشد و بیشتر حالتی چون ترس را بخود میگیرد این قناری دارای سری ریز و بطرف جلو عمود میباشد که با کتف پرنده یکسان بوده و هیچگاه از کتف پرنده بالاتر نمیرود . تکثیر و پرورش این نژاد تقریبا مشکل میباشد و نیاز به تجربه کافی را دارد این نژاد خود والدین خوبی نیستند و حتما باید در پرورش جوجه ها از قناری پرستار استفاده شود که همین امر باعث شده که بعضی ها برای رسیدن به تکثیر راحت و بی دردسر این قناری را با قناری رسمی جفت کرده و باعث از بین بردن نژاد اصل و با کیفیت این قناری شوند .این نژاد معمولا در حالت و ژستهای عجیب و غریب دیده میشوند .نگهداری و تکثیر این نژاد در هوای گرم بهتر امکان پذیر میباشد.

قناری نژاد استافورد

استافورد یکی از جدید ترین نوع نژاد قناری ها است. استافورد بسیار جذاب است. جذابیت این نوع قناری بخاطر فرم بدنی خاصش است. استافورد از آمیزش قناری گلاستر و قناری سرخ به وجود آمده است. استافورد به صورت قناری کاه کل دار و بدون کاه کل تکثیر شده است.طول بدن استافورد ۱۳ سانتی متر و به صورت موزاییکی تکثیر شده است.این نژاد در سال ۱۹۸۰ در انگلستان به وجود آمده است. و در سال ۱۹۹۰به عنوان یک گونه ی جدید در انگلستان به ثبت رسیده است. در سال ۱۹۹۲ در آمریکا به رسمیت شناخته شده است. این نژاد بسیار کمیاب است. اما در صورتی که شرایط تغذیه ای و نور مناسبی را برای او فراهم کنید قادر تکثیر است.

قناری نژاد اسکات فنسی

این نژاد مربوط به ناحیه ی گلاسکو در کشور اسکاتلند است. بیش از ۱۵۰ سال است که شناخته شده است. از نظر شکلی شبیه نژاد بلژیکی است. اما تفاوتی که با نژاد بلژیکی دارد این است که به جای ایجاد دومحور عمودی بین دم با بدن در این نژاد، ۳ قسمت بدن، سر، پشت بدن و دم مثل یک کمان در امتداد همدیگر قرار میگیرند و طول بدن پرنده حدود ۱۷ الی ۱۸ سانتی متر می رسد.

قناری نژاد برنی

نژاد برنی در شهر برن پایتخت سوئیس، پا به عرصه ی وجود گذاشت. از مشتقات قناری رولر و تا حدی قناری یورک شایر شبیه است. اما تفاوتی که با این نژاد دارددر ناحیه ی گردن است. قناری برنی گردن نازک تری نسبت به قناری نژاد یورک شایر دارد. سر قناری برنی به گردی سر یورک شایر نیست.اندازه ی این نوع پرنده بین ۱۶ تا ۱۷ سانتی متر است. این پرنده بر خلاف جثه ی کوچکی که دارد بسیار پرنده ی جنگجو و بی واهمه ای است.

قناری نژاد بوردر

قناری border که به اسم قناری بوردر فنس نیز شناخته میشود، از جمله نژادهای انگلیسی بوده که زیبایی و فرم بدنی خاص خود را دارد. این قناری نیز در نمایشگاه ها همیشه حضور دارد. قناری بوردر والدین خوبی برای جوجه هایش نیست. این پرنده در رنگ های زرد، خاکستری، سبز و نخودی یافت میشود. قناری بودر فنسی میتواند برای پرورش یک گزینه مناسبی باشد ولی نژادهای بهتر از این پرنده نیز یافت میشوند. نژاد بوردر حاصل تلاقی نژاد قناری معمولی با قناری های یورکشایر و نورویچ میباشد.

ظاهری زیبا، نمایشی، آواز زیبا و طبیعی قوی از ویژگی های قناری بوردر فنسی است. آنها پرندگان مقاوم بوده و تحت شرایط مطلوب 10 الی 15سال میتوانند عمر کنند. همچنین قناری بوردر از جمله قناری های رام شدنی و مطیع می باشد و گزینه کاملا مناسبی برای پرورش در منزل است.قناری بوردر فنس شخصیت ملایم و گاها خجالتی دارد. این پرنده ها نباید در نزدیکی پرندگان قلمروطلب و بزرگتر از خودش قرار گیرد. آنها وقتی تنها هستند شادتر بوده و اگر به اندازه کافی فضا و اسباب بازی در اختیار داشته باشند حسابی با آواز آهنگین شادی خود را اعلام میکنند.

قناری نژاد بوسو بلژیکی

این پرنده داری حالت خاص بدنی است. بوسوبلژیکی یک پرنده ی لاغر و قلمی است و دارای یک قوز کردگی دائمی است. حتی زمانی که پرنده سرش را بالا میگیرد این قوز کردگی در پشتش قابل مشاهده است.طول بدن این پرنده بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی متر است. در زمان خرید بوسوبلژیکی باید نسبت به یکسری استاندارها آگاهی داشته باشید. دانستن استاندارد ها باعث می شود عیب و ایراد این نژاد را بشناسید و به سمت پرورش صحیح این نوع نزاد پیش بروید.

قناری نژاد جیبوسو

این پرنده از نظر ظاهری بسیار شبیه نژاد جیبر است. جثه ی این نژاد بزرگتر از نژاد جیبر است. منشا این نژاد، اسپانیا است. قناری جیبوسو با زاویه ی ۶۰ درجه با سری به سمت پایین روی میله به شکل عدد ۱ لاتین می نشیند. این پرنده حاصل جفت گیری جیبر و بوسو است. این قناری بخاطر آسان تر بودن شرایط تکثیر راحت تراز جیبر توانسته است نظر علاقه مندان را به سمت خود جذب کند.

قناری نژاد فنسی ایرلندی

اولین جفت در سال 2008 از انگلیس و ایرلند به امریکا صادر شد.در این کشورها در حال حاضر یک نژاد پرطرفدار است.این قناری از نژاد رولر المانی گرفته شده است. فنسی ایرلندی یک پرنده کوچک با پرهای صاف ، نرم و زیبا است.اواز پرنده نر بسیار کامل است و از نوت های گوناگونی تشکیل شده است .
هم نر و هم ماده پرنده گان قابل اعتماد و والدین خوب و مطمئنی برای جوجه ها هستند. اگر شما به دنبال یک نژاد جدید و یک پرنده کوچک قلمی با اواز شفاف و زیبا هستید فنسی ایرلندی میتواند همان انتخاب شما باشد.

قناری نژاد هوسو ژاپنی

بیش از سی سال قبل در توکیو پرنده جدیدی پا به عرصه وجود گذاشت که از نژاد غربی یعنی قناری بلژیکی و اسکاتلندی و با استفاده از روش ماهرانه ژاپنی ها ، حاصل گردید. یکی از کسانی که در این پروژه نقش مؤثر داشت شخصی به نام(هوسوئی ناگامورا) بود که به همین جهت به افتخار همین شخص این نام را بر روی این قناری نهادند.
این قناری بیشتر شبه به قناری اسکاتلندی بوده و سفید ، زرد یا سبز ویا ابلغ با رگه های قهوه ای (ملاتینی) آن دیده میشود ، طول بدن این پرنده کمتر از ۱۳ سانتی متر است.این قناری کوچکترین جثه را نسبت به سایر قناریهای خمیده دارد.

قناری نژاد واتر اسلگر

قناری واتر اسلگر نزدیک به سیصد سال پیش در شهر میشلن کشور بلژیک توسط مسافری فرانسوی کشف شد.این قناری بسیار به برادر آواز خوان آلمانی خود رولر شباهت دارد تنها کمی از لحاظ جثه بزرگ تر است . با این که از لحاظ محبوبیت در رده بعد از رولر قرار میگیرد اما این پرنده توانایی ادای 17 آواز را دارد یعنی 13 آواز بیشتر از قناری رولر ، البته تمامی این 17 آواز در یک پرنده جمع نمیشود. تفاوت دیگر این قناری با قناری رولر در نوع خواندن آواز است به طوری که قناری رولر اغلب با دهان بسته آواز میخواند اما قناری واتر اسلگر با دهان باز و صدای بلند به آواز خواندن میپردازد .
تنها رنگ مجاز برای این پرنده رنگ زرد است .

قناری نژاد رسمی بلند

این قناری مربوط به ایران است. طول بدن این پرنده ۲۰ سانتی متر است. پرهای بدن این پرنده باید کوتاه، نرم و پر پشت و صاف باشند. سر و گردن این پرنده باید کوچک و بیضی شکل باشد. ابرو به هیچ عنوان قابل تشخیص نباشد. در واقع پر های بالای چشم به حالت ابرو روی چشم نیامده باشد.اندازه ی گردن متوسط، باریک و کاملا سر از بدن جدا باشد. نوک این نوع نژاد باید مخروطی و متناسب با سر باشد. بال ها باید چسبیده به بدن و بسیار بلند باشد طوری که ابتدای دم یا بیخ دم رو کامل بپوشونه بدون حالت ضربدری! تمامی اجزای بدن باید متناسب با هم دیگر باشد. دم باید مقداری از بدن مقداری بلند تر باشد.

قناری نژاد رازا

این پرنده کوچکترین نژاد در تمامی نژاد قناری ها است. اندازه ی طول بدن این پرنده از نوک تا دم ۱۱ سانتی متر است. نر های این نژاد آواز خوان های خوبی هستند تقریبا شبیه نژاد رولر دهن می زنند. ماده های این نژاد هم پرورش دهندگان بسیار خوبی هستند. این پرنده می تواند با فنچ ها هم زندگی کند. یک جفت این قناری به راحتی در یک قفس باهم زندگی می کنند.

پرورش کدام نژاد از قناری بهتر است؟

با توجه به نژادهای اشاره شده در فوق می توانید گزینه مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب و پرورش دهید. اما قبل از شروع کار بهتر است در مورد بازار اینکار تحقیق کنید و با نژاد های پر طرفدار آن آشنا شوید ، به عنوان مثال نژاد هایی که در ایران وجود ندارد و یا کمیاب هستند شاید خواهان کمتری داشته باشد چرا که مردم با طریقه پرورش قناری و نگه داری از آنها آشنایی ندارند اما در مقابل نژاد رسمی ایرانی به دلیل فراوانی و وجود اطلاعات کافی در مورد آنها ، پرورش دهندگان و علاقه مندان زیادی دارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (299 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (276 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (230 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (197 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (94 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (76 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس