دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان و نحوه مصرف آرفورموترول 

یکشنبه، 28 دی 1399
آرفورموترول یک برونکودیلاتور است. با شل کردن عضلات در مجاری هوایی موجب بهبود تنفس می شود. آرفورموترول استنشاقی برای جلوگیری از انقباض برونش در بیماری ریوی انسدادی مزمن، از جمله برونشیت مزمن و آمفیزم استفاده می شود.

معرفی داروی بروانا برای بهبود تنفس

داروی بروانا (Brovana)، که با نام عمومی آرفورموترول نیز شناخته می شود، برای شل کردن عضلات در راه های هوایی بدن، استفاده می شود تا تنفس را بهبود ببخشد. استنشاق این دارو برای جلوگیری و رفع انقباض های ماهیچه ای، در افرادی که از بیماری مزمن انسداد ریوی رنج می برند – شامل برونشیت مزمن نیز می شود- به کار می رود. بروانا برای درمان برونشیتی که به تازگی شروع شده، استفاده نمی شود. از این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده گردد.

نحوه مصرف

بروانا را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

به همراه این دارو، دستورالعمل هایی برای استفاده ی موثر و بی خطر آورده شده است؛ از این دستورالعمل ها به دقت تبعیت کنید و اگر سوالی دارید، از مسئول داروخانه یا دکتر خود، بپرسید.

از داروی بروانا برای درمان حمله ی برونشیتی که ناگهان شروع شده، استفاده نکنید. چرا که بروانا به اندازه ی کافی سریع عمل نخواهد کرد. از یک داروی استنشاقی که سریعاً عمل می کند، استفاده کنید.

این دارو را با داروهای دیگر مخلوط نکنید و همچنین از راه دهانی استفاده نکرده و از قورت دادن آن بپرهیزید.

اگر فکر می کنید که بروانا به خوبیِ قبل تاثیر ندارد، از مراقبت های پزشکی کمک بگیرید. نیاز افزایش یابنده به مصرف این دارو، می تواند نشانه ای از یک حمله ی جدیِ آسم باشد.

بیماری انسداد ریوی مزمن، معمولاً با ترکیبی از داروها درمان می گردد. از همه ی داروهایی که دکتر برای شما تجویز کرده، به درستی استفاده کنید. از دستورالعملی که به همراه هر یک از داروهاست، تبعیت کنید و بدون توصیه ی پزشک، دوز مصرفی و یا دوره ی زمانی مصرف داروها را تغییر ندهید.

دارو را در یخچال نگهداری کرده و از یخ زدگی محافظت کنید. همچنین می توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید اما باید توجه داشته باشید که در عرض ۶ هفته باید آن را مصرف کنید. اگر دارو را در دمای اتاق نگهداری می کنید، دور از گرما و نور قرار دهید. اگر دارو تمیز و شفاف نیست، آن را دور بیندازید.

دوز مصرفی

دوز مصرفی متداول برای بزرگسالانی که بیماری انسداد ریوی مزمن دارند: ۱۵ میکروگرم به صورت دو بار در روز (صبح و بعد از ظهر)؛ مصرف روزانه ی بیشتر از ۳۰ میکروگرم توصیه نمی شود.

نکات قابل توصیه

  • - به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • - اگر قند خون بالا (دیابت) دارید، ممکن است گاهی اوقات آرفورموترول قند خون را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل قند خون خود صحبت کنید.
  • - در صورتی که مشکلات تنفسی شما بدتر می شود، اگر اسپری به خوبی کار نمی کند و یا نیاز به مصرف دفعات بیشتری از اسپری دارید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • - بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه می تواند موجب مرگ شود. با پزشک خود صحبت کنید.
  • - در صورت بارداری یا قصد بارداری، به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در حین بارداری صحبت کنید.

اگر شیردهی دارید، به پزشک خود بگویید. شما باید درباره هر گونه خطری برای کودک خود صحبت کنید.

  • برای به دست آوردن بیشترین اثر، هیچ دوزی را از دست ندهید.
  • حتی با وجود احساس بهبودی مصرف دارو را طبق دستور پزشک ادامه دهید.
  • دارو را نبلعید.
  • دارو را تزریق نکنید.
  • فقط از نوعی نبولایزر استفاده کنید که به شما گفته شده است. اگر مطمئن نیستید چه نوع نبولایزری را استفاده کنید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • هر ظرف فقط برای یک بار استفاده است. بلافاصله پس از باز کردن استفاده کنید. پس از استفاده باقی مانده آن را دور بریزید.
  • با فاصله 12 ساعت مصرف کنید.
  • با داروهای دیگر در نبولایزر مخلوط نکنید.
  • اگر محلول ابری، دارای نشت یا ذرات است از آن استفاده نکنید.
  • در صورت تغییر رنگ از آن استفاده نکنید.
  • از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

فراموش کردن مصرف دارو

اگر فراموش کردید که دارو را استفاده کنید، دوز مصرفی فراموش شده را بی خیال شوید و در نوبتِ بعدی، دارو را مصرف کنید. از مصرف دو بار از داروی بروانا در یک زمان، خودداری فرمائید.

مصرف بیش از اندازه

مصرف داروی بروانا به طور منظم، در تاثیرگذاری و مفید واقع شدنِ آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از اینکه داروی شما تمام شود، سعی کنید دارو را مجدداً تهیه کنید تا بدون دارو نمانید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. مصرف بیش از حد این دارو، ممکن است حتی کُشنده باشد!

علائم مصرف بیش از اندازه ی بروانا شامل درد در قفسه ی سینه، ضربان قلب نامنظم یا تند، اضطراب، لرزش، گرفتگی عضلات، احساس سبکی در سر، غش کردن.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان