دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان، تاثیرات و مکانیزم اثر فلورسین 

شنبه، 29 شهریور 1399
فلورسئین (Fluorescein) به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین محل زخم و اجسام خارجی در چشم، انجام آزمون نشت اشک و آزمون های نشت زخم چشم، و قرار دادن لنز سخت به کار می رود.

فلورسئین (Fluorescein) به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین محل زخم و اجسام خارجی در چشم، انجام آزمون نشت اشک و آزمون های نشت زخم چشم، و قرار دادن لنز سخت به کار می رود.

فلورسئین به صورت تزریق داخل وریدی (آمپول) ، به عنوان ماده کمکی در آنژیوگرافی شبکیه چشم، ارزیابی عروق عنبیه، مشاهده جریان مایع داخل چشم، تشخیص بافت های مرده و تومورهای چشم، معاینه ته چشم و تعیین زمان گردش خون چشم مصرف می شود.

اشکال دارویی: آمپول تزریقی، تیوب چشمی

اشکال دارو

  • فلوئوسین10درصد آمپول فلورسین سدیم 500م.گ/5م.ل

مکانیسم اثر فلورسین

فلورسین به طور وسیعی در چشم پزشکی به عنوان عامل تشخیصی به کار می رود . این دارو یک ترکیب فلورسنت یا فلوروفور می باشد که دارای حداکثر جذب nm494 و حداکثر نشر nm521 می باشد .
نور فلورسانس سبز مایل به زرد این ترکیب می تواند برای شناسایی عروق منطقه مورد نظر چشم، مورد بررسی قرار گیرد و آن را از سایر مناطق مجاور خود متمایز نماید .
آنژیوگرافی فلورسئین برای تشخیص و دسته بندی تحلیل رفتن ماکولار (که سبب تاری و کاهش دید می شود) ، رتینوپاتی دیابتی ، شرایط التهابی داخل چشم و تومورهای داخل چشمی به کار می رود .

فارماکودینامیک

در دسترس نیست

فارماکوکینتیک

• شروع اثر دارو 30 ثانیه است ، طول مدت تاثیر آن 10 تا 20 دقیقه و حجم توزیع دارو 5 /0 لیتر بر کیلوگرم می باشد.
• دارو به سرعت به فلورسئین مونو گلوکوروناید متابولیزه می شود (تقریبا 80 درصد دارو ، 1 ساعت پس از تزریق وریدی متابولیزه می شود) .
• دفع دارو ادراری است ، پاکسازی کامل بدن از دارو طی 48 تا 72 ساعت پس از تجویز صورت می گیرد .

روش درست مصرف داروی فلورسئین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما در شناخت دارو کمک می کند و اطلاعات دارویی را راجع به دارو در اختیار شما قرار می دهد و شما را از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع می کند.

دوز و مقدار داروی فلورسئین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. پزشک با توجه به اینکه با استفاده از این ماده می خواهد چه چیزی را مشاهده کند، مقدار مورد نظر (به طور مثال برای مشاهده تومور، مقدار فلورسئین تزریقی بستگی به اندازه تومور دارد) از این ماده را به جریان خون یا سلول و یا اندام مورد نظر تزریق می کند.

آمپول ۵ میلی لیتری (۱۰%، معادل mg 500 فلوئورسئین) به صورت داخل وریدی و به طور آهسته (طی ۵ تا ۱۰ ثانیه) تزریق می شود. در نارسایی کلیوی (بیماران دیالیزی)، نصف آمپول ۵ میلی لیتری (۱۰%) از راه داخل وریدی و به طور آهسته تزریق می شود.

موارد مصرف فلورسین

به عنوان کمکی در تشخیص های آنژیوگرافی چشمی , آندوسکوپی عروق شبکیه و عنبیه , جهت رنگ آمیزی قشر قدامی چشم برای اعمالی مانند ثابت کردن لنزهای تماسی ، مشخص کردن جراحات قرنیه , اندازه گیری فشار داخل چشم

مقدار مصرف فلورسین

اندازه گیری فشار داخل چشم : (applanation tonometry) : یک نوار حاوی دارو را در چشم استعمال کنید.
تصویربرداری فلورسنس از چشم :
تزریق سریع 500 میلی گرم از محلول 10 و 25 درصد در ورید antecubital با سرعت 1 میلی لیتر در ثانیه

نکات قابل توصیه

نوک نوار حاوی فلورسین باید قبل از استفاده ، با یک قطره نرمال سالین یا آب مقطر استریل مرطوب شود. نوار باید بر روی ملتحمه یا غشای مخاطی جلوی چشم استفاده شود .
برای دستیابی به بهترین نتایج ، بیمار باید چندین بار پس از قرار دادن نوار ، پلک را محکم بر روی نوار فشار دهد .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
سابمیت مقاله چیست؟
گام به گام مراحل چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل سابمیت مقاله