همه چیز درباره باک CNG یا سوخت گاز

  سه شنبه، 14 مرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
همه چیز درباره باک CNG یا سوخت گاز
شتاب خودروهای گازسوز دغدغه ی افراد بسیاری است. برای این که موتور خودروی شما کمترین میزان افت قدرت را داشته باشد، می توانید از کارشناسان خودرو بخواهید تا کیت CNG را تنظیم کنند. البته لازم است بدانید، به طور کلی، شتاب خودرو هنگام حرکت با گاز، حدودا ۱۵ درصد کمتر از زمانی است که با بنزین حرکت می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، CNG مخفف عبارت Compressed natural gas است؛ همان گازی که در لوله کشی خانه های ما جریان دارد؛ با این تفاوت که به میزان زیادی فشرده شده است. از آنجایی که متراکم شدن این گاز خطرساز است، آن را در مخازن خاصی به نام باک CNG ذخیره می کنند. مقدار CNG ذخیره شده در باک CNG خودرو، معادل ۱۰ تا ۲۵ لیتر بنزین است.

استفاده از سوخت گازی در حین رانندگی به این معنا نیست که شما نمی توانید برای حرکت از سوخت بنزینی استفاده کنید. هنگام راه اندازی سیستم سوخت رسانی گازی ، سیستم الکترونیکی ای هم نصب می شود که وظیفه ی تغییر نوع سوخت مورداستفاده ی سیستم موتور را دارد. این کار به راحتی و با فشردن دکمه ای روی داشبورد، امکان پذیر است.

یکی از نکات مورد توجه درباره این سیستم سوخت رسانی، این است که می بایست بعد از مدتی استفاده از سوخت گازی، یک بار هم از بنزین استفاده کنید تا این سیستم آمادگی لازم را برای استفاده در مواقع ضروری داشته باشد. به هر حال، عدم استفاده ی طولانی مدت از سیستم انژکتور و وقفه ی طولانی، ممکن است باعث بروز ایراداتی مثل گرفتن سوزن ها شود.

باک CNG چقدر ایمن است؟

سیستم سوختی CNG سه ویژگی دارد: بسیار سبک است و در هوا به سرعت از بین می رود؛ درجه حرارت خودسوزی آن، تقریبا دو برابر درجه حرارت خودسوزی بنزین است و دیرتر شعله ور می شود؛ مخزن نگهداری آن یعنی باک CNG از آلیاژی خاص و بسیار مقاوم تولید می شود و از باک بنزین مستحکم تر است.

افرادی که نگران ایمنی خودروهای مجهز به باک CNG هستند، خوب است بدانند که این مخزن، طبق استانداردهای معتبر بین المللی ساخته شده است. شرکت های خودروسازی قبل از اینکه باک CNG را روی خودروها قرار دهند، آنها را به دیسک های ضد انفجار مجهز کرده و آزمایش می کنند. دیسک های ضدانفجار به این صورت است که در صورت افزایش بیش از حد فشار گاز، پاره شده و گاز را از مخزن به صورت تدریجی خارج می کنند تا مخزن نترکد.

استفاده از این سیستم سوخت رسانی، هیچ گونه ضرری برای سیستم موتور خودرو ندارد، و حتی دوام قطعاتی نظیر شمع ها را هم بالا می برد. این سوخت به دلیل اینکه فاقد سرب است، به اصطلاح تمیز می سوزد و میزان آلایندگی آن به نسبت سوخت بنزینی، بسیار کمتر است. همین مسئله ی عدم تولید گازهای سمی توسط سوختن CNG موجب کاهش آلودگی هوا هم می شود.

یک باک CNG پر می تواند از ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند و بازدید دوره ای آن بعد از هر هزار کیلومتر کارکرد موتور است.

علائم خرابی باک CNG

اگر در داخل یا اطراف خودرو، حس کردید بوی گاز می آید، احتمالا مخزن گاز خودروی موردنظر خراب شده است و باید بررسی شود. ممکن است مشکل به وجود آمده در باک CNG ، از نظر ظاهری هم مشخص باشد. زنگ زدگی برخی از قسمت های بدنه یا بست ها، تو رفتگی و یا دفرمه شدن بخش هایی از باک، از جمله علائمی هستند که به شما اثبات می کنند نشت بوی گاز، غیرطبیعی و احتمالا خطرناک است. بهتر است تمامی وارسی ها توسط کارشناس انجام گردد.

عوامل خرابی باک CNG

اصابت ضربه به باک CNG در پی تصادف های سنگین، به این مخزن آسیب می رساند؛ همچنین یکی دیگر از مهم ترین عوامل خرابی باک گاز خودرو ، زنگ زدگی در اثر رطوبت هواست. این مشکل، گریبانگیر بسیاری از خودروهایی است که در مناطق شرجی کشور تردد می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (227 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (157 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (36 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (19 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) مانتوی تابستانی خاص و مجلسی سپیده بزمی پور برای خانم های شیک پوش /برا ایده گرفتن عالیه+عکس (7 نظر) نگاهی به جشن تولد رویایی و منحصربفرد الناز شاکردوست وسط دریا+عکس/از خلاقیت عکاسی خانوم بازیگر موقع غروب خورشید نمیشه گذشت👌 (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز