دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان و نحوه مصرف قرص وراپامیل 

دوشنبه، 13 اسفند 1397
قرص وراپامیل (Verapamil) برای كنترل پرفشاری خون، درد قلبی قفسه سینه، بی نظمی ضربان قلب و نیز جلوگیری از سردرد میگرنی تجویز می‌شود.

موارد و مقدار مصرف

الف) کنترل آنژین متغیر یا پرینزمتال، آنژین صدری ناپایدار و پایدار مزمن.

بزرگسالان:ابتدا مقدار 80 میلی گرم هر 8-6 ساعت از راه خوراکی مصرف می شود. مقدار مصرف را می توان در فواصل هفتگی افزایش داد. بعضی از بیماران ممکن است تا مقدار mg/day 480 از دارو احتیاج داشته باشند.

ب) تاکی آریتمی های فوق بطنی.

بزرگسالان:مقدار mg/kg 0.15-0.075 (10-5 میلی گرم) طی دو دقیقه تزریق وریدی می شود. در صورت عدم پاسخ، مقدار 10 میلی گرم دیگر (mg/kg 0.15)، 30-15 دقیقه بعد از نوبت اول، تزریق می شود.

کودکان 15-1 ساله:مقدار mg/kg 0.1-0.3 (5-2 میلی گرم) طی دو دقیقه به صورت مقدار مصرف سرشار تزریق وریدی می شود. مقدار مصرف نباید بیش از پنج میلی گرم باشد. در صورت عدم پاسخ، می توان مقدار مصرف را طی 30 دقیقه تکرار کرد (مقدار تام مصرف نباید از 10 میلی گرم تجاوز کند).

کودکان کوچک تر از یک سال:مقدار mg/kg 0.1-0.2 (2-0.75 میلی گرم) طی دو دقیقه، به صورت مقدار مصرف سرشار، تزریق وریدی می شود. در صورت عدم پاسخ، می توان مقدار مصرف را طی 30 دقیقه تکرار کرد.

پ) جلوگیری از عود تاکیکاردی گهگیر فوق بطنی (PSVT).

بزرگسالان:از راه خوراکی، مقدار mg/day 480-240 در 4-3 مقدار منقسم مصرف می شود.

ت) کنترل ضربانات بطنی در بیماران دیژیتالیزه مبتلا به فلوتر و یا فیبریلاسیون دهلیزی مزمن.

بزرگسالان:از راه خوراکی، مقدار mg/day 320-240 در 4-3 مقدار منقسم مصرف می شود.

ث) زیادی فشار خون.

بزرگسالان:در شروع درمان، معمولاً 80 میلی گرم سه بار در روز مصرف می شود. مقدار مصرف را می توان در فواصل هفتگی افزایش داد. دوز اولیه از فرآورده های آهسته رهش 120 الی 240 میلی گرم در روز از کپسول یا قرص آهسته رهش صبح ها است. دوز را بر حسب اثربخشی می توان هر روز 120 میلی گرم افزایش داد. حداکثر دوز در این حالت 480 میلی گرم در روز است.

 

چگونگی مصرف

مهم است که هر روز دارویتان را سر ساعت معینی مصرف کنید. انواع طولانی اثر وارپامیل معمولاً روزی یک بار مصرف می شوند. معمولاً بهتر است دارو ناشتا خورده شود تا بعداً فراموش نشود. اگر روزی چند نوبت وارپامیل مصرف می کنید باید تلاش کنید، هیچ نوبتی فراموش نشود.

اکثر انواع وارپامیل را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد، بجز دو نوع خاص (کالان طولانی رهش و ایزوپتین طولانی رهش ) که معده را ناراحت می کنند و باید با غذاخورده شوند. هرروز پیش از خوردن وراپامیل ، نبض تان را یک دقیقه بشمارید (اگر این کار را بلد نیستید از یک پزشک یا پرستار بخواهید به شما آموزش دهد). اگر نبضتان 50 یا کمتر بود. پیش از خوردن وارپامیل آن روز با پزشکتان مشورت کنید.

هیچ گاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات به دقت پیروی کنید.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، اگر بیش از 8 ساعت تا نوبت بعدی مانده بود، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرف کنید. در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان باز گردید.

در مواردی که بیش از یک نوبت در روز وارپامیل می خورید اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده بود، نوبت فراموش شده را رها کنید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید و بدون مشورت با پزشکتان آن را قطع نکنید. پیش از قطع وارپامیل مقدارش باید به تدریج کاهش یابد.

در اکثر مواردی که وراپامیل تجویز می شود، بیماری را کنترل می کند نه درمان . بنابراین ممکن است لازم باشد آن را سال ها یا تا پایان عمر مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی داشته باشید.

استفاده بلند مدت:

مشکلی نیست. آزمایش منظم فاکتورهای خونی در طی درمان لازم است


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
تبدیل پایان نامه به مقاله !
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی