دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر نروکسین 

پنجشنبه، 13 دی 1397
نروکسین (Nervoxin) از داروهای آرامبخش و ضد افسردگی است که به منظور درمان افسردگی، سندروم پیش از قاعدگی، شب ادراری کودکان، عوارض یائسگی، خستگی یا کاهش انرژی، اختلال خواب، کاهش تمرکز و رفع اختلالات روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو جزء داروهای کم عارضه در زمینه درمان افسردگی و اضطراب محسوب می‌شود.

افسردگی نوعی اختلال روانی است که در هر مقطعی از زندگی و به دلایل متفاوتی، می‌تواند بروز کند. حتی کودکان هم ممکن است دچار این حالت شوند. اگر افسردگی شدید باشد می‌تواند زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار داده و مانع این می‌شود که فرد بتواند به طور موثری در جامعه فعالیت داشته باشد. اگر بخواهیم دلایل ابتلا به افسردگی را به طور موردی بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم عدم اعتماد به نفس کافی، از دست دادن عزیزان، مشکلات اقتصادی مثل شکست‌های مالی و شغلی، دعواهای خانوادگی و نادیده گرفته شدن توسط اطرافیان برخی از علل این عارضه هستند. حال علت هر چه که باشد باید به فکر درمان بود. افسردگی را می‌توان با تکنیک‌های روانشناسی تا حدی کاهش داد. اما گاه در موارد پیشرفته‌تری از این بیماری تنها راه نجات استفاده از درمان‌های دارویی است. اگرچه داروهای مختلفی به منظور رفع افسردگی تولید شده است، اما باید توجه داشت که این داروها هر کدام عوارض خاص خود را دارد و بنابراین بهتر است طبق نظر پزشک از داروهای کم عارضه در این زمینه استفاده کرد. قرص نروکسین یکی از این نمونه داروهاست.

نروکسین چیست؟

نروکسین (Nervoxin) از داروهای آرامبخش و ضد افسردگی است که به منظور درمان افسردگی، سندروم پیش از قاعدگی، شب ادراری کودکان، عوارض یائسگی، خستگی یا کاهش انرژی، اختلال خواب، کاهش تمرکز و رفع اختلالات روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عوارض مصرف این دارو نسبت به برخی دیگر از داوهای ضدافسردگی مثل فلوکستین کمتر است. از این دارو برای رفع اختلالات اضطرابی مثل تنش، نگرانی، تحریک‌پذیری، گرفتگی عضلانی، دندان قروچه و بی‌خوابی هم استفاده می‌شود. این دارو از کاهش بیشتر قوه ادراک بیماران افسرده جلوگیری کرده و آن را بهبود می‌بخشد.

 

 

مقدار و نحوه مصرف داروی نروکسین

میزان مصرف داروی آسنترا در افراد مختلف متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول روزانه ۱ تا ۲ قرص در بزرگسالان مصرف می‌شود. تعداد مصرف قرص‌ها در روز می‌تواند با نظر پزشک افزایش یابد. میزان مصرف داروی نروکسین در کودکان باید توسط پزشک تعیین گردد.

مکانیسم اثر قرص نروکسین

گیاه هایپریکوم به دلیل داشتن هایپریسین و فلاونوییدها دارای اثرات آرام بخش، مسکن و ضد اضطراب می باشد. بررسی های انجام شده روی هایپریسین نشان داده است که این ماده از طریق مهار آنزیم منوآمینواکسیداز موجب بروز اثرات ضد افسردگی می گردد. آخرین تحقیقات انجام شده نشان داده است که عصاره گیاه هایپریکوم می تواند میزان اکسیژن سلولی را افزایش دهد. طبق بررسی های بالینی کنترل شده متعدد با حدود 3000 نفر شرکت کننده، اثر درمانی عصاره هایپریکوم (هایپریسین mg 5/0 * 2) با ایمی پرامین (mg 150) و فلوکستین (mg 10 * 2) برروی افسردگی خفیف تا متوسط یکسانند، اگر چه عوارض جانبی هایپریکوم بسیار کمتر می باشد. مکانیسم اثر عصاره هایپریکوم ممکن است بوسیله ممانعت از باز جذب سروتونین و تاثیر برروی بسیاری از انتقال دهنده های عصبی از قبیل نوراپی نفرین، دوپامین، L -گلوتامات و GABA باشد.
اثر ضد اضطراب دارو ممکن است مربوط به عملکرد گیرنده بنزودیازپین باشد. عصاره هایپریکوم باعث کاهش نشانه های اضطراب مانند تنش، نگرانی ، ضد افسردگی ، رفع اختلال قبل از قاعدگی، تحریک پذیری ، رفع اختلال قبل از قاعدگی، گرفتگی عضلانی، دندان قروچه و بیخوابی می گردد . درمان عوارض افسردگی، اضطراب، بی قراری و اختلالات روانی در کودکان ( کمتر از 12 سال) تا 98% بر اثر مصرف این دارو در یک دوره 2 تا 6 هفته ای گزارش شده و در طی این دوره هیچ عارضه جانبی مشاهده نگردیده است. طی 12 هفته درمان با دارو بهبود قابل توجهی در عوارض فیزیکی و ذهنی منوپوز (یائسگی) مشاهده شده است. میانگین شدت منوپوز بر اساس MRS (Menopause Rating Scale) که نشانه های آن شامل تغییرات در میل جنسی، خشکی واژن و ناراحتیهای ادراری است، به طور محسوسی کم می شود. همچنین مصرف هایپریکوم به طور مشخصی سندرم پیش از قاعدگی (تحریک پذیری، اضطراب و ناخشنودی) را بعد از یک سیکل 4 هفته ای درمان و یا دو ماه ، در دوره لوتئال ( حدود 15 روز پیش از قاعدگی) کاهش می دهد و با ادامه مصرف دارو، کاهش علائم بیشتری مشاهده می شود . کیفیت خواب در مرحله 3 و 4 ، از 5/1% به 6% طی 4 هفته درمان افزایش می یابد ، پژوهشگران متعددی این افزایش را وابسته به اثر ضد افسردگی دارو می دانند.
 

منبع: سایت دلگرم و ستاره 


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟