دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان و نحوه مصرف قرص لوونورژسترول 

شنبه، 08 تیر 1398
قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) قرص اوژانسی است و نحوه مصرف آن در پیشگیری از بارداری مهم است.

نحوه مصرف لوونورژسترول

این قرص در دو دوز 0.75 و 1.5 میلی‌گرم تولید می‌شوند. اگر در فاصله‌ی زمانی پنج روزه از رابطه جنسی مشکوکتان قرار دارید، زن باید 2 عدد قرص لوونورژسترول 0.75 را در اولین فرصت به صورت یکجا مصرف نموده و 12 ساعت پس از آن 1 عدد دیگر نیز استفاده نماید. اگر از دوز 1.5 میلی‌گرم آن استفاده می‌کنید فقط یک قرص بلافاصله و در اسرع وقت بعد از نزدیکی مصرف نمائید. قرص لوونورژسترول با اسامی تجاری مختلفی در بازار موجود است ولی در مراکز بهداشتی‌درمانی به نام LNG در اختیار مراجعه ‌کنندگان قرار می‌گیرد. بهترین زمان مصرف این قرص در بازه‌ی زمانی 12 ساعته بعد از رابطه جنسی خطرناک می‌باشد.

چند نکته:

استفاده از این قرص و داروهای مشابه نباید به یک عادت تبدیل شود.

به هنگام مصرف این قرص سعی کنید گرسنه نباشید.

اگر تا دو ساعت پس از مصرف این قرص استفراغ کردید مجددا این قرص را مصرف کنید.

در سیکل قاعدگی تنها یکبار مجاز به استفاده از این قرص می‌باشید. (مجاز بودن مصرف یکبار از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نمی‌باشد.)

استفاده از این روش می‌تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی شود لذا اگر تأخیر قاعدگی بیش از 7 روز شود احتمال بارداری وجود دارد و برای انجام مشاوره و تست بارداری باید به پزشک مراجعه کرد.

مصرف این قرص و داروهای مشابه در دوران بارداری ضرورتی نداشته و مصرف آن ممنوع است.

در دوران شیردهی و با گذشت شش هفته از زایمان مصرف این دارو بلامانع است.

اگر به هریک از موارد مذکور در ادامه مبتلا هستید مصرف این قرص ممنوع است: سرطان سینه (از هر نوع آن)سرطان رحم، تومورهای کبدی، خونریزی واژینال، فشارخون کنترل نشده، اختلالات ترومبوفلبیت، انفارکتوس مغزی و قلبی.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از خانم‌ها در خصوص استفاده از این قرص و روش‌های مشابه پیش آید این است که: "اگر در صورت استفاده از این دارو باز هم باردار شدیم باید چه کنیم؟ آیا استفاده از این دارو اثر سوء بر جنین می‌گذارد و باید آنرا سقط کنیم؟" پاسخ این است که به خاطر خطرناک نبودن این روش برای جنین، در صورت وقوع بارداری هیچ نیازی به ختم بارداری نیست.

نکات قابل توصیه

  1. در صورتی که به طور منظم از داروهایی برای درمان تشنج، سل یا ایدز استفاده می کنید، قبل از مصرف لوونورژسترل با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. بعضی از داروها می توانند موجب کاهش اثرات لونورژسترل بعنوان فرم اورژانسی پیشگیری از بارداری شوند.
  2. استفاده از لوونورژسترول به عنوان یک روش معمول پیشگیری از بارداری پیشنهاد نمی شود و با توجه به فرمهای مختلف کنترل بارداری نباید از این طریق استفاده شود.
  3. لوونورژسترول به عنوان پیشگیری اورژانسی از بارداری باید بلافاصله پس از مقاربت محافظت نشده مصرف شود (تا حداکثر 72 ساعت بعد).
  4. لوونورژسترول ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهد. در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود اطلاع دهید.
  5. پیشگیری از بارداری توسط لونورژسترول در افراد کمتر از 17 سال داشته باشد تتوصیه نمی شود.
  6. در صورتی که در عرض 2 ساعت پس از مصرف این دارو استفراغ کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید. دوز دوم را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.
  7. در طول 3 هفته پس از مصرف قرصهای لوورونژسترول، از پزشک خود بخواهید شما را ویزیت نماید. پزشک باید تایید کند که باردار نیستید و این دارو هیچ اثرات مضری به همراه نداشته است.
  8. اگر دوره قاعدگی شما یک هفته یا بیشتر از تاریخ مورد انتظار به تعویق افتاد، ممکن است باردار باشید. تست بارداری را دریافت کنید و اگر حامله بودید، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت جایگزینی تخمک بارور شده در رحم، با مصرف این دارو بارداری متوقف نخواهد شد.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی کتاب
(فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ترجمه تخصصی متن
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس