دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی دانوروبیسین 

شنبه، 18 دی 1400
دانوروبیسین یک داروی ضد سرطان آمینوگلیکوزیدی از دسته آنتراسیکلین ها که از استرپتومایسس پستیوس و دیگر گونه ها به دست می آید و در درمان لوسمی و دیگر بدخیمی ها استفاده می شود.

موارد احتیاطی و منع مصرف دانوروبیسین

  1. پیش از مصرف دارو، در صورت حساسیت به آن یا هر نوع حساسیت دیگری، پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است دارای اجزای غیر فعالی باشد که موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.
  2. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز، به ویژه از جمله: اختلالات خون و خونریزی (به عنوان مثال، کم خونی، تعداد سلول های خون پایین)، نقرس، بیماری قلبی (به عنوان مثال، نارسایی احتقانی قلب، ضربان قلب نامنظم)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، پرتودرمانی (به ویژه در ناحیه قفسه سینه) را به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. بدون موافقت پزشک خود واکسیناسیون انجام ندهید و از تماس با افرادی که اخیراً واکسن فلج اطفال یا واکسن آنفولانزا از طریق بینی گرفته اند خودداری کنید. دست های خود را به خوبی بشویید تا از شیوع عفونت جلوگیری کند.
  4. برای کاهش خطر بریدگی، کوفتگی یا آسیب دیدگی، با اشیای تیز مانند تیغ و ناخن گیر احتیاط کنید و از انجام فعالیت هایی مانند ورزش های تماسی خودداری کنید.
  5. تمام داروهای مصرفی خود را (از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه و محصولات گیاهی) پیش از جراحی به پزشک و یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.
  6. هنگام استفاده از این دارو در کودکان احتیاط انجام می شود زیرا ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به اثرات دارو خصوصاً اثرات آن بر قلب داشته باشند.
  7. این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. این ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر باردار شدید یا فکر می کنید باردار هستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. برای جلوگیری از بارداری، زنان و مردان هر دو از این دارو استفاده می کنند باید از فرم های قابل اطمینان برای جلوگیری از بارداری (به عنوان مثال قرص های ضد بارداری، کاندوم) در طول درمان استفاده کنند. برای کسب جزئیات و بحث در مورد اشکال موثر کنترل بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی دانوروبیسین

  • مصرف همزمان این دراو با دگزامتازون یا هپارین در یک محلول تزریقی ایجاد ناسازگاری می کند.
  • این دارو را در بیمارانی که قبلا تحت درمان با این دارو و یا دوکسوروبیسین بوده اند نباید مصرف کرد زیرا احتمال مسمومیت قلبی وجود دارد.
  • استفاده از این دارو همراه با سیکلوفسفاماید موجب افزایش بروز عوارض قلبی می شود.
  • مصرف این دارو همراه سایر داروهای کاهنده فعالیت مغز استخوان ممکن است فعالیت مغز استخوان را به شدت کاهش دهد.بنابراین ممکن است در صورت مصرف همزمان این داروها لازم باشد از دوز داروی دانوروبیسین کاسته شود.
  • به علت اینکه مصرف این دارو باعث افزایش میزان اسیداوریک خون می شود چنانچه فردی از قبل تحت درمان با داروهای کاهنده ی اسید اوریک خون مانند: آلوپورینول، کلشی سین یا بروبنسید بوده است باید در میزان مصرف این دارو برای او تجدید نظر شود.
  • چنانچه فردی داروی دانوروبیسین استفاده می کند و به طور همزمان رادیوتراپی ناحیه ی مدیاستن نیز برای وی انجام می شود احتمال مسمومیت قلبی در این فرد افزایش می یابد.
  • اگر فردی تحت رادیوتراپی باشد ممکن است فعالیت مغز استخوان به شدت کاهش یابد و شاید نیاز به کاهش میزان مصرف داروی دانوروبیسین باشد.
  • اگر این دارو همزمان با داروهایی که اثر سمی برروی کبد دارند مصرف شوند احتمال مسمومیت کبدی افزایش می یابد.
  • پیموزاید , آمیودارون , اریترومایسین , ایتراکونازول , بواسیزوماب , تاکرولیموس , ترازودون , رگورافنیب , آپالوتامید , بلاتاسپت , بوسوتینیب , کریزوتینیب , فوستاماتینیب , پوناتینیب , لومیتاپید , ومورافنیب , الیگلوستات , نیکاردیپین , اولاپاریب , آکالابروتینیب , اسیمرتینیب , سافینامید , الوکسادولین , توفاسیتینیب , واکسن سه ظرفیتی آنفولانزا , آلترتامین , نفازودون , ایواکافتور , کینیدین | کوئینیدین , ریتوناویر , دنوزوماب , پالیفرمین , وراپامیل , کتوکونازول , کلاریترومایسین , گل راعی , داکلاتاسویر , رانولازین , ریفامپین , سیکلوسپورین , فینگولیمود , لاپاتینیب , نیلوتینیب , هیدروکسی اوره (هیدروکسی کربامید) , دوکسوروبیسین , آناگریلید , وندتانیب , دولاسترون , زیپراسیدون , دروندارون , دوفتیلید , بپریدیل , گرپافلوکساسین , هالوفانترین , بداکیلین , واکسن مننگوکوک کنژوگه , آدنوویروس نوع 4 و 7 زنده خوراکی , سارسایکلین , سیروکوماب , فم تراستوزومب، گلکاپریویر/پیبرنتاسویر - واکسن مننگوکوک گروه B - سیپولوسل تی - سوفوسبوویر/ولپاتاسویر - واکسن زنده خوراکی آدنو ویروس نوع 4 و 7 - واکسن ویروس آنفولانزا سه ظرفیتی ادجوانته - واکسن وبا - امبی تاسویر/پاریتاپرویر/ریتوناویر - سوفوسبوویر/ولپاتاسویر

ملاحظات پرستاری در طول دوره مصرف دانوروبیسین

  • ، درصد لکوسیت ها، شمارش پلاکتى در هر هفته انجام شود، در صورت افت لکوسیت به زیر ۴۰۰۰ یا افت شمارش پلاکت به کم تر از ۷۵۰۰۰ دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید.
  • سطح خونى و ادرارى اسید اوریک بررسى شود.
  • تست هاى کلیوی: BUN, اسید اوریک سرم، کلیرانس کراتینین ادرار، الکترولیت ها را قبل و حین درمان انجام دهید.
  • میزان مصرف و دفع آب، کاهش برون ده ادرارى به کم تر از ۳۰ میلی لیتر در ساعت گزارش شود.
  • دماى بدن در هر ۴ ساعت کنترل کنید تب ممکن است نشان دهنده شروع عفونت باشد.
  • تست هاى عملکرد کبدى قبل و حین درمان: بیلیروبین، ALT, AST, آلکالن فسفاتاز، در صورت نیاز و یا به طور ماهیانه انجام شود.
  • نوار قلبی، از نظر تغییرات امواج ST-T و QRS و T کم ارتفاع بررسى شود، و آریتمی احتمالى (تاکی کاردى سینوسى و بلوک قلبى و PVCها) را مدنظر قرار دهید.

مصرف در دوران حاملگی دانوروبیسین

D - مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممکن است استفاده از آن را اجتناب ناپذیر نماید. و در مقابل منافع دارو خطرات احتمالی دارو را باید پذیرفت.

سوء مصرف دانوروبیسین

در صورت مصرف بیش از حد دارو و بروز علائم جدی مانند غش کردن و یا دشواری در تنفس با مراکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. علائم سوء مصرف دارو می تواند به صورت سرگیجه شدید و غش کردن باشد.

این دارو را به صورت سرخود به دیگران تجویز نکنید. از انجام منظم آزمایش های پزشکی دوره ای (مانند، آزمایشات عملکرد کلیه و کبد، شمارش کامل خون) غافل نشوید. انجام این آزمایش ها می توانند به ارزیابی صحیح از میزان بهبودی یا بروز عوارض جانبی کمک کنند.

دوز فراموش شده دانوروبیسین

برای کسب بهترین نتیجه از دارو، دریافت هر دوز برنامه ریزی شده از این دارو طبق دستورالعمل مهم است. اگر یک دوز را فراموش کردید، برای تعیین یک برنامه دوز جدید با پزشک خود تماس بگیرید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟