دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص راکوتان 

شنبه، 24 آذر 1397
قرص راکوتان متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به عنوان رتینوئید است که مشتقات ویتامین A هستند. ایزوترتینوئین به صورت خوراکی مصرف می شود و به کاهش چربی طبیعی پوست می پردازد.

قرص راکوتان چیست؟

راکوتان یا ایزوترتینوین دارویی از مشتقات ویتامین A است که بیشتر جهت درمان آکنه های شدید پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو به میزان کمتر جهت پیشگیری سرطان پوست از نوع scc، سرطان مغز، پانکراس و … استفاده می شود. مکانیزم این دارو کبدی می باشد و این دارو در درمان پسوریازیس نیز استفاده شده است.

روند تاثیر داروی قرص راکوتان

در هفته های اول شروع درمان، احتمالا شدت ضایعات بیشتر خواهد شد. این به خاطر آن است که در ابتدا پوست در مقابل دارو واکنش نشان می‌دهد و سعی می کند جهت تعدیل شرایط چربی بیشتری تولید کند که این میزان بیشتر چربی باعث افزایش میزان جوش و آکنه خواهد شد. در این باره نگران نباشید. این امر نشان می دهد که دارو موثر واقع شده و تاثیر مثبتی دارد.

پس از این (حدوداً از هفتهٔ سوم به بعد) میزان آکنه بطور شگفت انگیزی کاهش می‌یابد و این بهبودی حتی پس از پایان یافتن دارو نیز ادامه پیدا می‌کند.

قرص راکوتان چگونه عمل می کند؟

قرص راکوتان متعلق به گروهی از داروهای شناخته شده به عنوان رتینوئید است که مشتقات ویتامین A هستند. ایزوترتینوئین به صورت خوراکی مصرف می شود و به کاهش چربی طبیعی پوست می پردازد.

آکنه به علت تولید بیش از حد سبوم از غدد سباسه بیش از حد فعال در پوست رخ می دهد. سبوم غده چربی را مسدود می کند، که مانع از آزاد شدن جریان چربی و ایجاد انباشت چربی زیر پوست می شود. باکتری های مرتبط با آکنه در این شرایط رشد می کنند. آنها از سبوم تغذیه می کنند و مواد زائد و اسیدهای چرب را ایجاد می کنند که غدد سباسه را تحریک می کنند و موجب التهاب و ایجاد نقاطی می شوند.

قرص راکوتان میزان و فعالیت غدد سباسه در پوست را کاهش می دهد و میزان تولید چربی بدن را کاهش می دهد. این ماده غده ها را مسدود می کند و به این معنی است که باکتری ها کمتر رشد می کنند. همچنین التهاب پوست را کاهش می دهد.

طول مدت درمان راکوتان چقدر است؟

 یک دوره استاندارد درمان 16 تا 20 هفته است. در پایان هفته 16، حدود 85٪ از بیماران درمان می شوند. هنگامی که دارو قطع شود، اثرات مفید ایزوترتینوئین متوقف نمی شود. پس از توقف درمان، کاهش بیشتر ضایعات آکنه و زخم ها دیده می شود.

قرص راکوتان برای چه چیزی استفاده می شود؟

 آکنه شدید: ایزوترتینوئین (نام تجاری راکوتان) می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و استفاده از آن باید توسط متخصص پوست نظارت شود. این دارو برای درمان آکنه شدید است که با درمان استاندارد شامل آنتی بیوتیک های خوراکی و داروهای موضعی بهبود نمی یابد.

قرص راکوتان چه مدت کار می کند؟

هنگامی که اولین بار قرص راکوتان را مصرف می کنید، آکنه شما ممکن است بدتر شود، اما معمولا در طی 7 تا 10 روز ادامه درمان بهبود می یابد. در اکثر موارد، پاکسازی کامل یا تقریبا کامل آکنه در یک دوره 16 تا 24 هفته ای انجام می شود، و پس از آن احتمالا به مدت طولانی آکنه ای دیده نمی شود. تکرار دوره معمولا توصیه نمی شود. تکرار دوره نباید تا حداقل هشت هفته پس از توقف درمان شروع شود، زیرا ممکن است در این زمان، آکنه شما بهبود یابد.

منبع: سایت آسمونی


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟