دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

محله ای در تهران به نام همسر ناصرالدین شاه 

پنجشنبه، 29 تیر 1402
ساعدنیوز: در زمان نامگذاری بسیاری از محلات با توجه به نام مالک عمده محله یا شخصیت برجسته و شاخص در آن منطقه انجام می‌شده است. نام محله منیریه هم برگرفته از نام خانم منیرالسطنه همسر ناصرالدین شاه قاجار و مادر کامران میرزا نایب السطنه است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از ایسکانیوز، محله منیریه تهران از محلات قدیمی و اصیل تهران می باشد که همچنان حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است، این محله‌ در منطقه‌ی 11 شهرداری وجنوب شهر تهران قرار گرفته و از سمت غرب با خیابان کارگر جنوبی، از سمت شمال با خیابان امام خمینی و از سمت جنوب با خیابان‌های ابوسعید و خیابان معیری و از سمت شرق با خیابان ولیعصر همسایه است.

از زمان قاجار محله‌ منیریه یکی از محلات اعیان‌نشین شهر تهران به شمار می‌رفته است. در آن زمان، یعنی دوران قاجار نامگذاری بسیاری از محلات با توجه به نام مالک عمده محله یا شخصیت برجسته و شاخص در آن منطقه انجام می‌شده است. محله منیریه یکی از این محلات بوده و نام آن برگرفته از نام خانم منیرالسطنه همسر ناصرالدین شاه قاجار و مادر کامران میرزا نایب السطنه است. منیرالسلطنه زنی نیکوکار بود و ثروت خود را وقف امور خیریه کرد. بعد از فوت برادرش امیرنظام با ارث به جا مانده از وی مدرسه‌ای را در گورستان مجاور بقعه امامزاده سید نصرالدین به نام مدرسه منیریه بنا و موقوفاتی از تهران و مازندران را برای هزینه‌های این مدرسه تعیین کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از وقایع تاریخی مهم که در محدوده‌ی منیریه رخ داده است، اولین تصادف خودرو در تهران بوده است که منجر به فوت درویش خان یکی از هنرمندان به نام موسیقی ایرانی در اواخر دوران قاجار شده است. این حادثه در شب 2 آذر سال 1305 اتفاق افتاده است.

  برچسب ها: تهران تاریخ

1 پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
11 ماه پیش

ساکن منیریه از سال ۱۳۲۰ می باشیم و هیج جای تهران را با آن عوض نمی توانیم بکنیم. تمامی کوچه ، خیابان‌های فرعی، مغازه های ان اصالت و خاطرات انسانهای اصیل و بافرهنگ است
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
(ویدیو) حاضرجوابی خنده دار امیرمهدی ژوله در پاسخ به سوال خصوصی محسن کیایی در جدیدترین قسمت برنامه "صداتو" 🤣
هزینه چاپ یک کتاب
(تصاویر) شگفت انگیزترین پرندگان نایاب جهان با خاصترین ظاهر و رنگ هایی که شبیهشان را نمیتوان یافت
ویراستاری تخصصی مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
ویدیو/ "ماخونیک" هفتمین روستای عجیب جهان معروف به «لی‌لی‌ پوت‌های» ایران