دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

میزان و طریقه مصرف قرص راکوتان 

شنبه، 24 آذر 1397
راکوتان که به عنوان یکی دارو های پر کاربرد جهت درمان جوش و آکنه های شدید مورد استفاده قرار می گیرد در ایران نیز استفاده کنندگان بسیاری دارد.

نحوه مصرف قرص راکوتان

قبل از هر چیز با توجه به عوارض ناخواسته این دارو در اثر مصرف خودسرانه، با پزشک مشورت کنید. توجه کنید که مصرف راکوتان باید با صلاح دید پزشک صورت گیرد. حتما پزشک را از سابقه حساسیت و سابقه دارویی خود آگاه کنید.

میزان مصرف این دارو به نظر پزشک معالج شما بستگی دارد اما به طور کلی مصرف روزانهٔ دارو ۰٫۵ تا ۱ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشدکه بسته به شدت بیماری تعیین می‌گردد. به عنوان مثال یک فرد ۸۰ کیلو گرمی با شدت آکنه متوسط روزانه باید دو کپسول ۲۰ میلی گرمی مصرف کند.

کپسول‌ها باید بلافاصله بعد از غذا میل شود. در صورت فراموش کردن یک وعده، اگر وعده بعد نزدیکتر بود از وعدهٔ بعدی آغاز کنید و هیچگاه دو کپسول را با فاصلهٔ زمانی کوتاه نخورید.

چگونه می توان قرص راکوتان را مصرف کرد؟

دوز قرص راکوتان تجویز شده و چگونگی مصرف آن در افراد مختلف متفاوت است. همیشه از دستورالعمل های دکتر خود پیروی کنید.

قرص راکوتان معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می شوند. کپسول ها باید با یک نوشیدنی، یا با غذا یا فقط بعد از غذا (با معده پر) مصرف شوند.

اگر فراموش کردید یک وعده دارو را مصرف کنید بلافاصله پس از یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید، مگر اینکه زمان دوز بعدی باشد. در این حالت دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دوز بعدی را طبق معمول مصرف کنید. برای جبران قرص فراموش شده، دو قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

نکات مهم و مفید قبل از استفاده از راکوتان

قرص راکوتان در صورت مصرف در طول حاملگی باعث بروز نقص مادرزادی جدی (ناهنجاریهای جدی جنین در حال رشد) می شود. پزشک شما این دارو را برای خانم هایی که می توانند باردار شوند، تجویز نمی کنند، مگر اینکه شرایط برنامه پیشگیری از بارداری را داشته باشید:

  • زنان باید حداقل از یک، اما ترجیحا دو (به عنوان مثال قرص و کاندوم)، روش موثر پیشگیری از بارداری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند.
  • باید حداقل 4 هفته قبل از شروع درمان، روش پیشگیری از بارداری را استفاده کنید. این روش ها باید حداقل تا چهار هفته پس از اتمام قرص قرص راکوتان ادامه یابد.
  • تا زمانی که حداقل یک ماه از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نکرده باشید و جواب تست بارداری منفی باشد، پزشک شما نمیتواند قرص راکوتان را تجویز کند.
  • پزشک تنها مجاز است تا 30 روز قرص راکوتان تجویز کند و نسخه تنها برای هفت روز معتبر است.
  • باید ماهی یک بار به پزشک مراجعه کنید، آزمایش حاملگی انجام دهید و سپس نسخه جدید تجویز شود.
  • پنج هفته پس از متوقف کردن درمان باید آزمایش حاملگی نهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید که حامله نشده اید. اگر فکر می کنید احتمال دارد که حامله باشید باید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید.
  • شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کودکانی که پدر آن ها ایزوترتینوئین مصرف می کنند تحت تاثیر این دارو قرار می گیرند، اما مردان باید به یاد داشته باشند که این دارو را با هیچکس، مخصوصا خانم ها، به اشتراک نگذارند.
  • هرگز نباید قرص راکوتان را به فرد دیگری بدهید.
  • افرادی که قرص راکوتان مصرف می کنند نباید در طول درمان و برای حداقل چهار هفته پس از قطع درمان خون اهدا کنند. این به علت خطر بالقوه دارو برای جنین نابالغ در صورت انتقال خون به یک زن باردار است.
  • در هنگام مصرف قرص راکوتان، پوست خود را در معرض نور شدید خورشید یا اشعه ماوراء بنفش قرار ندهید. از یک کرم ضد آفتاب حداقل SPF 15 استفاده کنید.
  • قرص راکوتان به احتمال زیاد پوست و لب ها را بسیار خشک می کند، بنابراین توصیه می شود از آغاز رژیم از مرطوب کننده لب و صورت استفاده کنید.
  • در هنگام مصرف قرص راکوتان و حداقل شش ماه پس از متوقف کردن درمان، از هر گونه وکس بدن اجتناب کنید، زیرا می تواند لایه ی بالایی پوست را از بین ببرد. در طی درمان و برای 5 تا 6 ماه پس از قطع ایزوترتینوئین، باید از داروهای شیمیایی و درمان لیزر پوستی اجتناب شود، زیرا ممکن است باعث بروز زخم شود.
  • قرص راکوتان می تواند چشم شما را خشک کند. این مشکل می تواند با قطره اشک مصنوعی رفع شود. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است متوجه شوید که در طول درمان ناراحت هستید و باید عینک بزنید.
  • کاهش دید در شب نیز ممکن است در طول درمان و پس از قطع قرص راکوتان رخ دهد. به همین دلیل توصیه می شود هنگام رانندگی یا هر وسیله نقلیه در شب احتیاط کنید. اگر دچار مشكلات بصری شده اید، به پزشك خود اطلاع دهید. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد که درمان را متوقف کنید.
  • معمولا در هنگام مصرف قرص راکوتان، مصرف الکل خوب است اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • قرص راکوتان به ندرت باعث افسردگی، اضطراب، عصبانیت و تغییرات خلقی و نشانه های روان پریشی (به عنوان مثال دلسردی یا توهمات) و افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی می شود. اگر تا به حال مشکل افسردگی داشته اید با پزشک خود در میان بگذارید. اگر احساس افسردگی می کنید یا تغییرات دیگری در حالت یا رفتار خود در طول درمان مشاهده می کنید، با پزشک خود به سرعت صحبت کنید.

آزمایشات لازم هنگام مصرف قرص راکوتان

قبل از شروع درمان با قرص راکوتان، یک ماه بعد از شروع و سپس در فواصل سه ماهه، باید آزمایش خون را برای نظارت بر عملکرد کبد و میزان چربی ها (چربی های مانند کلسترول و تریگلیسرید) در خون خود داشته باشید.

 قرص راکوتان ممکن است سطح قند خون شما را افزایش دهد. اگر اضافه وزن داشته باشید، دیابت داشته باشید یا مشروبات الکلی مصرف می کنید، پزشک میزان قند خون شما را کنترل می کند.

منبع: سایت برترینها 


153 پسندیدم 35 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

بدون تجویز دکتر نخور بچه جون‌ روی کبد تاثیر داره
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

ترتینوئن از مشتقات ویتامین ای هست و با توجه به عوارضی که داره باز هم مصرفش برای درمان جوش خیلی بهتر از مصرف آنتی بیوتیک هایی مثل داکسی و تترا ویا آزیترومایسین هست
پاسخ
صفیه
2 سال پیش

بخدا قسم اگ هرماه فشیال یا همون پاکسازی پوست برید جوشاتون از بین میره ..منظم برید...چون اون انگل دمودکس ک رو صورتتون زندگی میکنه .....ازبین میره تو پاکسازی
پاسخ
بازدیدکننده
2 سال پیش

از دکتر بپرس
پاسخ
سوگل
2 سال پیش

من ی هفتس راکوتان میخورم روزی ی دونه ولی ب دل درد شدیدی دچارم به نظرتون قطعش کنم یا کمتر؟
پاسخ
زینب
3 سال پیش

من میخوام استفاده از راکوتان رو قطع کنم میشه یکی راهنمایی کنه و بگه چطوری یواش یواش قطش کنم
پاسخ
شادی
3 سال پیش

من ۱۵ سالمه و هفته ای ی دونه بیشتر نمیخورم ولی تاثیرش عالی هست بنظرتون مشکلی ایجاد نمیکنه برام؟
پاسخ
امید
3 سال پیش

سلام،من راکوتان با نظر دکتر داروساز میخورم،ولی روی سیستم عصبیم تاثیر گزاشته و فلوکستین میخورم،یه مقدار هم رو گوشم تاثیر گزاشته،طبق دستور داروساز من بعذ چند هفته میخام که هر روز دارو رو بخورم،من وزنم 60 و قدم 175 هستش،بنظرتون چطور مصرف کنم دارو رو
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

ببخشید شما که مدت زیادیه مصرف میکنید به کبد چرب و دیابت مبتلا نشدید؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

سلام به جز دارو با چی میشه درمان کرد
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

عقیم نمیکنه تا دوماه بعد از مصرف نباید بچه دار شد .همین
پاسخ
یوگند
3 سال پیش

سلام من تنبلی تخمدان دارم صورتم جوش میزنه ولی دردناک میخوام شروع کنم به نظرتون چیکار کنم البته مجردم
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

چند وقت مصرف کردین؟عوارضش چی بود؟
پاسخ

3 سال پیش

تا چقدر وقت ادامه بدیم این کار رو ؟
پاسخ

3 سال پیش

منم تقریبا ۷ روزه دارم میخورم جوشامو خیلی کم کرده ولی ب نظرم به عوارضش نمی ارزه چون امروز یهو دچار درد قفسه ی سینه شدم و خیلی بد بود ۳ تا دیگ قرصه ب نظرتون ادامه بدم ؟ یا یه روز در مسان و دوروز در میان بخورم و سه روز در میان بخورم و رهاش کنم ؟
پاسخ
بازدیدکننده
3 سال پیش

مشکلش اینه ک‌ به فناه میری
پاسخ
شیوا
4 سال پیش

من استفاده کردم عااالی بود یک روز در میان دیگه جوش نمیزنم بعد از سالها
پاسخ
شبنم
4 سال پیش

باید کم کم قطعش کنید. برای مثال اگر تا کنون هر روز مصرف میکردین الان یک روز در میان استفاده کنید و بعد دو روز یک بار و در نهایت سه چهار روز یک بار
پاسخ
فریحا
4 سال پیش

قرص داکسی سایکلین هر ۱۲ ساعت بخورید خیلی بهتر از راکوتان هس عوارض کمتری داره. راکوتان ابتدای مصرف ممکنه جوش ها رو تشدید کنه
پاسخ
بازدیدکننده
4 سال پیش

راکوتان نخوریدددددددددد بخدا پشیمون میشید عوارض داره کبد کلیع نابود میکنه رو سیستم عصبی اثر میزاره
پاسخ
مشاهده همه دیدگاه ها دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
مراحل سابمیت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC