دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص آزیروسین 

سه شنبه، 13 آذر 1397
قرص آزیروسین با نام دیگر آزیترومایسین (Azithromycin) یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرمصرف است که برای درمان انواع مختلف عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. تهوع، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد، خستگی و درد معده برخی از عوارض مصرف قرص آزیروسین است.

آنتی‌بیوتیک‌ها از داروهای پرمصرفی هستند که در درمان عفونت‌ها توسط پزشک تجویز می‌شوند. یکی از این آنتی‌بیوتیک‌ها قرص آزیروسین است که برای عفونت تنفسی تجویز می‌شود.

عفونت تنفسی از مشکلات شایع مخصوصا در بین کودکان است. ریه‌ها اعضای حساسی هستند و نباید بیماری‌هایی که مربوط به این عضو حیاتی بدن است را نادیده بگیریم. معمولا در فصول سرد سال، این عضو آسیب‌پذیر شده و دچار عفونت می‌شود. سرماخوردگی‌های پیاپی و عدم درمان به موقع عفونت، باعث مقاوم شدن باکتری‌ها می‌شود. عفونت ریه، در تنفس طبیعی اختلال ایجاد کرده و موجب بروز سرفه‌های شدید و تنگی نفس می‌شود. به جز دستگاه تنفسی، عفونت‌های باکتریایی دیگر ارگان‌های بدن را هم می‌توانند درگیر کنند. عفونت تناسلی از بیماری‌های شایع در بین خانم‌هاست که نیاز به درمان فوری دارد. در برخی مواقع عفونت تا حدی پیشرفت کرده است که بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مربوطه قابل درمان نیست. در این شرایط پزشک با توجه به ضعف و شدت بیماری، داروی مناسب را برای بیمار تجویز می‌کند.

 

قرص آزیروسین چیست؟

آزیروسین نوعی آنتی‌بیوتیک‌ است که برای درمان عفونت‌های مختلف ناشی از باکتری‌ها مانند عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوستی، عفونت گوش و بیماری‌های منتقله از راه جنسی تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد. آزیروسین به صورت قرص یا کپسول‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی موجود است.

مقدار و نحوه مصرف قرص آزیروسین

مقدار دقیق مصرف این دارو به میزان عفونت بستگی داشته و حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول برای بزرگسالان روز اول یک دوز ۵۰۰ میلی‌گرمی (دو عدد کپسول ۲۵۰ میلی‌گرم) و در روزهای بعدی به صورت یک دوز ۲۵۰ میلی‌گرمی مصرف می‌شود.

قرص آزیترومایسین را می‌توان همراه یا بدون غذا مصرف کرد.


بزرگسالان 16 سال و بالاتر: 

  • جهت عفونت‌های گلو، برونشیت، پنومونی و عفونت‌های پوستی: 500 میلی‌گرم به صورت مقدار واحد در روز اول سپس 250 میلی گرم یک بار در روز از روز دوم تا پنجم.
  • جهت عفونت‌های کلامیدیایی: 1000 میلی‌گرم به صورت یک مقدار واحد.
  • جهت جلوگیری یا درمان عفونت‌های کمپلکس مایکو باکتری (MAC): 1200 میلی‌گرم در یک هفته.
  • کودکان و افراد زیر16 سال: ایمنی و کارایی قرص آزیترمایسین در افراد زیر16 سال مشخص نشده است.


دوز فراموش شده:
در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو به محض به یاد آوردن سریعاً آن را مصرف نمایید. چنانچه تقریبا زمان نوبت بعدی فرا رسیده بود از خوردن آن صرف نظر کرده به روال قبل باز گردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

منبع: سایت ستاره


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم