مهم‌ترین مطالبات از تیم اقتصادی رئیس جمهوری چیست؟

  شنبه، 06 مرداد 1403 ID  کد خبر 399604
مهم‌ترین مطالبات از تیم اقتصادی رئیس جمهوری چیست؟
ساعدنیوز: عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با تابناک مهم ترین اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم را واکاوی کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، محمدجواد محقق نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتگویی با تأکید اینکه در حال حاضر تولید در کشورمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، اظهار داشت: متأسفانه تولید با چالش همراه شده است، به‌گونه‌ای که از یک سو تأمین مالی و مواد اولیه تولید با مشکلات بسیاری مواجه است و از سوی دیگر بخش تولید با چالش‌های حوزه انرژی نظیر تأمین برق و گاز دست‌وپنجه نرم می‌کند. این در شرایطی است که با همه این موانع، تولید نهایی در مسیر صادرات و حمل‌ونقل نیز با مشکلاتی روبروست که انگیزه تولیدکننده را کاهش داده است. در مجموع تولیدکننده باید در جبهه‌های مختلف بجنگد تا تولید به سرانجام برسد. به‌عنوان مثال امسال شاهد بودیم که برق صنایع با قطعی مواجه است، این در شرایطی است که تداوم این قطعی برق به زیان تولید و رشد اقتصادی است. به‌عنوان نمونه یکی از تولیدکنندگان فولادی به دلیل قطعی برق با کاهش 800 هزار تنی تولید مواجه شده است به سمت زیان دهی می‌رود.

وی افزود: این مشکلات و چالش‌های تولید در شرایطی است که در حوزه واردات، شاهد تسهیل گری‌های مختلفی هستیم. به‌گونه‌ای که واردات به‌شدت راحت است. به‌عنوان نمونه وقتی تولید گوشت در کشور با مشکل و کاهش روبرو می‌شود، بلافاصله با ارز 28500 تومانی، گوشت وارداتی راهی بازار می‌شود؛ بنابراین اگر این رویکرد تداوم داشته باشد، تولید تعطیل شود و خبری از صادرات و ارزآوری برای اقتصاد نباشد، کشور با بن بست و گرفتاری مواجه می شود. بنابراین در دولت جدید باید بسته‌های حمایت از تولید به معنای واقعی در دستور کار قرار گیرد.

تولیدکننده مالیات می دهد؛ دلال سود می برد

محقق نیا با بیان اینکه مسئله اول و آخر وزرای اقتصادی دولت چهاردهم باید حمایت از تولید باشد تا بساط دلالی و سفته‌بازی و درآمد‌های بادآورده و بدون مالیات، برچیده شود، اظهار داشت: در مقابل، تولیدکننده برای توسعه کسب‌وکار و افزایش تولید، انگیزه پیدا کند. چراکه امروزه شاهد هستیم که از تولیدکننده مالیات گرفته می‌شود؛ اما دلال، مالیاتی نمی‌دهد و سود‌های آن‌چنانی به دست می‌آورد.

ضرورت هدایت اعتبار بانکی به سمت تولید

به گفته استاد دانشگاه علامه طباطبائی، دولت چهاردهم می‌تواند به‌عنوان کارگروه حمایت از تولید، موانع را برطرف کند و برای حمایت از تولید اقدام کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور منتخب نیز همواره بر اجرای سیاست‌های کلی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید دارند و انتظار می‌رود در دولت جدید، شاهد تغییر رویکرد در زمینه حمایت از تولید باشیم. موضوعی که در این سال‌ها، همواره از سوی رهبر انقلاب مورد توجه بوده است و حتی شعار سال جاری نیز بر جهش تولید با مشارکت مردم تأکید شده است. اما متأسفانه کمتر از 30 درصد از تسهیلات بانکی به سمت تولید رفته است؛ بنابراین در این زمینه نیاز به تغییر رویکرد و هدایت اعتبار بانکی به سمت تولید داریم.
محقق نیا توضیح داد: پیشنهاد می‌شود در دولت جدید، از سرمایه‌های مردم و تسهیلات بانکی به مردم، برای سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی استفاده شود. به‌عنوان نمونه، با ارائه تسهیلات به معلمان و هدایت اعتبار به بخش مولد اقتصاد، این عزیزان را در ساخت پالایشگاه سهیم کنیم تا از تولید و سود آن بهره‌مند شوند. از سوی دیگر در کنار استفاده از سرمایه‌های مردم و تسهیلات بانکی، باید به فکر توسعه اقتصادی با سرمایه‌گذاری خارجی نیز باشیم. باید دولت به سمت رفع موانع و تسهیلگری در جذب سرمایه خارجی حرکت کند؛ چرا سرمایه‌گذار چینی و هندی به سراغ کشور‌هایی نظیر امارات و عربستان رفته‌اند؟

مهم ترین مطالبه رئیس جمهور از تیم اقتصادی

محقق نیا در خصوص اولویت‌ها و مطالبه رئیس‌جمهور از اعضای تیم اقتصادی نیز اظهار داشت: پزشکیان باید از رئیس‌کل بانک مرکزی، هدایت اعتبار به سمت تولید و اولویت تأمین ارز تولید را مطالبه کند. از رئیس سازمان برنامه، ایجاد بستر‌های قانونی و تسهیلگری و مدل آمایش سرزمینی در زمینه هدایت اعتبار را بخواهد. از وزیر اقتصاد، رفع چالش‌های مالیاتی و گمرکی را درخواست کند و از وزیر صمت به‌عنوان مجری و صدور مجوز‌های تولید، همراهی و رفع موانع کسب‌وکار‌ها را مطالبه کند تا در نهایت خروجی همکاری تیم اقتصادی، به رونق تولید و رشد اقتصادی کشور منجر شود.

وی در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی گفت: معتقدم بخش خصوصی کامل، در ایران جواب نداده است. در نتیجه برای رسیدن به مدل توسعه همراه با عدالت، واگذاری بخش دولتی به بخش عمومی مناسب‌تر است. به‌گونه‌ای که مردم را به صورت تعاونی و سهام‌داری عام در مدیریت و مالکیت بخش‌های دولتی سهام‌دار کنیم تا از ایجاد رانت برای یک گروه خاص جلوگیری شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (201 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (86 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (18 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم