مجلات آی اس آی چیست 

  یکشنبه، 01 بهمن 1396 ID  کد خبر 2193
مجلات آی اس آی چیست 
ساعدنیوز: در مقاله حاضر ساعد نیوز به بررسی و معرفی ISI می پردازد و در نهایت به این سوال  که مجلات آی اس آی چیست، پاسخ می دهد.

همه دانشجویان برای قوی کردن رزومه خود به دنبال چاپ مقالات ISI هستند و این نام به گوششان خورده است. ولی در کل ISI به چه مفهوم است و مجلات ISI چه مجلاتی هستند. ساعد نیوز در مقاله حاضر به بررسی و معرفی ISI می پردازد و در نهایت به این سوال  که مجلات آی اس آی چیست، پاسخ می دهد.

مجلات آی اس آی 

گسترش روز افزون تحقیقات و یافته های علمی باعث شد که احساس نیاز به یک سیستم سازمان یافته و دقیق بی طرف برای ارزش گذاری به مجلات و ژورنال های علمی به وجود بیاید و استاندراد علمی در این زمینه تدوین شود و به وجود آید. در این بین موسسه بین المللی ISI با استانداردهای خود توانسته معیاری برای سنجش علمی مجلات و تحقیقات علمی کشورها بشود.

 شخصی به نام یوجین گارفیلد در سال 1960 موسسه ای را با تمرکز بر علم سنجی و بررسی سطح انتشارات علمی تاسیس کرد و آن را Institute for Scientific Information یا موسسه اطلاعات علمی نام گذاری کرد که مختصر شده آن ISI می شود. این شرکت در سال 1992 توسط موسسه علمی تامسون خریداری شد و از آن تاریخ به بعد با نام Thomson ISI و امروزه با نام Thomson Scientific شناخته می شود.

موسسه اطلاعات علمی یا ISI سالانه گزارشی به نام JCR ارایه می دهد که به معنای گزارش استنادی مجلات می باشد و در آن مجلاتی را که بر اساس معیارهای خود در این موسسه نمایه شده است را با استفاده از شاخص ضریب تاثیرگذاری یا Impact factor رتبه بندی می کند. امرزوه یکی از شاخص ها و نشانه های اصلی برای اعتبارسنجی مجلات همین IF یا ضریب تاثیرگذاری است. در آینده در این زمینه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

موسسه ISI سالانه مجلاتی را که به زبان بین المللی (انگلیسی) چاپ می شوند را بررسی می کند و آن ها را با معیارها و استانداردهای علمی که دارد بررسی می کند و چند مجله را به عنوان مجله های معتبر از نظر خود معرفی می کند. تمامی مجلات سال به سال ارزش یابی می شوند و فهرست سالانه متغیر است و اگر یک مجله معیار ها و استاندارد های ISI را رعایت نکند ممکن از فهرست خارج شود. در حال حاضر بیش از 20 هزار مجله در ISI فهرست شده است و سالانه بیش از 2 هزار مجله به این فهرست افزوده می شود.

موسسه ISI قبل از انتخاب کردن مجلات آن ها را با ملاک ها و استاندارد های مختلف ارزیابی می کند. از جمله این ارزیابی ها می توان به رعایت کردن استانداردهای علمی ISI مجلات، کمیته علمی مجله، نشر به موقع و منظم،  سطح علمی و تنوع مقالات اشاره کرد که توسط موسسه بررسی شده و با توجه به امتیازی که مجله می گیرد ارزشگذاری می شود.

مجلات به دو گروه ISI که دارای ضریب تاثیر و ISI-list که بدون ضریب تاثیر نمایه شده اند، تقسیم می شوند و طبیعتا اعتبارهای متفاوتی دارند که در آینده بیشتر در این زمینه بحث خواهیم کرد.

امروزه مجلات ISI از نظر علمی در جایگاه بالایی قرار می گیرند زیرا شیوه ارزشیابی علمی و حساب شده ای دارند. برای اینکه بفهمیم مجله ای آی اس آی است یا خیر باید به سایت تامسون مراجعه کنیم و نام آن را جستجو کنیم زیرا همانطور که گفتیم تعداد مجلات علمی زیاد است و سالانه فهرستی جدید منتشر می شود که ممکن است نام بعضی از مجلات از آن حذف شده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان