معرفی و بررسی خودروی نیسان مورانو

  پنجشنبه، 30 بهمن 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی نیسان مورانو
از جمله مهم‌ترین مزیت‌های نیسان مورانو می‌توان به طراحی ظاهری جذاب به ویژه در مورد مدل نیوفیس، عملکرد فنی قابل قبول، فضای جادار کابین، محفظه بار بزرگ و شتاب گیری ثانویه مطلوب اشاره کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نیسان مورانو (Nissan Murano) خودرویی است که از سال ۲۰۰۲ تا کنون در ژاپن، تهران، ایران و پارس خودرو تولید شده است. نسل اول این خودرو بر روی پلت فرم نیسان 350Z ساخته شده است. توانایی حرکتی مناسب از ویژگی نیسان مورانو است.

نیسان مورانو یک کراس اوور سایز متوسط است که نسل اول آن در سال 2002 معرفی شد و در حال حاضر در سومین نسل به تولید می رسد. نسل اول مورانو در سال 2002 در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی شد و پارس خودرو در سال 2008، این نسل از مورانو را وارد بازار ایران کرد.

نسل اول نیسان مورانو چند ایراد کلی دارد و به همین دلیل چندان مورد استقبال خریداران ایرانی قرار نگرفت. از جمله طراحی نه چندان مطلوب در نمای جلو و نیز استهلام نسبتا بالا. مورانو خودرو باکیفیتی است و حتی در بازارهای جهانی به عنوان یکی از محصولات محبوب کمپانی نیسان شناخته می شود.

طراحی ظاهری نیسان مورانو

پس از ورود نسل اول نیسان مورانو به بازار کشورمان شور و هیجان نسبتا مضاعفی در بازار کراس اوورهای میان سایز ایران که عمدتا تحت سیطره شاسی بلندهای کره ای نظیر کیا اسپورتیج، هیوندای سانتافه، هیوندای توسان و سایر محصولات کره ای بود، به وجود آمد. نیسان مورانو نسل اول با ارائه یک زبان بصری مدرن تر نسبت به دوره عرضه خود و همچنین برخورداری از آیرودینامیک مناسب توانست خیلی زود به پشتوانه نام پرآوازه نیسان شمار نسبتا زیادی از مشتریان را از خرید محصولات کره ای منصرف کرده و ایشان را به سمت و سوی خود بکشاند.

تصویر
طراحی ظاهری نیسان مورانو

همچنین عرضه مدل نیوفیس این محصول حدود یک سال پس از مدل اولیه (z50) سبب شد تا سنگ تمام پارس خودرو برای مشتریانش تکمیل شود. طراحی ظاهری نیسان مورانو در مدل فیس قدیم با استفاده از یکسری خطوط نسبتا سیال صورت پذیرفته و بهره مندی از چهره ای مصمم سبب شد تا طرفداران این محصول خیلی زود به سوی آن جلب شده و حس و حال اسپرت بیشتری را با این محصول نیسان تجربه کنند. در نمای روبرو چراغ های پیوسته با جلوپنجره افقی سبب به وجود آمدن نمایس نسبتا ساده و البته جذاب و منحصر به فرد برای نیسان مورانو شده است. استفاده از حجم پردازی های مناسب نیز سبب شده تا نمای ظاهری نیسان مورانو تقریبا خوش فرم و ورزشکارانه جلوه کند.

همان طور که اشاره شد نمای ظاهری مدل نیوفیس خیلی زود به دل مشتریان ایرانی نشست و موفقیت نیسان مورانو نیوفیس را در پی داشت. تغییرات ایجاد شده در بخش چراغ ها، جلوپنجره، سپر و همچنین نمای عقب خودرو موجب شده تا زیبایی بیشتری برای مورانو نیوفیس رقم بخورد؛ به ویژه که هنگام عرضه این خودرو رقبای کره ای همچنان با ظاهر قدیمی تر خود در بازار ایران حضور داشته و نسل جدید سانتافه یعنی مدل DM هنوز پا به بازار ایران نگذاشته بود. در مجموع باید عنوان داشت که نمای ظاهری نیسان مورانو به ویژه در زمان عرضه خود توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان را به سوی خود جلب کرده و با ارائه یک ظاهر نسبتا منحصر به فرد استقبال مناسبی را برای خود پدید آورد.

بررسی طراحی داخلی نیسان مورانو

طراحی نمای داخلی نیسان مورانو فیس قدیم از خطوط سیال چندانی بهره نبرده و بیشتر سعی شده تا بخش های مختلف آن با استفاده از خطوط صاف و زوایای شکسته و اشکال هندسی ساده ترسیم شود که این امر بیشتر از آنکه فضایی مساعد با سلیقه عمومی خانواده ها رقم بزند، موجب پدید آمدن کابینی مناسب یک خودروی اسپرت و حتی مسابقه ای شده است. با این حال طراحی منحصر به فرد برخی بخش ها به ویژه پنل کیلومتر شمار در نوع خود جالب توجه بوده و حس و حال هیجان برانگیزی را به کاربران به ویژه راننده انتقال می دهد.

تصویر
طراحی داخلی نیسان مورانو

با این حال شرکت نیسان جهت رفع این کمبود در مدل نیوفیس اقدام به طراحی کابینی با داشبورد خانوادگی کرده که گرچه در مقایسه با محصولات امروزی همچنان قدیمی و کلاسیک به نظر می رسد اما با این حال به نحو بیشتری می تواند سلیقه مشتریان اصلی این گونه خودروها یعنی خانواده ها را با خود همراه سازد. طرح غربیلک فرمان نیز در این مدل مشابه با مدل تیانا کار شده و در نوع خود جذاب و خوش دست به نظر می رسد.

کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیسان مورانو از کیفیت قابل قبولی بهره مند بوده و کمبود خاصی در آن احساس نمی شود. همچنین کابین نیسان مورانو فضای لازم جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متعارف را فراهم آورده و از کابینی جادار سود می برد. همچنین فضای محفظه بار نیسان مورانو نیز محیطی وسیع را در اختیار اسباب و وسایل یک مسافرت خانوادگی قرار داده و از این حیث دغدغه خانواده ها را به خوبی مرتفع ساخته است. در مجموع باید عنوان داشت که کابین نیسان مورانو به ویژه مدل نیو فیس از لحاظ کاربردی و بصری طراحی قابل قبول و دلنشینی برخوردار بوده و می تواند نیازهای متعارف مشتریان را نسبت به مدل های جدیدتر به نحو مناسبی برآورده سازد.

آپشن ها و امکانات نیسان مورانو نسل اول

نیسان مورانو نیوفیس به عنوان نسخه فول آپشن از تجهیزات زیر بهره می برد: کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای پارک عقب، سنسور باران، حسگر فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز پارک برقی، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ های مه شکن جلو، چراغ شوی، چراغ خوش آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه های کنترل، سیستم صوتی با شش اسپیکر بعلاوه هندزفری و چنجر شش تایی، هدست وایرلس، نمایشگر لمسی هفت اینچی، مانیتور ۹ اینچی ردیف عقب به صورت سفارشی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، پورت USB، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده ای و جانبی جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده. ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده با تنظیمات هشت حالته برقی، تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو با تنظیمات چهار حالته برقی، صندلی عقب تاشو دو تکه، گرمکن صندلی جلو و عقب، روکش صندلی چرمی، ایزوفیکس صندلی، پورت ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، تریم طرح چوب، سوئیچ هوشمند، تنظیم برقی پدال، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی عقب، مموری آینه.

مشخصات فنی نیسان مورانو

نیسان مورانو ۲۰۰۹ به یک پیشرانه ۶ سیلندر با حجم ۳.۵ لیتر و یک گیربکس CVT ایکس ترونیک مجهز شده تا نیرویی برابر با ۲۵۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۴ نیوتن متر گشتاور را توسط دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ ها ارسال کند. شتاب صفر تا صد مورانو نیوفیس برابر با ۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت این مدل نیز چیزی در حدود ۱۰.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می شود. حداکثر سرعت این خودرو معادل ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. همچنین مدل فیس قدیم نیسان مورانو نیز از پیشرانه ۶ سیلندر به حجم ۳.۵ لیتر نیروی برابر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۳ نیوتن متر گشتاور دریافت می کند که سبب شده تا شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی در حدود 8.8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. میانگین مصرف سوخت نیسان مورانو فیس قدیم هم 10.9 کیلومتر برآورد می شود.

مزایا و معایب نیسان مورانو

از جمله مهم ترین مزیت های نیسان مورانو می توان به طراحی ظاهری جذاب به ویژه در مورد مدل نیوفیس، عملکرد فنی قابل قبول، فضای جادار کابین، محفظه بار بزرگ و شتاب گیری ثانویه مطلوب اشاره کرد. از سوی دیگر مواردی همچون طراحی واردات محدود، مصرف سوخت بالا به ویژه در سطح شهر و انتقاداتی پیرامون گیربکس سی وی تی این محصول مطرح شده که می توان آنها را به عنوان نقطه ضعف نیسان مورانو در نظر گرفت.

وضعیت فروش نیسان مورانو در بازار ایران

نیسان مورانو از همان بدو ورود به بازار ایران مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و پس از مدتی نیز مدل نیوفیس آن موفقیت نسخه پیشین را تکرار کرد. با این حال عدم تداوم عرضه این محصول به بازار ایران سبب شد تا محصولات کره ای گوی رقابت را تا حدودی از این خودرو ژاپنی ربوده و مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کنند. در حال حاضر نیز نمونه های دست دوم مورانو در مقایسه با محصولات مشابه کره ای همچنان بازار فروش کم رونق تری را تجربه می کنند. با این حال به نوبه خود بازار خرید و فروش نیسان مورانو از وضعیت مناسبی در بازار دست دوم کراس اوورهای کشور بهره مند بوده و مالکان این خودرو جهت فروش اتومبیل خود دردسرهای زیادی را تحمل نخواهند کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان