دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

منشی امیر کبیر در شاه نشین عمارت!+ویدئو 

چهارشنبه، 09 اسفند 1402
ساعد نیوز: عمارت دبیرالملک، با ساختارهای چشم‌نواز و فرهنگی همچون یک جواهر تاریخی در دل شهر است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از همشهری، از کوچه پس کوچه باریک و گاهی ترسناک عبور کردیم و به ساختمانی رسیدیم که چون نگینی ارزشمند در انگشتری قدیمی می درخشد.

خانه دبیرالملک یکی از جاهای دیدنی و خانه‌های قاجاری و اصیل پایتخت به ‌شمار می‌رود که در محله باغ امین عودلاجان قرار گرفته است. این عمارت با حیاطی دلنواز و حوضی فیروزه ای رنگ به یک اثر هنری در این منطقه تبدیل شده است.

میرزا محمدحسین خان فراهانی ملقب به دبیرالملک، مستوفی‌ دولت قاجار بود. کارش بررسی درآمدها و هزینه‌های دربار بود. علاوه بر این مستوفی‌ها مسئول جمع‌آوری مالیات هم بودند. به خاطر همین شاغلان این بخش، از مقامات مهم دربار قاجار محسوب می‌شدند.

خانه دبیرالملک قبل از این که از سوی شهرداری مورد مرمت و احیا قرار بگیرد به عنوان لوکیشن سریال دکتر قریب استفاده شد و در سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از آنجا که در دوران قاجار شاهان سفرهای زیادی به اروپا داشتند الگوبرداری از معماری غربی و اروپایی در ساخت و ساز خانه‌های سران دیده می‌شود. خانه دبیرالملک هم فارغ از این ویژگیها نیست.

چطور به خانه دبیرالملک برویم؟

بازدید از این عمارت رایگان است و در طول هفته حتی روزهای جمعه از ساعت 10 تا 17 عصر می‌توانید سری به این عمارت زیبا بزنید و از نمایشگاه عکس تهران قدیم در زیرزمین این عمارت هم دیدن کنید.

نشانی: تهران، میدان بهارستان. پایین‌تر از چهارراه سرچشمه. کوچه قوام‌الحضور. خیابان جاویدی. کوچه فخرالملک. بعد از پارک، عمارت دبیرالملک.


پسندیدم 1 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 06 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
حال بد پژمان جمشیدی لحظه بازی در سکانسی تلخ از فیلم بی بدن +فیلم/ پشت صحنه ای که برای اولین بار وایرال شد
(تصاویر) زیباترین و شادترین فستیوال‌های 10 کشور جهان که شاید هرگز شانس شرکت در آنها را نداشته باشیم/ واای فستیوال مکزیک یه‌جوری بینظیره که فقط باید اونجا باشی و تجربش کنی👌
مراحل سابمیت مقاله
(ویدئو) پروژه‌ای به عظمت تاریخ؛ یک شاهکار مهندسی در آمریکا رقم خورد! / ساخت کشتی نوح با ابعاد باورنکردنی و واقعی انجیل در کنتاکی
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
(تصاویر) معماری منحصربه‌فرد و بینظیر خانۀ مکزیکی که با طبیعت یکی شده است/ آدم اینجا با این ویو و سرسبزی و اون دریاچه زیبا پیر نمیشه!
تصاویری جالب و دیدنی از جشن تولد سیاستمداران معروف و روسای جمهوری ایران؛ از احمدی‌نژاد و روحانی تا حاج قاسم و پزشکیان + عکس
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «قورباغۀ شکم بادکنکی و گاو بزرگ» با زیرنویس فارسی چسبیده/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص