معرفی و بررسی خودروی دنا پلاس ۶ دنده دستی

  پنجشنبه، 17 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی دنا پلاس ۶ دنده دستی
اسفند ماه سال گذشته، گروه خودروسازی ایران خودرو جدیدترین محصولش را رونمایی کرد. در این مراسم، دنا پلاس ۶ دنده دستی همراه با رانا پلاس جدید به عنوان اولین خودروهای تولید داخل با گیربکس ۶ سرعته دستی معرفی شدند. در این مطلب با امکانات و مشخصات این خودرو آشنا می شوید.

در سال ۱۴۰۰ قرار است تا دو عضو جدید به خانواده دنا پلاس اضافه شود. در گام نخست پیشرانه EF7 پلاس که به NA پلاس هم معروف است، جایگزین پیشرانه EF7 فعلی می شود. این پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی از نوع ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و به فناوری پمپ روغن متغییر و زمان بندی متغییر دوگانه سوپاپ ها ( DVVT ) مجهز شده است. جرم موتور EF7 پلاس کمتر از EF7 است و از سویی با تغییر برخی نسبت ها، مصرف سوخت یک لیتری کمتری را در حالت ترکیبی دارد. همچنین توان این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار با گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر اعلام می شود و جعبه دنده ۶ سرعته دستی شرکت نیرو محرکه توان این پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.

دنا پلاس ۶ دنده دستی با پیشرانه EF7 پلاس تفاوتی در بحث امکانات رفاهی و ایمنی با نسخه های فعلی ندارد و تنها جعبه فرمان کمکی برقی هم بر روی این خودرو نصب شده است. حضور گیربکس ۶ دنده بر روی این خودروی دنده ای سبب شده تا بیشینه سرعت دنا پلاس EF7 پلاس افزایش پیدا کند و از سویی با مصرف سوخت کمتر، نفوذ صدا به کابین این خودرو هم نسبت به نسخه های قبلی کاهش پیدا نماید.

یکی دیگر از تیپ های دنا پلاس ۶ دنده دستی، نسخه توربو آن است که در حال حاضر به صورت آزمایشی با پیشرانه TC7 تولید می شود. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند و گیربکس ۶ دنده توان خودرو را به چرخ های جلو می رساند. اما قرار است تا پس جاری شدن نصب پیشرانه EF7 پلاس بر روی دنا پلاس ها، پیشرانه TC7 پلاس هم به تولید انبوه برسد. این پیشرانه نیز نسخه ارتقا یافته TC7 است و به فناوری DVVT و پمپ روغن متغییر مجهز شده است. ۱۶۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر از جمله ویژگی های این نسخه از دنا پلاس توربو خواهد بود. قرار است تا دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی با پیشرانه TC7 پلاس، به فرمان کمکی برقی مجهز شود و امکاناتی نظیر سانروف، رینگ های ۱۶ اینچی، غربیلک فرمان چرم و… بر روی آن وجود داشته باشد.

مشخصات فنی دنا پلاس ۶ دنده دستی

دنا پلاس ۶ دنده دستی، جدیدترین محصولی است که توسط ایران خودرو رونمایی شده و در سال ۱۴۰۰ عرضه می شود. یک پیشرانه و جعبه دنده دستی جدید روی این خودرو نصب می شود تا علاوه بر افزایش سرعت، مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.

دنا پلاس دنده ای توربو
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۶۴۶ سی سی ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ
نوع موتور EF7 پلاس EF7 TC پلاس
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۶۳ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر ۲۴۵ نیوتن متر
شتاب
حداکثر سرعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۶ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی

۶.۹۴ لیتر

در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی یورو ۴
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی
نوع بدنه سدان خانوادگی
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک شونده
ترمز عقب دیسکی

*درحال حاضر هنوز شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت دنا پلاس 6 دنده دستی از سوی شرکت تولید کننده اعلام نشده است.

ابعاد و اندازه های دنا پلاس 6 دنده دستی

طول ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض ۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص

۱۲۵۸ کیلوگرم (دنده ای)

۱۲۶۲ کیلوگرم (توربو)

حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ

۱۵ اینچ (دنده ای)

۱۶ اینچ (توربو)

چرخ جلو و عقب

R15 195/60 (دنده ای)

R16 205/50 (توربو)

حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفره

طراحی ظاهری دنا پلاس ۶ دنده دستی

دنا پلاس ۶ دنده دستی از نظر ظاهری و بدنه هیچ تفاوتی با مدلی که در حال حاضر تولید و عرضه می شود، ندارد. این خودرو از همان المان های اسپرت و جسورانه دنا پلاس معمولی بهره می برد، چراغ های مستطیل شکل جلو به همراه دیلایت، جلوپنجره مشبک سیاه رنگ جلو، خط کج روی بدنه که از کنار گلگیر جلو شروع شده و تا بالای گلگیر عقب امتداد دارد، برآمدگی های گلگیرها.

دنا پلاس 6 دنده دستی

طراحی داخلی دنا پلاس ۶ دنده دستی

به جز دسته دنده جدید، هیچ چیزی در کابین دنا پلاس تغییر نخواهد کرد. طراحی داخلی دنا پلاس ۶ دنده دستی همچنان شبیه هیوندای سوناتا YF است.این خودرو مثل دیگر اعضای خانواده سمند، کابین جادار و راحتی دارد و ۵ نفر به آسانی می توانند سوار شوند. صندوق عقب ۵۰۰ لیتری دنا پلاس، فضای کافی برای یک سفر خانوادگی را فراهم می کند.

داخل کابین دنا پلاس 6 دنده دستی

امکانات و آپشن های دنا پلاس ۶ دنده دستی

دنا پلاس ۶ دنده دستی علاوه بر آپشن هایی که در مدل قبلی وجود دارد، به فرمان برقی، سانروف و غربلیک فرمان چرم مجهز خواهد شد.ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رهیاب، پورت USB، بلوتوث، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، چراغ بدرقه، چراغ روشنایی روز، آینه بغل برقی دارای راهنما، سنسور دنده عقب، دوربین عقب، ایموبیلایزر، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو و کروز کنترل از آپشن هایی است که در مدل های فعلی دنا پلاس وجود دارد.

بازار دنا پلاس ۶ دنده دستی

دنا پلاس در مقایسه با رقبا طراحی ظاهری زیباتر و امکانات و تجهیزات بیشتری دارد و استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته دستی، به مزیت های این سدان خانوادگی اضافه می کند. با این حال دنا پلاس ۶ دنده دستی قیمت بیشتری از دیگر خودروها خواهد داشت که باعث می شود مشتریانی با بودجه های کمتر به سمت خودروهایی مثل پژو ۲۰۷ یا سورن ELX توربو بروند.

دنا پلاس ۶ دنده دستی، نتیجه گیری

دنا پلاس ۶ دنده دستی در کنار رانا پلاس، یکی از اولین خودروهای داخلی است که با جعبه دنده جدید عرضه خواهد شد. این گیربکس ۶ دنده دستی، قدرت موتور و سرعت خودرو را افزایش می دهد و مصرف سوخت و استهلاک را کم می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پزشک رهبر معظم انقلاب: به رهبری توصیه کردیم که میوه بخورند اما ایشان بعد از پرسیدن قیمت میوه‌ها ارزانترین میوه را انتخاب کردند که همه مردم توان خرید آن را دارند+ویدئو (777 نظر) بهاره رهنما: آدمی که بعد 30 سال کار کردن نتونه رفاه مالی داشته باشه آدم بی دست و پاییه! ما راننده تاکسی‌ها و پاکبان‌ها بابت بی دست و پایی‌مان از شما معذرت می‌خواهیم خانم بهاره رهنما+فیلم (513 نظر) ارژنگ امیرفضلی در کانادا: آدم‌ها می‌گن بریم خارج عشق و حال کنیم اما وقتی میان اینجا میگن بریم همون ایران، من خودم بخوام نفسی از ته دل بکشم میرم ایران+فیلم (147 نظر) المیرا شریفی مقدم خطاب به شاهزاده امارات: زیاد حرف بزنی باید 2 تا جزیره دیگه رو هم پس بدی +عکس (144 نظر) هادی چوپان در برنامه علی ضیا: قهرمان جهان شدم صبحش رفتم سر ساختمون گچکاری؛ صاحبکارمون بنر یک در یک زده بود آقا قهرمان جهان شدی مبارکه!/ از شیراز تا تهران رو با اتوبوس می اومدم (137 نظر) محمدرضا شریفی نیا: رهبر معظم انقلاب در زمینه ادبیات متبحّر هستند خصوصا ادبیات روس؛ خیلی جالب بود که یک روحانی چقدر مسلط بر ادبیات کشورهای دیگه هستند+ویدیو (88 نظر) الهام حمیدی: تا حالا بوتاکس نکردم؛ مخالف عمل زیبایی نیستم اما احساس می‌کنم برای من زوده+ ویدیو (86 نظر) محمدرضا گلزار برای اولین بار با انتشار عکس مادر جوان و باکلاسش در اینستاگرام تولدش را تبریک گفت+عکس/ مادرشوهر جوان آیسان خانوم چه چهره مهربونی داره (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: ساعت 5 صبح که کارم رو شروع می‌کنم، ده و نیم دلم میخواهد بخوابم +ویدیو/ شرح یک روز کاری پُربار از زبان رهبری (75 نظر) حضور بازیگران مشهور ایرانی در ورژن ایرانی افسانه جومونگ/ رضا عطاران در نقش موپالمو، امین حیایی در نقش یونگ بو، الناز شاکردوست در نقش سوسانو و جواد عزتی در نقش جومونگ+فیلم (71 نظر) محمود احمدی‌نژاد: مهران مدیری به من پیغام داد که من یه سریال ساختم و مجوز نمیدن پرسیدم و به من گفتند این داره دوره ریاست‌جمهوری تو رو نقد میکنه+ویدیو (62 نظر) زهرا خواهر رضا داوودنژاد: روز اول مهر صبح با مادرم رفتم مدرسه و بعد از ظهرش دیگه مادرم رو ندیدم، به خاطر اینکه ایشون سکته قلبی کردند و از دنیا رفتند (60 نظر) ناصرالدین‌شاه: این شهر زن‌های بسیار خوشگل دارد /دخترهای مثل حوری را نگاه می‌کردم و افسوس‌ها می‌خوردم (52 نظر) قاب نوستالژی؛ نگاهی به تصاویر خاطره انگیز بچه های دهه شصتی که تا عمر دارن یادشون نمیره (49 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران امین زندگانی، بازیگر جوکر که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (47 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
علائم و درمان عفونت واژن با روش‌های‌خانگی / از کجا بفهمم عفونت واژن دارم؟
ورود خانم‌ها ممنوع! فقط آقایان بخوانند / همه چیز در مورد پریود مردان و راهکارهای تسکین آن
برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی نیروی انتظامی در تبریز
6 حقیقت عجیب درباره زنان قاجار؛ علت سبیل زنان قاجار چه بود؟ / چرا مردان به زنان چاق علاقه داشتند؟
انتخاب هئیت داوران ششمین جشنواره تئاتر  خیابانی آذربایجان شرقی
تلف شدن 21 راس گوسفند در تصادف هولناک با کامیونت
برگزاری مراسم تشییع شهید شاهرخی‌فر
دومین دوره مسابقات قهرمانی شوتو کاپ1403 به میزبانی کلانشهر اهواز
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: شاهد دور جدید درگیری بین اسرائیل و ایران نخواهیم بود/ نتانیاهو انگیزه زیادی برای تداوم جنگ دارد
رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت
پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است!
ضرب المثل های کهن ایرانی ؛ داستان ضرب المثل با همه بله با ما هم بله !!!
آیا موجودات فضایی و فرازمینی در ساخت اهرام مصر دست داشتند؟ + اسناد و مدارک واقعی
ایرنا: شهادت یک شهروند غیرنظامی در پی حمله اسرائیل
داستان های هزار و یک شب ؛ شب اول : داستان دهقان و درازگوش
منتخب روز