معرفی و بررسی خودروی سمند سورن ای ال ایکس ELX

  چهارشنبه، 09 تیر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی و بررسی خودروی سمند سورن ای ال ایکس ELX
تولید سورن معمولی در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و به جای آن سمند سورن ELX روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. خودرویی که پیشرانه قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر و آپشن‌های بیشتری از مدل اولیه داشت. در ادامه مطلب با مشخصات فنی و ... این خودرو آشنا میشوید . با ما همراه باشید.

در سال 1386 سمند سورن به عنوان نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته سمند LX روانه بازار شد. در سال 1390 میزان اصلاحات انجام شده افزایش یافت و نمونه جدیدتری از سمند سورن روانه بازار شد که سورن ELX نام داشت. سورن ELX در مقایسه با سمند معمولی علاوه بر نمای ظاهری جذاب تر از کابین زیبا و آپشن های بیشتری نیز برخوردار است. سورن ایران خودرو تاکنون با پیشرانه های مختلف و در چند تیپ روانه بازار شده است، اما سورن ELX با پیشرانه EF7 جزو محبوب ترین تیپ های این خودرو است که به سطح بالاتری از آپشن ها و امکانات رفاهی مجهز شده و حتی نمونه توربوشارژ آن نیز به بازار عرضه شده است.

معرفی سمند سورن ELX

سورن نسل سوم محصولات خانواده سمند پس از سمند معمولی و سمند LX محسوب می شود و به نوعی می توان آن را فیس لیفت محدود سمند دانست. تولید سورن از سال 1386 به عنوان نسخه ای مجهزتر و بهتر از سمند LX آغاز شد و از سال 1394 با پیشرانه EF7 و امکانات بیشتر تحت نام سورن ELX ادامه یافت. فیس لیفت اجرا شده روی سورن ELX آنقدر شدید نیست که نتوان این خودرو و سمند LX را محصولاتی متمایز دانست. با این وجود این فیس لیفت در برخی جهات همچون ظاهر جانبی و عقب موجب شده تا خودرویی زیباتر از گذشته را شاهد باشیم. کابین سورن ELX نیز با الهام گیری از محصول وارداتی ایران خودرو یعنی پژو 407 طراحی شده که ظاهری زیبا و دلنشین دارد. ایران خودرو با ساخت کابین جدید سورن ELX موفق شد تا توجه بخش بیشتری از مشتریان را به سمت محصول خود جلب کند. با وجود پتانسیل هایی که سورن ELX برای موفقیت دارد، این خودرو در سبد محصولات ایران خودرو از دو سو مورد فشار قرار گرفته که نتیجه آن کاهش فروش سورن ELX نسبت به دیگر خودروهای همرده بوده است. سورن ELX از سوی سمند LX و دنا تحت فشار واقع شده و بسیاری از خریداران یکی از دو خودرو یاد شده را به جای سورن ELX برای خرید انتخاب می کنند.

سمند سورن ELX

مشخصات فنی سمند سورن ELX

سمند سورن ELX مثل بقیه اعضای خانواده سمند به موتور EF7 مجهز شده است. این پیشرانه ملی با حجم ۱۶۵۰ سی سی می تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۵۹ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کند. یک جعبه دنده پنج سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند.سمند سورن ای ال ایکس ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۱۲ ثانیه پر می کند و حداکثر سرعتش به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. مصرف سوخت ترکیبی این سمند ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر و گنجایش باک سوخت هم ۶۶ لیتر است.

جالب است بدانید که سورن، اولین خودروی ملی و ایرانی است که از پیشرانه توربوشارژ استفاده می کند. این موتور همان پیشرانه ملی EF7 است که به توربوشارژ مجهز شده و با نام EF7 TC شناخته می شود.با استفاده از این پیشرانه، سمند ELX توربو که در سال ۹۵ به بازار آمد، قدرت، سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرده است. موتور EF7 TC می تواند ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کند. گیربکس سورن توربو هم مثل مدل معمولی ۵ سرعته دستی است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ سمند ای ال ایکس توربو ۱۰ ثانیه است و ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. مصرف سوخت ترکیبی سورن توربو کمی بهتر از مدل معمولی است و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه ۷.۳۳ لیتر بنزین می سوزاند. مصرف کمتر به خاطر وجود سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها در پیشرانه است.

سورن ELX سورن ای ال ایکس توربو
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۶۵۰ سی سی ۱۶۵۰ سی سی
نوع موتور EF7 EF7 TC
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۲ ثانیه ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴ ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر ۷.۳۳ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی فنر پیچشی
نوع بدنه سدان خانوادگی سدان خانوادگی
نوع رینگ آلومینیومی / فولادی آلومینیومی / فولادی
نوع شاسی یکپارچه یکپارچه
ترمز جلو دیسکی دیسکی
ترمز عقب دیسکی دیسکی

ابعاد و اندازه های سورن ای ال ایکس

همه اعضای خانواده سمند دارای ابعاد و اندازه تقریبا یکسانی هستند و خودروهای خانوادگی به حساب می آیند. سمند سورن ای ال ایکس ۴۵۳۵ میلیمتر طول، ۱۹۴۴ میلیمتر عرض، ۱۴۶۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر است. صندوق عقب این سدان خانوادگی گنجایش ۵۰۰ لیتر را دارد.سمند سورن ELX معمولی بدون سرنشین و تجهیزات اضافه ۱۲۵۷ کیلوگرم وزن دارد و مدل توربو ۴ کیلوگرم سنگین تر است.

طول ۴۵۳۴ میلیمتر
عرض ۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص

۱۲۵۷ کیلوگرم (معمولی)

۱۲۶۱ کیلوگرم (توربو)

حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ
چرخ جلو و عقب R15 185/65
حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه سمند سورن ای ال ایکس

سمند سورن ای ال ایکس بیشتر از اینکه خودروی جدیدی باشد، فیس لیفت سمند معمولی است و طراحان سعی کرده اند تا نقاط ضعف طراحی سمند را برطرف کنند و موفق شده اند. چراغ های جلو از نو طراحی و از حالت مستطیلی خارج شده و چهره ای تقریبا اخمو به سمند سورن ELX داده است.به جای جلوپنجره باریک سمند معمولی هم یک جلوپنجره بزرگ نصب شده. جلوپنجره در مدل اولیه سورن طرحی شبکه ای داشت اما جلوپنجره سورن ای ال ایکس از سه نوار افقی موازی هم شکل گرفته. از دیگر تغییرات سورن در نمای جلو می توان به سپر جدید اشاره کرد.نمای جانبی سورن تفاوتی با سمند LX ندارد، فقط زه روی درها با بدنه همرنگ شده است.چراغ های عقب هم مثل چراغ های جلو از نو طراحی شده اند و حالتی رو به پایین دارند و تغییر دیگری به جز سپر در نمای عقب به چشم نمی خورد.

سمند سورن ELX

طراحی داخلی و کابین سمند سورن ELX

تا قبل از این که مدیران ایران خودرو تصمیم به عرضه سمند سورن ELX بگیرند، مدل اولیه این خودرو با همان طراحی داخلی و کابین سمند LX به فروش می رسید. البته مدل ای ال ایکس هم در دو سال اول با هم طرح به بازار می آمد که از سال ۹۲ تغییراتی در داشبرد و کابین ایجاد شد.طراحی داخلی سمند سورن ای ال ایکس در هماهنگی با نمای ظاهری ساده است. دو دریچه تهویه مطبوع در وسط داشبرد وجود دارد و به ترتیب سیستم پخش و دکمه های کنترل تهویه مطبوع قرار دارد. البته قاب نیمه پایینی داشبرد و بخشی از رودری ها دارای رنگی متفاوت از بقیه قطعات است.

 کابین سمند سورن ELX

امکانات و تجهیزات سمند سورن ای ال ایکس

همان طور که سمند سورن ای ال ایکس از نظر نمای ظاهری و طراحی داخلی خودرو بهتری از مدل های قبلی سمند شده، از لحاظ آپشن ها نیز پیشرفت کرده است.از سال ۹۴ فرمان سورن به دکمه های کنترلی مجهز شده و سیستم پخش جدید دارای ساب ووفر و هندزفری و بلوتوث است. دو ایربگ از راننده و سرنشین جلو محافظت می کند و فرمان تلسکوپی در تصادفات از جلوی آسیب بیشتر به راننده را می گیرد.

آینه بغل برقی تاشو از سال ۹۴ به فهرست تجهیزات سمند سورن ELX اضافه شده و دارای گرمکن و راهنما است. شیشه های عقب و جلو از نوع سولار و مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندو بوده و به صورت برقی باز و بسته می شوند. ارتفاع نور چراغ های جلو را می توان از داخل خودرو تنظیم کرد.پشتی راننده را می توان به صورت برقی تنظیم کرد و همچنین امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین فراهم شده. علاوه بر این کانال تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد.

امنيت سمند سورن ELX

طبق روال تمامی خودروهایی که تحت عنوان خودرو ملی یا داخلی سازی شده روانه بازار می شوند، هیچ تست ایمنی روی سورن ELX نیز انجام نگرفته است. از جمله تجهیزات ایمنی سورن ELX می توان به ترمز ضد قفل ABS و سیستم EBD، ترمز جلو و عقب ديسكي، ايموبيلايزر، سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز، هشداردهنده موانع عقب و سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) اشاره کرد.

رقبای سمند سورن ELX

اگر در رده قیمتی سورن ELX بخواهید یک سدان خانوادگی خریداری کنید باید به سراغ محصولاتی همچون پژو پارس یا پژو 206 صندوقدار بروید. این دو خودرو محصولاتی خانوادگی و جا افتاده ای در بازار کشور هستند که از بازار خرید و فروش پررونقی نیز برخوردارند، اما کیفیت رانندگی و سطح آپشن های آن ها از سورن ELX پایین تر است. در پایان اگر به دنبال خرید یک خودرو جادار خانوادگی هستید که طراحی جذاب و آپشن های مناسب از جمله مزایای آن باشد، سورن ELX در این رنج قیمتی بهترین انتخاب خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (698 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان