دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر قطره چشمی زالابایوست 

شنبه، 23 فروردین 1399
زالابایوست (XALABIOST) نام تجاری قطره چشمی لاتانوپروست برای درمان گلوکوم (یک بیماری است که در آن فشار چشم افزایش می یابد و به تدریج به نابینایی منجر می شود) . زالابایوست جزو یک دسته از داروها به نام پروستاگلندین آنالوگ است.

افزایش فشار درون چشم می تواند سبب آسیب به عصب بینایی در پشت چشم شود. به این حالت گلوکوم و یا آب سیاه چشم گفته می شود. در صورت درمان نشدن، این بیماری می تواند باعث از بین رفتن بینایی شود. در برخی افراد فشار درون چشم بالاتر از حالت نرمال است اما دچار بیماری آب سیاه نیستند این افراد در خطر این بیماری قرار دارند و ممکن است در آینده به گلوکوم مبتلا شوند.

زالابایوست سبب کاهش فشار درون چشم می شود و از پیامدهای آتی این بیماری پیشگیری می کند. گاهی بیشتر از یک نوع قطره برای کاهش فشار درون چشم لازم است. زالابایوست در ترکیب با داروی دیگری به نام تیمولول با نام تجاری Xalacom برای کاهش فشار درون چشم نیز وجود دارد.

موارد مصرف قطره چشمی زالابایوست

ضد گلوکوم، کاهش دهنده فشار داخل کره چشم (آنالوگ پروستاگلاندین).

خط اول درمان افزایش فشار داخل کره چشم (IOP) در بیماران مبتلا به افزایش فشار

داخل کره چشم یا گلوکومای زاویه باز

مکانیسم اثر زالابایوست

مکانیسم دقیق عملکرد دارو مشخص نیست. ممکن است دارو از طریق افزایش خروج مایع زجاجیه سبب کاهش IOP شود.

چگونه باید قطره چشمی زالابایوست را استفاده کنید؟

قطره چشمی زالابایوست را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می شود، مصرف کنید . این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید. راهنمایی های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید.

دست های خود را قبل از استفاده از قطره های چشمی بشویید. کمی سرتان را به عقب کج کرده و پلک پایین خود را برای ایجاد یک فضای کوچک پایین بکشید. قطره چکان را بالای چشم با پایین پلک نگه دارید . نگاه کنید و قطره چکان را برای چکاندن یک قطره فشار داده و پس ازآن چشم خود را ببندید.

فقط همان تعداد قطره ای را که پزشک شما تجویز کرده است، استعمال کنید. به آرامی انگشت خود را برای حدود 1 دقیقه برای حفظ مایع از تخلیه مجرای اشک آور به خود را، به گوشه داخلی چشم (نزدیک بینی شما) را فشار دهید.

اگر شما از بیش از یک قطره برای همان چشم استفاده می کنید، حدود 5 دقیقه قبل از استعمال قطره قبلی، صبر کنید. حداقل 5 دقیقه صبر کنید قبل از استفاده از هر چشم دیگر قطره که دکتر شما تجویز کرده است.

اگر شما دچار هرگونه آسیب چشم یا عفونت، و یا اگر شما نیاز به هر نوع عمل جراحی، به خصوص جراحی چشم دارید در اسرع وقت به پزشک یا جراح خود اطلاع دهید. اگر مایع قطره چشمی دچار تغییر رنگ شد یا ذرات در آن به چشم می خورد، از مصرف آن جلوگیری کنید.

اگر بیش از 6 هفته از زمان باز کردن خیال قطره های چشمی می گذرد، از این قطره چشمی استفاده نکنید. اگر شما نیاز به ادامه دوره درمانی دارید، به پزشک خود پیش از به اتمام رسیدن قطره چشمی اطلاع دهید.

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشمی زالابایوست باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی توان در بعضی ازشرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم لاتانوپروست ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید.

در صورتی که برای قرار دادن و یا برداشتن لنز از چشمتان نیاز به عمل جراحی دارید.

در صورتی که تاکنون دچار عفونت های ویروسی چشم شده اید (نظیر هرپس سیمپلکس).

در صورتی که مبتلا به مسائل تنفسی هستید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است،چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل سابمیت مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه