دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

موارد منع مصرف و تداخل دارویی نروکسین 

پنجشنبه، 13 دی 1397
نروکسین (Nervoxin) از داروهای آرامبخش و ضد افسردگی است که به منظور درمان افسردگی، سندروم پیش از قاعدگی، شب ادراری کودکان، عوارض یائسگی، خستگی یا کاهش انرژی، اختلال خواب، کاهش تمرکز و رفع اختلالات روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو جزء داروهای کم عارضه در زمینه درمان افسردگی و اضطراب محسوب می‌شود.

تداخل های دارویی قرص نروکسین

تداخلات این فراورده مربوط به اثر القای آنزیمی سیستم سیتوکروم P450 می باشد که منجر به کاهش غلظت های پلاسمایی و در نتیجه کاهش اثرات درمانی برخی از فراورده های دارویی می گردد. این نکته در بیماران ذیل باید مورد توجه قرار گیرد: بیماران مبتلا به ایدز تحت درمان با داروهای آنتی رتروویرال (بویژه ایندیناویر) زیرا مصرف همزمان این فراورده موجب کاهش اثربخشی درمان ایدز می گردد. بیماران تحت درمان با داروهای ضد افسردگی، زیرا مصرف همزمان، خطر بروز عوارض ناخواسته دارویی (بیقراری، تهوع و اختلالات گوارشی) را افزایش می دهد.

مصرف مقادیر بیش از دوز درمانی ممکن است با سایر داروهای مهار کننده منوآمینواکسیداز تداخل نماید. مصرف همزمان با داروهای ضد بارداری خوراکی موجب کاهش اثربخشی این داروها در جلوگیری از بارداری می گردد. قطع مصرف ناگهانی این فراورده ممکن است منجر به افزایش سطح خونی برخی داروها ( به خصوص سیکلوسپورین، دیگوکسین، تئوفیلین و وارفارین) و در نتیجه سمیت ناشی از آنها گردد.

نکات قابل توجه در رابطه با مصرف قرص نروکسین 

بیماران با سابقه حساسیت نوری به مواد شیمیایی مختلف ، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا سولاریوم اجتناب نمایند. از آنجاکه به دلیل وجود تانن احتمال دارد در جذب آهن اختلال ایجاد شود ، در صورت نیاز به مصرف مکمل آهن دار ، یک تا دو ساعت فاصله توصیه می گردد. به هنگام استفاده قرص نروکسین در مصرف مواد خوراکی با مقادیر بالای تیرامین مانند پنیر کهنه ، کالباس خشک ، مخمر ، ماهی دودی و غیره احتیاط شود. مصرف این دارو در دوز درمانی هیچگونه اثر منفی در رفتار عمومی یا توانایی رانندگی ندارد.

هشدار مصرف :

  •  استفاده همزمان این دارو با داروهای متابولیزه شده توسط سیتوکروم P 450 3A4 , 1A2 , 2E1 ممکن است باعث کاهش غلظت داروهایی از قبیل سیکلوسپورینها ، قرص های ضد حاملگی ، عوامل ضد دیابت ، بنزودیازپین ها ، ضد تشنج ها ، کاربامازپین ، تاکرولیموس و کافئین گردد ، لذا از مصرف همزمان خودداری شود .
  • در بیماران با پیوند اعضا و در افراد با آنتی بادیHIV مثبت تحت درمان با ایندیناویر ( و سایر ممانعت کننده های پروتئاز ) منع مصرف دارد .
  • در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد .

منبع: سایت دلگرم 


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل اکسپت مقاله
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی