دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل داوریی قرص ملیجنت 

یکشنبه، 22 اردیبهشت 1398
ملیجنت (Melijent) نام تجاری ‎لیناگلیپتین است که داروی مهار کننده آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز DPP-4 می باشد که جهت درمان دیابت نوع دو تجویز می شود. ‎

موارد منع مصرف ملیجنت

حساسیت به ملیجنت یا هر یک از اجزای فرموالسیون )به عنوان مثال آنافیالکسی، آنژیوادم، بیماری های پوستی اکسفولیاتیو، کهیر و واکنش پذیری برونش ها( در صورت وجود هرگونه حساسیت نسبت به دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف ملیجنت در حاملگی و شیردهی

مطالعات کافی و کنترل شده در دوران بارداری صورت نگرفته است . در صورت باردار بودن و یا تصمیم به بارداری به پزشک خود اطالع دهید .

مصرف ملیجنت شیردهی: ترشح ملیجنت در شیر انسان شناخته نشده است، ولی با این وجود با احتیاط مصرف شود.

موارد هشدار حین مصرف ملیجنت

در بیماران مبتال به کتواسیدوز دیابتی و یا بیماران مبتال به دیابت نوع 1( دیابت وابسته به انسولین) نباید استفاده گردد

درد مفاصلی شدید و ناتوان کننده در صورت استفاده از ملیجنت گزارش شده است که ممکن است از یک روز تا سال ها پس از شروع درمان رخ دهد و با قطع درمان عارضه قابل برگشت است.

واکنشهای حساسیتی نادر )شامل آنافیلاکسی، آنژیوادم و بیماری های پوستی اکسفولیاتیو ( در بیماران تحت درمان با ملیجنت گزارش شده است که به طورکلی در 3 ماه اول درمان و ممکن است با دوز اولیه رخ دهد.

در صورت بروز علائم واکنشهای حساسیت،درمان باید قطع گردد.

موارد پانکراتیت حاد، با استفاده از ملیجنت گزارش شده است. کنترل نشانه های پانکراتیت وقطع مصرف درصورت وجود پانکراتیت مشکوک درنظر گرفته شود.

پارامترهای قند خون ناشتا ، هموگلوبین گلیکوزیله HBA1C( دو بار در سال در بیمارانی که قند خون کنترل شده دارندو مونیتورینگ سه ماهه در بیمارانی که قند خونشان کنترل شده نیست( و عالئم پانکراتیت ) درد مداوم و شدید شکم که گاهی کمر را هم درگیر می کند و ممکن است با علائم تهوع همراه باشد( باید کنترل شوند.

تداخلات دارویی ملیجنت

‎این دارو با داروهای سوبسترای CYP3A4, P-gP و سایر داروهای ضد دیابت می تواند تداخل داشته باشد.

‎مصرف همزمان این دارو با داروهای زیر نیاز به احتیاط و پیگیری دارد و بهتر است داروی دیگر جایگزین آن شود:

Alogliptin، باربیتورات ها، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین، پریمیدون، فنی توئین، والپروئیک اسید، توپیرامات)، افاویرنز، انزالوتامید، lumacaftor, میتوتان، ریفامپین، ریفابوتین، ریفاپنتین، ساکساگلیپتین،سیتاگلیپتین

‎مصرف ملیجنت همراه داروهای زیر نیاز به تنظیم دوز داروها و پیگیری دارد : 

‎آکاربوز، albiglutide, آری پیپرازول، asenapine, آتازاناویر، باکلوفن، بتامتازون، بودزوناید، canagliflozine, certinib, کلروتیازید، کلوزاپین، کورتیکوتروپین، کورتیزون، دانازول، داروناویر، داپاگلیفلوزین، دفلازاکورت، دگزامتازون، دیازوکساید، دیزوپیرامید، دوبوتامین، دوپامین، افورا، افدرین، اپی نفرین، استرادیول (کنتراسوتیوها)، استروژن کانژوگه، اتانول، اتاکرینیک اسید، اتینیل استرادیول، روغن ماهی، فلوکستین، فوروزماید، گلی بوراید، هیدروکلروتیازید، هیدروکورتیزون، هیدروکسی کلروکین، ایندیناویر، انسولین، لووتیروکسین، لیموتیرونین، مژسترول، متفورمین، متیل پردنیزولون، نلفیناویر، نیکوتین، الانزاپین، پرفنازین، فنلزین، پیوگلیتازون، پردنیزولون، پرومتازین، سودوافدرین، کوئیتاپین، اپاگلیناید، ریسیپریدون، ریتوناویر، سلژیلین، سوتالول، سوماتروپین، تسوسترون، تیوریدازین، ترانیل سیپرومین، تریامسینولون، تری فلوپرازین و...


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل اکسپت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی