دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر قرص بیزاکودیل 

چهارشنبه، 29 خرداد 1398
بیزاکودیل (Bisacodyl) از داروهای ملین است که در یبوست‌های مزمن و بواسیر استفاده می‌شود. اسهال و استفراغ از عوارض مصرف قرص بیزاکودیل می باشد.

یبوست از مشکلات گوارشی متداول است که برای رفع آن داروهای مختلفی وجود دارد. یکی از این داروها قرص بیزاکودیل می‌باشد.

قرص بیزاکودیل چیست؟

بیزاکودیل (Bisacodyl) با نام تجاری دولکولاکس (Dulcolax) یک ملین است که باعث تحریک حرکات روده می شود.

بیزاکودیل برای درمان یبوست و یا برای خالی کردن روده (تخلیه رکتوم و کولون ) قبل از عمل جراحی یا کولونوسکوپی ، اشعه ایکس و دیگر روش های پزشکی روده استفاده می شود .

قرص بیزاکودیل (Bisacodyl) یک ملین تحریک کننده تماسی است که در یبوست‌های مزمن، بواسیر و آماده‌سازی روده برای کولونوسکوپی یا جراحی استفاده می‌شود. این دارو به شکل قرص‌های ۵ میلی‌گرمی و شیاف‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی موجود بوده و با اثر مستقیم بر روده، فعالیت حرکتی روده را افزایش می‌دهد.

 

مقدار و نحوه مصرف:

قرص :

کودکان بین 3 تا 13 سال :روزانه تا10 میلی گرم

افراد بالای 12 سال :روزانه 5 تا 15 میلی گرم

بالغین تا 20 میلی گرم روزانه قابل مصرف است .

شیاف :

کودکان زیر 2 سال :نصف شیاف 5 میلی گرمی در صورتی که پزشک تجویز کرده باشد .

کودکان 2 تا 11 سال :روزانه 1 تا 2 شیاف 5 میلی گرمی

بالغین روزانه 1 شیاف تا 10 میلی گرمی

استفاده از شیاف بیزاکودیل در کودکان

در صورت وجود مدفوع سفت در شکم کودک، نرم کردن مدفوع با تنفیه داروهای تجویز شده توسط پزشک (پارافین، لاکتولوز،…) به طور موقت مشکل حاد کودک را رفع می کند. مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی و مداوم (به ویژه میوه هایی نظیر آلو، انجیر، انگور، توت، کیوی، گلابی و خشکبارهای مشتق شده از آنها، سالاد و …) از بازگشت یبوست پیشگیری می کنند. مصرف بیش از حد موز و شیر گاو در کودکان می تواند باعث تشدید یبوست شود. کودک مبتلا بهیبوست باید روزانه بعد از صبحانه و شام به مدت 10 دقیقه در توالت بنشیند که این کار به تدریج منجر به بروز خودبخودی عمل دفع در آن زمان می شود. توالت های ایرانی در کودکان مبتلا به یبوست مفیدتر از توالت های فرنگی است. داروهای مختلفی ممکن است توسط پزشک برای درمان یبوست تجویز شوند که برخی از آنها عبارتند از:پودر اتیلن گلیکول (پیدرولاکس)، شربت لاکتوز، هیدروکسید منیزیم، ترکیبات مشتق شده از انجیر، شربت پارافین و روغن کرچک (مصرف این دو دارو در سن زیر یکسال و به مدت طولانی ممنوع است). در حال حاضر داروهای انتخابی برای درمان یبوست کودکان، پودر پیدرولاکس است. مقدار مصرف این دارو براساس وزن کودک توسط پزشک تعیین می شود. یک بسته پودر 70 گرمی باید در یک لیتر آب یا آب میوه حل می شود. البته همه یک بسته دارو لازم نیست که یکباره حل شده و آماده شود، بلکه هر بار می توان مقدار تجویز شده را در حجم مناسب آب یا آب میوه حل کرد و به کودک خورانید. مصرف طولانی مدت این دارو عارضه ای به همراه ندارد و در چند ماه اول عمر نیز می توان مصرف کرد. مصرف برخی داروها در درمان یبوست نظیر ترکیبات سنا (سناگل و …)، قرص و شیاف بیزاکودیل باید با احتیاط و حتماً با نظر پزشک متخصص کودکان باشد وگرنه می توانند عوارض جدی به دنبال داشته باشند. ضمناً پس از قطع مصرف طولانی مدت این نوع داروها، احتمال عود یبوست شدید به دلیل ایجاد وابستگی به آنها زیاد است. استفاده طولانی مدت و خودسرانه شیاف ها برای درمان یبوست به دلیل تحریک مقعد و ایجاد شقاق و التهاب موضعی توصیه نمی شود. رعایت محدودیت های سنی در دارو درمانی یبوست مهم است. به عنوان مثال مصرف قرص یا شیاف بیزاکودیل، حداقل تا دو سالگی و مصرف پارافین یا روغن کرچک در کودکان زیر یکسال توصیه نمی شود.

مکانیسم اثربیزاکودیل

این دارو احتمالا با اثر مستقیم بر روی عضلات صاف روده باعث افزایش حرکات پریستالتیک روده می شود.

فارماکوکینتیک بیزاکودیل

اثر این دارو پس از 8-6 ساعت شروع می گردد.


3 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری