دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر دیگوکسین 

یکشنبه، 12 اسفند 1397
قرص دیگوکسین (Digoxin) از قدیمی‌ترین داروها برای تنظیم ضربان قلب به شمار می‌رود. بی اشتهایی، تهوع و درد شکم از عوارض مصرف قرص دیگوکسین است.

قلب عضو مهمی از بدن بوده و افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند بایستی تا حد امکان درمان‌های دارویی را به کار گیرند تا بتوانند عارضه‌هایی همچون آریتمی قلبی را کنترل کنند. قرص دیگوکسین از داروهایی است که برای این منظور توسط پزشک متخصص برای بیماران قلبی تجویز می‌شود.

قرص دیگوکسین چیست؟

قرص دیگوکسین (Digoxin) از قدیمی‌ترین داروهای ضدآریتمی به‌شمار می‌رود و در درمان نارسایی قلبی و آریتمی فوق بطنی (به‌ویژه فیبریلاسیون دهلیزی) مصرف می‌شود و اثر کلی آن، تقویت قدرت عضلانی افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌باشد. توجه داشته باشید که دیگوکسین فقط برای تسکین علایم بیماری مصرف شده و به هیچ وجه موجب علاج مشکل اصلی نمی‌شود.

دیگوکسین در قالب قرص، تزریق، الگزیر و قطره خوراکی در دسترس است.

 
 

مقدار و نحوه مصرف

دیگوکسین داروی بدون نسخه نیست و بسته به مشکل شما پزشک معالج دوزاژ بخصوصی از دارو را تجویز می‌کند. دیگوكسین معمولاً روزی یک بار تجویز می‌شود. می‌توانید دیگوکسین را با غذا یا معده خالی میل کنید.
توجه: دیگوکسین نباید در بیماران دچار فیبریلاسیون بطنی (نوعی آریتمی خطرناک) استفاده شود.

توجه: هر روز پیش از مصرف دیگوكسین، نبضتان را به یک دقیقه بشمارید. اگر این كار را بلد نیستید از یک پزشک یا پرستار بخواهید آن را برای شما بیاموزد. اگر نبضتان 60 دقیقه یا كمتر بود، پیش از مصرف داروی آن روز، با پزشكتان مشورت كنید

مکانیسم اثر دیگوکسین

دیگوکسین نیروی انقباضی قلب را افزایش داده و هدایت الکتریکی آن را کاهش می دهد. تصور می شود افزایش سرعت و نیروی انقباضی عضله قلب ناشی از مهارت حرکت یون های سدیم و پتاسیم از غشاء سلولی عضله قلب باشد. درنتیجه جریان وروردی کلسیم و آزاد شدن یون های کلسیم آزاد در سلول های میوکارد افزایش یافته که به نوبه خود بر فعالیت انقباضی فیبرهای میوکارد افزوده می شود. این دارو سرعت هدایت قلبی را کاهش داده و دوره تحریک ناپذیری گره دهلیزی-بطنی را افزایش می دهد.

 

فارماکوکینتیک دیگوکسین

فراهمی زیستی قرص دیگوکسین 80-60 درصد، الگزیر و محلول تزریقی آن 85-70 درصد است. پیوند دیگوکسین به پوتئین کم می باشد(25-20 درصد). متابولیسم این دارو به میزان کم در کبد صورت می گیرد. نیمه عمر دارو 48-36 ساعت است که در صورت ابتلا به بی اداراری، 6-4 روز خواهد بود. اثر دارو از راه خوراکی پس از 2-5/0 ساعت و از راه تزریقی پس از 30-5 دقیقه شروع می شود. زمان لازم برای رسیدن به اوج اثر از راه تزریقی 4-1ساعت و از راه خوراکی 6-2 ساعت است. طول اثر دارو از راه تزریقی و خوراکی 6 روز است. دفع دیگوکسین کلیوی است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم