معرفی موزه هنر مدرن استانبول و ویژگی های آن

  جمعه، 29 مهر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
معرفی موزه هنر مدرن استانبول و ویژگی های آن
موزه هنر مدرن استانبول با افتتاح در سال ۲۰۰۴، اولین موزه‌ی غیردولتی در ترکیه به‌شمار می‌رود که آثار هنری مدرن را به نمایش گذاشته است. این موزه که در میان جاهای دیدنی استانبول می‌درخشد، شامل کلکسیون گسترده‌ای از آثار هنری بین‌المللی می‌شود که برای علاقمندان هنر جالب توجه است.

شاید با خودتان بگویید استانبول بهترین گزینه برای گشت و گذار در تاریخ است اما این شهر کلی فضاها و مکان های فرهنگی و هنری را هم در خود جای داده است که مورد استقبال قشر هنرمند در جهان هم قرار گرفته است؛ موزه هنر مدرن استانبول یکی از همین موارد است که این گالری هنری کاملا مجهز و کامل مجموعه گسترده ای از هنرهای مدرن کشور ترکیه را با یک تقویم دائمی در معرض شما می گذارد .

موزه هنر مدرن استانبول

به این صورت که بخش تاریخی و گذشته این موزه سرگذشت کارهای هنری کشور را از زمان تأسیس جمهوری تا به امروز را در معرض دید همگان گذاشته و هنرهای معاصر دقیقا شهر استانبول امروزی را مورد بررسی قرار داده است ؛ در کنار این نمایشگاه دائمی جامع، هرساله نمایشگاه های عکاسی، جشنواره های فیلم و دیگر نمایش های انفرادی و گروهی در متنوع ترین حالات برگزار می شود و هنرمندانی شناخته شده از سراسر دنیا در آن شرکت می کنند و این را هم بدانید که این موزه از ماه دسامبر 2004 با تشکر از خانواده ” اِجزاجِباشه ” به طور رسمی افتتاح شد و این موزه اولین و تنها موزه هنرهای مدرن در استانبول شناخته می شود و اگر راغب هستید در سفرتان به این شهر به دیدن آن بروید، بدانید که این موزه در اسکله بازسازی شده در منطقه کاراکوی رو به روی کاخ توپکاپی قرار گرفته است و موزه هنرهای مدرن متشکل از کتابخانه ای غنی، نمایشگاه ها، گالری عکس، حیاط مجسمه، سینما، کافه و فروشگاه و مغازه های خرید سوغاتی و … می باشد و در نهایت در این موزه می توان تقریبا همه چیز را درباره هنرهای مدن ترکیه را به خوبی از نزدیک مشاهده نمایید.

هنر مدرن ترکیه در استانبول با برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی هنرهای معاصر در سال 1987 میلادی با نام امروزی نمایشگاه بین المللی دوسالانه استانبول استارت خورد ؛ ولی این پروژه با هشتمین نمایشگاه دوسالانه استانبول در سال 2003 به شهرت چشمگیری رسید و اینکه سالن گمرک هم در مجاورت آکادمی هنرهای زیبای معمار سینان قرار گرفته که مکان اصلی برگزاری این نمایشگاه میباشد، جالبه بدونید که رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت، استفاده از این سالن 8 هزار متر مربعی را بعنوان مکان اصلی برگزاری نمایشگاه ها و تبدیل آن به موزه ای مدرن را به تصویب رساند و اینکه این نمایشگاه مدرن به عنوان اولین موزه هنرهای معاصر در طول 14 سال متوالی در این مرکز به فعالیت خود ادامه داد و در می سال 2018 میلادی به مکان موقتی در بئی اوغلو تغییر مکان داد و تا زمان اتمام امور احداث ساختمان جدید موزه، این پروژه به مدت سه سال در این مکان موقت به فعالیت خود ادامه داد و این موزه با نمایش آثار مدرن و معاصر در سالن های نمایشگاه، گالری های عکس و با اجرای برنامه های آموزشی و اجتماعی، کتابخانه، سینما، کافه و مغازه ها به علاقه مندان به این شاخه هنری دین خود را به هنر دوستان ادا کرد و به علاوه در نمایشگاه هایی که در موزه های معتبر جهان برگزار می گردد، به معرفی کشور و فرهنگ و آداب و رسوم شهر استانبول و امکانات و جاذبه های گردشگری پرداخته می شود.

موزه هنر مدرن استانبول

تاریخچه موزه هنر مدرن استانبول

ایده تاسیس موزه هنر مدرن استانبول، برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ با برگزاری نمایشگاه بین المللی معاصر یا همان نمایشگاه بین المللی دوسالانه استانبول شکل گرفت. این موزه پس از فرازونشیب های بسیار، به عنوان اولین موزه فعال در زمینه هنر معاصر ترکیه، در سال ۲۰۰۴ شروع به کار کرد. این مجموعه به دست بخش خصوصی و با پشتیبانی بخش دولتی تاسیس شد.

در این مجموعه آثاری خلاقانه از هنرمندان معاصر بومی و بین المللی به نمایش گذاشته می شود. هر کدام از این آثار، معرف فرهنگ منطقه خود هستند. در این موزه تلاش شده است تا آثار مدرن هنری در زمینه های عکاسی، طراحی، معماری، رسانه و سینما جمع آوری شود و این مجموعه به نقطه اشتراک فرهنگ مدرن ترکیه با هنر سایر ملت ها تبدیل شود.به همین منظور این موزه از آثار هنرمندان پیش رو و صاحب سبک معاصر، برای پیش روی فرهنگ و هنر ترکیه در سطح بین المللی استقبال می کند و چشم اندازی وسیع دارد. د کل باید گفت موزه هنر مدرن استانبول از جالب ترین جاهای دیدنی استانبول برای افرادی است که به هنر به ویژه هنر سبک جدید علاقه دارند.

موزه هنر مدرن استانبول

چه کارهایی می توان در موزه استانبول مدرن انجام داد؟

موزه مدرن استانبول از بخش های مختلفی در ساختمانی دو طبقه تشکیل شده است. البته این موزه به طور موقت از سال ۲۰۱۸ در ساختمانی واقع منطقه «بی اغلو» دایر است تا ساخت بنای جدید آن در منطقه گالاتاپورت تمام شود. در حال حاضر و در ساختمان فعلی این موزه، نمایشگاه های موقت اجرا می شوند و فرصتی به هنرمندان معاصر داده می شود تا بتوانند هنر و خلاقیت خود را به نمایش بگذراند. همچنین در این موزه می توانید به بخش سینما و کتابخانه بروید و از امکانات آنها استفاده کنید.

یکی از فعالیت های مهم این موزه، توجه به آموزش عمومی بازدیدکنندگان برای معرفی بهتر و قابل درک هنر معاصر به عموم جامعه است. هر گروه سنی، از هر طبقه اجتماعی می تواند، شاخه ای از هنر معاصر را در جمعی دوستانه لمس کند و از این تجربه لذت ببرد.

موزه هنر مدرن استانبول

بخش های مختلف موزه هنر مدرن استانبول

موزه مدرن استانبول دارای سالن های نمایشگاهی مختلف و تمامی امکانات رفاهی و فعالیت های موزه های مطرح جهان از جمله کارگاه های آموزشی، سینما، کتابخانه، فروشگاه طراحی، فضاهای رویداد و کافه و رستوران را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.این نمایشگاه آثاری را به نمایش می گذارد که رابطه بین انسان ها و شهرها، طبیعت و بین خود آنها و محیط فیزیکی آنها را در زمینه های تاریخی، اجتماعی و شخصی بررسی می کند. علاوه بر این، این نمایشگاه آینه ای از چگونگی تأثیر احساسات انسانی تحت تأثیر محرک های بصری و شنیداری جدیدی است که در جهان امروز ظهور کرده اند.این موزه همچنین میزبان یک سینما، یک کافه، یک فروشگاه طراحی و یک کتابخانه گسترده برای بازدیدکنندگان خود است.

کتابخانه

کتابخانه موزه هنر مدرن استانبول منابعی در مورد هنر مدرن و معاصر در اختیار بازدیدکنندگان و محققان قرار می دهد. این کتابخانه در حال حاضر دارای مجموعه ای رو به رشد از 11500 کتاب به زبان های ترکی و خارجی و اشتراک 24 عنوان دوره ای است. این کتابخانه با تهیه کتاب ها و کاتالوگ های منتشر شده توسط موزه ها، مراکز هنری و گالری های ترکیه و خارج از کشور، مجموعه خود را به روز نگه می دارد. خریدها از طریق اهدا، مبادله و همکاری انجام می شود.موزه هنرهای مدرن استانبول بخشی از موسسه فرهنگی گوگل است، به این معنی که می توانید قبل از بازدید، برخی از آثار متعدد موزه را مرور کنید.
در نمایشگاه های دائمی و موقت شامل، یک گالری عکاسی و چندین منطقه برای برنامه های آموزشی و اجتماعی را خواهید دید. آثار هنری انتزاعی، نقاشی منظره و آثار آبرنگ از بهترین آثار آن هستند.بیشتر آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته می شود، مجموعه خصوصی خانواده اگزاچی باشی، خانواده معروف ترک و همچنین بنیانگذار موزه است.

فروشگاه های موزه

شما همچنین می توانید تور استانبول را تهیه کرده و برای خرید به این موزه ی زیبا بروید، و مجموعه ای از هدایا شامل نشریات هنری، اشیاء خانه و محل کار، کتاب و وسایل سرگرم کننده برای کودکان و همچنین جواهرات، لوازم التحریر و لوازم جانبی توسط طراحان معروف ارائه می شوند را خریداری کنید.

نمایشگاه دائمی موزه

نمایشگاه دائمی در طبقه همکف موزه قرار دارد. سالن دائمی نمایشگاه در یک منطقه وسیع گسترده شده است. آثار هنری تولید شده در ترکیه از ابتدای قرن بیستم تا به امروز به همراه متن ها و فیلم های توصیفی قابل مشاهده است.بازدیدکنندگان به معنای واقعی کلمه شاهد دگرگونی هنر مدرن و معاصر ترکیه تا به امروز از گذشته هستند. در این بخش می توان آثار برخی از نقاشان اواخر دوره عثمانی را مشاهده کرد.

نمایشگاه موقت موزه

نمایشگاه های موقت دلیل مهمی برای بازدید از استانبول مدرن هستند. زیرا هنر مدرن در ترکیه به تازگی کشف شده است و می توان جدیدترین آثار این گرایش را در نمایشگاه های کوتاه مدت موزه تجربه کرد.نمایشگاه های موقت و گالری عکس در یک طبقه قرار دارند، می توانید یکی پس از دیگری از آنها دیدن کنید. در گالری عکس، پیشرفت عکاسی در جهان در طول زمان به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، نمایشگاه هایی توسط عکاسان داخلی و خارجی در این قسمت از موزه برگزار می شود.

سقف کاذب

سقف کاذب یکی از جالب ترین آثار موزه استانبول مدرن است. شما می توانید سقف کاذب را که توسط Richard Wentworth طراحی شده است، در حالی که از سالن نمایشگاه به سمت کتابخانه حرکت می کنید، مشاهده کنید.این اثر هنری که با آویختن صدها کتاب به سقف خلق شده است، در چهارمین دوسالانه استانبول در سال 1995 به نمایش گذاشته شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد.

کافه و رستوران مدرن استانبول

کافه و رستوران مدرن استانبول در داخل موزه قرار دارد. شاید بتوان گفت رستورانی که چشم اندازی به تنگه بسفر دارد غذاهای کاملاً لذیذی دارد. شما همچنین می توانید در این فضای مملو از هنر از یک تجربه غذا خوری لذت ببرید.می توانید در مانیفست استراحت کرده و قهوه ای درموزه هنر مدرن استانبول میل کنید. شما می توانید از طعم های مختلف قهوه ساخته شده از دانه های تازه آسیاب شده لذت ببرید.

روزها و ساعات کاری موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنر معاصر استانبول در روزهای سه شنبه تا جمعه برای بازدید عموم باز است. این مجموعه از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ عصر پذیرای شهروندان و گردشگران است. هزینه بازدید از موزه مدرن استانبول در فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۳۵ لیر است. البته این مبلغ بدون اعمال تخفیف برای بعضی از گروه های خاص است. دانش آموزان، معلمان، بازنشستگان و افراد بالای ۶۵ سال از ساکنان ترکیه، می توانند تنها با پرداخت ۲۰ لیر از این مجموعه بازدید کنند.

شماره تماس: +۹۰ ۲۱۲ ۳۳۴ ۷۳ ۰۰

موزه هنر مدرن استانبول


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (517 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (101 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!