دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

مجسمۀ «جنگجوی مار» در یک معبد باستانی پیدا شد +عکس 

یکشنبه، 21 آبان 1402
کد خبر: 362216
ساعد نیوز: باستان‌شناسان سردیس یک جنگجوی باستانی را در حین حفاری یک معبد مایایی کشف کردند؛ این مجسمه، سر یک جنگجو را که با کلاهی شبیه به مار پوشیده شده نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرادید، چیچن ایتزا یک شهر مایایی بود که اواخر دوره کلاسیک، در یوکاتانِ مکزیک به شهرت منطقه‌ای دست یافت. این شهر در اوج شهرت خود ناحیه‌ای به اندازه تقریبی 4 مایل مربع را پوشش میداد و سکونتگاه بیش از 35000 نفر بود.

چیچن ایتزا به معنای «در دهانه چاه ایتزا» است و احتمالاً به چاه ژرفی اشاره دارد که این مکان را برای تبدیل شدن به سکونتگاه جذاب کرده بود. ساختارهای شهر در گروه‌بندی‌های مختلف معماری سازماندهی شده و هر کدام با دیوارهای کوتاه از هم جدا شده بودند.

سه مورد از مشهورترین مجموعه سازه‌های این مکان، صحن شمالی بزرگ است که سازه‌های برجسته‌ای را در خود گنجانده است، از جمله معبد جنگجویان و معبد کوکولکان (ال کاستیلو).

حفاری‌ها به سرپرستی موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) انجام شد تا خاکریزی ساخت و سازهای معبد چیچانچوب برداشته شود که به آن مجموعه کاسا کلورادا هم می‌گویند. چیچانچوب یک صحن یا معبد مستطیلی است که به سبک پوک (pucc) نزدیک اِل کاراکول ساخته شده است.

درون فضای داخلی معبد اتاقکی است حاوی هیروگلیف‌های حک شده‌ای که گاه‌شماری حاکمان چیچن ایتزا و احتمالاً شهر مجاور آن یعنی اِک بالام را توصیف می‌کنند و یک تاریخ مایایی دارند که مربوط به 869 پس از میلاد است.

در یک بیانیه‌ای مطبوعاتی توسط دی‌یِگو پریتو هرناندز از INAH، باستان‌شناسان مجسمه سر تراشیده یک جنگجوی مایایی را حین حفاری چیچانچوب، کشف کردند. این سر با کلاهی شبیه به یک مار دهان‌گشوده پوشیده شده و سرپوشی از جنس پر دارد که بخشی از آن شکسته است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟