معرفی پارک گلخانه استانبول و جاذبه های آن

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی پارک گلخانه استانبول و جاذبه های آن
پارک گلخانه استانبول یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر زیبا به حساب می‌آید. این پارک یکی از بزرگترین و وسیع‌ترین پارک‌ها و جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌آید. پارک گلخانه در نزدیکی کاخ توپکاپی قرار دارد. متأسفانه بسیاری از گردشگران بعد بازدید از توپکاپی، از تماشای این پارک بی‌نصیب می‌مانند.

پارک گلخانه استانبول با فضایی سرسبز و دل نشین یکی از زیباترین و قدیمی ترین پارک های استانبول است. این جاذبه گردشگری در زمان های دور، قسمتی از کاخ توپکاپی بوده و امروز پذیرای مردم محلی و گردشگران سراسر دنیاست. در پارک گلخانه می توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت، از مجسمه آتاتورک و موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام دیدن کنید.

پارک گلخانه استانبول ضمن ایجاد مناظر زیبا و خارق العاده، مورد استقبال بسیاری از شهروندان و گردشگران ترکیه است. این پارک یکی از قدیمی ترین و البته بزرگ ترین پارک های استانبول به شمار می رود. در سفر به استانبول اگر دنبال یک جاذبه شهری درجه یک به دور از همهمه هستید، گردش در این پارک زیبا را به شما پیشنهاد می دهیم. پس حتماً به پارک گلخانه بروید، نفسی عمیق بکشید و از عطر گل های رنگارنگ مدهوش شوید. این پارک یکی از گران ترین پارک های استانبول و با گل کاری های زیبا و المان های ست که آن را شهره خاص وعام می کند.

پارک گلخانه استانبول

معرفی پارک گلخانه استانبول

طبیعت گردی در استانبول یکی از کارهای مورد علاقه استانبولی ها است، پارک کوچک اما آرام گلخانه درست در کنار کاخ توپکاپی قرار دارد.
این پارک در فصل بهار، مخصوصا برای جشنواره سالانه لاله استانبول، به زیبایی با گیاهان رنگارنگ تزئین شده است. زمانی بخشی از کاخ توپکاپی بود و فقط برای خانواده سلطنتی قابل دسترسی بود، بعداً به روی عموم باز شد. امروزه پارک زیبای گلخانه مورد علاقه گردشگران بسیاری است. می توانید بازدیدکنندگانی را پیدا کنید که زیر درختان بلند بلوط و گردو روی نیمکت ها استراحت می کنند یا در مسیرهای متعدد موجود قدم می زنند.در جنوب پارک، یک ورودی زیبا به مجموعه کاخ توپکاپی وجود دارد. این شهر در گذشته به عنوان درگاه عالی وزیران عثمانی شناخته می شد. موزه باستان شناسی، موزه پاویلیون کاشی و حمام Cağaloğlu نیز در همین نزدیکی هستند. پارک گلخانه که در منطقه ای بین Sarayburnu، عمارت آلای و کاخ توپکاپی قرار دارد، یکی از اولین پارک های استانبول است. این پارک به دلیل اینکه به عنوان باغ بیرونی کاخ از آن استفاده می شده و باغی پر از گل رز در دوره عثمانی بوده است به آن گلخانه گفته می شود، تاریخچه این پارک به زمان های بسیار قبل برمی گردد و در عین حال دارای شاهد وقایع مهم بسیاری در تاریخ است.

پارک گلخانه استانبول

تاریخچه پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه در گذشته باغ بیرونی قصر توپکاپی بود و تنها افراد دربار سلطنتی به آن دسترسی داشتند. در سال ۱۹۱۲ بخش بیرونی باغ قصر توپکاپی توسط شهرداری استانبول برای استفاده مردم، به روی عموم باز شد. در ابتدا پارک فقط شامل منطقه تفریحی، چند قهوه خانه و زمین های بازی بود. بعدها یک باغ وحش کوچک نیز در آن افتتاح کردند. اولین مجسمه ی آتاتورک در سال ۱۹۲۶ در این پارک توسط هینریک کریپل ساخته شد.

پارک گلخانه در سال های اخیر تحت بازسازی های اساسی قرار گرفته است؛ باغ وحش، شهربازی و محوطه های پیک نیک حذف شده اند. مسیرهای گردش مرتب شده اند و استخر بزرگ به سبک مدرن بازسازی شده است. با حذف سازه های بتنی، پارک دوباره چشم انداز طبیعی خود را به دست آورده است و درختانی نمایان شده اند که قدمت آن ها به سال ۱۸۰۰ میلادی بازمی گردد. طبق تاریخ، پارک گلخانه نمادی از عشق حماسی سلطان و حرم سرای او بود. امروزه نیز این پارک، محلی فوق العاده برای عاشقان و جوانان است تا در محیطی آرام و زیبا بهترین لحظات زندگی خود را تجربه کنند.

پارک گلخانه استانبول

دیدنی های پارک گلخانه استانبول

این پارک به عنوان مکانی تاریخی و یکی از بزرگ ترین پارک های استانبول، جاذبه های دیدنی زیادی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می دهد. قدیمی ترین بنای تاریخی شناخته شده در استانبول به نام ستون گوت ها در این پارک قرار دارد. این ستون مرمری در قرن سوم پس از میلاد ساخته شد. ستون گوت ها یکی از اسرارآمیزترین مناظری ست که در استانبول می بینید. اگر مایلید با جاذبه های تفریحی دیگر این پارک همراه شوید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

مجسمه آتاتورک در پارک گلخانه استانبول

همان طور که گفتیم پارک گلخانه در زمان های گذشته قسمتی از باغ کاخ توپکاپی بوده است. پس از تغییر کاربری این باغ توسط شهرداری، اولین مجسمه آتاتورک در سال ۱۹۲۶ در آن قرار داده شد. این مجسمه یکی از جاذبه های پارک گلهانه به حساب می آید.

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در قسمت غربی پارک و در ساختمان اسطبل امپراتوری سابق واقع شده است. این موزه را نخست وزیر وقت ترکیه در سال ۲۰۰۸ افتتاح کرد. سیر تحول شاخه های مختلف علمی در تمدن اسلامی یکی از موضوعاتی ست که در این موزه به آن پرداخته اند.

موزه تاریخ علم و تکنولوژی در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع برپا شده و در مجموع ۵۷۰ نمونه ابزار و دستگاه را به نمایش می گذارد. در این موزه ابزارآلات و وسایل مربوط به دوران شکوفایی علوم در اسلام از جمله ابزارآلات علم نجوم، انواع ساعت های آبی، ابزارهای اندازه گیری قد و وزن و ابزارهای مربوط به علم شیمی جابربن حیان به نمایش در آمده است.

تمام روزهای هفته از ساعت 9:00 تا 18:00 می توانید از این موزه دیدن کنید. هزینه بازدید به ازای هر نفر ۱۰ لیر است. این موزه تخصصی اولین موزه در ترکیه و دومین موزه در جهان، پس از موزه فرانکفورت است. در تمامی سالن های نمایشگاهی موزه تاریخ علم و تکنولوژی در اسلام ماکت های متعلق به آثار دانشمندان اسلامی را خواهید دید. مهم ترین دیدنی هایی که در این موزه وجود دارند عبارتند از:

  • نسخه ای از نقشه جهان که توسط آلا دریسی ترسیم شده
  • ساعت مکانیکی تکیه الدین متعلق به سال ۱۵۵۹
  • کره آسمانی عبدالرحمان صوفی

پارک گلخانه استانبول

بهترین زمان برای بازدید از پارک گلخانه

پارک گلخانه در هر فصل جلوه خاص خود را دارد. در ماه آوریل لک لک ها در لانه های خود، روی درختان بلند چنار تخم می گذارند و جوجه های خود را بزرگ می کنند و تا ماه اوت آنجا می مانند. در بهار گل ها در پارک غوغا می کنند؛ لاله ها، بنفشه های رنگ به رنگ، گل های گندم و انواع دیگری از گل های زیبا که عطرشان فضا را معطر می کند. لشکری از باغبان ها هم تا فرارسیدن تابستان از شکوفه های گل ها محافظت می کنند. درختان بلند این پارک، سایه بان خنکی برای روزهای گرم تابستان است. در تابستان کیوسک های اطراف پارک تنقلات، نوشیدنی های خنک و بستنی می فروشند و می توانید با گردش در پارک گلخانه لحظات فوق العاده ای را تجربه کنید. پاییز با هوای خنک خود و حال و هوای منحصر به فردش برای بسیاری شاعرانه و رویایی است و زمستان ها نیز پوشش برف چشم انداز پارک را دیدنی می کند.

پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه استانبول کجاست؟

پارک گلخانه (پارک گل رز) در بین محله سلطان احمد استانبول و محله سیرکچی در منطقه فاتح قرار گرفته است.

آدرس: Turkey Cankurtaran, Kennedy Cd, 34122 Fatih, İstanbul

اگر با این منطقه آشنا هستید، بهترین راه برای رسیدن به پارک، استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند تراموا، مارمارای و اتوبوس است. برای این منظور یکی از مسیرهای زیر را انتخاب کنید:

  • سوار تراموا خط T1 (باگجیلار- کاباتاش) شده و در ایستگاه گلخانه پیاده شوید. با کمی پیاده روی به پارک گلخانه می رسید.
  • از میدان تکسیم سوار قطار کابلی (تکسیم- کاباتاش) شوید. با تراموا خود را به پارک گلخانه برسانید.
  • از محله سلطان احمد یا امینونو با کمی پیاده روی به پارک گلخانه می رسید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (653 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (129 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (32 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...