مومیایی فرعون داخل تابوت چه چیزهایی به همراه داشت + تصاویر

  دوشنبه، 29 خرداد 1402 ID  کد خبر 344778
مومیایی فرعون داخل تابوت چه چیزهایی به همراه داشت + تصاویر
ساعدنیوز: آثار تاریخی که باستان‌شناسان از ویرانه‌های مصر باستان کشف کرده‌اند، همواره برای علاقه‌مندان به تاریخ هیجان‌انگیز بوده است. اشیاء پر زرق و برقی که سال‌ها پیش، از مقبره «توت‌عنخ‌آمون» فرعون مشهور مصر باستان کشف شده‌اند و در نوع خود بی‌نظیر و همچنان پس از گذشت هزاران سال حیرت‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از لایوساینس، لایوساینس، مقبره «توت‌عنخ‌آمون» درحالی چهارم نوامبر 1922 توسط باستان‌شناسان در «دره پادشاهان» کشف شد که مملو از گنجینه‌ بود. برخی از این آثار، مانند نقابِ مرگ او بسیار مشهور است، اما دیگران، مانند یک مانکن که احتملا به این پادشاه جوان در انتخاب لباس کمک می‌کرد کمتر از سایر آثار تاریخی این مقبره معروف هستند. در ادامه با برخی گنج های شگفت‌انگیز از مقبره «توت‌عنخ‌آمون» و اطلاعاتی که درباره فرعون نماد مصر باستان ارائه می‌دهند، آشنا خواهید شد:

1. نقاب مرگ

نقاب مرگ «توت‌عنخ‌آمون» احتمالا مشهورترین شئ است که در مقبره این فرعون کشف شده است. این نقاب 53 سانتی‌متری که روی صورت مومیایی فرعون قرار داده شده بود، بیش‌تر از طلا تشکیل شده و برای تزئین آن از سنگ‌های زینتی رنگی استفاده شده است. این نقاب 10 کیلوگرم وزن دارد و برای ساخت چشم‌های آن از سنگ ابسیدین و کوارتز استفاده شده است. این نقاب، چهره «توت‌عنخ‌آمون» را با ریشی بلند و سربندی به شکل مار کبری به تصویر می‌کشد.

در پشت این نقاب طلسمی از «کتاب مردگان» به خط هیروگلیفی نوشته شده است تا از این‌که نقاب به عنوان چهره فرد متوفی عمل کند، اطمینان حاصل شود. روی یکی از سه تابوت تو در تویی که مومیایی «توت عنخ ‌آمون» در آن قرار داده شده است نیز این طلسم بار دیگر نوشته شده است.

نقاب مرگ

2. خنجرهای فلزی

«توت‌عنخ‌آمون» با دو خنجر دفن شد که یکی از آن‌ها تیغه آهنین و دیگری تیغه‌ای از جنس طلا داشت. هر دو این خنجرها در لایه‌های مختلفِ باندپیچی‌های مومیایی این فرعون کشف شده‌اند.

خنجر آهنین در نزدیکی پای راست «توت‌عنخ‌آمون» قرار داشته است. آهنی که برای ساخت تیغه این خنجر استفاده شده است در کره زمین وجود ندارد و از یک شهاب سنگ استخراج شده است. در طراحی قبضه این خنجر نیز از سنگ‌های کریستالی استفاده شده است و دسته آن نیز از جنس طلا است. خنجری که تیغه آن از جنس طلا است در بالای شکم «توت‌عنخ‌آمون» قرار داده شده بود.

خنجرهای فلزی

3.بازی تخته‌ای

دست کم چهار بازی تخته‌ای در مقبره «توت‌عنخ‌آمون» کشف شده است. برخی از بازی‌های تخته‌ای که در این مقبره کشف شده‌ با استفاده از عاج ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد برای بازی‌های «سینیت» و «بازی بیست‌تایی» طراحی شده‌اند.

هیچ‌کدام از قوانین این بازی‌های تخته‌ای مشخص نیست. بر اساس اطلاعات «موزه بزرگ مصر»، این بازی تخته‌ای که با نام «سینیت» شناخته می‌شود از 30 خانه مربعی‌شکل تشکیل شده است و هدف بازیکنان عبور از تمامی قسمت‌های این تخته و جلوگیری از انجام این کار توسط رقیب بوده است.

قوانین «بازی بیست‌تایی» همچنان نامشخص است.

بازی تخته‌ای

4. صندل‌های طلا

مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» درحالی کشف شد که صندل‌های طلا پا کرده بود. طول هر یک از این صندل‌ها به 29.5 سانتی‌متر می‌رسد. به نظر نمی‌رسد، «توت‌عنخ‌ آمون» این صندل‌ها را در زمان حیات استفاده کرده باشد. این صندل‌ها احتمالا به طور ویژه برای مومیایی او ساخته شده بودند. صنعتگران این صندل‌ها را با بُرش دادن ورقه‌ای از طلا ساخته‌اند.

صندل های طلا

5 . پلاک سینه

این اثر تاریخی نیز در مقبره توت‌عنخ‌آمون کشف شده است و در مرکز آن طلسمی به شکل یک سرگین‌غلتان ساخته شده است. استفاده از این نوع طلسم‌ها در مصر باستان رایج بود و سرگین‌غلتان نیز در مصر باستان به عنوان نمادی از تولد دوباره محسوب می‌شد

پلاک سینه

6. تابوت توت‌عنخ‌آمون

مومیایی «توت‌عنخ‌آمون» در حالی در مقبره کشف شد که در سه تابوت تو در تو قرار داشت. مجموع وزن این تابوت‌ها به 1.25 تن می‌رسد. هر سه این تابوت‌ها به نحوی طراحی شده بودند که توت‌عنخ‌آمون را با ریش بلند و درحالی که عصای سلطنتی بر دست دارد به تصویر بکشند. به گفته وزارت آثار باستانی مصر، تابوت بیرونی با استفاده از چوب طلاکاری شده ساخته شده و در طراحی عصای سلطنتی آن از شیشه‌های سرخ و آبی استفاده شده است. تابوت دوم نیز از جنس چوب طلاکاری‌شده ساخته شده و روی آن گیاهان مختلفی از جمله گل‌های درحال تجزیه لوتوس قرار دارد. سومین تابوت اما، از جنس طلای خالص است و درحالی کشف شد که در لایه‌ای از پارچه کتان پیچانده شده بود.

تابوت فرعون


7 دیدگاه
  دیدگاه ها
مهسا
5 ماه پیش

بینظیره کاش بشه یه روزازنزدیک ببینم❤️❤️
یاس کبود
1 سال پیش

خسته نباشید
ایوب سیفی
1 سال پیش

بسیار زیبا و جالب بود،سپاس
هانی
1 سال پیش

خوش به حالش تمام عمرش غرق در طلا بوده
بازدیدکننده
1 سال پیش

انریکه رویایی چه هستش؟
بازدیدکننده
1 سال پیش

تو را به خدا اندي کثافت را بکشید
صدرا
1 سال پیش

عالی عالی
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (463 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (73 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس