معرفی شهر زیبای منوجان

  دوشنبه، 12 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی شهر زیبای منوجان
شهرستان منوجان یکی از شهرستانهای استان کرمان که در جنوب شرق کشور و در جنوب استان کرمان واقع شده است .مردم منوجان بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. این شهرستان بامساحت بالغ بر۴۶/۴۱۴۰کیلومترمربع در۳۸۰ کیلومتربا مرکز استان کرمان قرار دارد و از سمت جنوب با فاصله ۱۳۰ کیلومتردر همسایگی استان هرمزگان می باشد.

مَنوجان شهری در استان کرمان است. منوجان از سطح دریا ٣٣٧ متر ارتفاع دارد و در سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران ، برابر ۱۴٫۶۳۴ نفر جمعیت داشته است منوجان که به مینو جهان نیز شهرت داشته، مرکب از دو واژه ی مینو و جهان ؛به معنای«بهشت جهان» است.دلیل این نامگذاری با غ های مرکبات و نخلستان­ های سرسبز این منطقه بوده که آن را به بهشت جهان تشبیه کرده اند. در لغت نامه دهخدا آمده است : منوقان، منوغان، منوجان، منوکان . شهری است به کرمان : سلطان بایزید را جهت اموال هرموز به طرف منوقان روانه کرد. در این شهرستان مردم به گویش رودباری تکلم می کنند.کرمان با بیش از ۶۶۰ اثر تاریخی یکی از استان های تاریخی و مهم ایران است، آثاری که به ثبت ملی رسیده اند و گردشگران زیادی از آن ها دیدن می کنند. یکی از شهرستان های مهم این استان منوجان است که در مسیر جیرفت و هرمزگان و در ۴۰۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار دارد و از آب و هوایی گرمسیری و مرطوب برخوردار است. این شهر با مساحت بیش از ۷ هزار کیلومتر مربع دارای حدود ۶۵ هزار نفر جمعیت است.منوجان جاذبه های زیادی دارد که پیشینه تعدادی از آن ها حتی به صدها سال قبل برمی گردد.

موقعیت جغرافیایی منوجان

این شهرستان با وسعتی معادل ۳۵,۴۶۹ کیلومتر از جنوب به میناب ، از جنوب غربی به شهرستان رودان در استان هرمزگان منتهی و از جنوب شرقی به شهرستان قلعه گنج و از شمال به شهرستان کهنوج در استان کرمان منتهی می شود.با توجه به نزدیکی این شهرستان به دریا، آب وهوای آن عمدتاً گرمسیری و مرطوب با رطوبت ۶۰ تا ۵۹ درصد در فصل های مختلف با متوسط حرارت ٢١ تا ۵۰ درجه سانتیگراد می باشد فصل بارندگی شهرستان از دیماه تا بهمن ماه ادامه دارد و در فصل تابستان هم کم و بیش تحت تأثیر باران ها و طوفان های موسمی حاصل از اقیانوس هند قرار می گیرد.از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰ به دلیل بروز خشکسالی این نظم بهم ریخته و نزدیک به ۱۳ سال است که منطقه تحت تأثیر یک خشکسالی ۱۰ ساله با کمبود شدید آب مواجه شده است.از نظر تقسیمات کشوری این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و آسمینون است که مجموعاً ۱۰۸ روستا و آبادی را شامل می شود. در این شهرستان یک شورای شهر، یک شورای شهرستان، دو شورای بخش، ۶۴ شورای اسلامی روستایی به فعالیت مشغولند و شامل ۶ دهستان به ترتیب قلعه، نودژ، بجگان، دهگان، گشمیران و چاه شاهی است.

پوشش مردم منوجان

شهرستان منوجان از نظر نوع پوشش لباس شباهت بسیار زیادی با شهر بندرعباس دارد که به علت نزدیک بودن بندرعباس نسبت به مرکز استان شهر کرمان است.

جاذبه های گردشگری منوجان

اگر با منوجان آشنایی ندارید و یا این که برای نخستین بار نام این مکان را شنیده اید، در ادامه معروفترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری منوجان را به شما عزیزان معرفی می کنیم تا با دید بازتری به این دیار سفر کنید.

قلعه تاریخی منوجان

قلعه تاریخی منوجان در مرکز شهر منوجان قرار دارد و مصالح به کار رفته در آن خشت، گل و سنگ است. این مکان روزگاری از قلعه های دفاعی و مهم منطقه محسوب می شد و قدمت آن به عهد ساسانیان می رسد. در دوره های سلجوقی تا صفویه نیز قلعه منوجان همچنان پابرجا بوده است. این اثر در ۲۳ مهر ۱۳۸۴، با شماره ثبت ۱۳۵۷۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قلعه تاریخی منوجان

بارگاه امامزاده فضل ابن عباس(ع)

یکی از بقعه های مبترکه وجاذبه های گردشگری درشهرستان منوجان، بارگاه امامزاده فضل ابن عباس است در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی منوجان و در ۱۶ کیلومتری روستای چاه حسن (دشت عباس ) شهرستان منوجان واقع شده است.این زیارت مشتاقان زیادی را هر روزه به خصوص روزهای پنجشنبه و جمعه به خود جلب کرده وازخصوصیات این مکان متبرکه طبیعت و آب و هوای بسیار زیبا و جالب به خصوص در فصل زمستان و بهار است .بارگاه امامزاده فضل بن عباس امکانات رفاهی همچون زائرسرا، کشتارگاه، فروشگاه مواد غذایی در این مکان قرار دارد که زائرین می توانند استفاده کنند.هر هفته زائرین زیادی از سراسراستان و استان های همجوار به این مکان مقدس مشرف می شوند .

بارگاه امامزاده فضل ابن عباس

روستای کندر منوجان

روستای کندر از توابع شهرستان منوجان ودهستان بجگان واقع در استان کرمان می باشد از نظر موقعیت جغرافیایی به صورت طولی واقع در دو طرف رودخانه ای قرار گرفته به نام رودخانه کندر که سرچشمه آن از نزدیکیهای دهکهان وقسمتی از رودخانه نازدشت می باشد کندر حدودا ۳۰کیلومتر وعرض آن ۵تا۱۰کیلومتر می باشد.اهالی کندر مردمی ساده دل و باایمان هستند از راه کشت لیمو وپرتغال و انبه وخرما و رطب ودامپروری امرار معاش میکنند شایان به ذکر است که زنان گرماهی غیر از کشاورزی وخانه داری به زری بافی یا همان خوس بافی و قالی بافی وحصیر یا همان تک وبافت پری خرماو حویرگ یا سوتگ و بافت نوعی سندل محلی به نام سواس مشغولند وکمک حال خانواده اند.

روستای کندر منوجان

باغ زیبای روضه ارم

از دیگرمکان های بسیار دیدنی، سیاحتی و زیبای منوجان، باغ روضه ارم است که در فاصله سه کیلومتری مرکز شهر منوجان در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است.این باغ پوشیده از درختان قدیمی تنومندی همچون انبه، جم، نخل های خرما، پرتقال، لیموترش و نارنگی است، چشمه سارهای جاری، نهرهای آب با صدای شرشر دلنواز، آواز پرندگان، درختان سر به فلک کشیده، سایه سارهای باصفا، کرانه آبی آسمان، ارتفاعات صخره ای در کنار هوایی دلپذیر و مطبوع همه و همه مناظر بسیار دلنشینی را برای علاقه مندان به طبیعت و تفریح در این باغ ایجاد کرده است.

باغ زیبای روضه ارم منوجان

روستای گشمیران

درزمانهای قدیم بنام گشت میران بوده که به معنای گشت بزرگان بوده است وبعدها به گشمیران تعغییرنام یافته است این روستای کوهستانی وزیبامتعلق به شهرستان منوجان است وفاصله ان تا شهرحدود۸۰کیلومتر می باشد قدمت وتاریخچه این روستاتقریبآبه حدود۵۰۰سال پیش می رسد. ازشخصیتهای بزرگ می توان به افرادی چون شیخ حسن وشیخ بختیاربزرگ طایفه کوه شهری نام برد که در حدود۳۰۰سال پیش زندگی می کردند. شیخ بختیارانسانی ازاده وطایفه دار بوده است که همواره یارویاورمردم بوده است واز خوانین وحکومت های غاصب جلوگیری می کرده است وجان خود را برای حفظ قلمرو خود ومردمانش فدا کرده است .وخوانین ان زمان که نتوانستند اورا مطیع خودسازندبه جنگ با او ومردمانش می پرداختندوسرانجام این مرد بزرگ وازاده رابه همراه سه برادرش به شهادت می رسانند.از خصوصیات بارزاین مردم از زمان های گذشته تاکنون پایداری واستقامت در برابر ظلم وستمگران بوده است وبا از خصوصیات وجوددادن تلفات جانی هرگززیربارزورحاکمان ستمگرنرفتند.

روستای نودژ

نودژ یکی از روستا های جنوب استان کرمان است فاصله نودژ تا نزدیکترین شهر حدود ۲۰کیلومت و ان هم شهر منوجان است نودژ در محل مرز استانی کرمان و بندر عباس است بیشتر مردم کارشان باغبانی و کشاورزیست نودژ دارای معدنی بسیار بزرگ و غنی از الیاژهایمنگنز و .. است که عده زیادی از اهالی در معدن مشغول کار هستند نودژ دارای اب و هوایی کاملا متغییر و متفاوت است گاهی هوا خشک و گاهی هم شرجیست ان هم به دلیل نزدیک بودن به دریا هم از سمت میناب و هم بندرعباس دمای هوای نودژ در شرایط معمولی گرمترین روزهای تابستان به حدود۵۳_۵۵ درجه میرسد و اغلب مواقع ان بالای ۴۰ است و در سرد ترین روزهای زمستان به حدود ۸تا۹ درجه سانتی گراد میرسد ولی اغلب روزهای زمستان بین۱۶تا ۲۴ درجه است که در نوع خود کم نظیر است و زمستان و اوایل بهار بهترین فصل برای نودژ امدن است محصولات باغبانی نودژ شامل لیمو و پرتقال و نارنگی خرما و حبوباتی همچون ماش و گندم و جوو …فاصله نودژ تا مرکز استان تقریبا ۵۰۰ کیلومترو تا بندر عباس حدود ۱۲۰ کیلو متر میباشدنودژی ها به لهجه نودژی حرف میزنند و با لهجه منوجانی و کهنوجی و بندری اندکی فرق داردبقیه اطلاعات در لابه لای مطالب گنجانده شده است

روستای نودژ منوجان

و در پایان...

مَنوجان(مینوجهان) شهری است در استان کرمان. این شهر مرکز شهرستان منوجان در این استان است. ش‍ه‍رس‍ت‍ان م‍ن‍وج‍ان در دشتی گرم و مرطوب و نسبتاً وسیع واقع شده است.محصولات این شهرستان مرکبات و سیفی جات می باشد شهرک امام خمینی یکی از قدیمی ترین محله های این شهرستان است که در حاشیهٔ رودخانه جلال آباد قدیم قرار دارد. شهرستان منوجان از نظر نوع پوشش لباس شباهت بسیار زیادی با شهر بندرعباس دارد که به علت نزدیک بودن بندرعباس نسبت به مرکز استان شهر کرمان است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید با ساعد نیوز همراه باشید.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (661 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (75 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان