دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سرگرمی / انتخاب اسم /

میزان و نحوه مصرف آمپول فرینجکت 

دوشنبه، 29 فروردین 1401
آمپول فرینجکت یا آهن تزریقی برای درمان کمبود آهن وقتی مصرف مکمل خوراکی آهن بی‌اثر است یا فرد به دلایلی قادر به مصرف خوراکی نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آمپول فرینجکت، راهکاری برای درمان کمبود آهن مقاوم به مکمل یاری است. درواقع این آمپول زمانی تجویز می شود که بیمار مبتلا به کمبود آهن، به درمان های دیگر پاسخ ندهد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است، منجر به لزوم تجویز فرینجکت شود، عدم تحمل به آهن خوراکی است. مکمل های آهن خوراکی تنوع بالایی دارند، با این وجود برخی از افراد قادر به تحمل اشکال خوراکی گوناگون نیستند. در این موارد معمولا ابتدا تلاش می شود، مکمل های آهن خوراکی با فرمولاسیون گوناگون، تجویز گردد. چنانچه عوارض و عدم تحمل با مصرف هیچ یک از مکمل های تعدیل نشد، آمپول فرینجکت تجویز می گردد. علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است، کاهش شدید در سطوح هموگلوبین، نیاز به تامین آهن در شرایط اضطراری و یا جبران مقادیر زیاد خون از دست رفته، منجر به تصمیم پزشک مبنی بر تجویز آهن تزریقی برای بیمار شود.

فرینجکت چیست؟

فرینجکت درواقع نام تجاری برای رایج ترین فرم آهن تزریقی است. آهن موجود در این دارو، به فرم فریک کربوکسی مالتوز می باشد. این فرم از آهن نسبت به فروسولفات که رایج ترین فرم آهن خوراکی است، قابلیت جذب خونی بسیار بالاتری دارد. علاوه بر این به دلیل تزریق مستقیم، آهن موجود در فرینجکت فرآیند های گوارشی را طی نمی کند. بنابراین مقدار در دسترس و قابل جذب از فرینجکت بالاتر از مکمل آهن خوراکی است، بنابراین برای درمان کمبود مزمن آهن کاربرد دارد. کم خونی یا کمبود آهن شدید، با آزمایش های بیوشیمیایی و علائم بالینی قابل تشخیص است. در مراحل انتهایی کمبود آهن، سطوح هموگلوبین به شدت افت می کند. بنابراین فقر آهن می تواند روند اکسیژن رسانی را دچار اختلال نماید. بعد از تشخیص کمبود آهن مزمن و درصورت بروز علائم گوارشی شدید نسبت به مکمل های خوراکی، پزشک آمپول فرینجکت را تجویز می نماید.

آمپول فرینجکت برای چه افرادی تجویز می شود؟

همانطور که گفته شد مهم ترین کاربرد فرینجکت، درمان کمبود مزمن آهن است. کاربرد دیگر این آمپول، در موارد عدم تحمل به مکمل آهن خوراکی است. به طور معمول مکمل های آهن خوراکی عوارضی از قبیل مشکلات گوارشی، یبوست، بی اشتهایی، سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ، خشکی دهان و ایجاد طعم نامطلوب در دهان ایجاد می کنند. تعدد و شدت بروز این علائم در افراد متفاوت است. در برخی از افراد این علائم به خودی خود محدود می شوند. اما در مواردی ممکن است اختلالات گوارشی حتی تا مرحله خون ریزی های گوارشی نیز پیشروی کند. در این موارد ممکن است به جای مکمل فروسولفات، مکمل های حاوی آهن المنتال تجویز شود. گرچه میزان آهن موجود در این مکمل ها کمتر از مکمل فروسولفات است؛ اما عوارض گوارشی ناشی از آن ها کمتر است. چراکه آهن هیدرولیز شده سرعت جذی بالاتری دارد و مدت کمتری در محیط معده و روده باقی می ماند. یکی دیگر از چالش های مکمل آهن خوراکی، اختلال در جذب آن است. در افراد مبتلا به سوء جذب با وجود مکمل درمانی، سطوح آهن خون و یا ذخایر آهن تغییری نمی کند. در این موارد ممکن است اشکال آهن خوراکی با قابلیت جذب بالاتر، مانند فرو گلوکونات تجویز شود. اگر با وجود تغییر فرم آهن خوراکی، سطوح آهن تغییر نکند و با عوارض گوارشی هم چنان ادامه داشته باشد، لازم است تا آهن مورد نیاز از روش دیگری تامین شود. تجویز آهن تزریقی یک روش انتخابی برای جایگزینی با مکمل یاری به صورت خوراکی است.

روش مصرف آمپول فرینجکت (آهن تزریقی)

  • قبل از شروع درمان با داروی فرینجکت (Ferinject) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار آمپول فرینجکت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص خون برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • ماکسیمم دوز آهن تزریقی، ۱۰۰۰ میلی گرم در هفته است.
  • این دارو یا به صورت وریدی و یا همراه با سرم در رگ بیمار (به آهستگی، طی ۱۵ تا ۶۰ دقیقه) تزریق می شود.
  • آمپول فرینجکت باید در بیمارستان تزریق شود و تمام تجهیزات مورد نیاز در اختیار پزشک باشد، زیرا گاهی این دارو موجب حساسیت در بیمار می شود و می تواند خطرناک باشد.
  • لازم است ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از تزریق، علائمتان در بیمارستان تحت کنترل باشد.
  • قبل از مصرف دارو، حتماً ویالها را از نظر ذرات رسوبی و معلق بررسی نمایید و در صورت وجود ذرات معلق از آن استفاده ننمایید.

شرایط نگهداری آمپول فرینجکت (آهن تزریقی)

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • برای کسب اطلاعات لازم در مورد جزئیات شرایط نگهداری این دارو، بروشور همراه دارو را مطالعه کرده و با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

3 پسندیدم 17 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 13 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
Mina
7 ماه پیش

من امپول رو از هلال احمر گرفتم ،یکی رو داخل بیمارستان تزریق کردم بعداز تزریق تاچندروز سردرد شدید داشتم
پاسخ
محمد
2 سال پیش

دکتر اهواز برام نوشت اومدم شوشتر داروخانه مرکزی گرفتم اهواز داروخانه گفت باید بری هلال احمر بگیری
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

سلام بعضی داروخانه های کیانپارس دارن
پاسخ
سارینا
2 سال پیش

سلام بخشیداین آمپول چندمیلی خوبه
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

فقط حلال احمر میتونی پدا کنی
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

برای داروهای کمیاب باید برین سازمان غذا ودارو اونجا به داروخانه زنگ‌میزنن که کجا هست معرفی میکنن چون کم هست داروخانه ها نمیدن من خودم همینکارو کردم دوتا بهم دادن باید بیمه هم ثبت کنید که پولی کمی بگیرن یا بسته به بیمه تون مجانی میدن جواب ازمایشارو ببرین بیمه ثبت کنن براتون
پاسخ
مریم
2 سال پیش

مگه فریتین پدرتون روی چه عددی هست و چند تا دونه براشون تجویز کردن چون باید برگه ویزیت پدرتون مهر دکتر خون داشته باشه وگرنه نمیدن و با هر برگه ویزیت ۱عدد بیشتر آمپول نمیدن
پاسخ
مریم
2 سال پیش

نمیدونم پیام های قبلی ارسال شده براتون یانه!؟
پاسخ
مریم
2 سال پیش

اگر کمک یا توضیح خواستی بگو شمارمو بهت بدم
پاسخ
مریم
2 سال پیش

در ضمن اگر موقع تزریق سرم درد مفاصل و سردرد داشت میتونین سرم رو از بالا قطع کنید و دکترم به من آمپول کترولاک و آمپول بتازون معمولی نه از اون شیری رنگاها دادش...گفت بزنم که درد نداشته باشم ولی قاطی سرم هیچ داری به غیر از فرینجکت نباید قاطی بشه ها حواست باشه...موفق باشی گلم
پاسخ
مریم
2 سال پیش

درضمن از واسطه یا بازار سیاه این دارو رو اصلا تهیه نکن چون ممکنه قلابی یا تاریخ گذشته باشه حتما از هلال احمر شهرتون با مرکز معتبر خریداری کن و اگه اولین بارش هست که تزربق میکنه حتما حواست باشه بیمارستان ببربنش که خدایی نکرده واکنش آرژیک نداشته باشه من خودم تا الان ۸ تا تزریق کردم و موقع تزریق حتما باید حالت نشسته و ریلکس داشته باشه یعنی چند تا باش پشتش باشه که بهش لم بده چون اگه کامل بخوابه سردرد میگیره باید تزریقش آ روم باشه ۴ ساعت طول میکشه اگر سریع تزریق بشه ممکنه خدایی نکرده شوک بهش دست بده
پاسخ
مریم
2 سال پیش

عزیزم از ۱۱۸ سوال کن و شماره اطلاعات دارویی شهرتون رو سوال کن بهت میگه به کجا زنگ بزنی و اونا بهت میگن تو کدوم داروخونه موجوده چون هر داروخانه ای این آمپول رو نمیارن من خودم تهران هستم با شماره ۱۹۰ تماس میگیرم بهم میگن کدوم داروخانه یا مرکز هلال احمر داره..اگر بیمه تامین اجتماعی داشته باشید ۹۰درصد هزینه رو بیمه پرداخت میکنه و این دارو باید ۳ ونیم ساعت یا ۴ ساعت طول بشه. ایشالا خیره عزیز دلم .
پاسخ
ناشناس
2 سال پیش

یه داروخانه توی تهرانپارس به نام سارینا آمپول رو داره میتونید تهیه کنید من گرفتم
پاسخ
الهام
2 سال پیش

لطفا هرکی میدونه از این امپولا کجا هست ب سوالم پاسخ بده چون واسه پدرم میخوام باتشکر
پاسخ
الهام
2 سال پیش

هرجا توی اهواز دونبال این امپول گشتیم نیس نمیدونیم کجا باید بریم
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
دعوای لاتی امیر جعفری بوکسور با امین حیایی در فیلم سینمایی هاوایی بر سر رابطه عاشقانه با خواهرش +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
خاطره نوستالژیک بهرام افشاری در برنامه خندوانه رامبد جوان درباره دعوتش به سریال پایتخت برای بازی در نقش بهتاش فریبا دروازه بان سوم تیم نساجی مازندران +فیلم
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
جشن تولد فوق لاکچری سانیار پسر 8 ساله سپیده خداوری در استخر و با تم هیجان انگیز فوتبال+ ویدیو/ سنگ تمام گذاشتن یعنی این 😍
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
ترجمه تخصصی متن