دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی داروی پنتازوسین 

شنبه، 17 فروردین 1398
پنتازوسین (Pentazocine) مخدری از گروه شبه‌ تریاک‌هاست که به روش صنعتی تولید و برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. هر ۳۸ میلی‌گرم از این دارو قدرت ضد درد برابر با ۱۰ میلی‌گرم مرفین دارد. عوارض جانبی پنتازوسین شبیه به مرفین است، با این تفاوت که احتمال بروز توهم و دیگر حالات روان‌تنی با آن بیشتر است.

مصرف پنتازوسین در دوران بارداری و شیردهی


مصرف قرص پنتازوسین و یا تزریق آمپول پنتازوسین در دوران بارداری می تواند برای سلامت جنین مضر بوده , و یا حتی باعث سقط جنین شود.
در دوره مصرف این دارو توصیه می شود از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید و در صورتی که به صورت ناخواسته باردار شده اید سریعا با پزشک تماس بگیرید . در دوران بارداری به هیچ وجه, به صورت خودسرانه و ناگهانی مصرف پنتازوسین را قطع نکنید.
پنتازوسین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت کودک بسیار مضر بوده , و حتی باعث مرگ کودک در خواب شود. در دوران شیردهی پنتازوسین مصرف نکنید و در صورتی که, مجبور به مصرف پنتازوسین هستید به نوزاد شیر ندهید . در هر صورت باید طبق نظر پزشک خود رفتار کنید.

 

موارد منع مصرف پنتازوسین

این دارو در صورت وجود اسهال شدید همراه با کولیت‌پسوشدوممبران ناشی از مصرف سفالوسپورین‌ها و پنی‌سیلین‌ها ، اسهال ناشی از مسمومیت و ضعف حاد تنفسی نباید مصرف شود.

 

تداخلات دارویی پنتازوسین

مصرف همزمان پنتازوسین با سایر داروهای مضعف باعث تشدید تضعیف CNS می‌شود و ایجاد ضعف تنفسی و کاهش فشار خون می‌کند. مصرف همزمان با داروهای شبه‌آتروپینی موجب احتباس ادرار یبوست شدید و در مواردی انسداد فلجی روده می‌گردد. مصرف نالترکسون در بیمارانی که به داروهای ضد درد اوپیوئیدی وابستگی جسمی دارند، ممکن است سبب بروز علائم قطع مصرف دارو شوند.

اثرات مضعف CNS و تنفسی ، ‌تسکین بخش ‌و کاهنده فشار خون دارو تشدید می‌ شود.

مصرف همزمان با بیهوش کننده‌های عمومی ممکن است موجب ضعف شدید قلبی ـ‌ عروقی شود.

در صورت مصرف همزمان با داروهایی که در کبد به میزان زیاد متابولیزه می شوند (ریفامپین، فنی توئین و دیگوکسین)، ممکن است دارو تجمع یابد و اثرات آن تشدید شود.

مصرف مقادیر زیاد آگونیست ـ آنتاگونیستهای مخدر با یک مقدار واحد آنتاگونیست در بیماران وابسته به این دارو ممکن است موجب بروز سندرم شدید قطع مصرف دارو شود که باید با احتیاط همراه باشد و بیمار به دقت تحت مراقبت قرار گیرد.

تمام داروهای خواب آور ، تمام داروهای مسکن ، تمام داروهای آنتی هیستامین که خاصیت خواب آور داشته باشند ، داروهای شل کننده عضلات ، هر نوع داروی آرامبخش

دیازپام ، اگزازپام ، سرترالین ، فلوکستین ، امپرازول ، آمی تریپتیلین ، استامینوفن ، سیتریزین ، لوراتادین ، سیتالوپرام متاون ، ترامادول ، بوپرنورفین ، مورفین ، ملوکسیکام و …


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
ترجمه تخصصی کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
ویراستاری تخصصی مقاله