میانگین کارکرد سالیانه خودرو

  سه شنبه، 27 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
میانگین کارکرد سالیانه خودرو
متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به طور میانگین سالانه بین 15 تا 20 هزار کیلومتر کار می کند. بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی مورد نظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

در زمان خرید خودروی دست دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو است؛ به همین دلیل در زمان فروش خودروی دست دوم، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می کنند. متاسفانه این کاهش کارکرد، ضمن آن که باعث می شود مشتری خودرو را گران تر از ارزش واقعی خریداری کند، هزینه های نگهداری بیشتری را هم به گردن خریدار خواهد انداخت.این مسئله حتی در شرایطی می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال فردی یک خودروی دست دوم خریداری کرده كه كاركرد واقعی آن 50 هزار كيلومتر است. قاعدتا خریدار باید پس از طی مسافتی در حدود ده هزار كيلومتر، تسمه تایم خودرو را تعویض کند. درصورتی که فروشنده کارکرد خودرو را از 50 هزار به 20 هزار کیلومتر کاهش داده باشد، خریدار با تصور این که زمان کافی برای تعویض تسمه تایم دارد، اقدامی در این خصوص انجام نمی دهد. این مسئله می تواند ضررهای مالی و بعضا جانی را برای خریدار به همراه داشته باشد.

کارکرد خودرو در سال به طور متوسط چقدر است؟

وقتی حرف از میزان پیمایش وسط کشیده می شود، پیش از آن باید نحوه و کیفیت کارکرد خودرو را در نظر گرفت. اگرچه کارشناسان می گویند به طور متوسط هر خودرو در سال چیزی بین 15 تا 20 هزار کیلومتر پیمایش می کند. ولی آیا این عدد برای تاکسی ها نیز صدق می کند. در مقابل آیا این عدد برای فردی که در اغلب اوقات سال از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کند و تنها در زمان مسافرت سراغ خودرویش می رود، معنایی دارد؟ این حساسیت گاهی تا جایی پیش می رود که اقدامات نامتعارف و غیرقانونی نیز شکل می گیرد. مانند تغییر در عدد کیلومتر به منظور فریب خریدار.

فاکتورهای اثرگذار بر عمر خودرو

تقریبا غیر ممکن است که بتوان عمر دقیقی برای یک موتور مشخص کرد ولی اگر عوامل موثر در عمر موتور را بدانیم بهتر می توانیم طول عمر بالقوه آن را پیش بینی کنیم. با این وجود موتور خودروها با هم فرق دارند، همچنین قطعات یک خودرو نیز متفاوت هستند و ممکن است عمر یکسانی نداشته باشند. اما فاکتورهایی وجود دارد که بر عمر آن اثرگذار هستند. در این مقاله به این فاکتور ها و همچنین راه های تشخیص کارکرد خودرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- نحوه ساخته شدن موتور

اولین عامل در میزان عمر یک موتور نحوه ساخته شدن آن است. موتور خودروها از چندین فلز مختلف ساخته می شوند که در میان آنها آلومینیوم و آهن رایج ترین هستند. در واقع بعضی موتورها با بیش از یک مدل آهن ساخته می شوند. بسیاری از خودروها با بلوک سیلندر چدنی و سرسیلندر آلومینیومی ساخته می شوند. در حالت کلی موتورهایی با سرسیلندر چدنی با دوام تر از بقیه موتورها هستند زیرا در طول سالها چدن قابلیت تحمل گرمای زیادی که موتور تولید می کند را دارد.

۲- نحوه رانندگی با خودرو

نحوه رانندگی با خودرو نیز در عمر موتور آن تاثیر دارد. هر چه موتور تحت فشار بیشتری باشد عمر آن کمتر خواهد شد. کارهایی مانند یدک کشیدن بارهای سنگین، شتابگیری و ترمزگیری های شدید و مکرر، بالا بردن دور موتور بیش از ردلاین یا رانندگی با حداکثر سرعت به مدت طولانی تماما در کاهش عمر موتور نقش دارند

۳- نحوه رسیدگی به خودرو

ولی با این وجود فارغ از کیفیت قطعات موتور و نحوه رانندگی با خودرو، مهم ترین عامل افزایش دهنده عمر موتور نحوه رسیدگی به آن است. نگهداری پیشگیرانه در طول عمر قطعات خودرو بسیار موثر است. مطمئنا قطعات خودرو جوری ساخته نمی شوند که تا ابد کار کنند ولی با داشتن اطلاعات لازم در مورد قطعه مورد نظر (به خصوص قطعات موتور) می توانید از عمر بالای قطعات اطمینان حاصل کنید. یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری این است که مایعات مورد نیاز موتور را تمیز و تازه نگه دارید. موتور قلب خودرو است و مایعات حکم خون آن را دارند. در بدن انسان کلیه و جگر برای تصفیه و تمیز نگهداشتن خون کار می کنند ولی موتور خودرو نمی تواند مایعات خود را تمیز کند.

برای همین عوض کردن به موقع روغن قبل از کثیف شدن آن اهمیت زیادی دارد. روغن کثیف در موتور خودرو مانند خون کثیف در بدن شماست. ممکن است با روغن کثیف تا مدتی اتفاقی نیفتد ولی سرانجام فاجعه ای رخ می دهد. حتی جمع شدن لجن و رسوب های کوچک در طول زمان می تواند عمر موتور را کاهش دهد. اگر کارکرد خودروی شما از ۱۶۰ هزار کیلومتر بالاتر رفت از روغن های سینتتیک، نیمه سینتتیک یا روغنهای مخصوص خودروهای کارکرد بالا یا High Mileage Oil استفاده کنید زیرا موتور سن بالاتر را بهتر روغنکاری می کنند. تعویض مایع خنک کننده و همچنین روغن گیربکس در زمان اعلام شده حائز اهمیت است. عوض نکردن به موقع روغن ترمز باعث اسیدی شدن آن و خورده شدن قطعات سیستم ترمز و کاهش قدرت توقف خودرو می شود.

۴- تنفس موتور

تنفس موتور از دیگر عوامل تاثیرگذار در عمر آن است زیرا اگر موتوری نتواند به خوبی نفس بکشد باید تحت فشار بیشتری کار کند. برای اطمینان حاصل کردن از تنفس خوب موتور خودرو باید از تمیز بودن فیلتر هوای آن مطمئن باشید. داغ شدن موتور نیز از دیگر مواردی است که باید از آن اجتناب کنید زیرا حرارت قطعات اصلی موتور را فرسوده می کند و راه جلوگیری از آن سلامت سیستم خنک کننده است.

میانگین کارکرد سالیانه خودرو

متخصصان خودرو بر این باور هستند که هر خودرو به طور میانگین سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر کار می کند. بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی مورد نظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته است.در زمان خرید خودروی دست دوم میزان کارکرد خودرو یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت خودرو است به همین دلیل در زمان فروش خودروی دست دوم، افراد زیادی اقدام به کاهش کارکرد خودرو می کنند. متاسفانه این کاهش کارکرد، ضمن آنکه باعث می شود مشتری خودرو را گران تر از ارزش واقعی خود بخرد، هزینه های نگهداری بیشتری را هم به گردن خریدار خواهد انداخت.

این مسئله در شرایطی حتی می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال فردی یک خودروی دست دوم خریداری می کند که کارکرد واقعی آن ۵٠ هزار کیلومتر است. قاعدتا خریدار باید پس از طی ده هزار کیلومتر، تسمه تایم خودرو را تعویض نماید. این در حالی است که فروشنده کارکرد خودرو را از ۵۰ هزار به ۲۰ هزار کیلومتر کاهش داده است. خریدار هم با تصور داشتن زمان کافی برای تعویض تسمه تایم، اقدامی دراین خصوص انجام نمی دهد. این مسئله می تواند ضررهای مالی و بعضا جانی را برای خریدار به همراه داشته باشد.

راه های تشخیص تغییر کارکرد خودرو

خودروهای مدرن امروزی مجهز به سامانه کیلومترشمار دیجیتال هستند. بسیاری از خودروها کیلومتر پیموده شده را نه تنها در سامانه کیلومترشمار بلکه در سیستم کامپیوتر کانونی خودرو نیز ثبت می کنند؛ به این معنی که پاک کردن یا کم کردن اطلاعات کیلومترشمارهایی که در کامپیوتر ماشین ثبت شده اند، به راحتی امکان پذیر نیست و تنها تعمیرگاه ها و نمایندگی های مجاز می توانند با اتصال کامپیوترهای ویژه خود به سامانه کامپیوتری ثبت کیلومترشمار هر خودرو، کیلومتر واقعی رانده شده را به دست آورند.متاسفانه شیوه های دست کاری کیلومتر ماشین به قدری پیشرفت کرده که در بسیاری از موارد تنها به صورت تجربی می توان به دست کاری کیلومتر خودرو پی برد و تعیین میزان دقیق کارکرد ماشین در سال عملا امکان پذیر نیست.

تغییر کارکرد خودرو

۱- تست دیاگ

متاسفانه حتی در بسیاری از خودروهایی که میزان کارکرد آن با استفاده از دستگاه دیاگ قابل تشخیص است نیز با روش های موجود کارکرد خودرو را تغییر می دهند و دستگاه دیاگ هم عملا در این زمینه ناکارآمد می شود.در حقیقت روش های تغییر کارکرد خودرو از حالت سخت افزاری به حالت نرم افزاری درآمده اند؛ بنابراین تنها در ۱۰ درصد خودروها می توان به تست دیاگ اعتماد کرد.

۲- ظاهر خودرو

ظاهر خودرو یکی از مهم ترین راه های تشخیص میزان کارکرد خودرو است. توجه به خوردگی و فرسودگی پدال ها (ترمز و کلاچ و به ویژه پدال گاز که خیلی دیرتر دچار فرسودگی می شود)، کهنگی چرم صندلی، روکش فرمان، کمربندها، دسته دنده و از بین رفتن عاج لاستیک ها می تواند تا حدی میزان کارکرد واقعی خودرو یا حداقل تفاوت آن با چیزی که نمایش داده می شود را نمایان سازد.

۳- شرایط فنی خودرو

شرایط فنی خودرو هم تا حد زیادی گویای شرایط کارکرد خودرو است. بررسی مواردی مثل خوردگی دیسک چرخ ها، باز و بسته شدن پیچ های برخی از قطعات موتور، میزان جرم موتور، وضعیت رادیاتور، وضعیت دیسک ترمز، تسمه تایم و وضعیت کاتالیزور می تواند شرایط خودرو را برای فرد متخصص روشن کند.

۴- سوابق نمایندگی و گارانتی

این راهکار بیشتر برای خودروهای خارجی به نتیجه می رسد. معمولاً زمانی که خودروها برای سرویس های دوره ای به نمایندگی ها مراجعه می کنند، کیلومتر کارکرد خودرو به همراه تاریخ مراجعه در فاکتورهای نمایندگی ذکر می شود. به عنوان مثال وقتی می خواهید خودرویی ۴ ساله با ۸۰ هزار کلیومتر کارکرد را خریداری کنید، به نمایندگی مراجعه کرده و متوجه می شوید که این خودرو دو سال قبل و در کیلومتر ۶۰ هزار تعویض تسمه تایم داشته است. چطور خودرویی که در عرض ۲ سال ۶۰ هزار کلیومتر کارکرده در دو سال بعدی تنها ۲۰ هزار کیلومتر کار می کند؟


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (466 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (187 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (116 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (82 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) بازیگران معروف سینمای ایران که بازیگری را از پدر و مادر بازیگرشان به ارث برده‌اند/ از دختر گوهر خیراندیش تا پسر پرویز پرستویی
فقط افراد تیزبین که مو رو از ماست بیرون میکشن میتونن خرگوش رو در این عکس پیدا کنن
(ویدیو) تیتراژ پایانی جذاب و متفاوت جوکر بانوان/ اینجا جوکر خانم‌هاست😌 طبقه 21 یو یو
(ویدئو) صحنه بجا مانده از مکان شهادت شهید سید حسن نصرالله
(ویدئو) خاطره بامزه مهران مدیری از اولین فیلمی که در سینما دیده است / بچگیاش چقد گیر بود😂
پدر همسر زینب سلیمانی جانشین شهید نصرالله می‌شود؟
ویدیوی خاطره‌انگیز از تمام آنچه بچه‌های دهه 50 و 60 باهاش تجربش کردند و دیگر هرگز برای هیچ نسلی تکرار نشد
تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه‌‌های لبنان در پی شهادت سیدحسن نصرالله
گشت و گذار پاییزی فاطمه گودرزی به همراه عروس و نوه‌ی خوشگلش، دایار/ ماشالله عروس و مادرشوهر یکی از یکی خوش‌استایل‌تر و با کلاس‌تر
تصاویر فوق دیدنی از دیزاین عروسی و ژست‌ عکاسی عروس و دامادهای دهه 60
فراخوان پذیرش دانشجوی استعداد درخشان دکتری در موسسۀ تحقیقات سیاست علمی کشور
عکس‌های زیبای سحر دولت‌شاهی از سفر پاییزی‌اش به روسیه/ از استایل شیک و با حجاب سحر دولتشاهی تا دلبری غروب و دختر موطلایی روس
(عکس) انگشتر یکی از شهدا در محل ترور سید حسن نصرالله
واکنش ها به خبر شهادت سید حسن نصرالله در حواشی داغ امروز یکشنبه 8 مهر 1403
ویدیو/ حماسۀ «جواد رضویان» در بازاریابی بیمار برای بیمارستان خصوصی/ نمونه خون مریض ابولا رو فرستاده آزمایشگاه اینتراخت فرانکفورت پاریس!
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو