دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان و نحوه مصرف هیدروکورتیزون 

دوشنبه، 13 اسفند 1397
هیدروکورتیزون (به انگلیسی:Hydrocortisone)، تحت برند کورتینیل به فروش می رسد در میان دیگر نام ها، و نام هورمون کورتیزول می باشد زمانی که به عنوان یک دارو عرضه شده است.[2] از آن در بیماری هایی مانند نارسایی آدرنال، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، کلسیم خون بالا، تیروئیدیت، آرتریت روماتوئید، درماتیت، آسم و COPD استفاده می شود.

پیش از مصرف هیدروکورتیزون

  • درصورت سابقه یا داشتن فشار خون، مشکلات قلبی،کبدی،کلیوی،گوارشی (خصوصا زخم گوارشی)،تیروئید،پوکی استخوان،صرع،بیماری های اعصاب و...پزشک خود را مطلع نمایید.
  • با اینکه مصرف هیدروکورتیزون در دوران شیردهی مشکلی ندارد همچنان در صورت بارداری و شیردهی پزشک را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که در حال حاضر مبتلا به عفونتی هستید یا مبتلا به سل می باشید پیش از شروع این دارو حتماً پزشک را مطلع نمایید.
  • در صورتی که اخیراً واکسیناسیون انجام داده اید به پزشک خود بگویید.
  • در صورتی که سابقه ی فامیلی دیابت دارید یا خودتان قند خون کنترل نشده دارید به پزشک اطلاع دهید.
  • سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی را به پزشک خود اعلام کنید خصوصاً اگر در اثر مصرف داروهایی مانند دگزامتازون و بتامتازون دچار در عضلانی شده اید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

 

نحوه ی مصرف هیدروکورتیزون

  • نحوه و مقدار مصرف این دارو توسط پزشک و داروساز به شما گفته خواهد شد.لذا دارو را دقیقاً طبق توصیه های پزشک مصرف نمایید.
  • دارو را پس از وعده ی غذایی یا همراه با یک میان وعده میل کنید.
  • در صورتی که دارو دو تا سه نوبت در روز تجویز شده باشد ممکن است نوبت مصرفی صبح مقدار داروی بیشتری نسبت به سایر نوبت ها داشته باشد.در صورتی که تجویز، یک نوبت در روز باشد بهترین زمان مصرف آن صبح ها پس از صبحانه می باشد.
  • مصرف دارو را بطور منظم تا انتهای دوره ی درمان ادامه دهید.
 
 

 

کاربردهای پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون یک داروی کورتیکواستروئید خفیف است. کورتیکواستروئید به استروئیدهایی گفته می شود که در بخش قشری غده فوق کلیوی ساخته می شوند و به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. هیدروکورتیزون نقش های مختلفی از جمله کاهش التهاب، تخفیف واکنش های ایمنی، تاثیر بر متابولیسم و افزایش قند خون در بدن دارند.

امروزه بسیاری از داروهای هیدروکورتیزون در دسترس است و برخی از آن ها را می توان بدون نسخه ی پزشک خریداری کرد, با این حال همیشه توصیه می شود برای استفاده از داروها حتما با پزشک مشورت شود. پماد هیدروکورتیزون را تنها باید بروی پوست استفاده کرد و فقط موضعی می باشد اما نباید آن را بر روی پوست صورت و زیر بغل استفاده کرد مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

برای استفاده از این دارو, ابتدا دست ها را شسته و خشک نمایید. سپس ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید. در صورتی که از لوسیون و یا فوم هیدروکورتیزون استفاده می کنید, قبل از استفاده, آن را خوب تکان دهید. حال مقدار کمی از این دارو را به ناحیه ی آسیب دیده اعمال کرده و آن را به آرامی مالش دهید. مقدار مصرف و طول درمان با این دارو بستگی به نوع بیماری دارد. از استفاده این دارو در چشم, بینی و یا دهان اجتناب کنید و در صورتی که به اشتباه در این ناحیه ها اعمال شد, توصیه می شود آن ناحیه را با مقدار زیادی از آب شستشو داده و در صورتی که سوزش و یا درد مستمری رخ داد, سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین توصیه می شود از این دارو طولانی مدت استفاده نشود و مدتی که پزشک تعیین می کند از این دارو استفاده شود.

عمدتا متابولیسم این دارو در خود پوست صورت می گیرد و به دنبال جذب سیستمیک, در کبد متابولیزه می شود. این نکته حایز اهمیت است که نیمه عمر هیدروکورتیزون آزاد حدود 3 ساعت


7 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل اکسپت مقاله
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل سابمیت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک