دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر آرفورموترول 

یکشنبه، 28 دی 1399
آرفورموترول یک برونکودیلاتور است. با شل کردن عضلات در مجاری هوایی موجب بهبود تنفس می شود. آرفورموترول استنشاقی برای جلوگیری از انقباض برونش در بیماری ریوی انسدادی مزمن، از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم استفاده می شود.

نحوه مصرف

بروانا را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

به همراه این دارو، دستورالعمل هایی برای استفاده ی موثر و بی خطر آورده شده است؛ از این دستورالعمل ها به دقت تبعیت کنید و اگر سوالی دارید، از مسئول داروخانه یا دکتر خود، بپرسید.

از داروی بروانا برای درمان حمله ی برونشیتی که ناگهان شروع شده، استفاده نکنید. چرا که بروانا به اندازه ی کافی سریع عمل نخواهد کرد. از یک داروی استنشاقی که سریعاً عمل می کند، استفاده کنید.

این دارو را با داروهای دیگر مخلوط نکنید و همچنین از راه دهانی استفاده نکرده و از قورت دادن آن بپرهیزید.

اگر فکر می کنید که بروانا به خوبیِ قبل تاثیر ندارد، از مراقبت های پزشکی کمک بگیرید. نیاز افزایش یابنده به مصرف این دارو، می تواند نشانه ای از یک حمله ی جدیِ آسم باشد.

بیماری انسداد ریوی مزمن، معمولاً با ترکیبی از داروها درمان می گردد. از همه ی داروهایی که دکتر برای شما تجویز کرده، به درستی استفاده کنید. از دستورالعملی که به همراه هر یک از داروهاست، تبعیت کنید و بدون توصیه ی پزشک، دوز مصرفی و یا دوره ی زمانی مصرف داروها را تغییر ندهید.

دارو را در یخچال نگهداری کرده و از یخ زدگی محافظت کنید. همچنین می توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید اما باید توجه داشته باشید که در عرض ۶ هفته باید آن را مصرف کنید. اگر دارو را در دمای اتاق نگهداری می کنید، دور از گرما و نور قرار دهید. اگر دارو تمیز و شفاف نیست، آن را دور بیندازید.

مکانیسم اثر

اثرات فارماکولوژیک داروهای آگونیست بتا- 2-آدرنورسپتور ، از جمله آرفورموترول، تا حدی به خاطر تحریک آدنیل سیکلاز داخل سلولی، آنزیمی که تبدیل آدنوزین تری فسفات (ATP) را به آدنوزین مونوفسفات حلقوی (cAMP) تبدیل می کند، است. افزایش سطوح AMP حلقوی موجب شل شدن عضلات صاف برونش و مهار آزادسازی واسطه های پیش التهابی از سلول ها، به ویژه از ماست سل ها می شود.
تست های آزمایشگاهی نشان می دهد که آرفورموترول مهار کننده آزادسازی واسطه های ماست سلی مانند هیستامین و لکوترین ها از ریه انسان است.

فارماکودینامیک

در حالی که که گیرنده های β2 گیرنده های آدرنرژیک در عضلات صاف برونش غالب هستند و گیرنده های β1 گیرنده های غالب در قلب هستند، داده ها نشان می دهند که گیرنده های β2 در قلب انسان 10٪ تا 50٪ از کل گیرنده های بتا آدرنرژیک را تشکیل می دهند.
عملکرد دقیق این گیرنده ها ثابت نشده است، اما این احتمال را افزایش می دهند که حتی آگونیست های بسیار انتخابی β2 ممکن است اثرات قلبی داشته باشند.

آرفورموترول به نظر می رسد که اثر کم یا هیچ اثری بر روی گیرنده های β1 آدرنرژیک داشته باشد.

فارماکوکینتیک

دفع: ادرار (67٪)؛ مدفوع (22٪)

شروع: 7-20 دقیقه

نیمه عمر: 26 ساعت

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی: 0.5-3 ساعت

حداکثر غلظت پلاسمایی: 4.3 پیکوگرم در میلی لیتر

AUC: 34.5 پیکوگرم.ساعت در میلی لیتر

اتصال به پروتئین: 52-65٪

متابولیسم: اوریدین دی فسفوگلوکورونوزیل ترانسفراز ( گلوکورونیداسیون)، CYP2D6، CYP2C19 (اُ-دمتیلاسیون)

کلیرانس کلیوی: 8.9 لیتر / ساعت

نکات مهمی که قبل از مصرف باید رعایت کرد

اگر نسبت به آرفورموترول آلرژی (حساسیت) دارید، بهتر است از داروی بروانا استفاده نکنید.

تاکید می کنیم که سالمترول، که دارویی شبیه آرفورموترول است، خطر مرگ و میر ناشی از آسم را افزایش می دهد. اما هنوز مشخص نیست که آیا همین تاثیر را داروی بوانا بر روی افرادی که بیماری مزمن انسداد ریوی دارند، می گذارد یا خیر. این دارو را فقط به میزانی که برای شما تجویز شده، استفاده کنید و به مدت طولانی تری نسبت به زمانی که دکتر به شما توصیه کرده، آن را استفاده ننمائید. از تمام دستورالعمل هایی که برای بیماران در مورد این دارو نوشته شده، تبعیت کنید. همچنین با دکتر خود در مورد مزایا و معایب استفاده از بروانا برای خود، صحبت کنید.

برای اطمینان از اینکه داروی استنشاقی بروانا برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری های قلبی، اختلالات ضربان قلب، فشار خون بالا؛
  • صرع یا سایر اختلالات تشنجی؛
  • دیابت؛
  • آب سیاه؛
  • اختلالات تیروئیدی؛
  • بیماری های کبدی؛
  • سابقه ی سندروم QT در خود یا افراد فامیل؛

هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف داروی بروانا برای جنین آسیب هایی در پی دارد یا خیر. در دوره ی مصرف این دارو، در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، با دکتر خود در میان گذارید.

همچنین هنوز معلوم نیست که آیا آرفورموترول در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می شود یا خیر. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکتر اطلاع دهید.

بدون توصیه ی پزشک، داروی بروانا را به افراد زیر ۱۸ سال ندهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
سابمیت مقاله چیست؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی