همه چیز درباره دیاگ زدن خودرو

  چهارشنبه، 15 مرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
همه چیز درباره دیاگ زدن خودرو
آموزش دیاگ زدن با هیچ یک از مدل ها کار پیچیده و سختی نیست، فقط باید با کدهای آن آشنا شوید. در واقع دستگاه ها، کیفیت ها و امکانات متفاوتی دارند و نوع نمایش اطلاعات و میزان دقتشان با هم فرق دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دیاگ که مخفف کلمه دایاگنوستیک ( Diagnostic ) است به نوعی عملیات خطایابی توسط دستگاه مخصوصی گفته میشود که اطلاعات را از کامپیوتر خودرو استخراج میکند و بعد از آنالیز کدهای خطا موجود در آن، میتوان به ایرادهای جزیی و کلی خودرو پی برد.

دستگاه های دیاگ همگی به نوعی کد خوان هستند و بطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند، دسته اول به نام اسکنر ها معروفند که فوق العاده حرفه ای و کارامد هستند.بیشتر این نوع دستگاه ها را در نمایندگی خودروها لوکس، نمایشگاه های مدرن و شرکت های مرتبط با کارشناسی فنی خودرو که به صورت حرفه ای فعالیت میکنند، میتوانید مشاهده کنید. نمونه این نوع از اسکنرها را میتوان دستگاه فوق پیشرفته جی اسکن ( G-SCAN ) نام برد که قابلیت های بسیار فوق العاده ای دارد.

نمونه ی بعدی دستگاه هایی هستند که بسیار ارزانتر و به قولی دم دستی تر هستند که حتی شما هم شاید بتوانید از آن استفاده کنید. این دستگاه ها هم مانند اسکنر ها هستند با این تفاوت که بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو به جای ارسال اطلاعات به اسکنر آن را توسط بلوتوث یا وای فای به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال میکنند. کافیست شما اپلیکیشن مرتبط با دستگاه دیاگ مورد نظر را روی کامپیوتر یا موبایل اندرویدی خود نصب کنید تا این دستگاه ها بعد از اتصال به کامپیوتر خودرو اطلاعات را بصورت زنده به کامپیوتر یا موبایل شما ارسال کنند.

آیا استفاده از دیاگ برای هر خودرویی ممکن است؟

استفاده از دستگاه دیاگ فقط برای خودروهایی امکان پذیر است که مجهز به کامپیوتر مرکزی هوشمندی به نام ECU باشند؛ در حال حاضر نیز بیشتر خودروها، کامپیوتر مرکزی دارند. وجود این واحد در خودرو به قدری مهم و کاربردی است که برخی از سازندگان خودرو از چند ECU در خودرویشان بهره می برند.

ECU تراشه ای است که برای بررسی و کنترل وضعیت مستمر خودرو در آن تعبیه می شود. این واحد کنترل، برای اینکه بتواند مشکلات خودرو را دریافت و ثبت کند، به سنسورهایی در قسمت های مختلف خودرو نیاز دارد تا اطلاعات لازم را به صورت کد و الکترونیکی به آن ارسال کنند. به این ترتیب سنسورهایی مثل سنسور دور موتور یا RPM ، سنسور دمای هوا ATS و سنسور دریچه گاز یا TPS اطلاعات لازم از وضعیت قسمت مربوط به خود را به ECU خودرو می فرستند.

فرقی نمی کند که مشکل در کدام یکی از قسمت های مکانیکی و الکترونیکی خودرو بروز کرده باشد، در هر حال ECU یا کامپیوتر به عنوان واحد کنترل الکترونیک خودرو از آن مشکل مطلع است و می تواند اطلاعات درست و دقیقی را از ایراد و خطای به وجود آمده در اختیار تعمیرکاران بگذارد. کسب اطلاعات از این واحد با دستگاه دیاگ امکان پذیر است. دیاگ در واقع دستگاهی است که کدهای ECU را ترجمه و مدیریت می کند.

آموزش دیاگ زدن خودرو

دستگاه های دیاگ انواع مختلفی دارند. در بیشتر تعمیرگاه های کشور ما از نوع ساده تر آن یا به اصطلاح مولتی برند استفاده می شود. فقط برخی از نمایندگی ها یا تعمیرگاه ها مجهز به مدل پیشرفته این دستگاه هستند که به « اسکنر » معروف است. جالب است بدانید که برخی از شرکت های خودروسازی مطرح دنیا برای خودروهای تولیدی خود، دستگاه های دیاگ مخصوصی را طراحی و عرضه می کنند. برخی از این دستگاه ها امکان پشتیبانی سایر خودروها را هم دارند، اما معمولاً در اختیار نمایندگی های مخصوص آن برند مشخص قرار می گیرند.

آموزش دیاگ زدن با هیچ یک از مدل ها کار پیچیده و سختی نیست، فقط باید با کدهای آن آشنا شوید. در واقع دستگاه ها، کیفیت ها و امکانات متفاوتی دارند و نوع نمایش اطلاعات و میزان دقتشان با هم فرق دارد.

ابتدا برنامه نرم افزاری مخصوص به دیاگ را روی موبایل یا لپ تاب نصب می کنید؛

سپس دستگاه را با کمک کابل و فیش مخصوص هر خودرو به ECU وصل می کنید؛

بعد سوئیچ خودرو را باز می کنید؛

به محض برقراری ارتباط ECU و دستگاه دیاگ از طریق سوکتی به نام OBD اطلاعات به صورت کدهایی از طریق بلوتوث یا اینترنت برای موبایل یا لپ تاب شما ارسال می شود؛ OBD نوعی پورت مخصوص و رابط میان کامپیوتر خودرو و دیاگ است که امروزه اکثر خودروها به آن تجهیز شده اند.

در این مرحله، گزینه هایی روی برنامه نرم افزاری نمایش داده می شود و شما گزینه های مرتبط با خودروی تان را مثل نوع خودرو و ECU آن، تیک می زنید؛

پس از انجام مراحل فوق، کدهایی برای شما ارسال می شود که اطلاعات موردنیاز شما هستند. بخش کدخوانی مهمترین و سخت ترین بخش آموزش دیاگ زدن است. در این مرحله از دیاگ زدن خودرو، با کدهایی مشابه و ترکیبی مواجه می شوید. تحلیل این اطلاعات، نیازمند وجود کارشناسی حرفه ای در کنار شماست.

توجه داشته باشید که گزارش ها در واحد ECU خودرو باقی می ماند تا وقتی که تصمیم به پاک کردن آنها بگیرید. به خاطر داشته باشید اگر خطایی مربوط به تعویض قطعه ای باشد و شما بدون اینکه رفع عیب و تعویض قطعه کنید پیغام را پاک کنید، بعد از گذشت مدتی، دوباره خطا از قسمت مربوطه به ECU ارسال می شود. هیچ وقت شناسایی خطاها و بررسی کارشناسی شان را نادیده نگیرید.

پارامترهای دیاگ چیست؟

تعداد پارامترهای دیاگ بستگی به نوع خودرو و دستگاه که از آن استفاده می کنید، دارد. بالاتر گفتیم که بعضی از سازندگان به تعبیه یک ECU در خودرو اکتفا نمی کنند. هر قدر خودرو پیشرفته تر و مجهز به کامپیوترهای بیشتری باشد، اطلاعات جامع تر و دقیق تری را به دیاگ نشان می دهد. پارامترهایی که در دیاگ زدن خودرویی چون سمند نمایش داده می شود، بی شک با پارامترهای دیاگ بی ام دبلیو i8 تفاوت دارد. در زیر تصویری را از گزارش کدهای یک خودروی بی ام دبلیو می بینیم.

از مهمترین پارامترهای دیاگ که بین بیشتر خودروها مشترک است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دور موتور

سرعت فن موتور

استپر موتور

گشتاور موتور

دمای آب رادیاتور

ولتاژ و زاویه دریچه گاز

ولتاژ باطری

ولتاژ سنسور اکسیژن

درصد شیر برقی کنیستر

زمان شارژ کویل ها

وضعیت جعبه دنده

وضعیت سیستم تهویه

وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا

زمان و وضعیت پاشش سوخت از انژکتورها

فشار و دمای هوای ورود به منیفولد

وضعیت ترموستات ورودی کولر

سرعت خودرو


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز