معرفی نسل های خودروی نیسان جونیور (نیسان آبی)

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی نسل های خودروی نیسان جونیور (نیسان آبی)
نسل سوم نیسان جونیور، در سال ۱۳۴۹ در ایران برای اولین بار توسط شرکت زامیاد تولید شد، سپس در سال ۶۵ با تغییر نام با عنوان سایپا۲۴ تولید و به بازار آمد. در این مطلب نسل های مختلف این خودرو بررسی میشوند. با ما همراه باشید.

زامیاد ۲۴ که در میان مردم به نیسان آبی مشهور است را می توان یکی از خودروهایی دانست که حق بزرگی بر حمل ونقل بار در ایران دارد! این وانت پیر سالیان سال است در جاده های کشور مشغول به جابجایی بار بوده و علیرغم ایمنی بسیار پایین و ایجاد حوادث جانی و مالی زیاد تولید آن سالها به خاطر نبود جایگزین مناسب ادامه داشته است. از طرف دیگر می توان آن را یکی از رکوردداران بیشترین زمان تولید یک خودرو در دنیا دانست! زیرا تولید آن از سال ۱۳۴۹ یعنی ۴۷ سال پیش بدون تغییرات چشمگیر آغاز شده است.

تاریخ حضور نیسان زامیاد در ایران به بیش از 4 دهه می رسد و هوادارانش نسبت به توانایی های خارق العاده آن افتخار می کنند؛ خودرویی که به صورت استاندارد 2.2 تن بار حمل می کند ولی به صورت غیر استاندارد رکورد بیش از 3 تن نیز دارد! درحالیکه اغلب وانت های باری موجود در کشورمان، توانایی حمل باری در حدود یک تن را دارند. زامیاد همیشه به خاطر بحث ایمنی بدنه، مصرف سوخت و آلایندگی تحت فشارهایی بوده است. با این حال شرکت سازنده طی سال های اخیر تغییراتی روی آن اعمال کرده ولی این تغییرات هنوز هم به لحاظ فنی چندان نظر کارشناسان را جلب نمی کند؛ اما از سویی دیگر زامیاد Z24 از نظر قیمت و کارهایی که از او سر می زند حقیقتاً بی رقیب است و جایگزین کردن این خودرو با نمونه های امروزی، حتما بخشی عمده ای از نیروی کار شاغل با آن را آزار خواهد داد. در ادامه با نسل های مختلف نیسان جونیور آشنا میشویم.

نسل اول نیسان جونیور (نیسان آبی- ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۲)

نسل اول نیسان جونیور که با کد B40 شناخته می شد، از اکتبر سال ۱۹۵۶ میلادی به عنوان یک تراک میان سایز با قابلیت حمل ۱.۷۵ تن بار و سه مسافر پا به عرصه وجود نهاد. این نسل از جونیور که بعدا شامل دو مدل دیگر با نام های B42 و B140 نیز شد، قوای محرکه خود را از پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر دریافت می کرد که در ابتدا دارای ۵۰ اسب بخار قدرت بود اما بعدها و در مدل B42 قدرت آن تا ۵۸ اسب بخار افزایش یافت.همچنین با آغاز دهه ۱۹۶۰ میلادی سری B140 وارد عرصه شد که از همان پیشرانه ۱.۵ متری نیرو می گرفت اما توان خروجی آن تا ۷۱ اسب بخار افزایش یافته بود؛ حداکثر سرعت نسل اول جونیور نیز در مدل های مختلف به حوالی ۹۰ تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت محدود می شد.

نسل اول نیسان جونیور

نسل دوم نیسان جونیور (نیسان آبی- ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰)

دومین نسل از خانواده جونیور (نیسان زامیاد) از ژانویه سال ۱۹۶۳ میلادی روانه میدان شد. این نسل در دو سری ۴۰ و ۴۱ پا به عرصه گذاشت و از نظر طراحی ظاهری نسبت به گذشته دچار تحولات به روزتر و چشم نوازتری شده بود؛ همچنین هر یک از چرخ های این مدل دارای سیستم فنربندی مستقل بودند. در این سری از نیسان های جونیور علاوه بر موتور ۱.۵ لیتری نسل قبل، یک پیشرانه ۱.۹ لیتری بنزینی نیز در صف تامین کنندگان قوای جونیور حاضر شده بود که توان خروجی آن تا ۸۵ اسب بخار افزایش یافته و حداکثر سرعت خودرو را به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رسانده بود. مدتی بعد نیز یک پیشرانه ۲.۲ لیتری دیزلی برای این خودرو معرفی شد که توانایی تولید ۷۰ اسب بخار قدرت را دارا بود.

سری ۴۰ با ظرفیت حمل بار ۲ تن تا سال ۱۹۶۶ در خط تولید حضور داشت و از آن تاریخ جای خود را به سری ۴۱ داد؛ سری ۴۱ از لحاظ طراحی بدنه تفاوت چندانی با سری ۴۰ نداشت اما توان پیشرانه آن به ۹۲ اسب بخار افزایش یافته بود؛ بیشینه سرعت سری ۴۱ نیز به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. همچنین در این دوره یک پیشرانه ۶ سیلندر برای جونیور تهیه و تدارک دیده شد که توان آن برابر ۱۲۵ اسب بخار بود.

نسل دوم نیسان جونیور

نسل سوم نیسان جونیور (۱۹۷۰-۱۹۸۲)

نسل سوم جونیور که در کشور ما همچنان روی مدار تولید قرار دارد، از سال ۱۹۷۰ میلادی وارد سبد محصولات شرکت نیسان شد. این خودرو که در قالب سری ۱۴۰ و ۱۴۱ به تولید می رسید، از ظاهر به روزتری نسبت به نسل پیشین خود بهره می برد. همچنین دو پیشرانه بنزینی و یک موتور دیزل قوای محرکه نسل سوم نیسان جونیور را تأمین می کردند. پیشرانه های بنزینی در دو حجم ۱.۶ و ۲ لیتری برای این سری از نیسان جونیور عرضه شده بودند که توان خروجی نمونه 2 لیتری آن معادل ۹۹ اسب بخار بود. ظرفیت حمل بار نسخه ۱.۶ لیتری نیز حدود ۱.۵ تن و برای مدل ۲ لیتری برابر ۱.۷۵ تن در نظر گرفته شده بود.

سری ۱۴۱ این نسل از نیسان جونیور که به عنوان رقیب تویوتا استات قلمداد می شد، از سال ۱۹۷۵ میلادی پا به عرصه گذاشت و از نظر طراحی ظاهری دستخوش تحولات چندانی نسبت به سری ۱۴۰ نشده بود اما پیشرانه ۱.۶ لیتری دیگر وجود خارجی نداشت و توان موتور دو لیتری آن نیز از ۹۹ به ۹۳ اسب بخار کاهش یافته بود تا برخی استانداردهای آلایندگی مورد نظر را تامین کند. با توجه به آن که تقاضا برای نیسان جونیور در اوایل دهه ۸۰ میلادی به حداقل رسیده بود و نیز به دلیل آنکه این خودرو یارای رقابت شانه به شانه با محصولات مشابه شرکت تویوتا را نداشت، بنابراین نسل سوم نیسان جونیور در سال ۱۹۸۲ برای همیشه از سبد محصولات گروه خودروسازی نیسان ژاپن حذف شد.

 نسل سوم نیسان جونیور

نیسان آبی در ایران

هم زمان با به آخر خط رسیدن قطار نیسان جونیور در ایستگاه ژاپن، این وسیله نقلیه مسیر خود را به سمت ایران تغییر داد و از سال ۱۳۶۱ مهمان خطوط تولید شرکت سایپا شد. البته همان طور که پیش تر اشاره کردیم، نیسان جونیور قبل از آن و در سال ۱۳۴۹ توسط شرکت زامیاد وارد کشورمان شد و با نام های نیسان جونیور ۲۰ و زامیاد ۲۴ به فروش رسید.

شرکت سایپا تولید نیسان جونیور را تا سال ۱۳۷۷ با پیشرانه ۲.۴ لیتری ساخت ژاپن و با نام سایپا ۲۴ ادامه داد. پیشرانه ژاپنی به دلیل کیفیت ساخت بالاتر، از دوام فنی بیشتر و استهلاک کمتری برخوردار بود. از سال ۱۳۷۷ تولید نیسان آبی تحت عنوان زامیاد ۲۴ مجددا به شرکت زامیاد سپرده و قسمت اعظم آن داخلی سازی شد.نیسان آبی، نیسان زامیاد و زامیاد ۲۴ از جمله نام های رسمی و غیر رسمی است که به این وانت پیکاپ متواضع، قدیمی و اقتصادی در ایران اتلاق می شود.

نیسان آبی

نیسان آبی به دلیل قدمت طراحی و عدم به روز رسانی سامانه های ایمنی و ترابری آن، یکی از حادثه سازترین خودروهای کشور لقب گرفته است؛ به ویژه که نصب برخی اتاقک های غیراستاندارد روی بخش بار این خودرو سبب شده تا علاوه بر افزایش غیراستاندارد ظرفیت حمل بار توسط نیسان زامیاد، دید راننده نسبت به فضای پشت خودرو نیز بسیار محدودتر شود. البته مسلم است نیسان آبی یک خودرو با مقاصد تجاری محسوب شده و به دلیل حضور مستمر و پرشمار آن در جاده های مختلف کشور، میزان تصادفات رخ داده برای این خودرو نیز به همان نسبت افزایش می یابد.

در حال حاضر شرکت زامیاد (زیرمجموعه سایپا) سه نوع قوای محرکه بنزینی، دوگانه سوز و دیزل را برای نیسان آبی در نظر گرفته است.پیشرانه انژکتوری بنزینی از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲۴۰۰ سی سی بوده و قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت (۴۸۰۰ دور در دقیقه) و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور (۲۴۰۰ دور در دقیقه) است.

همچنین نسخه دوگانه سوز همین پیشرانه دارای توان ۹۰ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. از سوی دیگر پیشرانه دیزلی این خودرو نیز از ۴ سیلندر به حجم ۲۸0۰ برخوردار بوده و قادر به تولید ۹۳ اسب بخار قدرت است. گشتاور حاصل از موتور دیزل نیسان آبی نیز به ۲۲۵ نیوتن متر می رسد. توان حاصل از پیشرانه ۲۴۰۰ سی سی نیسان آبی توسط یک جعبه دنده چهار سرعته دستی به سوی چرخ های عقب ارسال می شود؛ این گیربکس در مدل دیزل تقویت شده و دارای ۵ دنده خواهد بود.

میزان مصرف سوخت پیشرانه ۲۴۰۰ سی سی برابر با ۱۳ لیتر در سیکل ترکیبی بوده و این رقم در نمونه دیزلی به ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است. ظرفیت حمل بار این خودرو در حالت استاندارد معادل ۲.۲ تن بوده که معمولا تا 3 تن نیز بر روی آن بار قرار داده می شود. ناگفته نماند که نسخه های بنزینی، دوگانه و دیزلی نیسان زامیاد به ترتیب معادل ۱۵۴۰، ۱۷۴۰ و ۱۶۶۰ کیلوگرم وزن دارند.

نیسان آبی طی سال ها با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی وارد بازار شده اما به هر حال برخی به روزرسانی های جزئی صورت گرفته در آن سبب اضافه شدن تجهیزاتی نظیر: فرمان هیدرولیک، کولر خودرو، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، چراغ هالوژن و سیستم صوتی دو اسپیکر در این وانت نسبتا ارزان قیمت مشاهده می شود.

علی رغم برخی تلاش ها برای از رده خارج کردن این خودرو چهل ساله و معرفی مدل های جدید نظیر وانت زامیاد پادرا، اما به دلیل قیمت نسبتا پایین نیسان آبی و توانایی کافی اکثر مشتریان جهت خرید این خودرو، شرکت سایپا هنوز نتوانسته وانت بار آبی رنگ خود را از چرخه تولید خارج سازد.با این وجود بهتر است شرکت سایپا به طور جدی تر وارد گود شده و یک محصول ایمن و مجهزتر با قیمت مناسب را روانه بازار کند، چرا که احتمالا نمی توانیم تولید نیسان آبی را به بهانه اقتصادی بودن تا ابد ادامه داد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (889 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (442 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (341 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (299 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (209 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (178 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (126 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (125 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (124 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (123 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (107 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (103 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (95 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 13 مهر ماه 1403
فاجعه تلخ برای مهران مدیری در گیر و دار فیلمبرداری/ انگشت او قطع شد اما سکانس را تمام کرد!+عکس
دختر امام خمینی برای رهبر معظم انقلاب نامه نوشت/ با همه غصه‌هایی که با شهادت حاج قاسم و سید حسن نصرالله داریم...
فال شمع روزانه امروز جمعه 13 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 13 مهر 1403
جزئیات نقشۀ شوم مادربزرگی که نوه‌هایش را ربود!
فال قهوه با نشان روز جمعه 13 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 30 مهر 1403 + فیلم
خانه‌داری یک کدبانو؛ از بین بردن جرم و کثیفی دمپایی پلاستیکی+نکات ریز اما مهم
فال انبیاء روزانه جمعه 13 مهر 1403
اصرار پزشکیان برای فوتبال بازی کردن با کارمندان مجلس بعد از اتمام سانس فوتبال نمایندگان / ترکی صریح و‌ صادق و‌ دوست داشتنی…
نماینده مجلس: حاضرم برای پزشکیان بمیرم
وزیر خارجه عربستان خطاب به مسعود پزشکیان: شما بسیار با درایتی؛ اختلاف با ایران را برای همیشه کنار ‌می‌گذاریم
چرا اسرائیل را موشک باران کردیم؟ / چه خواهد شد؟ / چه باید بکنیم؟
چطور از زردشدن دندان‌ها جلوگیری کنیم؟/ 7 روش برای سفیدکردن طبیعی دندان‌ها در خانه
منتخب روز   
دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور