دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان مصرف، تاثیرات و مکانیزم اثر شربت بلادونا 

جمعه، 07 تیر 1398
مشکلات گوارشی در اثر تغذیه نادرست، ورزش نکردن، مصرف دخانیات، داشتن استرس و... ایجاد می‌شوند. برای رفع این مشکلات علاوه بر درمان‌های گیاهی داروهای مختلفی هم وجود دارد. شربت بلادونا (Belladonna) یکی از این داروهاست که با کاهش میزان ترشح اسید معده مشکلات گوارشی را رفع می‌کند. سردرد، تشنج و یبوست برخی از عوارض مصرف این دارو است.

چرا دچار اختلالات گوارشی می‌شویم؟

مشکلات گوارشی این روزها بسیار شایع هستند و شاید یکی از دلایل اصلی ابتلا به آن عادات نادرست غذایی باشد. از بین این مشکلات یبوست و نفخ شکم شیوع بیشتری دارد. لازم به ذکر است که اختلالات دستگاه گوارشی را هیچ‌گاه نباید دست کم گرفت چرا که می‌توانند نشانه‌هایی از یک بیماری جدی‌تر باشند. از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به مشکلات گوارشی داشتن تغذیه نادرست است. مصرف قند، کافئین و عدم مصرف فیبر کافی خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز این مشکلات باشد. علاوه بر این برخی از عادات نادرستی هم که در زندگی وجود دارد می‌تواند به گسترش آن‌ها دامن بزند. این عادات نادرست عبارتند از: ورزش نکردن، خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا، سیگار کشیدن و...

روش‌های درمانی کدامند؟

مصرف برخی داروها و همچنین داشتن حساسیت به بعضی از خوراکی‌ها هم می‌تواند مشکلات گوارشی را ایجاد کند. بهترین کار برای اینکه یک دستگاه گوارش سالم داشته باشید این است که خوراکی‌های تازه و سالم مصرف کنید. این آسان‌ترین راه برای رهایی از نفخ معده و یبوست است. علاوه بر این می‌توانید با کنترل کردن استرس از بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر در امان باشید. ورزش روزانه علاوه بر اینکه استرس را کاهش می‌دهد می‌تواند تا حدی مشکلات گوارشی را بهبود بخشد. استفاده از داروهای گیاهی هم در این زمینه بی‌تاثیر نیست. می‌توانید از نعنا، بابونه و لیمو برای رفع مشکلات گوارشی استفاده کنید. در نهایت می‌توانید از درمان‌های دارویی هم کمک بگیرید. شربت بلادونا از داروهای موثر در این زمینه است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

شربت بلادونا چیست؟

شربت بلادونا (Belladonna) از داروهای گوارشی است که با کاهش ترشح اسید معده، دل درد، اسهال و درد شکم را در نوزادان رفع می‌کند. این دارو در درمان بیماری روده تحریک پذیر (IBS) هم تجویز می‌شود. علاوه بر شربت، قرص و کپسول این دارو هم موجود می‌باشد.

پیش از مصرف بلادونا 

در صورت حساسیت به هریک از اجزای این دارو یا سایر باربیتورات ها، تارترازین(رنگ مصنوعی زرد در برخی مواد غذایی و داروها) و سایر موارد به پزشک خود اطلاع دهید .

از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود(خصوصاً داروهای ضد تشنج،دیگوکسین ، و ویتامین ها و داروهای ضداسید معده)را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

در صورتی که فشار چشم شما بالاست و مبتلا به گلوکوم (آب سیاه) می باشید پزشک خود را مطلع نمایید.

در صورت سابقه ی التهاب و بزرگی پروستات، انسداد روده،میاستنی گراویس ،زخم گوارشی،نارسایی کلیوی،بیماری کبدی یا قلبی ،فشار خون بالا و اختلالات مجاری ادراری می باشید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.

لازم است مصرف این دارو در افراد بالای ۶۵ سال با احتیاط و تحت نظر پزشک انجام گیرد.

موارد و مقدار مصرف 


درمان كمكی در سندرم تحریكات روده‌ای (تحریك كولون ، اسپاسم كولون، ‌كولیت مخاطی) و آنتروكولیت حاد. 
بزرگسالان: 2-1 قرص 4-2 بار در روز ‌و یا 10-5 میلی لیتر الگزیر 4-3 بار در روز، ‌برحسب شدت و نیاز بیماری، مصرف می‌شود. 
كودكان: با وزن 9-5 كیلوگرم به مقدار 75 /0-5/0 میلی لیتر، 14-10 كیلوگرم مقدار 2-25/1 میلی لیتر، 24-15 كیلوگرم مقدار 5/2 میلی لیتر، 34-25 كیلوگرم مقدار 5-75/3 میلی لیتر، 40-35 كیلوگرم 5/7-5 میلی لیتر از الگزیر هر 6-4 ساعت مصرف می‌شود. 

مكانیسم اثر 

هیوسیامین از طریق مهار رقابتی استیلكولین در محلهای اثر عصبی كولینرژیك (گیرنده ‌های موسكارینی)، موجب كاهش حركت دستگاه گوارش و مهار ترشح اسید معده می‌شود. 

فارماکوکینتیک بلادونا 

متابولیسم دارو کبدی است. دفع دارو عمدتاً از راه کبد صورت می گیرد. طول مدت اثر دارو حدود ۶-۴ ساعت می باشد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی