معرفی و نحوه نگهداری از سگ نژاد روتوایلر

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی و نحوه نگهداری از سگ نژاد روتوایلر
این نژاد معمولا کودکان را دوست دارد، به خصوص هنگامی که با آنان بزرگ شده باشد. هنگامی که روتوایلرها اطراف کودکان هستند باید به خوبی روی رفتارشان نظارت شود چرا که آن‌ها حیواناتی بزرگ و بسیار قوی هستند. آنان برای خانه‌هایی که کودکانشان سن پایینی ندارند و درک مناسبی از رفتار با سگ دارند، مناسب‌تر هستند.

در گذشته نژاد سگ روتوایلر (Rottweiler) را با هدف هدایت گله ها به سمت بازار و قصابی ها پرورش دادند. سگ های روتوایلر یکی از اولین سگ هایی بودند که در نیروی پلیس استخدام شدند و خدمات زیادی در ارتش ارائه دادند. اما مهم تر از ویژگی و کاربردی که می توان برای این نژاد از سگ نام برد، می توان گفت که روتوایلر ها دوست و نگهبان بسیار خوبی برای خانواده می باشند.

بررسی نژاد روتوایلر

رنگ استاندارد روتوایلر سیاه تا مشکی بور به سمت فندقی است. عمر متوسط نژاد روتوایلر نه تا دوازده سال می باشد. به عنوان سگی نیرومند، باهوش و با غریزه نگهبانی درتعداد فراوان در اروپا گسترش یافتند. در آن زمان سربازان روم در لشکرکشی های خود از این نژاد سگ برای راندن احشام و محافظت از آنها طی شب ها در مسیر جنگ ها استفاده می کردند تا جایی که در آلمان یک شهر به نام روتوایلر نام گذاری شده است. درجنگ جهانی اول و دوم این نژاد خدمات بسیار ارزشمندی به عنوان پیغام رسان، راهنما، نگهبان و امدادگر داشته است.

روتوایلر را تا قرن ۱۹ به شیوه ی سنتی و برای اهداف گفته شده پروش می دادند تا زمانی که راه آهن برای انتقال احشام جایگزین شد. امروزه از آن به عنوان سگ جستجوگر، راه یاب برای افراد نابینا، سگ نگهبان و سگ پلیس استفاده می شود. در این نژاد توازن، پایداری، تناسب، هوش و قدرت بدنی بسیار بارز است.

سگ های روتوایلر بسیار قوی هستند و به راحتی آموزش می بینند. سر آن ها طول متوسطی دارد و بین دو چشم فاصله نسبتا زیادی است. قسمت پیشانی دارای فرورفتگی میانی بوده که کاملا مشخص است. بینی آن ها رشد مناسبی داشته، گونه ها به طور معمول کمی شل و آویزان می باشند و روی دهان را پوشش می دهند. هر دو فک بسیار قوی هستند.

تصویر
نژاد روتوایلر

روتوایلر ها دارای فرمول دندانی کامل (۴۲ دندانی) هستند. چشم ها اندازه متوسط داشته و فرم بادامی دارند. گوش ها به اندازه متوسط و مثلثی و پهن هستند و در بالاترین جای سر قرار دارند. گردن بسیار قوی و پهن بوده و دارای عضلاتی برجسته است. وقتی دست ها از جلو دیده می شوند، بسیار قوی و عضلانی هستند و از پهلو نیز این موضوع به خوبی جلب توجه می کند. پنجه ها هم پهن و بسیار قوی هستند.

روتوایلر ها سگ هایی تعلیم پذیر، با صاحب خود مهربان و علاقمند جستجو کردن و نگهبانی هستند. سگ های این نژاد بسیار قدرتمند بوده و اگر درست تربیت نشوند، بسیار خطرناک خواهند بود. با اطرافیانشان ارتباط خوبی برقرار می کنند ولی با میهمانان و ناآشنایان تند خو و بد اخلاق هستند. بهتر است کسانی روتوایلر نگهدارند که حوصله تربیت کردن آن را داشته باشند در غیر این صورت می توانند برای صاحبشان مشکل ساز شوند. البته سگ های این نژاد به خطرناکی سگ های نژاد پیت بول نیستند ولی باید برای تربیت و نگه داری از آن ها حوصله و توجه لازم را داشت.

این نژاد از سگ ها اصالتا علاقمند به نگهبانی، توجه به گله های حیوانات، آموزش به عنوان سگ نگهبان شخصی و انجام کارهایی که قدرت بدنی بالا می خواهد، می باشند.

روتوایلر ها دارای بیماری های خاص و نگران کننده نیستند. مانند اکثر نژاد های بزرگ بایستی از تولگی توجه به مفصل لگنی–رانی داشت و در زمان های مشخص از آن ها رادیوگرافی کرد تا مطمئن شد دچار مشکل نیستند.

به تغذیه روتوایلر باید توجه کافی داشت، تغذیه مناسب و متعادل و جلوگیری از چاق شدن حیوان از مهم ترین مسائلی است که در هنگام نگهداری از این نژاد باید به آن توجه نمود. برس زدن روزانه، حمام دادن منظم و با فاصله، تمیز کردن بین چین های پوستی، توجه به سلامت گوش ها و دستگاه تنفسی، داشتن فضای مناسب حرکتی و پیاده روی روزانه از مواردی است که برای پیشگیری از چاق شدن، ابتلاء به بیماری های گوارشی و قلبی بسیار مهم است.

تصویر
نژاد روتوایلر

نکاتی در مورد سگ روتوایلر

  • روتوایلر ها سگ های بزرگ و قدرتمندی هستند و آموزش اجتماعی شدن آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است این آموزش ها از زمان تولگی شروع شود.
  • حتی درصورتی که از تولگی سگ روتوایلر خود را آموزش دهید، باز هم ممکن است خیلی ها از او بترسند و در مورد سگ شما پیش داوری کنند و حتی گاهی او را متهم به کارهایی کنند که هرگز انجام نداده است.
  • از آنجایی که سگ هایی مانند روتوایلر همواره در معرض اتهام به خشونت قرار دارند، نگهداری از آن ها در برخی از شهرها ممنوع است.
  • سگ های روتوایلر عاشق انسان ها هستند و دوست دارند عضوی از خانواده آن ها باشند. اگر سگ روتوایلر شما مدت زیادی تنها بماند و ورزش های روزانه لازم را نبیند، ممکن است دست به خرابکاری بزند و انرژی خود را این گونه تخلیه کند.
  • اگر سگ های روتوایلر از تولگی در کنار کودکان بزرگ شوند و به خوبی آموزش ببینند، در بزرگسالی هم رفتار خوبی با آن ها خواهند داشت. البته این بر عهده شما است که به سگ روتوایلر خود رفتارهای صحیح با کودکان را آموزش بدهید. سگ های روتوایلر به طور غریزی به گله داری علاقمند هستند و ممکن است کودکان را با احشام اشتباه بگیرند و برای هدایت شان ضربه ای وارد کنند. البته چون این سگ ها بزرگ و تنومند هستند، این ضربه ممکن است به کودک شما آسیب برساند. علاوه بر آن، برخی از روتوایلرها از هرگونه دویدن استقبال می کنند و وقتی دویدن و بازی کودکان را می بینند، به شدت هیجان زده می شوند.
  • اگر روتوایلر شما در سن بلوغ است، با دقت و احتیاط زیادی سگ غریبه یا سایر حیوانات خانگی را به او معرفی کنید. زیرا روتوایلرها معمولا در برابر سایر سگ ها تهاجمی هستند. بخصوص اگر سگ های غریبه هم جنس او باشند. البته، در صورت تعلیم و پرورش مناسب توسط شما، روتوایلر ها می توانند به خوبی با سگ های غریبه و سایر حیوانات خانگی کنار بیایند.
  • سگ های روتوایلر بسیار باهوش و تعلیم پذیر هستند، البته به شرطی که شما هم اقتدار خود را به عنوان یک مربی حفظ کنید.
  • روتوایلر ها به چندبار پیاده روی یا ورزش 10 الی 20 دقیقه ای در روز نیاز دارند.
  • سگ های روتوایلر پوشش بدن دولایه دارند و در فصل های بهار و پاییز، به شدت موریزی می کنند و البته در سایر فصل های سال هم موریزی دارند.
  • خیلی از سگ های روتوایلر خروپف می کنند.
  • سگ روتوایلر استعداد چاقی بالایی دارد و اگر نظارت کافی بر تغذیه او نداشته باشید، به سرعت دچار چاقی و اضافه وزن می شود.
  • برای داشتن یک توله روتوایلر سالم، به هیچ وجه سگ خود را از یک پرورش دهنده نامعتبر و نامطمئن خریداری نکنید.

سلامت روتوایلر

طول عمر نرمال آن ها بین ۸ تا ۱۰ سال است و بزرگترین مشکلاتی که در زندگی خود با آن مواجه هستند شامل دیسپلازی مفصل ران، استئوسارکوما، دیسپلازی آرنج، تنگی زیر آئورت و پیچ خوردگی معده است، و بهتر است نسبت به این مشکلات هشیار باشید. آلرژی از مشکلات شایع در میان سگ هاست که در اغلب مواقع در برابر یک ماده غذایی جدید و یا ذرات معلق در هوا ومحصولات شوینده وعوامل خارجی در محیط ایجاد می شود. تنها راه پی بردن به عامل آلرژن با منشا غذا، حذف موارد احتمالی از غذا و بررسی رفع یا تشدید آثار آن است. پس بهتر است هر زمان که تصمیم به تغییر رژیم غذایی سگ خود داریم به علائم آلرژی و سلامت آن بعد از مصرف ماده جدید دقت کنیم.

نگهداری از روتوایلر

برای روتوایلرها اهمیت زیادی دارد که در خانه و با خانواده خود زندگی کنند. در صورتی که همیشه در حیاط باشند پس از مدتی خسته، تخریب کننده و پرخاشگر خواهند شد. با این که جثه بزرگی دارند، معمولا در خانه فعالیت زیادی ندارند. از آن جایی که او می تواند نسبت به سگ های دیگر و غریبه ها پرخاشگر باشد، نباید راهی به خارج از خانه و حیاط پیدا کند. همچنین استفاده از علائم هشدار در نزدیکی حیاط لازم است تا افراد بدون همراهی وارد محوطه روتوایلر نشوند. انرژی این نژاد بین سگ های مختلف بسیار متفاوت است. بنابراین هنگام قبول سرپرستی این موضوع را مد نظر قرار دهید. روتوایلرهایی که انرژی متوسط دارند معمولا در روز به چند پیاده روی با مدت زمان 10 – 20 دقیقه راضی می شوند. این نژاد از بازی با توپ ها و پیاده روی لذت زیای می برد.

تغذیه روتوایلر

پیشنهاد می شود که روزانه مقدار 4 – 10 فنجان غذای خشک برای آنان آماده شود. این مقدار باید به دو وعده غذایی مختلف تقسیم شود.

مقدار غذایی که سگ شما می خورد به اندازه، سن، ساختار بدن، متابولیسم و سطح فعالیت بستگی دارد.

مقدار غذای مورد نیاز سگ ها، درست مانند انسان ها، بستگی به خود سگ دارد. قطعا سگی که هر روزه فعالیت زیادی دارد، نسبت به سگی که اغلب اوقات را روی کاناپه خوابیده است نیاز به غذای بیشتری دارد. کیفیت غذا نیز تاثیر زیادی داشته و با مقدار آن رابطه مستقیم دارد. سعی کنید روتوایلر خود را با اندازه گیری تغذیه و کنترل آن، در وضعیت بدنی مناسبی نگهدارید. اگر فکر می کنید که او اضافه وزن دارد، در مقاله چاقی در سگ ها این موضوع و نحوه مقابله با این معضل به خوبی بررسی شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (707 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس